Skat af aktier
Fra : FamB

Dato : 26-04-05 21:58

Jeg har oprettet mig på Nordnet og vil nu prøve at investere lidt - mest
for sjov men selvfølgelig med en pæn portion optimisme om, at jeg kan
forrente mine enge bedre dér end i banken = ingen rente, men dog heller
ikke underskud.

Men... så vidt som jeg kan forstå, så skal man jo betale skat af sin
gevinst (eller trække det fra, hvis man har underskud), men hvorfor er
det lige, at man skal dét? Jeg har da trods alt betalt skat af det én
gang tidligere, så hvorfor skal man betale to gange???

Og hvor meget ér det man skal betale i skat? Lad os sige, at jeg skriver
1000 kr. på i gevinst, skal jeg så af med 50%?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-04-05 00:03

Den 26-04-05 22.58 skrev FamB følgende:

> [...]
> det lige, at man skal dét? Jeg har da trods alt betalt skat af det én
> gang tidligere, så hvorfor skal man betale to gange???

Du betaler ikke skat to gange - det er kun overskuddet, du skal betale
skat af. Ganske som du også skal betale skat af renteindtægter i banken.

Du kan kun trække underskud fra i et overskud. Taber du for eksempel
2.000 kroner i år, og du tjener 3.000 kroner næste år, kan du trække de
2.000 fra, så du kun skal betale skat af de 1.000 kroner. Får du ikke
overskud, kan du ikke trække tabet fra.

Så vidt jeg husker, kan man trække fra tre år tilbage, så hvis du har
tab i år, skal du have overskud inden 2009 for at kunne trække fra.
Andre må korrigere, hvis jeg husker forkert.

Der gælder specielle regler, hvis du beholder aktierne i længere tid, og
hvis der er tale om store investeringer, men det lyder ikke som om det
er tilfældet for dig.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få et flot eller sjovt vandmærke på skærmen.

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 27-04-05 11:00

"FamB" <da2d460@REMOVE.hotmail.com> wrote in message

> Og hvor meget ér det man skal betale i skat? Lad os sige, at jeg skriver
> 1000 kr. på i gevinst, skal jeg så af med 50%?

Det kommer an på *alt for* meget,
hvilken type papirer,
hvilket land de er indregistreret i,
hvor stort beløb,
hvor lang tid du har haft dem,
yadda, yadda, yadda,,,

m.a.o: Du kommer til at slå det op!

Fra : FamB

Dato : 27-04-05 15:34

> Det kommer an på *alt for* meget,
> hvilken type papirer,
> hvilket land de er indregistreret i,
> hvor stort beløb,
> hvor lang tid du har haft dem,
> yadda, yadda, yadda,,,

Jeg sidestiller det bare lidt med, at jeg lige så godt kunne købe en bil
eller et maleri eller hva' ved jeg og så sælge det og tjene kr. 1.000 på
det - det skal jeg vel ikke betale skat af og hvad er så forskellen?

Og hvad forhindre mig i f.eks. at oprette en Sweitzisk(?) bankkonto og
sætte min gevinst ind der og så have et hævekort derfra?

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 27-04-05 17:00

> Jeg sidestiller det bare lidt med, at jeg lige så godt kunne købe en bil
> eller et maleri eller hva' ved jeg og så sælge det og tjene kr. 1.000 på
> det - det skal jeg vel ikke betale skat af og hvad er så forskellen?

Lovgivningen - det er jo Danmark, der her, der er Regler for ALT.

Den Danske Skattelovgivning er pernittengrynet udi det Extreme; en indtægt
er skam ikke "bare" en indtægt. Hvis det var sådan ville det jo være alt for
nemt at forstå for almuen.

I stedet afhænger Skatten af hvilken vej indtægten er kommet og tidligere
afgørelser af tvister i de tilfælde hvor "systemet"/"brugeren" heller ikke
kunne forstå loven. Told & Skat har en udemærket hjemmeside.

> Og hvad forhindre mig i f.eks. at oprette en Sweitzisk(?) bankkonto og
> sætte min gevinst ind der og så have et hævekort derfra?

