Variabel deklaration
Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 14-04-05 12:48

Hejsa

Jeg har et lille problem, da min compiler (JCreator) melder følgende fejl:

FrekvensData.java:61: variable var might not have been initialized
if(var==0.0){
^

men variablen "var" ER deklareret på følgende måde, i toppen af klassen:

static double var = 0.0;

Hvad kan dette skyldes?

Vh Christian Gammelgaard

Fra : Kristian Thy

Dato : 14-04-05 12:49

Christian Gammelgaard wrote:
> Jeg har et lille problem, da min compiler (JCreator) melder følgende fejl:

Strengt taget er JCreator dit IDE. Din compiler er stadig javac.

> [...]
> if(var==0.0){
> ^
>
> men variablen "var" ER deklareret på følgende måde, i toppen af klassen:

Du har muligvis ikke var i samme scope i linie 61 som der hvor du
initialiserer den. Det er svært at sige uden at se koden.

\\kristian
--
Thomas Madsens fremragende guide til sikring af Windows:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/windows/tjenester/

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 14-04-05 12:56

Hej Kristian

Her kan du se hele koden

import java.lang.*;
import java.awt.*;
import java.io.*;
import java.math.*;
import java.util.*;

public class FrekvensData{

//:::::::Fields:::::::

static double[] x = new
double[AfstandRR.antalElementerIberegnArray]; // x-værdierne (tiden) fra
takogrammet
static double[] y = new
double[AfstandRR.antalElementerIberegnArray]; // y-værdierne
(antalSamples) fra takogrammet
static long nwk=0;
// størrelsen på de to arrrays lomb[] og frekvenser[]
static double[] frekvenser = new double[(int)nwk];
// array, der skal plottes som x-aksen i frekvensspektret

// består af værdier for det Lomb normaliseret periodogram
static double[] lomb = new double[(int)nwk];
// array, der skal plottes som y-aksen i frekvensspektret

// består af stigende frekvenser
static double ofac=0, hifac=0;
// ofac=oversamplings-faktor
//static double y=0, x=0;
// værdien, der extirpoleres ind i array-elementerne
static double[] yy = new double[(int)nwk];
// arrayet, der skal extirpoleres
static double mean=0.0;
static double var = 0.0;
// mean og varians
static double min=0.0, max=0.0;
// angiver henholdsvis 1. og sidste element i arrayet,

// der gives som input til meanvar()
static double nout=0.0;
// antal frekvenser i frekvenser[]
static boolean invFlag=false;
// Input til FFT

private static final double TOPI = 2.0 * Math.PI;
private static final int LOG2_MAXFFTSIZE = 15;
// Begrænsning på antal samples der kan bruges
private static final int MAXFFTSIZE = 1 << LOG2_MAXFFTSIZE;
static int [] bitreverse = new int[MAXFFTSIZE];
static int bits=9;
static int antalElementerIberegnArray =
AfstandRR.antalElementerIberegnArray;

//::::::::Metoder::::::::::

public static void spektralanalyse(double[] x, double[] y,
int n, double ofac, double hifac, double[] frekvenser,
double[] lomb, long nwk, double nout){

long ndim, nfreq, nfreqt;
double hs2wt, hypo, pmax, sterm, swt, var, xdif, xmax, xmin;
double ck, ckk, cterm, cwt, den, df, effm, expy, fndim, fac, hc2wt;

nout = 0.5*(long)ofac*(long)hifac*n;
nfreqt = (long)ofac*(long)hifac*4; // 4
refererer til antallet af interpolationspunkter
// per 1/4 cyklus
af den højeste frekvens.
nfreq = 64; // angiver
størrelsen af FFT som den næste potens af 2
// over nfreqt.
while(nfreq < nfreqt){
nfreq = nfreq << 1; // skifter bits for
nfreq 1 til venstre
}

ndim = nfreq << 1;

if(ndim > nwk){
System.out.println("Workspace er for lille!");
}

meanvar(y,n); // beregner mean,
varians og data-range

if(var==0.0){
System.out.println("Der er ingen varians i data!");
}

xmin = x[1];
xmax = xmin;

for(int j=2; j<=n; j++){
if(x[j] < xmin) xmin = x[j];
if(x[j] > xmin) xmax = x[j];
}

