UTF-8 problem
Fra : Allan Unnerup

Dato : 02-05-05 22:31

Kære Alle

Er der en, der kan fortælle mig, hvorfor øæå bliver konverteret til UTF-8,
men ikke tilbage igen?

Her er min kode:
<%@ page contentType="text/html; charset=UTF-8" %>
<%String p_text = (String) request.getParameter("text");%>
<BODY>
<FORM ACTION="testutf8.jsp" method="get" name="dummy">
Text med æøå: <INPUT type="text" NAME="text" value="<%=p_text%>"
SIZE="10">
<input class="button" type="submit" value="Klik">
</FORM>
</BODY>
Og her kan du køre den:
http://www.yachtdatabase.com/app/testutf8.jsp

Skriver du æøå i feltet og klikker på 'klik', så vises æøå som æøå.
Hvorfor det?

æøå konverteres automatisk til %C3%A6%C3%B8%C3%A5 i URL'en - fint nok, men
hvorfor konverteres den ikke også automatisk tilbage igen inden den vises
igen i indtastningsfeltet?

Med venlig hilsen
Allan

Fra : Jonathan Stein

Dato : 03-05-05 10:49

Allan Unnerup wrote:

> Er der en, der kan fortælle mig, hvorfor øæå bliver konverteret til UTF-8,
> men ikke tilbage igen?

Uenighed mellem browser og server...

Både Mozilla og Internet Explorer ser ud til at være enige om, at URL'en
skal sendes som %-kodede UTF-8 tegn, når sidens tegnsæt er UTF-8 - men
de fortæller ikke serveren, at requestet er i UTF-8.

Derfor ved serveren reelt ikke hvilken kodning URL'en kommer i, så den
del er du nødt til selv at tage højde for.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/