Gebyrerne, Besværet og Straframmen - hvis du ikke gider betale er det mest
sikre og effektive at flytte udenlands. Der sker intet på skattområdet fordi
*ingen* "seriøs" Politiker kan overhovedet forestille sig at der er et
problem. Muligvis fordi politikerne slet ikke er omfattet af de samme regler
som befolkningen.

Det næstmest effektive er at lede dine indtægter gennem et Aktieselskab og
hæve "løn" som aktieudbytte udloddet efter behov - det giver en hvis
flexibilitet at vælge om man hælder penge væk på Topskat eller kun betaler
Udbytteskat.

Fra : FamB

Dato : 27-04-05 19:41

> [...]
> hæve "løn" som aktieudbytte udloddet efter behov - det giver en hvis
> flexibilitet at vælge om man hælder penge væk på Topskat eller kun betaler

Det lyder smart - ikke realistisk i mit tilfælde, men smart. Det skulle
man måske gøre en dag, når man fik flere millioner i overskud

Fra : Peter H

Dato : 28-04-05 22:44

> [...]
> hæve "løn" som aktieudbytte udloddet efter behov - det giver en hvis
> flexibilitet at vælge om man hælder penge væk på Topskat eller kun betaler

Det er det jeg selv er i gang med. En revisor er sat på sagen for at sikre
en forhåndsgodkendelse fra skattevæsenet, at man må, svarende til
virksomhedsordningen.
Man kan også vælge ApS eller A/S, men det er tungere administrativt, idet
det således kræves at man ikke alene udbetaler løn, men samtidig indbetaler
AM, ASKAT, lønsum, mens en virksomhedsordning kan beskatte udbetalte
overskud som Bindtægt. Ved at anvende A/S eller ApS kan man som du siger
udbetale udbytte, men dette udbytte er et beløb der i forvejen er blevet
beskattet af selskabsskat.

Men det oprindelige spørgsmål var vel hvordan man undgår skat. Ved
virksomhedsordning betales altså kun selskabsskat på 30% og den er ved at
sættes ned.
Det samme ved ApS og A/S, men man skat tjene en vis sum for at gøre dette og
dog kan enhver oprette et ApS gennem www.WEBREG.DK og opnå et CVR gennem
www.eogs.dk

Som der næsten står øverst, kan man vente med at udbetale indtægten til sig
selv de år med lav indtægt for at blive lavere beskattet, reglerne er sådan
set ikke så indviklede for virksomhedsordning og ApS.

Udbytteskat er 28% af de første 43000 kr og derfra 43%, men af et beløb der
i forvejen er betalt 30% skat af, men med omtanke kan det stadigvæk være
bedre end topskat. Men så skal der også oprettes et ApS.

Ellers nogle gode ideer til at betale mindre i skat?

PH

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-04-05 19:29

Den 28-04-05 23.43 skrev Peter H følgende:

> Men det oprindelige spørgsmål var vel hvordan man undgår skat. Ved
> virksomhedsordning betales altså kun selskabsskat på 30% og den er ved at
> sættes ned.

Men man kommer selvfølgelig til at betale forskellen op til den
almindelige trækprocent, når pengene trækkes ud af firmaet. Metoden er
dog velegnet, hvis man forventer en lavere trækprocent senere i livet.

> Ellers nogle gode ideer til at betale mindre i skat?

Tjen mindre.
[løber og dukker sig.avi]

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox.

Fra : diablo de la velocid~

Dato : 06-05-05 19:31

"Peter H" <dsl171956@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Det er det jeg selv er i gang med. En revisor er sat på sagen for at sikre
> en forhåndsgodkendelse fra skattevæsenet, at man må, svarende til
> virksomhedsordningen.

Du må ikke investere i aktier i virksomhedsskatteordning - kun blåstemplede
obligationer.

