Trist og modløs
Fra : Melanie

Dato : 18-04-05 14:14

Hej Ng

Håber på jeres støtte og evt. hjælp.

Jeg er så træt for tiden. Har brug for over 8 timers søvn hver nat. Orker
ikke lave alle mine lektier selv om det ikke er overdrevent menge. (Jeg går
på PGU.) Jeg orker ikke ryde op, gøre rent, lave mad, handle etc. Kan ikke
gøre nogle af disse ting i meget mere end 5 min. før jeg bestemt ikke gider
mere. Jeg hygger med mine hunde og katte men syntes ikke det er godt nok.
Min mand er sød, men jeg mangler noget støtte og forståelse. Føler
kærligheden er lidt væk lige nu, men vi elsker hinanden.
Jeg har taget på igen, og bør tabe mig op til 17kg. Syntes det hele er noget
møj lige nu, og ser ikke lige hvordan jeg kan komme af med den følelse.
Økonomien er nok heller ikke den sundeste, men banken siger vi bare kan låne
mere til de ting vi skal have lavet på boligen. Er bekymret for fremtiden,
penge og job.

Håber nogen kan give mig nogle råd og hvordan jeg kommer vidre.

Mvh Melanie

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-04-05 17:39

Melanie skrev den 18-04-2005 15:14:

> Håber på jeres støtte og evt. hjælp.

Jeg vil forsøge.

Om du kan bruge nogen af ideerne eller om det er helt tåbelig for dig.
Tja, det kan jeg ikke vide.

Jeg giver også svar på de enkelte elementer i dit indlæg.
Det er lidt svært - syntes jeg - at se den røde tråd i din træthed, så
en forslag til totalløsning er lidt svær at analysere sig frem til.

> Jeg er så træt for tiden. Har brug for over 8 timers søvn hver nat.

hvordan er din søvnrytme (tidspunkter for senge-/sovetid; søvnkvalitet;
søvnafbrydelser uanset årsag mv.)?
hvad med dit sovemiljø (seng, sengetøj, lys, plads mv.)?
Hvad med dine søvnforberedelser (tandbørstning, mad, drikke, sex mv.)?

> Orker
> ikke lave alle mine lektier selv om det ikke er overdrevent menge. (Jeg går
> på PGU.)

Hvad med studiegrupper, samvær med andre studerende eller læsegrupper.
I hele taget aktiviteter som holder dig lidt til ilden på det faglige plan?

> Jeg orker ikke ryde op, gøre rent, lave mad, handle etc. Kan ikke
> gøre nogle af disse ting i meget mere end 5 min. før jeg bestemt ikke gider
> mere.

Hvad er guleroden ved disse aktiviteter?

Kunne det tænkes, at du mangler en slags "præmie" for at gøre rent.
Hvad med at først købe en bluse eller et par bukser, når du har gjort
rent som en slags "sådan Melanie, det har du også fortjent"

> Jeg hygger med mine hunde og katte men syntes ikke det er godt nok.

Øhhhhh, hvordan definerer du /godt nok/ i forbindelse med hunde og katte.
Hunde og katte er meget tålmodige væsener, sålænge du sørger for
mad+drikke og noget samvær. Samværets omfang tja det er - syntes jeg -
mere for mennesket end det er for dyret.

> Min mand er sød, men jeg mangler noget støtte og forståelse. Føler
> kærligheden er lidt væk lige nu, men vi elsker hinanden.

Auucccch, den er straks værrere.
et parforhold består jo af 2 personer, så det er lidt svært at fortælle
hvordan I får gnisten igen.

En ide som er lidt sjov, syntes jeg: Hvad med at aftale en date med
hinanden på en af byens cafeer? Prøv en genstart af jeres forhold, så'en
for sjov.

> Jeg har taget på igen, og bør tabe mig op til 17kg.

hehehe, det kunne jeg skrive rigtig rigtig mange lange indlæg om.

> Syntes det hele er noget
> møj lige nu, og ser ikke lige hvordan jeg kan komme af med den følelse.

/det hele/. tja du har nævnt: uddannelse, oprydning/rengøring,
husdyr, mand og lige om et øjeblik også økonomi.

Oprydning+rengøring det ser jeg ikke som et problem i sig selv, men
snarere et symptom på andre problemer.

> Økonomien er nok heller ikke den sundeste, men banken siger vi bare kan låne
> mere til de ting vi skal have lavet på boligen. Er bekymret for fremtiden,
> penge og job.

Banken siger, at I kan låne! Stop lige engang! Lånet skal også
betales tilbage, så det udskyder kun økonomiske vanskeligheder. (Det
svarer lidt til, at putte et plaster på nogle indre blødninger, som man
så forholder sig til på et senere tidspunkt).

Har man økonomiske problemer, så bør man ikke låne sig ud af dem! Det
ender sjældent godt. Der er kun - så vidt jeg ved - én metode: Forbrug
mindre og/eller tjen noget mere.

gennemgå jeres udgifter på alle fronter. I de store poster (bolig, mad,
transport) kan der være gode besparelse at hente.
Hvad med jeres forbrug (telefoni, tv, internet, mv.)?
hvad med anskaffelser (lav en "ønskeliste" over ting I gerne vil have,
men aftal med jer selv*, at I først skal have penge på kontoen før de
anskaffes. Akutte behov (jeg mener akutte!) kan nødfinancieres med et
kort lån hvor jeres opsparing går til låneafdrag på dette korte lån dvs.
jeres ønskeliste bliver sat i bero).

