Hvorfor skulle skaberværket blive guddomme~
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 18-04-05 12:33

Hej NG,

Indenfor Jødedom, Kristendom og Islam tror vi på en klar *adskillelse*
mellem Skaberen (Gud) og det skabte (herunder bl.a. mennesket).

Hvorfor tror nogen af jer på, at skaberværket kan blive guddommelig ?

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 4000 Danish Kr. (around 700 US $), jump ...
3640 news:idWXd.103947$Vf.3986983@news000.worldonline.dk

Fra : Rado

Dato : 21-04-05 11:28

On Mon, 18 Apr 2005 13:32:33 +0200, "Jesus-loves-you"
<John15.13@Heaven> wrote:

>Hej NG,
>
>Indenfor Jødedom, Kristendom og Islam tror vi på en klar *adskillelse*
>mellem Skaberen (Gud) og det skabte (herunder bl.a. mennesket).

Har det noget med tro at gøre? Er det ikke nærmere et spørgsmål om
hvordan man vælger at definere tingene?

Man kan måske sige det er naturligt ud fra vores måde at tænke på at
lave denne opdeling skaberen/det skabte, men de to ting er jo i den
sidste ende uløseligt forbundne med hinanden.

Jeg tror han selv ville svare at "det afhænger af hvor man ser tingene
fra". :)

>Hvorfor tror nogen af jer på, at skaberværket kan blive guddommelig ?

Det er vel igen et spørgsmål om hvordan man definerer tingene. Hvordan
definerer du "guddommelig"?

Men hvis skaberværket en dag skulle opnå blive som Gud har tænkt sig
det skulle være (hvis det da ikke allerede er det) kan man vel godt
kalde det guddommeligt. Medmindre han har haft til hensigt at skabe
noget ikke-guddommeligt. :)

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 21-04-05 14:24

"Rado" skrev

> [...]
> det skulle være (hvis det da ikke allerede er det) kan man vel godt
> kalde det guddommeligt. Medmindre han har haft til hensigt at skabe

Af en gud må man vel kunne forvente, at denne kan gøre noget *guddommeligt*
(såsom at skabe liv); ellers kan jo hvem-som-helst udråbe sig selv til at
være en gud. Eller hva' ... ?

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4003

Fra : Rado

Dato : 24-04-05 13:16

On Thu, 21 Apr 2005 15:23:30 +0200, "Jesus-loves-you"
<John15.13@Heaven> wrote:

> [...]
>(såsom at skabe liv); ellers kan jo hvem-som-helst udråbe sig selv til at

Det afhænger jo igen af definitionen af "guddommeligt". Man kunne jo
f.ex. sige at alt hvad Gud gør pr definition er guddommeligt. Men det
udstrækker jo så også guddommeligheden til de mindre heldige ting,
såsom krig, mord, voldtægt osv. . Hvis Gud har skabt alt så er han jo
også på en eller anden måde indirekte ansvarlig for at disse ting
finder sted.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 24-04-05 14:08

Rado skrev Søndag den 24. april 2005 14:16 i beskeden
<ni2n6114ighgknk3kdcj6uvuvffq4f0jeu@4ax.com> i gruppen dk.livssyn.newage:
> [...]
> såsom krig, mord, voldtægt osv. . Hvis Gud har skabt alt så er han jo
> også på en eller anden måde indirekte ansvarlig for at disse ting

Forkert!

Det du siger er at lovgiveren bliver forbryder af bruddet på loven...

Det er lige nøjagtig omvendt. Ved at udstikke nogle regler om den "rigtige"
måde at arte sig på, bliver der naturligvis sat en skillelinje mellem
"rigtigt" og "forkert"..

Men at strække dette til at lovbrud dermed også skulle være Skaberens ansvar
er forkert.

Henrik, Dianalund
"Herren lader ikke den retfærdige sulte,
men uretfærdiges krav afviser han" (Ordsp. 10:3).

