PDF til DXF fil ??
Fra : *trads*

Dato : 05-04-05 13:44

Hej
Er det på nogen måde muligt at lave en modtaget PDF fil om til en DXF fil ?
Sådan at jeg kan bruge billedet som et emne i mig Cad program ???

-----------------------------
Best Regards

Henrik Olesen
Henning Sand Maskinfabrik
Denmark

att: laser@henningsand.dk
www.henningsand.dk
-------------------------------

Personaleforeningen

personaleforening@henningsand.dk

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 05-04-05 19:37

On Tue, 5 Apr 2005 14:43:57 +0200, "*trads*"
<trads@get2netFJERN.dk> wrote:

>Er det på nogen måde muligt at lave en modtaget PDF fil om til en DXF fil ?
>Sådan at jeg kan bruge billedet som et emne i mig Cad program ???

Jeg har ikke prøvet det, men en søgning på google antyder at der
er en chance.

http://www.google.com/search?hl=da&q=%22pdf+2+DXF%22&lr=

http://www.google.com/search?hl=da&q=%22pdf+to+DXF%22&lr=

PDF til DWG
http://discussion.autodesk.com/thread.jspa?threadID=390480

http://discussion.autodesk.com/thread.jspa?threadID=381793

http://www.trixsystems.com/pdf2vector.html

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 06-04-05 14:05

Hi
Du må undskylde men det ville nok være godt at vide hvad du
forestiller dig at bruge PDF filen til, --- altså for at gå lige til
sagen vil vectorer jo være relevante hvorimod Pixels nok kan være
problematiske generelt set.
Altså skal du f.eks. skære eller præge et billede , noget text eller
en tegning der måske oprindelig er udført i et CAD program men omsat
til grafik, for derefter at skulle omsættes til CAD som du så skal
bruge ?
Altså er det du leder efter i virkeligheden det der hedder pixel til
vector.

P.C.
http://www.designcommunity.com/scrapbook/images/3162.jpg

Fra : JB

Dato : 06-04-05 15:40

[...]

Man kan godt have vektorgrafik i en PDF fil, der er derfor en mulighed for
at omsætte fra PDF vektoprgrafik til en DXF fil. Jeg kender ikke PDF
formatet men har selv eksperimenteret med at lave vektorgrafik i en PDF fil.
Der må findes et program der kan konvertere PDF vektorgrafik til DXF.
JB

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 06-04-05 18:02

Hi
Postscript er vist det oprindelige format for grafik i PDF.
Postscript er jo et helt tradisionelt måske en smule avanceret
computer sprog og det har altid været standard svaret når der var
tale om at sætte grafik i PDF format at plotte eller printe en .Ps
eller eps. fil ,men det er måske ikke relevant , måske findes der
ikke binær oversættere fra Ps eler eps (husker ikke lige hvilken der
er syntax fil og hvilken der er nærmere PDF altså binær ,prøv at se
om der kan plottes en Postscript fil i Ascii er der det burde der være
en oversætter til DXB , ---- men hvorfor er spørgsmålet i gruppen,
--- er dette en CAD eller en textbehandlings gruppe ?

Fra : *trads*

Dato : 07-04-05 06:21

Jeg sidder og tegner emner til en Laserskære - Og tit får vi en PDF fil
fra
kunderne.
Men det kan jeg ikke bruge i mit Cad program - og derfor skal jeg have en
dxf fil.
Stregtykkelse og farver er ikke noget jeg skal bruge.

Henrik

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : JB

Dato : 07-04-05 07:58

"*trads*" <trads@get2netFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dxf fil.
> Stregtykkelse og farver er ikke noget jeg skal bruge.

Hej Henrik
Jeg tror ikke at du slipper helt for at redigere i din DXF fil efter den er
konverteret.
Jeg googlede både på pdf2dxf og pdf to dxf og fik en masse resultater. Men
jeg ville selv være meget påpasselig med de gratisprogrammer man kan
downloade. Prøv dem først på en computer med Norton og ikke indeholder
følsomt materiale som eksempelvis kunde-databaser mm.