Fra : Peter H

Dato : 06-05-05 19:53

> Du må ikke investere i aktier i virksomhedsskatteordning - kun
> blåstemplede obligationer.
Det er netop derfor en revisor er sat på sagen idet aktieafkastet er pænt,
så det må anses for næring og den mest betydende indtægt.
Til at starte med har du ret at man ikke må investere i aktier i
virksomhedsordningen, men hvis man nærlæser loven må man godt hvis det
anses for at svare til næring dvs som vekseler med sig selv som kunde. Det
er et åbent spørgsmål, hvoraf 99% vil give dig ret. Imidlertid er det den
sidste procent jeg er interesseret i.

Efter VSL § 1, stk. 2, kan aktier m.v. omfattet af
aktieavancebeskatningsloven (ABL) (bortset fra andele i foreninger omfattet
af SEL § 1, stk. 1, nr. 3 og 4), indeksobligationer, uforrentede
obligationer og præmieobligationer ikke indgå i virksomhedsordningen,
medmindre den skattepligtige driver næring med sådanne aktiver f.eks. som
vekselerer.

Jo du må gerne handler aktier i en virksomhedsordning under de rette
betingelser der er angivet i loven. Sådan læser jeg den, så du har kun
delvis ret.

Fra : diablo de la velocid~

Dato : 06-05-05 21:22

> [...]
>
> Jo du må gerne handler aktier i en virksomhedsordning under de rette
> betingelser der er angivet i loven. Sådan læser jeg den, så du har kun

Halløj Peter.

Næringsbegræbet i VSL 1 stk. 2 forståes, at selve den faktiske handel er
næringen - eksempelvis hvis virksomhedens næring er kurtage. I dit tilfælde
er det ikke handelen, men investeringsobjektet (aktierne) som danner
grundlag for virksomhedens indtægt.

Såfremt jeg tage fejl, vil jeg meget gerne høre fra dig.

Mvh.

Henrik

Fra : Peter H

Dato : 06-05-05 22:53

> [...]
> danner grundlag for virksomhedens indtægt.
>
> Såfremt jeg tage fejl, vil jeg meget gerne høre fra dig.

Interessant synsvinkel du fremlægger. Sådan kan man jo også fortolke det og
og afviser bestemt ikke at du kan have ret, du hører fra mig når sagen hos
ligningen er overstået om ca 4-5 uger max.

Men hvad er så alternativet når man lever af afkast? eller ihvertfald
overgår det fra hobby til næring, da det set over en længere periode
fremover må anses for at være næring?

ApS? Må man her leve af afkast, men så er vi ovre i en tungere administrativ
løsning med Aindtægt fremfor Bindtægt og selvindbetalt Askat og Am fremfor
efterbetaling. Reg.revisionskrav, off.regnskaber....lønlet, summa
summarum/bogholderi, og så fik jeg at vide i dag af en anden skribent at de
30% selskabsskat i virksomhedsordning er en acontoskat, mens de 30%
selskabsskat i ApS er reel skat.

Godt indlæg fra din side, sådan havde jeg ikke selv tænkt.
Hovedproblemet består af at min daytrader-indtægt er min største og eneste
indtægt/afkast men sådan har det foregået i årevis, dvs hobby må off. overgå
til arbejde på en elller anden måde; det har selv skattevæsenet antydet;
måske skulle jeg spørge dem, hvad de faktisk mente. Det er jo sådan at
borgerne har ret til den off. sagsakt og jeg har ret til deres referater og
noter der handler om mig. Har nogen prøvet det før?

Hvad ville du gøre når det månedlige afkast har nået en sådan størrelse
måned efter måned af det kan sammenlignes med løn i samme størrelsesorden.
Er ApS en løsning, evt fra Sechellerne? Det er ingen spøg. Jeg har fremtiden
foran mig og det går bedre og bedre, især blev jeg styrket under KFXfaldet
på 6,5% sidste uge, da jeg intet tabte på det, men min forretningsmodel
fortalte at jeg ikke skulle ind, kald det bare en slags TA.
Jeg handler 30-50 gange dagligt med daglig million-omsætning. Så der er tale
om at det kan fortolkes som arbejde/næring og derfor er det vel også
rimeligt at kunne oprette sin eget lille firma til dette arbejde, i min
fortolkning virksomhedsordning, mens enkeltmandsvirksomhed giver mig
kuldegysninger, idet jeg formoder at al afkast skal beskattes som personlig
indtægt.