Fra : Rado

Dato : 26-04-05 15:55

On Sun, 24 Apr 2005 15:08:20 +0200, Henrik Vestergaard
<vestergaard_henr@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Forkert!
>
>Det du siger er at lovgiveren bliver forbryder af bruddet på loven...

Jeg taler ikke om brud på love, eller om rigtigt eller forkert, men om
ansvar. Årsag og virkning. Gud er alle tings årsag, og virkningen er
de ting der sker.

Alt det moralske, alle ideer om rigtigt og forkert, er menneskeskabte.
For Gud er alt OK, for han ved at enhver altid handler ud fra sin
bedste overbevisning. Selv Hitler handlede ud fra hvad han i sin
forblindelse anså for at være det rigtige. At andre så mener noget
andet om disse ideer kommer sådan set ikke sagen ved.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 26-04-05 16:24

Rado skrev Tirsdag den 26. april 2005 16:54 i beskeden
<3njs61p2q36ejj0u1r7osf8vmrkdpbc3um@4ax.com> i gruppen dk.livssyn.newage:
> Jeg taler ikke om brud på love, eller om rigtigt eller forkert, men om
> ansvar. Årsag og virkning. Gud er alle tings årsag, og virkningen er
> de ting der sker.

Jeg er bestemt enig med dig i at Gud har opsat reglerne for årsag og
virkning...

> [...]
> forblindelse anså for at være det rigtige. At andre så mener noget
> andet om disse ideer kommer sådan set ikke sagen ved.

....men, at overføre dette til at når folk gør ondsindige ting, gør de deres
bedste, lyder mig en anelse søgt.

Men det er selvfølgelig en anden måde at sige, at alt er tilgivet på
forhånd.

Og uanset hvad andre mener, kommer det så heller ikke sagen ved?

Fra : Rado

Dato : 28-04-05 13:55

On Tue, 26 Apr 2005 17:23:52 +0200, Henrik Vestergaard
> [...]

>virkning...

>...men, at overføre dette til at når folk gør ondsindige ting, gør de deres

Folk gør deres bedste ud fra hvor meget de forstår af tingenes
sammenhæng.

Såkaldt ondskab er et resultat af uvidenhed. Folk der udøver vold er
generelt ofre for deres egne følelser af magtesløshed.
De gør oprør mod denne følelse ved at udføre handlinger der får dem
til at føle en eller anden form for magt. Hvis de kendte og var i
stand til at føle den naturlige magt de egentlig har over deres eget
liv, havde de ikke brug for den slags voldsdemonstrationer.

>Men det er selvfølgelig en anden måde at sige, at alt er tilgivet på
>forhånd.

Netop.

>Og uanset hvad andre mener, kommer det så heller ikke sagen ved?

Nu referede jeg til Hitlers ideer om hvad der var det rigtige. Hvad
andre mener om hans ideer kommer ikke hans situation ved. Han kan kun
handle ud fra sine egne overbevisninger, og på det punkt er vi alle
lige. Hvis du havde været i Hitlers sted havde du gjort det samme, for
så ville du have været ham.

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 24-04-05 17:07

"Rado" skrev

> Det afhænger jo igen af definitionen af "guddommeligt". ...

Hvorfor synes du det ?

Kan *du* skabe universer ?

Nej vel!

Ergo må den-dersens Gud besidde FLERE egenskaber, end hvad du er i stand til
(forudsat selvfølgelig, at dette univers ikke er opstået af sig selv,
således som ateisterne antager).

> ... Man kunne jo
> f.ex. sige at alt hvad Gud gør pr definition er guddommeligt. ...

Tja ... det lyder da i grunden meget smukt ...

> [...]
> såsom krig, mord, voldtægt osv. . Hvis Gud har skabt alt så er han jo
> også på en eller anden måde indirekte ansvarlig for at disse ting

I morges sagde tidligere overrabbiner Bent Melchior i radioen omtrent, at
mennesket IKKE var en robot men havde fået en fri vilje.

