OT: Maskinforum
Fra : Basil

Dato : 13-04-05 21:38

Hej.
Jeg kan ikke komme på noget bedre sted at spørge, så jeg prøver lykken her.
Findes der et forum, hvor der snakkes cnc-maskiner, dansk eller engelsk ?
Findes der nogen nyhedsgrupper der specifikt omhandler CNC ?
PFT
Kai

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 13-04-05 23:05

alt.machines.cnc

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 14-04-05 20:22

Basil wrote:
> [...]
> lykken her. Findes der et forum, hvor der snakkes cnc-maskiner, dansk
> eller engelsk ? Findes der nogen nyhedsgrupper der specifikt

www.cnczone.com

Godt !

Fra : GK

Dato : 14-04-05 22:30

her i gruppen snakkes der også cnc maskiner så længe det handler om
programmer og cnc-styringer på maskiner og cad /cam programmer .. eks
edgecam / mastercam / autocad .. Fanuc / yasnac o.v.s så fyr du bare løs

mvh GK

Fra : GK

Dato : 14-04-05 22:40

her er hvad gruppen omhandler

Hermed annonceres styregruppens godkendelse af ændret fundats for en
allerede eksisterende gruppe.

Styregruppen kan anbefale den ændrede fundats, hvor CAM delen inddrages
som emne omfattet af fundatsen.

Derimod kan styregruppen ikke anbefale en omdøbning af gruppen, der i
praksis vil foregå ved at nedlægge dk.edb.cad og samtidig oprette
dk.edb.cadcam. Ulemperne ved denne proces vurderes til at være for
store i forhold til hvad der opnås ned en omdøbning.

1. Gruppenavn:
dk.edb.cad (dk.edb.cadcam foreslået)

1a. Daværende gruppenavn:
dk.edb.cad

2. Beskrivelse:
Produktudvikling med CAD/CAM systemer

3. Fundats:
Denne gruppe bruges til erfarings udveksling inden for gængse CAD og
CAM systemer, med alt hvad der til hører. Dog ikke betjening af selve
CNC, kun IT delen.
Alle er velkomne.

Eksempler på emner:
CAD
CAM
CAE
FEM
DNC
NC Kode
Postprocessorer
Specifik maskine/robot/bearbejdningscenter i forbindelse med
postprocessor
System krav, men ikke salg
Konvertering af filer mm...
NC-kode simulering

CAD/CAE området dækker alt fra design til modulering af haver, kloaker,
metal, huse, el mm...
CAM bruges hovedsagligt til produktion/fremstilling af det man har
tegnet/designet i CAD
Derudover dækker gruppen alle "plug-in's" og software, som bruges til
transmission, test og simulering af samme mm...

Der må ikke annonceres (salg og reklamering) i denne gruppe, ligesom
der heller ikke må forefindes binærfiler. Disse henvises til dk.binær

4. Begrundelse:
Der forefindes dd. ingen gruppe der varetager den produktionstekniske
side af CAD, nemmelig CAM.
Det typisk de samme personer i virksomhederne der sidder med både CAD
og CAM delen.
Dette ville være til stor gavn for brugerne, at denne gruppe at
inkluderer hele den IT produktionstekniske side.
Ændring af navn og fundsats vil ændre og udvikle den eksisterende
gruppe (dk.edb.cad) til en meget bred IT produktionsteknisk videnforum
til stor gavn for nuværende og fremtidige brugere.

4a.Oprindelig begrundelse
Der findes ikke i forvejen en dansk NG, der er relateret til CAD. I
dk.edb.grafik er kun ca. 1% af indlæggende CAD relaterede, så derfor
ikke stedet hvor CAD diskuteres. Effektiv brug af CAD software er en
konkurrence-parameter såvel danske virksomheder imellem såvel som i
forhold til udlandet. Derfor er det vor vurdering at en sådan NG kan
være til stor gavn for danske produktions-virksomheder.

Eksisterende trafik:
dk.edb.cad

Forslag til nyt navn:
dk.edb.cadcam

5. Moderering:
Nej.

6. Forslagsstiller:
Leon Hulstrøm, Leon@fourwinds.dk

Oprindelig forslagsstiller til dk.edb.cad
Lars Sandberg, TechSolution.
Jørgen Larsen, TechSolution.

Denne annoncering er underskrevet med min egen personlige PGP nøgle,
som kan findes på alle nøgle-servere i verden (fx. www.pgp.dk).

Alt, der er officielt fra styregruppen, underskrives med det
pågældende medlems personlige nøgle, eller gruppens fælles nøgle. Alt
der ikke er PGP underskrevet, kan betragtes som personlige holdninger.

Version: PGP 8.0.2 - not licensed for commercial use: www.pgp.com