*: Husk at overholde aftalen ellers hjælper det ikke at indgå en aftale.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Melanie

Dato : 19-04-05 20:47

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Jeg vil forsøge.
>
> Om du kan bruge nogen af ideerne eller om det er helt tåbelig for dig.
> Tja, det kan jeg ikke vide.

Det virker ikke helt dumt, så jeg prøver.

> Jeg giver også svar på de enkelte elementer i dit indlæg.
> Det er lidt svært - syntes jeg - at se den røde tråd i din træthed, så en
> forslag til totalløsning er lidt svær at analysere sig frem til.

Ja sådan har jeg det også

> hvordan er din søvnrytme (tidspunkter for senge-/sovetid; søvnkvalitet;
> søvnafbrydelser uanset årsag mv.)?

Jeg gør i seng ofte lige omkring kl. 22 men nogen gange før og sjællent
efter 22.30 og op kl. 7 hvis den ikke nærmere bliver 7.30 da jeg ikke orker
at stå op.

> hvad med dit sovemiljø (seng, sengetøj, lys, plads mv.)?

Min seng og dyne og pude er i rigtig god kvalitet da jeg tidligere har været
ansat i Jysk og købte de rigtig dyre men super gode produkter. Der mangler
ikke plads i soveværelset og der er ikke andet rod end det tøj jeg smider på
gulvet. Der er mørklægningsrullegardin for vinduet og loftlys og et natlampe
på hver vores natbord.

> Hvad med dine søvnforberedelser (tandbørstning, mad, drikke, sex mv.)?

Kan ofte finde på at drikke juice om aftenen, da jeg ikke drikker kaffe og
ikke ret ofte te. Hundene luftes i gården og puttes om på deres tæpper i
kælderen og så godnat til dem. Jeg børster tænder og går evt. på wc. Jeg
finder kattene ofte i vores seng, og rykker dem hvis de er i vejen for min
liggekomfort. Sex er ikke det her er mest af, men det er en anden lang
historie som vi også arbejder på.

> Hvad med studiegrupper, samvær med andre studerende eller læsegrupper.
> I hele taget aktiviteter som holder dig lidt til ilden på det faglige
> plan?

God idé, men det er desværre de induvidiuelle opgaver som andre ikke kan
lave for en, da det er personlig læren der skal skrives om. De ting vi kan
lave med andre er allerede gruppearbejde og mest af det i skoletiden.

> Hvad er guleroden ved disse aktiviteter?

Ikke ret meget. Jeg er støvallergiger og tåler ikke at hunde-kattehår og
støv ligger i kluper på gulvet mm.

> Kunne det tænkes, at du mangler en slags "præmie" for at gøre rent. Hvad
> med at først købe en bluse eller et par bukser, når du har gjort rent som
> en slags "sådan Melanie, det har du også fortjent"

Kan godt se hvad de mener, men har ikke ret mange andre premier end tv og
bag gammon på internettet om jegholder meget af at spille.

> [...]
> mad+drikke og noget samvær. Samværets omfang tja det er - syntes jeg -
> mere for mennesket end det er for dyret.

Ja det er vel i forhold til mine ejne forventninger og ønsket om det bedste
for mine dyr.

> [...]
>
> En ide som er lidt sjov, syntes jeg: Hvad med at aftale en date med
> hinanden på en af byens cafeer? Prøv en genstart af jeres forhold, så'en

Vi arbejder på sagen og er enige om at vi vil os, så det skal nok gå. Vi
håber tingene løser sig når vi begge er i bedre humør end nu.

> hehehe, det kunne jeg skrive rigtig rigtig mange lange indlæg om.

Gulerødden er at jeg gerne vil tabe mig inden jeg gerne skulle blive gravid
til sep. Jeg har taget de 15 på siden sidste sommer hvor jeg ellers lige
havde tabt 10.

> /det hele/. tja du har nævnt: uddannelse, oprydning/rengøring,
> husdyr, mand og lige om et øjeblik også økonomi.
>
> Oprydning+rengøring det ser jeg ikke som et problem i sig selv, men
> snarere et symptom på andre problemer.
Ja

> [...]
> tilbage, så det udskyder kun økonomiske vanskeligheder. (Det svarer lidt
> til, at putte et plaster på nogle indre blødninger, som man så forholder

Helt enig og derfor bekymre det mig.

> Har man økonomiske problemer, så bør man ikke låne sig ud af dem! Det
> ender sjældent godt. Der er kun - så vidt jeg ved - én metode: Forbrug
> mindre og/eller tjen noget mere.

Jep helt enig. Dog tror jeg lidt på det med et lån til boligrenovering da
den ikke vil koste ret meget mere per md. når det er over fx. 20 år.

> [...]
> hvad med anskaffelser (lav en "ønskeliste" over ting I gerne vil have, men
> aftal med jer selv*, at I først skal have penge på kontoen før de

Det vil vi gøre med nogle ting, men nye vinduer i 9 vinduer og ny træfasade
og tagbelægning på tilbygninger nødvendig da de er utætte af ht og træet
røddent.

> [...]
> jeres ønskeliste bliver sat i bero).
>
> *: Husk at overholde aftalen ellers hjælper det ikke at indgå en aftale.

Ja selvfølgelig.

