HOPE-undersøgelsen
Fra : G B

Dato : 05-04-05 17:09

Kejserens nye klæder: HOPE-TOO
Fra Vitalrådet, 5. april 2005

Anerkendte amerikanske forskere hævder, at selv store mængder naturligt
E-vitamin ikke gavner ved etableret åreforkalkning. Men deres forsøg
viser det ikke. Deltagerne fik ingen E-vitamin.

Måske har nogen hørt om den roste amerikanske HOPE-undersøgelse fra 2000.
Den skulle vise, at naturligt E-vitamin hverken gør fra eller til for
mennesker med åreforkalkning. Det var jo en skuffelse, og dermed kunne
emnet for så vidt være uddebatteret.

Sådan gik det ikke. HOPE, der varede 4,5 år og omfattede 9.000 deltagere,
blev forlænget 2,5 år. Man ville være helt sikker, sagde man. I
opfølgningen, der kaldes HOPE-TOO, deltog kun ca. 4.000. Nogle ville ikke
være med, andre var døde, og atter andre ville kun undersøges, men ikke
have piller.

Halvdelen fik dagligt 400 enheder naturligt E-vitamin (alfa-tokoferol),
mens resten fik "snydepiller". At de var svært åreforkalkede er sikkert:
Hver anden havde haft blodprop i hjertet, lige så mange havde angina
pectoris (kransåreforkalkning), og mere end hver tredje havde sukkersyge.

Det indledende HOPE-forsøg viste, at E-vitamin hverken gav mere eller
mindre kræft, flere eller færre hjertetilfælde, slagtilfælde, dødsfald
eller noget andet. Samme resultat fik man med HOPE-TOO, dog med en enkelt
tilføjelse: De der fik E-vitamin, fik en anelse oftere hjertesvigt, altså
svækket hjerte-pumpefunktion.

Forskellen var så lille, at den sagtens kan være tilfældig, selv om den
var statistisk sikker. Alligevel benytter forfatterne lejligheden til
stærkt at advare mod kosttilskud. Men de kunne lige så godt have haft
anledning til at anbefale dem. De fandt nemlig også, at E-vitamin
beskyttede mod lungekræft!

Dette fund, som altså også var statistisk sikkert, afviser de dog som en
”fejl”. Det sker i en overvejelse over en hel spalte, hvori der henvises
til forsøg med betakaroten, der som bekendt er noget helt andet.

Intet tøj på
Men der er en langt alvorligere overraskelse, som helt overskygger denne
tendentiøse holdning: Under hele forsøget havde deltagerne ikke mere E-
vitamin i blodet (serum) end alle andre mennesker, der ikke tager
tilskud. Gennemsnitsværdien var på 17,6 mmol/l. Normalværdien er 12-42.
Trods E-vitamin fik de altså kun med nød og næppe dækket deres minimale
behov.

Før forsøget havde de ganske vist endnu lavere værdier, gennemsnitligt 10
mmol/l. Det passer jo med, at det var alvorligt syge, overvægtige
hjertepatienter, der holdt sig til mager kost. Fedtfattig kost mangler E-
vitamin.

Her er nok også forklaringen på de lave blodværdier. E-vitamin kan kun
optages fra tarmen i selskab med fedt. Tager man det sammen med
fedtfattig mad, kan man næsten lige så godt lade være, også når man tager
20-40 gange det anbefalede, som her.

Man mindes kejserens nye klæder. HOPE-TOO har ingen tøj på. Man hævder at
undersøge virkningen af megadoser af E-vitamin, men deltagerne får det
kun tilsyneladende. Mærkværdigvis har ingen før påvist denne nærmest
komiske fejl.

Alligevel må man undre sig over, at forfatterne selv, som oven i købet
fremsætter vidtløftige forklaringer på deres ”fund”, ikke har set fejlen.
Ved de intet om E-vitamin? Kan det tænkes, at de ikke kender
normalværdierne for E-vitamin i blodet?

Ok ja. Der er mange eksempler på både uvidenhed og overfladiskhed i
forskning. Man behøver ikke at gå længere end til den officielle
kommentar i samme nummer af JAMA, som bragte HOPE-TOO. Her tilslutter
lægen Greg Brown sig undersøgelsens konklusioner.

Han forestod en tilsvarende undersøgelse fra 2001. Den skulle vise, om
antioxidanter modvirker forkalkning i hjertets kransårer. Brown
konkluderede, at det gør de ikke. Og dog viste hans tal sort på hvidt, at
de med statistisk sikkerhed halverer den hastighed, hvormed kransårerne
forkalker!

Referencer:

1. The HOPE and HOPE-TOO Trial Investigators. Effects of long-term
vitamin E supplementation on cardiovascular events and cancer. JAMA
2005;293:1338-47.

2. B Greg Brown. Is there any hope for vitamin E? JAMA 2005;293:1387-90.

3. Greg Brown et al. Simvastatin and niacin, antioxidant vitamins, or the
combination for the prevention of coronary disease. N Engl J Med
2001;345:1583-92.

GB

Fra : Den Fredselskende So~

Dato : 13-04-05 22:15

"G B" <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 3. Greg Brown et al. Simvastatin and niacin, antioxidant vitamins, or the
> combination for the prevention of coronary disease. N Engl J Med

Kan du ikke fatte dig i korthed- så gider flere muligvis også at læse dine
indlæg, men som ovennævnte er det sgu for langt og tungt.
soldaten

Fra : G B

Dato : 14-04-05 10:32

"Den Fredselskende Soldat" <fred@soldat.invalid> skrev i meddelelsen

> Kan du ikke fatte dig i korthed- så gider flere muligvis også at læse
> dine indlæg, men som ovennævnte er det sgu for langt og tungt.
> soldaten

1: Du bundciterer, og citerer desuden hele mit indlæg en gang til.
2: Hvis det er for langt, er der jo ingen som tvinger dig til at læse det.

--
"How much easier is self-sacrifice than self-realization." Eric Hoffer
Med venlig hilsen