Så jeg er meget seriøs med hvordan man skruer en skattemodel sammen, der
ikke giver skattevæsenet det hele, hvad de ville få, hvis jeg intet foretog
mig, så ville de topbeskatte mig og AMskatte mig, mens man i en
virksomhedsordning kan nøjes med en løn, der svarer til det daglige budget,
dvs 10000/mdr. udbetalt eller 200.000 før-skat løn pa. og naturligvis AM af
200.000 kr og så kan det jo være at min model ikke virker en dag, og så er
det hensigtsmæssigt at det meste ikke er betalt i skat.

PH

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 07-05-05 16:15

> [...]
> fortolkning virksomhedsordning, mens enkeltmandsvirksomhed giver mig
> kuldegysninger, idet jeg formoder at al afkast skal beskattes som

Jeg MENER at have læst på Told & Skat .dk at du skal handle mere end een
gang om ugen for at kvalificere. Se under afgørelserne.

Der findes også en liste hos Told & Skat over ting som man skal gøre for at
hoppe over "overlæggeren" for "Hobbyforretning" - et APS/AS vil forøge
oddsene. En anden er en forretningsplan .. etc..

Fra : Peter H

Dato : 06-05-05 23:09

Der gik kuk i afsendelsen af brevet, så vi prøver igen i redigeret form (med
fare for dobbelt indlæg)

[...]

Jeg handler dagligt med høj omsætning. Så der er tale

Fra : FamB

Dato : 06-05-05 20:32

> Det kommer an på *alt for* meget,
> [...]

Hvorhenne gør man dét?

Fra : Peter H

Dato : 06-05-05 20:43

> Hvorhenne gør man dét?

I rubrikken kapitalindkomst på selvangivelsen. Men det er en større
videnskab med korrekt opgivelse af aktieindkomst, da det afhænger af
hvormeget der er kapitalindkomst, hvor meget der er aktieindkomst, hvad der
har været ejet under 3 år og under, samt noterede og unoterede aktier, så
disse oversigter findes der et væld af, sikkert i AKTIONÆREN eller
PENGE&Privatøkonomi. Du skal ikke betale 50% i skat men derimod din amt
+kommuneskat + bundskat + evt mellemskat osv, dog minimum amt + kommune +
bundskat og heller ikke dette er sikkert da det kan være du har underskud
fra sidste år således at du kan modregne tab og overskud så du reelt slipper
helt, men det er en større revisionshistorie at fortælle, men prøv TOLD&SKAT
eller de nævnte magasiner, biblioteket.

Fra : Peter H

Dato : 06-05-05 20:52

Hvis du sælger et maleri og tjener 1000 kr skal du ikke betale skat af dette
og dog alligevel hvis det er i et større omfang du driver malerisalg.
Med aktier er det hver indkomst, der beskattes, hvorfor? Fordi sådan er
loven.
Men igen hvis du handler meget med aktier som jeg gør kan du oprette et
lille selskab til at varetage denne indkomst så du igen betaler mindre og så
vi igen ovre i en mindre videnskab om ApS, enkeltmandsvirksom, hvoraf du kan
fratrække de omkostninger der er forbundet med handel, PC, print, telefon,
gebyrer til banken og andre administrationsomkostninger. ok jeg er selv ret
ny i denne selskabssfære, men jeg er ved at oprette et selskab til at
varetage afkastet, senest kan jeg også fratrække avisen, PDA og ikke alene
det, selskabsskatten er kun 30% (APS, A/S, P/S, I/S, Virksomhedsordning ...)
Men du skal være revisor for at gennemskue de bedste forhold og af samme
grund har jeg allieret mig med en revisor for korrekt og mest hensigtsmæssig
opgivelse af aktieafkast.

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 07-05-05 16:17

"FamB" <da2d460@REMOVE.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorhenne gør man dét?

http://www.told-skat.dk Men det er den nemme del, forstå det, det er noget
andet.

Fra : FamB

Dato : 08-05-05 17:38

> http://www.told-skat.dk Men det er den nemme del, forstå det, det er noget
> andet.