Det gjorde det. Tak for det. Så det godt dit svar i går, men kunne ikke
finde tid og overskud til at svare før.

> --
> mvh Carsten Riis
> Red liv! 4 gange om året
> http://www.bloddonor.dk
> Du ved ikke om du får brug for det

Det ville jeg rigtig gerne, men de vil
ikke have mit blod da jeg tager allergimidicin det meste af året. ØV!
Til gengæld er alle vores dyr (4) fra
internat så de på den måde bliver "reddet" af os.

Mvh Melanie

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-04-05 00:07

Melanie skrev den 19-04-2005 21:47:
> "Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Det virker ikke helt dumt, så jeg prøver.

Glæder mig. Jeg vil så fortsætte på samme "operative niveau" krydret
med taktiske overvejelser.

Igen må du sige til, når jeg bevæger hen i noget som du mener er hul i
hovedet eller om det er noget du kan bruge til noget.

> Ja sådan har jeg det også

Måske kunne du selv finde "den røde tråd".

> Jeg gør i seng ofte lige omkring kl. 22 men nogen gange før og sjællent
> efter 22.30

Ok, hvad med "go'nat-læsning" eller måske fjernsynet i soveværelset?

hvad med din kæreste, hvornår/hvordan går han i seng?

Fx hvis han kommer væltende ind klokken 1, hvor du har sovet i et par
timer og han tænder al lyset, så "registrerer" du det alligevel, selvom
du ikke vågner. Det kan snildt forstyrre din søvn uden at du lægger
mærke til det.
Der er et hormon som "produceres" mens vi sover. Det kan være, at du har
underskud af dette hormon....som jeg ikke kan huske hvad hedder hvilket
selvfølgelig er lidt pinligt.

> og op kl. 7 hvis den ikke nærmere bliver 7.30 da jeg ikke orker
> at stå op.

Hmmmm, hvordan er luften i soveværelset om morgenen?
Jeg kan tydelig huske fra min værnepligtstid, at det var svært at være
den første som står ud af sengen på 8 mands-stuen, da luften kan være
ret stram med 8 menneskers udåndingsluft (uanset hvilken ende det kommer
fra).

Kunne det måske hjælpe, at du lige vælter ud af sengen og lukker vindue
op, så I får frisk luft ind?
Du kan jo vælge, at tage 9 minutter ekstra under dynen. Ikke 8 ikke 10,
men TheMagicNumber er 9. Personlig har jeg det fint med 9 minutter
ekstra. vælger jeg en ekstra kvarter eller længere, så bliver det gerne
til noget farlig kaos lige før jeg skal afsted til møder eller på
arbejde fordi jeg snuer forlænge. HOlder jeg mig til 9 minutter, så er
det godt.

> [...]
> ikke plads i soveværelset og der er ikke andet rod end det tøj jeg smider på

Har du ikke en vasketøjskurv i soveværelset?

> Der er mørklægningsrullegardin for vinduet og loftlys og et natlampe
> på hver vores natbord.

ok

> Kan ofte finde på at drikke juice om aftenen, da jeg ikke drikker kaffe og
> ikke ret ofte te.

Juice er energi. Måske knap så godt

Hvad med ganske almindelig vand tilsat noget citronsaft. Hvis du ikke
kan li' citronsmagen, så kan den dæmpes med FlydendeSød.

> [...]
> finder kattene ofte i vores seng, og rykker dem hvis de er i vejen for min

Tja personlig vil jeg slet ikke have katte/hunde i mit soveværelse.
Jeg ligger mig jo heller ikke i deres kurv, kasse eller gård.

Ikke at du bør praktisere min holdning. Du har fundet ud af, hvad det
virker for dig på den front.

> Sex er ikke det her er mest af, men det er en anden lang
> historie som vi også arbejder på.

Mand sover faktisk godt efter sex. Måske gør kvinder også
Orgasmer frigør jo nogle hormoner som fremmer behovet til at hvile/sove.

Måske noget der kan "øves på"

Det kunne jo være, at det også hjælper på kærlighedsfronten

> God idé, men det er desværre de induvidiuelle opgaver som andre ikke kan
> lave for en, da det er personlig læren der skal skrives om. De ting vi kan
> lave med andre er allerede gruppearbejde og mest af det i skoletiden.

Man kan godt lave en studiegruppe og samtidig lave individuelle opgaver.

> Ikke ret meget. Jeg er støvallergiger og tåler ikke at hunde-kattehår og
> støv ligger i kluper på gulvet mm.

Øhhhh, er du sikker på, at det så er hårklumperne som du er allegisk
overfor eller er det støvet som ligger rundt om hårklumpen?

Så vidt jeg er orienteret, så er støvallergi noget med husstøvmider og
ikke selve støvet (eller har man jo svært ved at være fx udenfor, hvor
der er masser af støv).
Men det symptom du fjerner hører over til husdyrallergi (det vil i
virkeligheden sige: de skæl som hunde og katte fælder hele tiden).

Men jeg tager måske fejl?
Ret mig endelig, hvis det er noget som jeg har misforstået.

> Kan godt se hvad de mener, men har ikke ret mange andre premier end tv og
> bag gammon på internettet om jegholder meget af at spille.

Tja, så kan du jo give dig selv den præmie, at du giver dig selv 45
minutter med backgammon, NÅR der er ryddet op/ gjort rent.
Har du ikke gjort rent, så er der ingen backgammon ej heller tv.