Forudsætter vi nu, at mennesket er blevet skabt af en Skaber; kan vi da
lægge ansvaret fra os og give denne Skaber skylden for alt, hvad vi gør
forkert ?

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4056

Fra : Rado

Dato : 26-04-05 15:55

On Sun, 24 Apr 2005 18:06:48 +0200, "Jesus-loves-you"
<John15.13@Heaven> wrote:

>"Rado" skrev

>Hvorfor synes du det ?

Det er ikke noget jeg synes, det er simpelthen en egenskab ved vores
sprog og begreber.

>Kan *du* skabe universer ?
>
>Nej vel!

Jeg er medskaber af dem. Menneskets kreative evner er en forlængelse
af Guds. Som der står i bibelen "Gud skabte mennesket i sit eget
billede" dvs. med den samme magt til at skabe på godt og ondt, blot i
en mindre skala.

Vi har f.ex. magt til at sprænge planeten her i stumper og stykker på
et øjeblik, hvis vi vil. Ingen dyr, uanset hvor mange de så er, har en
sådan magt. Jo højere udviklet du er, jo mere magt har du. Åndelige
mestre kan have en kolossal magt over begivenhederne på jorden, se
blot hvor stor indflydelse Jesus, Buddha og Muhammed har haft på
verden. Og det skyldes ene og alene den magt som deres høje åndelige
udvikling gav dem.

Men det betyder også at jo mere magt og viden du har, jo mere ansvar
har du.

Og derfor har Gud det største ansvar af alle, da han har den højeste
magt og viden.

>Ergo må den-dersens Gud besidde FLERE egenskaber, end hvad du er i stand til
>(forudsat selvfølgelig, at dette univers ikke er opstået af sig selv,
>således som ateisterne antager).

Og har dermed også et større ansvar end du og jeg har.

>Tja ... det lyder da i grunden meget smukt ...

>I morges sagde tidligere overrabbiner Bent Melchior i radioen omtrent, at
>mennesket IKKE var en robot men havde fået en fri vilje.

Hvad er fri vilje helt præcist, og hvorfor har vi fået den?

Hvordan ville vi opføre os hvis ikke vi havde fri vilje?

>Forudsætter vi nu, at mennesket er blevet skabt af en Skaber; kan vi da
>lægge ansvaret fra os og give denne Skaber skylden for alt, hvad vi gør
>forkert ?

Ja! Og han påtager sig også selv det fulde ansvar for det.

Men af samme grund er der heller ikke noget der er forkert, i Guds
øjne. Gud dømmer eller straffer aldrig nogen for deres handlinger, det
er kun mennesker der i deres uvidenhed gør den slags ting.

Derimod giver han nogle retningslinjer og noget vejledning i at leve
på den måde der giver den største glæde. Det var det Jesus og de andre
profeter blev sendt ned på jorden for. Men det står enhver frit for
ikke at følge dem.

Fra : Brahmamurti

Dato : 30-04-05 00:08

Jesus-loves-you wrote:
> [...]
> mellem Skaberen (Gud) og det skabte (herunder bl.a. mennesket).
>
> Hvorfor tror nogen af jer på, at skaberværket kan blive guddommelig ?

Fordi det er det eneste grund til at vi er her: for at blive
Guddommelige, Ét med Gud osv.

Matt 5v48 Så vær da fuldkomne, som jeres himmelske fader er fuldkommen!

Joh 10 v30 Jeg og Faderen er ét.

Joh 14 v5 Thomas sagde til ham: »Herre, vi ved ikke, hvor du går hen,
hvordan kan vi så kende vejen?« v6 Jesus sagde til ham: »Jeg er vejen
og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig.

v12 Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den, der tror på mig, han skal
også gøre de gerninger, jeg gør, ja, gøre større gerninger end dem, for
jeg går til Faderen;