Smerte i ryggen...
Fra : Stefanie Mathiesen

Dato : 19-04-05 19:31

Min psykologi lærer sagde at de fleste rygsmerter kom sig af noget
psykisk...

Nogle andre der har hørt det?
Stoler ikke helt på hvad han siger...

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-04-05 22:09

Stefanie Mathiesen skrev den 19-04-2005 20:30:
> Min psykologi lærer sagde at de fleste rygsmerter kom sig af noget
> psykisk...

Det vil jeg meget meget gerne se belæg for!

> Nogle andre der har hørt det?
> Stoler ikke helt på hvad han siger...

Det kan jeg sandelig godt forstå!

Oplevede fysiske smerter dvs. smerter der af patienten opleves kan have
rigtig rigtig rigtig mange årsager.

Der hvor jeg kan forestille mig, at han kunne mene hvad han mener er, at
man psykisk kan lære at "pain manage" sine smerter. Dvs. at man først
accepterer sine smerter som de. Man lærer sig nogle teknikker, så ens
smerter ikke opleves så voldsomt.
Smerterne kan derigennem så opleves som om smerterne mindskes eller
"forsvinder". Smerterne kan sagtens stadig være til stede, man har bare
lært sig at man ikke retter så meget fokus mod sine smerter.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Stefanie Mathiesen

Dato : 20-04-05 15:22

"Carsten Riis" <.@.> wrote in message

> [...]
> "forsvinder". Smerterne kan sagtens stadig være til stede, man har bare
> lært sig at man ikke retter så meget fokus mod sine smerter.

Jeg tror at det han mener er at man noget psykisk nemt kan blive fysisk...
Altså det er måske ulækkert, men jeg ved da at nogle får vildt dårlig (tynd)
mave hvis de er nervøse, ELLER hvis de har det super dårligt psykisk!
Derfor tænker jeg at han mener at ens psykiske tilstand måske kan gå i
ryggen?

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-04-05 00:45

Stefanie Mathiesen skrev den 20-04-2005 16:22:

> Jeg tror at det han mener er at man noget psykisk nemt kan blive fysisk...

Enig. Og omvendt.

Men det fysiske er så bare et symptom på det psykiske.
De fysiske (her: smerter) er reelle nok og man kan gøre noget for at
fjerne dem her og nu.
På længere sigt skal man så have psykisk overskud til at passe godt på
sin ryg, så de fysiske smerter

> Altså det er måske ulækkert,

Hvorfor ulækkert? Afføring er noget vi alle producerer.

Jeg ved godt, at det nok ikke er samtale nummer 1 over de danske
middagsborde her til lands og toilet-ritualer mv er en privatsag for de
fleste mennesker i den vestlige verden.

Men i medicinsk (og her: psykologisk) set, så har man valgt det forkerte
forum, hvis man mener at kroppens affaldsprodukt urin og afføring er
ulækkert.

> men jeg ved da at nogle får vildt dårlig (tynd)
> mave hvis de er nervøse,

tja, det kan være en akut reaktion ligesom opkast.

Det er kroppens måde at fortælle på, at man bliver udsat for en
stress-situation som er ved at ryge ud af kontrol.

> ELLER hvis de har det super dårligt psykisk!

Når man - syntes jeg - bruger udtrykket har det psykist dårlig så er
har man i gennem længere tid været ressourcesvag på den ene eller anden
front som har med de psykologiske/mentale dagligdags udfordringer at gøre.
Når man igennem længere tid har haft det dårligt psykisk, så vil jeg
snarere se på den kost som personen har indtaget og se om det er noget
man har overset der fx at man ikke har købt den frisk-este mælk, æggene
er måske overskreden datoen, kødet blev bare spist selvom den objektiv
betragtet måske havde lugtet lidt stram osv osv osv osv.

> Derfor tænker jeg at han mener at ens psykiske tilstand måske kan gå i
> ryggen?

Der er jo nu mere tilhænger af, at de fysiske rygsmerter er et symptom
på, at man psykisk ikke har haft overskud til at være god ved sin ryg.

Og ja, det er fint du tænker hvad han mener,
Du er ret hurtig til at "forkaste" de forslag som kommer ud fra de få
informationer du giver. Du spurgte hvad vi andre har hørt om. Hvis du
vil vide hvad han mener, så må du jo spørge ham.
Jeg kender ikke din psykologilærer.
Jeg ved ikke i hvilken kontekst han nævnte det osv osv osv.

Fra : Lars Jakobsen

Dato : 22-04-05 20:16

Mine erfaringer siger mig mange i rygge skyldes spændinger og
kroppen ikke kan slappe af. At alle er psykiske er lidt af en
påstand. At sove på en dårlig madres, skæv ryg, slid gigt, dårlige
arbejdstillinger er psykisk vil de fleste nok afvise. Stefanie

L. Jak

Fra : Thanh Nhi Nguyen

Dato : 04-06-05 14:04

Hej.
Jeg tror ikke, at det er de fleste rygsmerter, der resulteret af psykiske
problemer. Men jo det er da rigtigt, at fysisk smerte (f. eks. rygsmerte,
mavepine, hovedpine mm.) kan være et symptom på noget psykisk. Disse
symptomer kaldes psykosomatisk symptomer. Altså når noget fysisk er
forårsaget af noget psykisk.
Så jo, der er delvist rigtigt, dét din psykologilærer siger.