> Ja det er vel i forhold til mine ejne forventninger og ønsket om det bedste
> for mine dyr.

Så prøv at justere dine forventninger til hvad det egentlig er nødvendig
for dyret.
Lad være med at "børnificere" dyrene, hvis du forstår hvad jeg mener.

Fx det at du lader dyrene opholde sig i dit soveværelse hhv. din seng.
Ville du lade dine børn lege eller opholde sig i soveværelset/sengen?

> Vi arbejder på sagen og er enige om at vi vil os, så det skal nok gå. Vi
> håber tingene løser sig når vi begge er i bedre humør end nu.

Et bedre humør kommer ikke bare dumpende. Det er noget man arbejder på.

En standup-komiker stiller sig jo heller ikke bare op på en scene og
laver godt humør. Det arbejdes der på hele tiden.

I må finde ud hvad der skaber glæde i jeres liv.

Nogle par hænger sammen hele tiden og laver fælles oplevelser
Andre par har nogle faste tidspunkter hvor de er sammen og fortæller
hinanden om hvad de har haft af spændende oplevelser hver for sig.
Måske er der noget helt tredje som "trigger" jeres parforhold.

I praksis kan du jo fx følge med i dk.snak.vittigheder, der kommer der
en lind strøm af sjove vittigheder, gode links eller smartemorsomme
kommentarer.

> Gulerødden er at jeg gerne vil tabe mig inden jeg gerne skulle blive gravid
> til sep. Jeg har taget de 15 på siden sidste sommer hvor jeg ellers lige
> havde tabt 10.

Tja, så er det jo bare med at finde ud af hvor lang tid der er til
september.

Maj, Juni, Juli, August, September.
Det er giver 4 måneder + lidt i september.

15 kilo divideret med 4 måned = 3,75 kilo pr. måned.

Auuuuch det er lidt af hårdt arbejde du står foran.
Det er dog ikke umulig. Kom med over i dk.helbred.slank, så kan vi
snakke om vægtreduceringen isoleret set.

Du kan prøve med: Hjerne, hjerte, indkøbskurv.

hjerne (tanker, beslutninger, handlinger),
hjerte (følelser, motivation, motion)
og
indkøbskurv (mad, vaner)

Ups, beskrev jeg lige min personlige kæphest i øjeblikket?

> Helt enig og derfor bekymre det mig.

Hvorfor bekymre sig omkring, at du siger: Nej tak! til lånetilbuddet?

banken eksisterer også, når I har bedre råd. Indtil da, må I klare jer
for de økonomiske ressourcer som I har til rådighed.

> Jep helt enig. Dog tror jeg lidt på det med et lån til boligrenovering da
> den ikke vil koste ret meget mere per md. når det er over fx. 20 år.

Er boligrenoveringen nødvendig? Fx falder køkkenet fra hinanden eller
ville det "bare være lækkert" at få nyt.

Formuleret på moderne management-dansk: Er det NeedToDo eller NiceToDo
med den der boligrenovering?

> Det vil vi gøre med nogle ting, men nye vinduer i 9 vinduer og ny træfasade
> og tagbelægning på tilbygninger nødvendig da de er utætte af ht og træet
> røddent.

Det vil jeg så - ud fra den korte beskrivelse - betragte som NeedToDo

Skader på vinduer og træværk kan medføre andre skader rundt om i
bygningen pga. træk, fugt og nedbrydning af isolering.

Når I er igang med at finde financieringen af vinduesudskiftning, så
find lige ud af, hvad I kan omlægge af de eksisterende lån. Evt. indfri
dyr klat gæld ved at belåne friværdien istedet for (bemærk: Erstatte dyr
gæld med billigere. Ikke lave ekstra billig lån og have dyr lån ved
siden af)

> Det ville jeg rigtig gerne, men de vil
> ikke have mit blod da jeg tager allergimidicin det meste af året. ØV!
> Til gengæld er alle vores dyr (4) fra
> internat så de på den måde bliver "reddet" af os.

Bemærkningen om bloddonor.dk var nu ikke møntet på dig, men er alene en
del af min signatur dvs. en lille tekststump jeg sætter efter alle mine
indlæg på usenet.

Men jo Redde liv kan have mange perspektiver. Dyreliv-perspektivet
havde jeg ikke overvejet, så jeg glæder mig over, at du ser muligheder
hvor jeg ikke ser dem.

Sådan Melanie, godt set.

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-04-05 08:48

Carsten Riis skrev den 20-04-2005 01:06:

> Sådan Melanie, godt set.

PS: Jeg tager til Jylland indtil søndag, så jeg kan ikke svare.
Jeg har ikke glemt dig.

Fra : Melanie

Dato : 20-04-05 17:22

> Igen må du sige til, når jeg bevæger hen i noget som du mener er hul i
> hovedet eller om det er noget du kan bruge til noget.
>
> Måske kunne du selv finde "den røde tråd".

Ikke umidbart. Mit gæt er at der er store forventninger til mig fra min fam.
mand, venner, skole og meget mig selv. Det er hårdt at skulle leve op til
dem. Det kan jeg heller ikke med dem alle, men dem der har stor betydning
for mig og mit liv.

> Ok, hvad med "go'nat-læsning" eller måske fjernsynet i soveværelset?