xdif = xmax-xmin;

for(int j=1; j<=ndim; j++){
frekvenser[j]=lomb[j]=0.0; //
nulstiller workspace
}

fac = ndim/(xdif*ofac);
fndim = ndim;

for(int j=1; j<=n; j++){ // extirpolerer
data ind i workspace
ck = (x[j]-xmin)*fac;

while(ck >= fndim) ck=ck-fndim;
ckk = 2.0*(ck++);
while(ckk >= fndim) ckk=ckk-fndim;
++ckk;
extirpolation(y[j]-mean, frekvenser, ndim, ck, 4);
extirpolation(1.0, lomb, ndim, ckk, 4);
}
double [] nullArray = new double[512];
// Laver et array fyldt med nuller
for(int j=0; j<=511; j++){
nullArray[j]=0;
}
// + noget kode, der sørger for at frekvenser og lomb består af
512 elementer

      FFT(9);
doFFT(frekvenser, nullArray, invFlag);
// tager Fast Fourier Transformation af data i frekvenser[]
doFFT(lomb, nullArray, invFlag);
// tager Fast Fourier Transformation af data i lomb[]
df = 1.0/(xdif*ofac);
pmax = -1.0;

for(int k=3,j=1;j<nout;j++,k+=2){ // beregner
Lomb-værdien for hver frekvens
hypo = Math.sqrt(lomb[k]*lomb[k]+lomb[k+1]*lomb[k+1]);
hc2wt = 0.5*lomb[k]/hypo;
hs2wt = 0.5*lomb[k+1]/hypo;
cwt = Math.sqrt(0.5+hc2wt);
//****
if(hs2wt<0){
   swt = -Math.abs(Math.sqrt(0.5-hc2wt));
}

else{
   swt = Math.abs(Math.sqrt(0.5-hc2wt));
}
//************

den = 0.5*n+hc2wt*lomb[k]+hs2wt*lomb[k+1];
cterm = Math.pow(cwt*frekvenser[k]+swt*frekvenser[k+1],2)/den;
sterm =
Math.pow(cwt*frekvenser[k+1]-swt*frekvenser[k],2)/(n-den);
frekvenser[j] = j*df;
lomb[j] = (cterm+sterm)/(2.0*var);

// if(lomb[j] > pmax) pmax = lomb[jmax=j]; // (kan måske
undvære?!)
}
}

/**
* FFT class constructor
* Initializes code for doing a fast Fourier transform
*
* @param int bits is a power of two such that 2^b is the number
* of samples.
*/
public static void FFT(int bits) {

if (bits > LOG2_MAXFFTSIZE) {
System.out.println("" + bits + " For lang");
System.exit(1);
}
for (int i = (1 << bits) - 1; i >= 0; --i) {
int k = 0;

for (int j = 0; j < bits; ++j) {
k *= 2;

if ((i & (1 << j)) != 0)
k++;
}
bitreverse[i] = k;

}

}

/**
* A fast Fourier transform routine
*
* @param double [] xr is the real part of the data to be
transformed
* @param double [] xi is the imaginary part of the data to be
transformed
* (normally zero unless inverse transofrm is effect).
* @param boolean invFlag which is true if inverse transform is
being
* applied. false for a forward transform.
*/
public static void doFFT(double [] xr, double [] xi, boolean
invFlag) {
int n, n2, i, k, kn2, p;
double ang, s, c, tr, ti;

n2 = (n = (1 << bits)) / 2;

for (int l = 0; l < bits; ++l) {
for (k = 0; k < n; k += n2) {

for (i = 0; i < n2; ++i, ++k) {
p = bitreverse[k / n2];
ang = TOPI * p / n;
c = Math.cos(ang);
s = Math.sin(ang);
kn2 = k + n2;

if (invFlag)
s = -s;

tr = xr[kn2] * c + xi[kn2] * s;
ti = xi[kn2] * c - xr[kn2] * s;

xr[kn2] = xr[k] - tr;
xi[kn2] = xi[k] - ti;
xr[k] += tr;
xi[k] += ti;

}
}
n2 /= 2;
}

for (k = 0; k < n; k++) {
if ((i = bitreverse[k]) <= k)
continue;

tr = xr[k];
ti = xi[k];
xr[k] = xr[i];
xi[k] = xi[i];
xr[i] = tr;
xi[i] = ti;

