Muligheder for at læse på uni uden gymn. u~
Fra : Hjalte

Dato : 29-04-05 21:03

Hej alle...

Hvordan er mulighederne for at blive optaget på en universitets
uddannelse, når jeg ikke har en gymnasiel uddannelse?

Er det evt. sådan at man kan læse nogen enkeltfag, eller tage en
"egnet-prøve"?

Jeg er 24 år gammel, og har en masse erhverserfaring.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 30-04-05 10:47

Hjalte <hjalte81@email.dk> posting:

>Hvordan er mulighederne for at blive optaget på en universitets
>uddannelse, når jeg ikke har en gymnasiel uddannelse?

Blev ret grundigt, så vidt jeg husker og fulgte med, behandlet i
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&frame=right&rnum=1&thl=0,841042295,841039282,841039048,841037135,841036347,841013183,841004070,841001436,840782431,840995594,840986657&seekm=1106319657.038778.206280%40c13g2000cwb.googlegroups.com#link1

Måske kan du finde noget her http://www.unev.dk/

>eller tage en "egnet-prøve"?

På DTU (og vist også Ålborg) kan du i forhold til naturvidenskab.

--
What is life, except excuse for death,

http://www.opera.com/products/desktop/compare/

Fra : Per Rønne

Dato : 30-04-05 11:16

Hjalte <hjalte81@email.dk> wrote:

> Hvordan er mulighederne for at blive optaget på en universitets
> uddannelse, når jeg ikke har en gymnasiel uddannelse?

De eksisterer, men er generelt ikke at anbefale.

> Er det evt. sådan at man kan læse nogen enkeltfag, eller tage en
> "egnet-prøve"?

Du kan læse enkeltfag hvis du findes egnet, og der findes en
dispensationsmulighed.

> Jeg er 24 år gammel, og har en masse erhverserfaring.

Hvorfor ikke bare tage en studentereksamen på kursus? Tager to år. Og så
har du altså også forudsætningerne for at følge med.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jan Pedersen

Dato : 06-05-05 19:31

> Hvorfor ikke bare tage en studentereksamen på kursus? Tager to år. Og så
> har du altså også forudsætningerne for at følge med.
> --
> Per Erik Rønne

Hvis man nu ønsker at læse naturvidenskab er fag som: Historie, Samfundsfag,
Religion, Musik, Tysk, Fransk måske ikke så relevante.....derimod fag som
Dansk på A niveau, Engelsk på C niveau, Matematik på A Niveau, Fysik på B
Niveau og Kemi på C Niveau. Disse fag kan tages på 12 mdr på
ingeniørhøjskolerne , Aalborg Universitet og DTU på adgangskurserne disse
steder. Krav: 2 års erhverserfaring og folkeskolens afgangsprøver i dansk,
matematik og fysik/kemi + engelsk.

Derefter kan man søge ind på ingeniørstudierne. Disse bachelorstudier giver
adgang til flere cand.scient studier: cand.scient.med f.eks. Eller man kan
læse til civilingeniør.

Ønsker man andre studieretninger er man nødt til at læse enten HF på 2 år
eller studenterkursus på 2 år.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-05-05 19:53

Jan Pedersen <jantheman28@hotmail.com> wrote:

> [...]
> steder. Krav: 2 års erhverserfaring og folkeskolens afgangsprøver i dansk,

Der er nu altid rart med noget almendannelse, og ikke at kende
historien, det er ikke smart ;-(.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jan Pedersen

Dato : 11-05-05 00:31

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Der er nu altid rart med noget almendannelse, og ikke at kende
> historien, det er ikke smart ;-(.
> --
Ups glemte at Dansk på Adgangskurserne indeholder almendannelse: Idéhistorie
:)
Og så giver adgangskursus adgang til at søgeind på alle naturvidenskabelige
studier under kvote II :)