Læsning sker, men tit et jeg så træt at jeg sover ret hurtigt bare ved at
nusse katten eller min mand. Tv vil vi ikke have i soveværelset da det
faktisk holder en vågen hvis man prøver at sove. Man kan jo gå ned i stuen
og se tv hvis det er det man vil, og evt. sove på sofaen hvis det ikke skal
være kvalitets søvn.

> hvad med din kæreste, hvornår/hvordan går han i seng?

(Vi er gift, blev i sommers.) Tja, når det er tideligt eller han har sovet
længe om morgenen, går han i seng senere end jeg. Han er faktsisk meget sød
til at tage hensyn så det er sjællent jeg vågner af det. Når jeg dog gør har
jeg meget svært ved at falde i søvn igen. Han ved det irretere mig, men jeg
er A-menneske og har er B. Sådan er det bare.

> [...]
> første som står ud af sengen på 8 mands-stuen, da luften kan være ret
> stram med 8 menneskers udåndingsluft (uanset hvilken ende det kommer fra).

Tja jeg for ikke luftet ud hver aften inden jeg går i seng, men jeg er
blevet bedre til at huske det.

> [...]
> fordi jeg snuer forlænge. Holder jeg mig til 9 minutter, så er det godt.

Smiler. 9 min. Griner. Skal jeg prøve at huske

> Har du ikke en vasketøjskurv i soveværelset?

Nej. Vi er 2 i huset her som er 172m2 + kælder. Vi mangler ikke plads, så
derfor har vi et påklædnings og make up rum. Det er skåt over for
soveværelset og der er vasketøjskurven også. Det er meningen at de 2 ekstra
værelser med tiden skal blive børneværelser. Får vi 3 børn må pc rummet
flyttes til et kælderrum da der heller ikke er mangel på rum der.

> Juice er energi. Måske knap så godt

Tja, det havde jeg ikke tænkt over.

> Hvad med ganske almindelig vand tilsat noget citronsaft. Hvis du ikke kan
> li' citronsmagen, så kan den dæmpes med FlydendeSød.

Det vil jeg da prøve, men tror mere jeg er til vand eller light sodavand
eller light saftevand.

> [...]
> Jeg ligger mig jo heller ikke i deres kurv, kasse eller gård.
>
> Ikke at du bør praktisere min holdning. Du har fundet ud af, hvad det

Der hvor vi boede før havde vi på det tidspunkt kun en hund og en kat. Da
sov de begge i sengen, til min mand gik i seng. Så var der ikke altid plads
til hunden. Her hvor vi bor nu er det kun de 2 katte der har adgang til
soveværelset. Det er så hyggeligt at putte med dem både når man skal til at
sove og når man vågner. Det vil jeg og min mand helst ikke undvære.

> [...]
>
> Måske noget der kan "øves på"
>
> Det kunne jo være, at det også hjælper på kærlighedsfronten

Smiler. Ja vi arbejder på sagen.

> Man kan godt lave en studiegruppe og samtidig lave individuelle opgaver.

Tja, kan da prøve om det kan lade sig gøre i praksis, men tror faktsisk at
det kommer til at tage meget lang tid at lave så, da vi vil sidde og snakke
alt for meget om hvad vi skal skrive.

> [...]
>
> Men jeg tager måske fejl?
> Ret mig endelig, hvis det er noget som jeg har misforstået.

Mht. min allergi har jeg svært ved at agumentere, men min eksem fortæller
mig tydeligt når der er beskidt. Jeg får også snue og kløe i øjne og over
hele kroppen.

> Tja, så kan du jo give dig selv den præmie, at du giver dig selv 45
> minutter med backgammon, NÅR der er ryddet op/ gjort rent.
> Har du ikke gjort rent, så er der ingen backgammon ej heller tv.

Det er bare så nemt at stoppe "for en kort tid" for at slappe af og så
genoptage arbejdet senere. Vil tænke på denne model næste gang.

> Så prøv at justere dine forventninger til hvad det egentlig er nødvendig
> for dyret.
> Lad være med at "børnificere" dyrene, hvis du forstår hvad jeg mener.

Ved hvad du mener. Jeg er jo i gang med en Pædagogisk grunduddannelse.

> Fx det at du lader dyrene opholde sig i dit soveværelse hhv. din seng.
> Ville du lade dine børn lege eller opholde sig i soveværelset/sengen?

Ja det tror jeg at jeg ville, så længe der ikke er noget der er farligt for
dem.

> Et bedre humør kommer ikke bare dumpende. Det er noget man arbejder på.

Det gør vi også nu, men ingen af os har orket noget i en lille tid. 1-2 md.

> I praksis kan du jo fx følge med i dk.snak.vittigheder, der kommer der en
> lind strøm af sjove vittigheder, gode links eller smartemorsomme
> kommentarer.

Har været der før. Syntes der var meget spam og mange gentagelser. Vil kigge
forbi igen og se om det er bedre.

> [...]
>
> Maj, Juni, Juli, August, September.
> Det er giver 4 måneder + lidt i september.
>
> 15 kilo divideret med 4 måned = 3,75 kilo pr. måned.

Ja det er ikke urealistisk, men føler at det er en hårdt opgave og er bange
for jeg ikke mangter opgaven ved siden af studiet.

> Auuuuch det er lidt af hårdt arbejde du står foran.
> Det er dog ikke umulig. Kom med over i dk.helbred.slank, så kan vi
> snakke om vægtreduceringen isoleret set.