JB

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 08-04-05 19:02

"*trads*" <trads@get2netFJERN.dk> wrote in message
> [...]
> dxf fil.
> Stregtykkelse og farver er ikke noget jeg skal bruge.

Den grafik som du får i PDF'en er enten raster eller vector grafik.
Jeg ville prøve at lære at bruge f.eks Corel Draw, dine PDF'er er jo nok
skabt i et eller andet program der ligner. Du kan gemme vector grafikken ud
til DXF, eller hvis det er raster kan du vectorisere noget af grafikken via
"Trace" programmet.
http://www.corel.com
Nogle professionelle vectoriserings programmer kan også snubbe en pdf som
kilde, Her er en oversigt: http://www.tenlinks.com/CAD/PRODUCTS/r2v.htm

Mvh Peter

Fra : Leif

Dato : 07-05-05 20:10

> [...]
> dxf fil.
> Stregtykkelse og farver er ikke noget jeg skal bruge.

Simpelt: Bed dine kunder om en CAD (dxf er fint) fil i stedet for PDF.
Jeg oplever næsten dagligt, at der er hvad vore leverandør beder om, og de
får som regel en dxf fil.
1) Du får et "aftryk" af emnet, og 2) Du slipper for selv at tegne emnet op
igen - og medvirker ikke til evt. tegnefejl.

/ Leif, der er ved Siemens Wind Power, og har lavet tusindvis af den slags
opgaver fra ACAD R11-14, Mech. Desktop & Inventor.

Fra : *trads*

Dato : 07-04-05 08:33

I får alle et stort tak for alle linkene og mulighederne.
Jeg vil teste mulighederne !

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 07-04-05 20:10

Hi
Somsagt må man tro at Ps. koderne ligger i PDF filen eller kan
udtrækkes ved at åbne den i en edditor , --- det er egentligt et
vældigt interesant emne fordi der er så mange muligheder når man ved
at det hele faktisk kan forståes i postscript, eh hvad siger din laser
skærer til en recursiv løkke, kan du sætte den til at skære
fraktaler, eller er fortolkeren så simpel at den kun forstår et meget
lille antal kommandoer ? den har vel et indbygget cad program hvor du
kan se tegningen på en skærm inden du starter maskinen fortæl
fortæl ;))

Fra : JB

Dato : 07-04-05 21:00

> [...]
>lille antal kommandoer ? den har vel et indbygget cad program hvor du
>kan se tegningen på en skærm inden du starter maskinen fortæl

De fleste cnc-styringer kan udføre programmer der kan regne på variabler og
udføre betingede spring og løkker. Desværrer bliver det sjældent udnyttet da
der ikke er ret mange programmører der mestrer teknikken. De fleste
CNC-programmer bliver lavet med cad/cam og løses ad denne vej. Fraktaler vil
sikkert volde problemer i et cad/cam system. Der vil de fleste cnc-styringer
kunne løse opgaven med et parametrisk opbygget program.

JB

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 07-04-05 23:02

Hi
En post processor kan vel sende resultaterne af en løkke ala. fraktal
direkte til en printerport , så ka maskinen da ikke sige "nej vel ?

Fra : JB

Dato : 08-04-05 08:39

>En post processor kan vel sende resultaterne af en løkke ala. fraktal
>direkte til en printerport , så ka maskinen da ikke sige "nej vel ?

Hvilket cad/cam system vil du bruge til at udregne punkterne i fraktalen,
måske kan man anvende et tredie program til at udregne punkterne for
derefter at anvende dem i cad/cam programmet. Maskinen kan i princippet lave
alt hvad man ber den om (normalt kommunikerer den via seriel porten) Hvis en
sådan opgave skulle løses offline, kunne det også lade sig gøre ved at lave
et lille program på PCén som udregner alle liniestykkerne i fraktalen for
derefter at postproccesere til et cnc-program som enten overføres til
maskinen eller kører programmet over i maskinen samtidig med programmet
afvikles på maskinen (bufferkørsel)