}

// Finally, multiply each value by 1/n, if this is the forward
// transform.
if (!invFlag) {

double f = 1.0 / n;

for (i = 0; i < n; i++) {
xr[i] *= f;
xi[i] *= f;
}
}
}
public static void extirpolation(double y, double[] yy, long nwk,
double x, int m) {
int ihi=0, ilo=0, ix=0, nden=0;
int[] nfac = {0, 1, 1, 2, 6, 24, 120, 720, 5040, 40320, 362880};
//coefficienter fra Lagrange interpolations polynomiet
double fac;

if (m > 10) {
System.out.println("Fejl 40! ");
return;
}

ix = (int)x;
if(x == (double)ix){
yy[ix] = yy[ix] + y;
System.out.println("if-løkke");
}

else {

int max = 0;
if ((long) (x - 0.5 * m + 1.0) > 1) {
max = (int) (x - 0.5 * m + 1.0);
}
else {
max = 1;
}
if (max < nwk - m + 1) {
ilo = max;
}
else {
ilo = (int) nwk - m + 1;
}

ihi = ilo + m - 1;
nden = nfac[m];
fac = x - ilo;

for (int j = ilo + 1; j <= ihi; j++) {
fac = fac * (x - j);
}

yy[ihi] = yy[ihi] + y * fac / (nden * (x - ihi));

for (int j = ihi - 1; j >= ilo; j--) {
nden = (nden / (j + 1 - ilo)) * (j - ihi);
yy[j] = yy[j] + y * fac / (nden * (x - j));
}
//System.out.println("else-løkke");

}
}

public static double meanvar(double[] data, int n) { // metode,
der beregner mean, varians og data-range
double element= 0, sum=0, squareSum=0;

for (int i = 0; i <= (n-1); i++) {
element = data[i];
sum = sum + element;
}

mean = sum / n;

for (int i = 0; i <= (n-1); i++) {
element = data[i];
element = Math.pow(element,2);
squareSum = squareSum + element;
}

var = ((n * squareSum) - Math.pow(sum,2)) / Math.pow(n,2);

min = data[0];
// henter 1. element i data[]
max = data[n-1];

return var;
// henter sidste element i data[]

//System.out.println("Mean: "+ mean+ " Varians: "+ var);
}
}

Fra : Per Madsen

Dato : 14-04-05 12:59

Hej,

Du har to variable med navnet var. En i linien:

static double var = 0.0; // mean og varians

og en i metoden "spektralanalyse"

double hs2wt, hypo, pmax, sterm, swt, var, xdif, xmax, xmin;

Den sidste er ikke initialiseret.

Måske skulle du rydde lidt op i dine variable/variabelnavne?

Mvh Per

Christian Gammelgaard <cgol03XXX@hst.aau.dk> writes:

> Hej Kristian
>
> Her kan du se hele koden

<snip>
--
Per Madsen
Ph.D. Student, Aalborg University

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 14-04-05 13:01

On 2005-04-14, Christian Gammelgaard <cgol03XXX@hst.aau.dk> wrote:

> [...]
> double[] lomb, long nwk, double nout){
>
> long ndim, nfreq, nfreqt;
> double hs2wt, hypo, pmax, sterm, swt, var, xdif, xmax, xmin;
her --^
                bliver den deklareret i et
                andet scope.

Og her: http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html er en vejledning i
hvordan man quoter :)

--
Andreas

Fra : Thomas Thorndahl

Dato : 14-04-05 13:06

Hej Christian,

du har godt nok erklæret en "static double var" på klassen, men du
overrider den ved at erklære den igen inde i metoden:

double hs2wt, hypo, pmax, sterm, swt, var, xdif, xmax, xmin;

Fjern "var" i denne erklæring, eller initialiser den til noget (formentlig
0). F.eks.:

double hs2wt, hypo, pmax, sterm, swt, var=0, xdif, xmax, xmin;

Mvh
Thomas Thorndahl

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 14-04-05 13:29

Thomas Thorndahl wrote:

> [...]
> 0). F.eks.:
>
> double hs2wt, hypo, pmax, sterm, swt, var=0, xdif, xmax, xmin;

Mange tak! Godt set - havde overset denne.....

Mvh. Christian