Og når det nu skal være så svært, hvad er så chancen for, at man slet
ikke opgiver en evt. gevinst?

Eftersom (i mit tilfælde), at Nordnet ikke indgiver nogen oplysninger
til T&S, så kan T&S vel ikke se om pengene man får overført til sin
konto er en del af et overskud eller underskud?

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 09-05-05 07:54

> Eftersom (i mit tilfælde), at Nordnet ikke indgiver nogen oplysninger til
> T&S, så kan T&S vel ikke se om pengene man får overført til sin konto er
> en del af et overskud eller underskud?

Du trækker bare tiden lidt ud:

Der sker bare det at Told & Skat indkalder til et møde hvor du får lejlighed
til at diskutere sagen medbringende dine handelsnotaer, afhængigt af
forløbet; de vil umiddelbart gå efter hvad der er den største gevinst:

Hvis du har hævet fra Nordnet vil de sætte det hele til Kapitalindkomst og
give dig mulighed for at dokumentere at det er anderledes

Hvis de bare kan se du har en konto ved Nordnet vil de forlange alle
papirerer vedrørende kontoen - og det kan de via Svenskerne -de kan i øvrigt
se dine aktiebeholdninger via Værdipapircentralen og igen må du bare hoste
op.

Hvert år derefter vil de så gå tilbage og "justere" dine skattebetalinger,
d.v.s. knalde dig for restskat, Altid, også på "afsluttede år" for lige at
se om du har flere papirer oppe i ærmet. Så kan du lære det, kan du!

Ingen skal tro at vi ikke får noget for skatterne i Danmark

Fra : FamB

Dato : 09-05-05 20:10

> [...]
>
> Hvis du har hævet fra Nordnet vil de sætte det hele til Kapitalindkomst og
> give dig mulighed for at dokumentere at det er anderledes

Okay, men hvis jeg lader pengene stå på Nordnets konto, så sker der vel
ikke noget (før jeg en dag trækker dem ud)? Det er vel ikke sådan, at
jeg skal beskattes eller trækkes for en evt. gevinst, som jeg ikke har
hævet endnu?

> [...]
> se om du har flere papirer oppe i ærmet. Så kan du lære det, kan du!
>
> Ingen skal tro at vi ikke får noget for skatterne i Danmark

En masse administration?

Jeg håber bare, at jeg kan ringe til T&S og spørge dem helt præcist om,
at "jeg har sådan en aktie her og har haft den så længe... hvor meget
skal jeg skrive og hvorhenne". Jeg er ikke specielt god til at fortolke
kringlede aktieregler og paragraffer.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-05-05 20:56

Den 09-05-05 21.10 skrev FamB følgende:

> [...]
> ikke noget (før jeg en dag trækker dem ud)? Det er vel ikke sådan, at
> jeg skal beskattes eller trækkes for en evt. gevinst, som jeg ikke har

Selvfølgelig skal du det. Du betaler også skat af din løn, selvom du
lader den stå i banken. Det specielle her er, at skattevæsenet ikke
automatisk får oplysningerne fra Nordnet, men det ændrer ikke på, at du
har pligt til selv at angive dem. Angiver du dem ikke, risikerer du en
bøde udover efterbetalingen.

> Jeg håber bare, at jeg kan ringe til T&S og spørge dem helt præcist om,
> at "jeg har sådan en aktie her og har haft den så længe... hvor meget
> skal jeg skrive og hvorhenne".

Det kan du sikkert også.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Økonom Steffen Møller giver et bud på, hvordan internettet vil påvirke

Fra : FamB

Dato : 10-05-05 00:08

> [...]
> automatisk får oplysningerne fra Nordnet, men det ændrer ikke på, at du
> har pligt til selv at angive dem. Angiver du dem ikke, risikerer du en

Lad mig lige omformulere - hvis jeg har pengene stående i de samme
aktier som jeg har haft altid, skal jeg så også betale skat af den
gevinst jeg har hvis jeg solgte her og nu? Opgøres kontant beholdning på
en bankkonto på samme måde som værdipapire?