Syntes ikke jeg fik meget hjælp derfra for ca. 1 år siden. Kigger måske
forbi igen, men tja....

> [...]
> og
> indkøbskurv (mad, vaner)
>
> Ups, beskrev jeg lige min personlige kæphest i øjeblikket?

Hæ hæ den var god. Er begyndt at udføre bedre vaner men det er jo ingen
hokus pokus.

> Hvorfor bekymre sig omkring, at du siger: Nej tak! til lånetilbuddet?

Vi har brug for det. Se nedenstående.

> Formuleret på moderne management-dansk: Er det NeedToDo eller NiceToDo med
> den der boligrenovering?

> Det vil jeg så - ud fra den korte beskrivelse - betragte som NeedToDo

Det er det bestemt også!

> [...]
> med billigere. Ikke lave ekstra billig lån og have dyr lån ved siden af)

Vi købte huset her i nov.2004 så der er intet der kan ligges om allerede med
fordel. Vi skal nok klare den, vi skal bare have nogle gode vaner, som vi
ikke har endnu.

> Bemærkningen om bloddonor.dk var nu ikke møntet på dig, men er alene en
> del af min signatur dvs. en lille tekststump jeg sætter efter alle mine
> indlæg på usenet.

Det ved jeg men jeg blev nød til at kommentere den. Smiler.

> Men jo Redde liv kan have mange perspektiver. Dyreliv-perspektivet
> havde jeg ikke overvejet, så jeg glæder mig over, at du ser muligheder
> hvor jeg ikke ser dem.
>

> Sådan Melanie, godt set.

Tak. Ja der er dejligt at gøre en forskæld for de dejlige dyr.

> [...]
> http://www.bloddonor.dk
> Du ved ikke om du får brug for det

>PS: Jeg tager til Jylland indtil søndag, så jeg kan ikke svare.

Sødt af dig at skrive det. Tak.

Humøret er bedre nu, men jeg er langt fra på toppen. Fik næseblod af at
pudse næse i morges. Det for jeg ellers aldrig. Er nervøs for der er stress.
Sov ikke ret godt i nat da jeg ikke kunne finde ro. Skrev opgave i går og
havde travlt med hundetræning og få svaret her og lavet de sidste lektier.
Phy ha, men jeg nåede det hele!

Mvh Melanie

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-04-05 00:10

Melanie skrev den 20-04-2005 18:21:
> [...]
> dem. Det kan jeg heller ikke med dem alle, men dem der har stor betydning

Har du "dokumentation" for de forventninger fra familie, mand og vennerne.
En samtale med de enkelte personer om hvad det er forventninger som de
har til dig giver dig mere klarhed.

Jeg tror - uden at kende dig dybere end det du har offentliggjort her i
gruppen - at mange af de //høje forventninger// er opstået i hovedet på
dig selv. Nu er forventningerne blevet så høje, at du ikke kan honorere
dem.

Kunne et realitets-tjek af forventningerne være en mulighed?

Du bør i samtalerne nok ikke bruge udtrykket: forventning.
Det har en negativ klang i en samtale med fx familie og man risikerer
sådan set, at man får en sludder for en sladder omkring, at de ønsker at
man har et lykkeligt liv og at man er glad for at ses når man ses.

> [...]
> og se tv hvis det er det man vil, og evt. sove på sofaen hvis det ikke skal

Ok, go'nat-læsning tænkte jeg nu mere, at din mand måske kunne læse op
af et eventyr og du bare lytter. Man kan låne "1001 nats Eventyr" i den
"originale" udgave. Det er stadigvæk de eventyr man kender, men de er
ikke specielt børnevenlige at læse op i indhold og "oplæsningsvenlighed"
når lytteren er barn. I er jo voksne og derfor kunne nogle af disse
eventyr godt være sjove at læse op af.
Det er måske lidt akavt i starten, men kan ende med at være ret hyggeligt.

> [...]
> jeg meget svært ved at falde i søvn igen. Han ved det irretere mig, men jeg
> er A-menneske og har er B. Sådan er det bare.

ok, det kunne jo være, at hans manglende tilstedeværelse i sengen gør
dig "urolig" i søvnen.

Jeg kan forstå på dig, at det ikke er tilfældet og jeg vil da også
undlade at "bore videre" i det punkt.

> Tja jeg for ikke luftet ud hver aften inden jeg går i seng, men jeg er
> blevet bedre til at huske det.

La' vær med at lufte ud om aftenen. Gør det om morgenen!
Det er om morgenen du har brug for et "frist pust" luft.

> [...]
> værelser med tiden skal blive børneværelser. Får vi 3 børn må pc rummet
> flyttes til et kælderrum da der heller ikke er mangel på rum der.

ok.

Lækkert med plads! Kan tydelig høre på dig, at det ikke er København
du bor i

> [...]
> soveværelset. Det er så hyggeligt at putte med dem både når man skal til at
> sove og når man vågner. Det vil jeg og min mand helst ikke undvære.

Fair nok.

> Tja, kan da prøve om det kan lade sig gøre i praksis, men tror faktsisk at
> det kommer til at tage meget lang tid at lave så, da vi vil sidde og snakke
> alt for meget om hvad vi skal skrive.

Det er også det der er meningen. Man kan også aftale, at man laver
noget tekst som de andre skal læse igennem, så man får
peer2peer-feedback af det man har lavet.
naturligvis med den gentle(wo)man-aftale, at man ikke stjæler fra hinanden.