JB

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 08-04-05 14:06

Hi
Jeg må indrømme at det er mange år siden jeg havde hands-on med
hensyn til CAM, men det er jo ikke meget anderledes end hvad du gør
med en gammeldags pen plotter eller som eksemplet med fraktaler, hvad
man nemt kan gøre i Postscript blot maskinen har en post prosessor, og
som du siger kan man selvfølgelig blot fodre bufferen ------- men
måske vil foraet kunne profitere af de erfaringer jeg høstede for
snart mange år siden ; Jeg lånte en lille Roland 3 axis fræser men
desværre var der ikke noget software og hvad gør man så ? Jo jeg
læste manualen og fandt ud af at Roland havde deres egen gren af HPGL
og eftersom maskinen sad på printer porten ,kunne jeg i første
forsøg i Dos skrive noget lignende ,
Echo "M1000.1000! >>Lpt1 og tænk engang ,med et hop drønede planet
hen så fræserstiften var på 1000,1000,0 og det var jo herligt ,
fordi blandt de andre koder var både "Down" og "Up" der var også
mulighed for at sætte omdrejninger og ovenikøbet mulighedeen for at
udregne omdrejningerne i forhold til fræserens diameter og
fremføringshastighed , herligt.
Så istedet for at lede efter software, skrev jeg en lille applikation
der omsatte punkterne i AutoCAD til må jeg indrømme, ret simple
instruktioner idet jeg blot skulle sørge for at fræseren kørte,
medens kooerdinaterne blev læst fra AutoCAD "oversat" ved at der blot
blev sat et "M" altså "Move" foran hvert sæt kooerdinater og på den
måde fik jeg altså en lille 3D fræser til at fræse 3D objekter
tegnet i AutoCAD ved at gå ind og læse entity informationerne og
sende dem direkte til maskinen, idet AutoCAD opfatter LPT1 som en fil.
---- Man kan faktisk "åbne" en printerport som værende en fil og
bruge de grundlæggende filhåndterings funktioner til at skrive data
til en fil altså en printer port..
Jeg indrømmer at applikationen havde nogle svage punkter hvilket jeg
oplevede første gang det lykkedes at fræse et 3D emne, fordi da
"ruten" var færdig, drønede fræseren direkte fra sidste punkt
,gennem hele klodsen ned til start punktet hurtigere end jeg kunne
reagere, --- men det fungerede da til det jeg skulle lave efter jeg fik
rettet også den fejl.
Det jeg mener er at hvis du kender instruktionerne kan du altså med en
printer port simpelthen sende instruktionerne som en fil til maskinen,
og selvom det lyder en smule amatør agtigt, så er det altså en
mulighed hvis du som du siger, ikke har brug for streg tykkelser men
kun vectorer.
Jeg vil selvfølgelig heller ikke tage ansvaret men holder du dig til
det instruktions sæt der er for maskinen og den har en printer port
så ved du da nu hvordan man kan få en simpel maskine til at køre xyz.

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 08-04-05 20:11

<per.corell@privat.dk> wrote in message
> Hi
Klip
> Jeg lånte en lille Roland 3 axis fræser men desværre var der ikke noget
> software
> og hvad gør man så ?
Klip

Roland CAMM 3 fræseren var faktisk grundlag for at Toolchips kom til verden
via EH-data i Aalborg. Det var først i firserne (da 386 afløste 286) og
programmet kunne tidligt lave hæderlig 3D fræsning. Roland stod simpelt hen
og manglede software til fræseren som var top medellen i en serie gravør
maskiner. Senere blev Toolchips til Danmark's nok eneste kommercielle CAM
system. Jeg ved ikke hvordan det er endt men der er stadig en hjemmeside
http://www.toolchips.dk/

Roland fræseren var så vidt jeg husker forsynet med step motore og uden
nogen form for interpolering.
Den gang og nu er det en lidt dyr maskine, men hvis man søger lidt på nettet
kan man finde hobby CNC fræsere til helt fornuftige priser (som en god PC)
jeg skal sende link i en ny tråd når de dukker op, det må være interessant
nu hvor man må skrive om CAM i denne gruppe og på et tidspunkt hvor
Rapid Proto Typing er almindeligt, og private 3D printere lurer lig om
hjørnet.