Det svare vel lidt til, at jeg jo også tjener min løn, men jeg betaler
selvfølgelig først løn når jeg får udbetalt pengene. Jeg betaler ikke
skat, så længe pengene står på min arbejdsgivers konto. Løn er vel
typisk bagudbetalt, men pengene jeg har tjent på f.eks. 15 dage ér jo
mine uanset hvad.

Fra : Peter H

Dato : 10-05-05 07:51

Så snart du har solgt en aktie er indkomsten skattepligtig. Hvis du ikke
sælger aktien med bare lader den arbejde er den kursgevinst ikke
skattepligtig (men heller ikke udbetalt) i et frit depot. Efter at have haft
aktien i 3 år deler skattereglerne sig i 2 dele før 3 år/efter 3 år.

Jeg er ikke bekendt med at banken selv opgiver kursgevinster, gevinst ved
salg af aktier til skattevæsenet, det skal du selv gøre på selvangivelsen.
Banken sender vel en årsopgørelse over depotet så du kan se hvad der er købt
og solgt. Selv bruger jeg blot et regneark til at opgørelse over køb og
solgt, jeg vedlægger hvert år.

Du kan ikke sammenligne med løn, fx var der en der sammenlignede en
aktieindkomst med salg af et maleri, men skattelovgivningen er nu engang
sådan at løn og aktier og malerier ikke er det samme, men at en fortjeneste
ved salg af en aktie altid beskattes, men der er undtagelser, fx hvis dit
depot på købs og salgstidspunktet af aktier i de seneste 3 år ikke har
oversteget 100000kr grænsen; den er sikkert 110-120.000 kr idag & der er
gået over 3 år, så er der ingen skat.

PH

Fra : FamB

Dato : 10-05-05 22:22

> [...]
> skattepligtig (men heller ikke udbetalt) i et frit depot. Efter at have haft
> aktien i 3 år deler skattereglerne sig i 2 dele før 3 år/efter 3 år.

Jeg har købt nogle aktier som jeg har solgt og tabt kr. 500 på. Så har
jeg investeret i nogle andre aktier som jeg ikke har solgt endnu, men
HVIS jeg gjorde, så ville jeg tjene kr. 2000.

Skal jeg så forstå det sådan, at jeg kan trække kr. 500 fra, hvis jeg
her og nu skulle lave skatteopgørelse?

Og hvis jeg solgte mine "gode" aktier her og nu, så skulle jeg skrive
kr. 1500 på som fortjeneste?

> [...]
> og solgt. Selv bruger jeg blot et regneark til at opgørelse over køb og

"Vedlægger"? Jeg plejer at skrive det på internet og jeg håber, at den
årsopgørelse man får fra Nordnet kan hjælpe mig godt på vej til at
forstå hvad jeg skal skrive.

> [...]
> depot på købs og salgstidspunktet af aktier i de seneste 3 år ikke har
> oversteget 100000kr grænsen; den er sikkert 110-120.000 kr idag & der er

Det forstår jeg ikke? Jeg er langt under de kr. 100.000 i depotværdi men
jeg skal vel ikke forstå det sådan, at det så er skattefrit, hvis jeg
har en gevinst?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-05-05 22:56

Den 10-05-05 23.21 skrev FamB følgende:

> Og hvis jeg solgte mine "gode" aktier her og nu, så skulle jeg skrive
> kr. 1500 på som fortjeneste?

Ja, forudsat...

Hele området er enormt rodet. Hvis der er tale om almindelige aktier
købt på fondsbørsen (for eksempel via Nordnet), så ja. Hvis nogle af
aktierne er ikke-noterede og andre er noterede på Fondsbørsen, kan man
ikke bare modregne. Jeg er ikke helt inde i reglerne her, men andre kan
måske præcisere.

> Det forstår jeg ikke? Jeg er langt under de kr. 100.000 i depotværdi men
> jeg skal vel ikke forstå det sådan, at det så er skattefrit, hvis jeg
> har en gevinst?

Jo, hvis du har ejet aktierne i mere end 3 år. Har du ejet dem i mindre
end 3 år, når du sælger dem, skal der betales skat.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sådan skræddersyr du startmenuen.