> Mht. min allergi har jeg svært ved at agumentere, men min eksem fortæller
> mig tydeligt når der er beskidt. Jeg får også snue og kløe i øjne og over
> hele kroppen.

Har du fået lavet en allergi-test hos lægen?
Den fortæller dig helt klart om det er husdyr-allergi (skæl fra hunde og
katte) eller støv-allergi (husstøvmider og deres efterladenskaber) du har.

Det skræmmende ved testresultatet er jo, at når det viser sig, at det
husdyr-allergi, så skal man desværre til at overveje hvad man skal med
dyrene.

> Det er bare så nemt at stoppe "for en kort tid" for at slappe af og så
> genoptage arbejdet senere. Vil tænke på denne model næste gang.

Hvordan går det med den?

Hvad med, at du laver aktiviteter som gør ,at du simpelthen ikke kan
komme til computeren inden der er gjort rent.
Fx kan meget af studierne foregå uden PC via håndskrevne noter.
stil "mentale barrierer" i vejen for adgangen til PCeren og dermed
internettet. Indtil du taget dig af kriterierne for overvindelse af
barriererne.

> Ved hvad du mener. Jeg er jo i gang med en Pædagogisk grunduddannelse.

Tja, selv den bedste psykolog har nogen gange brug for at se på tingene
med andres øjne.

> Ja det tror jeg at jeg ville, så længe der ikke er noget der er farligt for
> dem.

Hvad med din privats-sfære? Det kan godt være, at det er ikke er nogen
fare for ungerne. Tilgengæld er det - selv for forældre - rart at have
noget som ikke er ungernes eller som ungerne ikke har adgang til.

> Ja det er ikke urealistisk, men føler at det er en hårdt opgave og er bange
> for jeg ikke mangter opgaven ved siden af studiet.

Tja, så la' være! Der er ingen der har fortalt dig, at det er let vel.
Jeg har i hvert fald ikke bildt dig noget ind.

> Syntes ikke jeg fik meget hjælp derfra for ca. 1 år siden. Kigger måske
> forbi igen, men tja....

Glæder mig til at se dig.

> Hæ hæ den var god. Er begyndt at udføre bedre vaner men det er jo ingen
> hokus pokus.

Nej. Vægttab er ikke hjernekirurgi, men alligevel en svær kode at knække.

Havde det været en nem kode, så ville der ikke være overvægtsproblemer i
den vestlige verden.

> Vi har brug for det. Se nedenstående.

Tja, så må I jo "klemme balderne sammen", hvis I gerne vil have mere end
I har råd til med de rammer der er i øjeblikket.

> Vi købte huset her i nov.2004 så der er intet der kan ligges om allerede med
> fordel. Vi skal nok klare den, vi skal bare have nogle gode vaner, som vi
> ikke har endnu.

"skal bare have". Du får det til at lyde så let.

Jamen, så gør det dog.

> Humøret er bedre nu, men jeg er langt fra på toppen. Fik næseblod af at
> pudse næse i morges. Det for jeg ellers aldrig. Er nervøs for der er stress.

Ja, det kan meget vel være stress.

Det kan også være andre årsager:

Det kan også være en del af din allergi, hvor de små blodkar i næsen har
udviddet sig til bristepunktet og selve næsepudsningen var udløseren.
Det kan også være forhøjet blodtryk.

Næseblod kan have mange årsager. Et lægebesøg kan afgøre den rette årsag
(husk at spørge til allergitesten).

> Sov ikke ret godt i nat da jeg ikke kunne finde ro. Skrev opgave i går og
> havde travlt med hundetræning og få svaret her og lavet de sidste lektier.
> Phy ha, men jeg nåede det hele!

hmmmm, det lyder til, at du ikke har afsat faste tider til de
forskellige opgaver.
Ideen er med faste tider er ikke, at tiden i sig selv skal stresse dig,
men alene, at du ved at der altså kun er den mængde tid til rådighed til
den opgave.
Hvis din første indskydelse er, at en opgave tager 8 timer, så afsæt 10
timer. Sørg så for, at bruge de 10 timer effektivt som mulig. Har du
brugt mindre tid end 10 timer, så har du tid i overskud.
Har du brugt de 8 af timerne, så ved du, at du nu har en
sikkerhedsbuffer på 2 timer som du så kan bruge. Disse to timer skal så
bruges 100% effektivt.
Når de 10 timer så er brugt op, så skulle opgaven gerne være nået.
Hvis ikke, så må du genoverveje den måde tiden er brugt på. Gik der for
meget tid med backgammon? eller ringede søsteren i tre timer for at
skælde ud over en eller anden banalitet i din "arbejdstid".

Du har et stort hus. Er det muligt, at du kan lave et rum i huset hvor
det eneste formål med opholdet i rummet er at studere? Et sted hvor alle
mine mapper, lærebøger og øvrigt studiemateriale er opbevaret og kan
anvendes.
Undlad at tage mobiltelefon, radio eller andet snask med derind, som kan
distrahere dig fra formålet: at studere.
På den måde får du skabt dig en arbejdsplads, som du skal forlade for at
lave andet fx tage telefonen eller lave mad eller snakke med hundene.
Denne arbejdsplads må du så kunne forklare din mand og din familie, at
når du er der, så er du at betragte som at være på et arbejde.
Når du så har taget fri fx kl. 1730. Så har du fyraften. Du ved at du
har nået hvad du har planlagt og kan nu med sindsro elske din mand, gå
en tur med hundene, gøre rent, lytte til din søsters oplevelser eller
hvad man ellers laver i sin fritid.