Mvh Peter

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 09-04-05 12:03

Hi

Du har helt ret, ---- jeg ville ikke skrive en roman om hvor simpelt
det faktisk var at skrive en applikation der direkte fra AutoCAD kunne
styre den lille fræser ,bla måtte jeg jo lade fræseren gå ned mod
emnet i en række trin så fræseren ikke på 'en gang skulle fræse
alt overskydende i første rute, --- men det var jo nemt nok at udregne
maximum Z og dividere med det antal gange der skulle rutes hen over
emnet.
Der er som du skriver et rimeligt udbud af små tilsvarende fræsere,
men fordelen ved den CAMM3 var jo at man via printer porten havde en
masse funktioner , og det gav faktisk mulighed for at lade en udregning
fylde data ind altså bla mht omdrejninger men også ( det er godt nok
nogle år siden ) på en masse andre funktioner som jeg godt nok ikke
havde brug for. Kommandoerne funktionerne, er var jo de samme som blev
brugt i hele Rolands serie af plottere, faktisk fik jeg en skære
plotter til at køre på samme måde da der ikke kunne findes driver
til den, men løsningen var jo ofte at prøve forskellige HPGL drivere
-- det er jo afarter af HPGL der generelt blev brugt til disse
plottere, skærere og små fræsere.
--------- Jeg har siden ment at en lille fræser som netop Roland CAMM3
burde koste det samme som en god laser printer, det ville have åbnet
helt nye muligheder , men det kommer vel efterhånden som der bliver
produceret flere og billigere maskiner, jeg mener at en tilsvarende
stadig ligger udenfor de flestes økonomi 30-40 tusinde er godt nok en
slump penge når der kun er tale om 150-200 watt motorer og et plan på
max 20X20 cm er lidt i underkanten.

http://home20.inet.tele.dk/h-3d/

Fra : Søren Thomsen

Dato : 07-05-05 11:38

Jeg kan godt lave den om for dig..

S.T

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 07-05-05 12:53

Hi
Det lader til at export mulighederne er mange, men det er sjowt nok at
man nu kalder det export , når der er både .jpg altså et grafik
format og .vrl altså er 3D format .
Der er i en hel skuffe fuld af blandede 2D og 3D export formater og det
støder mig en smule at kalde 2D altså grafiken for "export" , men
adskillige af de formater kan importeres i Acad. Om de kan i de nye
versioner ved jeg ikke , men .Vrl formatet er meget lig dxf ,idet der
lini efete linie oprettes nye objekter, ------ somsagt så jeg flere 3D
formater som jeg mener umiddelbart kunne gå ind som import i ACAD,
------det kan næsten samtlige grafik formater jo også ,men så bliver
din tegning lidt flad.

Fra : Søren Thomsen

Dato : 07-05-05 19:20

Vi er jo nogen der bruger flade tegninger hver dag..
f.eks til Laserskæring !

Fra : Leif

Dato : 09-05-05 15:07

> [...]
?
> Sådan at jeg kan bruge billedet som et emne i mig Cad program ???

Måske dette her kan hjælpe:

http://rkmcswain.blogspot.com/2005/04/pdf-dwg.html

/Leif

Fra : John Deleuran

Dato : 09-05-05 16:36

"Leif" <DrlykkesSLETTES@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "*trads*" <trads@get2netFJERN.dk> wrote in message
> ?
>>

> Måske dette her kan hjælpe:
>
> http://rkmcswain.blogspot.com/2005/04/pdf-dwg.html
>

> /Leif

Prøv evt. wintopo.

http://homepage.ntlworld.com/heatons/softsoft/wintopo/

Det forhandles i Danmark af
http://www.ige-xao.dk/

John

Fra : Jan Nielsen

Dato : 10-05-05 09:55

> [...]

>Er det på nogen måde muligt at lave en modtaget PDF fil om til en DXF fil ?
>Sådan at jeg kan bruge billedet som et emne i mig Cad program ???

Der findes adskillige programmer der kan klare opgaven.
Prøv at Google på "raster to vector"
--
- JN -