Fra : FamB

Dato : 10-05-05 23:13

> [...]
> aktierne er ikke-noterede og andre er noterede på Fondsbørsen, kan man
> ikke bare modregne. Jeg er ikke helt inde i reglerne her, men andre kan

Det er ganske vist via Nordnet men det er kun noterede aktier (p.t. B&O
og Torm).

> Jo, hvis du har ejet aktierne i mere end 3 år. Har du ejet dem i mindre
> end 3 år, når du sælger dem, skal der betales skat.

Okay, man skulle måske overveje, at lade sine aktier stå i 3 år og så se
tiden an.

Men hvor meget er aktieskat? Lad os nu sige, at jeg tjener kr. 10.000 på
forskellige (noterede) aktier i løbet af 2005 - hvor meget får jeg så ud
af det?

Fra : Peter H

Dato : 11-05-05 07:39

> Men hvor meget er aktieskat? Lad os nu sige, at jeg tjener kr. 10.000 på
> forskellige (noterede) aktier i løbet af 2005 - hvor meget får jeg så ud
> af det?

Tjener betyder i denne sammenhæng at afkastet er realiseret og aktien solgt.
Du opgiver så de 10000 kr under kapitalafkast på selvangivelsen og betaler
alm skat, faktisk mindre end normalt, da der ikke er AM andre og andre
bidrag i skat af kapitalindkomst.

DVS amt+kommune+ bundskat+ .. afhængig af din øvrige indkomst og kommune,
men fx 35-40% af de 10000 kr går i skat. Vi kan ikke sige præcis da du så
skal opgive dine indtægtsforhold i dette offentliuge forum, så det gør du
nok ikke. Så vi er ikke revisorer med blot skriver hvad vi ved.

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 11-05-05 09:11

> [...]

> jeg investeret i nogle andre aktier som jeg ikke har solgt endnu, men
> HVIS jeg gjorde, så ville jeg tjene kr. 2000.

Hvorfor ikke bare skrive det her i første omgang?

> Skal jeg så forstå det sådan, at jeg kan trække kr. 500 fra, hvis jeg
> her og nu skulle lave skatteopgørelse?

Nej, de 500 gemmer du til senere ... skattefar gider ikke høre om dem lige
nu. (de spiller på du glemmer dem).

> Og hvis jeg solgte mine "gode" aktier her og nu, så skulle jeg skrive
> kr. 1500 på som fortjeneste?

Ja, for de 500 kr trækker du fra.

> Det forstår jeg ikke? Jeg er langt under de kr. 100.000 i depotværdi men
> jeg skal vel ikke forstå det sådan, at det så er skattefrit, hvis jeg
> har en gevinst?

Du har *ikke* en gevinst før aktierne er solgt!

Hvis du "senere", d.v.s. efter 3 år, sælger dine aktier med gevinst så er
den skattefri. Du kan så heller ikke trække de 500 kr fra. Hvis du sælger
før 3 år, beskattes gevinsten *minus* de 500 Kr.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-05-05 09:40

Den 10-05-05 01.08 skrev FamB følgende:

> Lad mig lige omformulere - hvis jeg har pengene stående i de samme
> aktier som jeg har haft altid, skal jeg så også betale skat af den
> gevinst jeg har hvis jeg solgte her og nu?

Nej, gevinsten bliver først skattepligtig, når du realiserer den, altså
sælger aktierne.

> Opgøres kontant beholdning på en bankkonto på samme måde som værdipapire?

Nej, om du hæver pengene eller ej fra bankkontoen har ingen betydning
for beskatningen. Modsat aktierne, her skal du først betale en evt.
skat, når du "hæver" (sælger) dem.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Fintun Windows XP med TweakUI.

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 10-05-05 13:26

> [...]
> ikke noget (før jeg en dag trækker dem ud)? Det er vel ikke sådan, at
> jeg skal beskattes eller trækkes for en evt. gevinst, som jeg ikke har

Hvis du har solgt en Aktie/Obligation med gevinst, skal du opgive det.