Kunne det være en mulighed?

Fra : Melanie

Dato : 27-04-05 06:18

Hej Carsten

Jeg har set at du har svaret. Vi er igang med en større opgave i skolen i
denne uge. Den tager rigtig meget af min tid, så jeg har ind til nu ikke
haft tid at svare. Håber jeg får tid i aften til at svare på dit indlæg.
Ellers har jeg det lidt bedre nu, men stadig ikke super.

Mvh Melanie

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-04-05 08:18

Melanie skrev den 27-04-2005 07:17:
> [...]
> haft tid at svare. Håber jeg får tid i aften til at svare på dit indlæg.
> Ellers har jeg det lidt bedre nu, men stadig ikke super.

Mit råd gik jo også på, at du skal bruge mere tid på studierne. Gerne
effektiv tid.

Det er helt i orden med mig, at du har fået energi til skole og til
håndtering af de andre problemer du tumler med.
Man løser problemerne ude i den virkelige verden. Ikke på usenet.

Jeg glæder mig til at høre din tilbagemelding på de emner jeg har svaret på.

Fra : Johan

Dato : 19-04-05 16:03

"Melanie" <melanie@din_fake_ven.dk> wrote in message

> [...]
> ikke gøre nogle af disse ting i meget mere end 5 min. før jeg bestemt ikke

Hej Melanie.
Du beskriver ikke din situation specielt dybt, så jeg har kun et overfladisk
råd til dig. Da jeg selv stod i en situation, hvor jeg havde det på samme
måde som du, fik jeg rådet af lægen, at jeg skulle komme noget mere ud i det
fri: Gå nogle ture (gerne alene) i skoven eller et andet sted, hvor der var
ro til at gå i sine egne tanker. Minimum ½ time om dagen. Jeg syntes det lød
som ret uvidenskabeligt og useriøst for en læge at komme med sådan et råd,
men jeg prøvede alligevel, for jeg trængte virkelig til at føle noget mere
livsglæde. Og sørme om ikke det virkede.
Jeg tænkte mig ikke til nogen dybere forståelse af min tilværelse, eller
fandt store løsninger på mine problemer. Men jeg fandt roen til at tage
tingene een ting af gangen, og fik igen øje på alle de små ubetydelige ting,
som gør livet værd at leve.
Håber du finder noget der kan virke for dig.
Mvh Johan

Fra : Melanie

Dato : 19-04-05 19:51

"Johan" <dsl130739@vip.cybercity.SLETTESdk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ting, som gør livet værd at leve.
> Håber du finder noget der kan virke for dig.

Hej Johan

Ja motion er godt, også for humøret, men når energien slet ikke er til det
er det ret surt at skulle gøre det. Jeg har fået snakket med mine
klassekammerater i dag. Mange af dem har det som jeg nu og har brug for
ferie til at komme oven på. Jeg har været til hundetræning i dag, og den 1½
times luft og træning med hunden var da ret ok. Jeg er bare mindst lige så
træt som hunden er nu.
Jeg vil have dit foreslag i tankerne og se hvad jeg kan finde ud af. Jeg har
tidligere lært at man skal lave noget hver dag som kun man selv har glæde
af. Det kan være så meget, men en tur i solarie eller fodbad er bare et
eksempel.
Tak for lidt hjælp.

Mvh Melanie

Fra : Ole

Dato : 19-05-05 15:49

On Tue, 19 Apr 2005 20:51:11 +0200, "Melanie"
<melanie@din_fake_ven.dk> wrote:

jeg har lidt af depression i en årrække efterhånden. Når jeg skriver
depression i dette tilfælde er det fordi at de ting du nævner er så
karakteristisk for en depression. Man orker bare ingenting. De ting
man engang fandt så spændende og interessante bliver ligegyldige. Alt
bliver ligegyldigt, og man har bare lyst til at sove hele tiden eller
sumpe foran fjernsynet.

Jeg lider stadig under det, og vil sikkert gøre det resten af livet,
men det kan heldigvis holdes på et plan hvor jeg kan leve med det, og
have det både godt og være glad og have energi nok, men jeg vil altid
skulle passe på og ikke udsætte mig for situationer der kan sætte mig
tilbage i depressions ulidelige zombie-tilstand.

Som en anden har nævnt har sollys en meget stor betydning for mig. Det
at få ½-1 times lys hver dag betyder rigtigt meget, og sammen med en
daglig dosis af et depressionsmiddel er jeg temmelig ovenpå det meste
af tiden. Jeg er stadig ikke supergod til at tage initiativer, men
tilstanden er dog så meget bedre i forhold til dengang hvor det var et
sort hul.

Jeg havde aldrig troet at jeg skulle få "depression". Jeg troede på
forhånd at det var noget med at man bare var ked af det hele tiden og
så var det det. Men virkeligheden er jo en helt anden, og symptomerne
er mange, men kan oftest kort betegnes som - en udpræget mangel på
energi.

i mit tilfælde blev det udløst af en krise i et kærlighedsforhold, og
at jeg ikke var vant til den form for modgang, og ikke fik bearbejdet
det på en ordentlig måde.

Jeg ønsker dig det bedst muligt