> [...]
> at "jeg har sådan en aktie her og har haft den så længe... hvor meget
> skal jeg skrive og hvorhenne". Jeg er ikke specielt god til at fortolke

Selvfølgeligt kan du det - det er jo deres Job at sikre at selvangivelserne
er korrekte og efter reglerne (At reglerne er åndsvage og overkomplicerede
er Politikernes skyld, Skattefar gør jo bare hvad (spytter!!) "et bredt
flertal" beder dem om).

Man kan endda være "i god tro" og helt ustraffet komme tilbage senere med
indtægter som man "glemte" i første omgang; betingelsen er bare at *Man
Selv* kryber til korset, hvis Told & Skat finder dem først, ja så får sagen
et kedeligere forløb.

Fra : Peter H

Dato : 10-05-05 16:22

> [...]
> er Politikernes skyld, Skattefar gør jo bare hvad (spytter!!) "et bredt

Jeg vil kraftigt fraråde at ringe til T&S i den tro at de svarer korrekt; ja
det det er faktisk for dårligt, men jeg har meget dårlige erfaringer med
deres svar der senere har vist sig at være forkerte og den ansvarlige er en
selv.

Men netop din sag er meget klar. Hvis du sælger en aktie med gevinst og du
har haft den under 3 år skal gevinsten opgives også selvom gevinsten stadig
står på eller anden konto og du ikke har anvendt eller overført gevinsten
til brug. ANDEN KAPITALINDKOMST hedder rubrikken, Men du kan da også prøve
en eller anden internet-revisor, men det lyder som om du fisker efter om man
det virkelig kan være rigtigt at denne indtægt du har skal indgå som
indtægt, men JA. Der findes undtagelser, som fx hvis du har haft den i over
3 år & dit depot på handelstidspunkterne på intet tidspunkt i de sidste 3 år
ikke har været over 100.000 kr reglen.

En anden undtagelse er at hvis du havde tab sidste år & gevinsten i år er
mindre end tabet sidste år så kan det modregnes og du betaler intet i skat.
og så skal jeg lige rette en anden skribent at det er kun 0-2% obligationer,
der skal beskattes at kursgevinsten udover alle udenlandske obligationer dog
ikke de aftaler man har med Norge, Island og Sverige, men så står jeg
efterhånden af. Kursgevinster af danske blåstemplede obligationer 3-9%
(eller hvad max er) beskattes ikke. Mens danske 10-15% ikke-blåstemplede
obligationer gør.

Men nu er vi 3 der er enige om at aktiegevinst beskattes dog husk
ovenstående undtagelser. Der er også mange andre undtagelser, fx hvis din
gevinst ligger i selv/rate/kapitalpension, men det fremgår ikke, så det kan
man måske antage at det ikke gør, da du ikke har nævnt det.

Jeg selv handler meget tit, nærmest daytrader i rate og kapitalpension og
det gode er at det beskattes ikke, ikke engang de 15% kapitalafkastskat i
pension eller hvad det hedder, måske fordi aktierne kun haves fra få
minutter til få dage.

PH

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 17-05-05 07:51

> [...]

> ja det det er faktisk for dårligt, men jeg har meget dårlige erfaringer
> med deres svar der senere har vist sig at være forkerte og den ansvarlige

Man kan jo stikke dem 300 Kr så er deres svar "bindende" (men det er
sikkert, som altid i skattelov, op til en retssag at definere betydningen af
"bindende").

Fra : Peter H

Dato : 17-05-05 10:00

Ja du har ret, et bindende svar er bindende, men stadig under lovgivningen,
selvom et bindende svar er en slags lovgivning.
De 300 kr et bindende svar koster kan være mere værd end en fejl, i mit
tilfælde meget mere end en fejl.

Af samme årsag kører jeg idag 'bindende ligningssvar' hvorvidt kursgevinster
må opgives i en virksomhedsordning på den udvidede selvangivelse.
Som udgangspunkt er svaret vel nej, men da jeg får en hel del ud af aktier,
så synes jeg det er rimeligt at man må, Det skulle ikke undre mig om jeg er
blandt de få her i landet der søger om dette svar, men det er nu en gang min
indkomst at tjene på aktier.