vi vil købe hest (islænder)
Fra : martin og sanne

Dato : 02-04-05 14:39

er der noget man skal kikke efter sån at man ved at den er sund og rask og
at man ikke får en hest der er 10 når sælger siger den er 4 osv. osv.

alle svar vil vi være glade for da vi er nye der skal købe hest

mvh sanne og martin

Fra : Mikkel Lund

Dato : 02-04-05 14:46

"martin og sanne" <voresalles@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at man ikke får en hest der er 10 når sælger siger den er 4 osv. osv.
>
> alle svar vil vi være glade for da vi er nye der skal købe hest

Hej

Ved ikke så meget om køb af heste, men vi har da et par islænder løbende
rundt på folden
Vi har haft lidt problemer med hudproblemer, så husk at kigge i manen (og
under) samt halen.
Det med alderen er ikke så nem, men med noget erfaring kan man se det på
tænderne (særligt i fra 0 til 5-6 år så bliver det noget sværer.)
Men der må da stå noget på nettet om køb af islænder, google kan nok finde
det. Eller kan du jo prøve hestenettet.dk, de har vist en islænder forum.

hilsen Mikkel

Fra : Anet

Dato : 02-04-05 15:08

> [...]
> at man ikke får en hest der er 10 når sælger siger den er 4 osv. osv.
>
> alle svar vil vi være glade for da vi er nye der skal købe hest

Hejsa

Få en rigtig god hestesagkyndig person med ud og kigge. Få jeres dyrlæge til
at checke hesten. Dyrlægen kan se på hestens tænder om alderen er
tilsvarende hvad ejeren siger den er. Køb islændere med papirer på så er i
sikre på at det hele er som det skal være. I kan som regel kun se
sommereksem i sommermånederne så spørg til det. En islænder kan blive ret
gammel og den er frisk i mange år. Min egen hoppe er ca. 15-20 år gammel og
er frisk og frejdig som en islænder på 4 år. Vores anden islænder er
roligheden selv. Find en firgænger da det er nemmest ikke hele tiden at
skulle skille gangarterne ad og at I skal bekymre jer om at alt ikke bliver
pasagtigt. Passen har det nemlig med at overtage både trav og tølt hvis man
ikke er dygtig til at skille gangarterne ad. Køb 1 hest til opstaldning ude
blandt andre heste, eller køb 2 heste hvis I vil have dem hjemme. Islændere
er frygteligt sociale med hinanden og bruger meget tid på at nusse hinanden
på folden. Læs en masse om islændere inde på www.joras.dk .

--
Hilsen
Annette

Fra : Malene P

Dato : 02-04-05 21:15

> [...]
> at man ikke får en hest der er 10 når sælger siger den er 4 osv. osv.
>
> alle svar vil vi være glade for da vi er nye der skal købe hest

Alenehest -eller hvad?

Malene P

Fra : martin og sanne

Dato : 03-04-05 13:53

> Alenehest -eller hvad?
>
> Malene P

vi ved ikke helt da vi har læst lidt om at de er meget sociale dyr og har
glæde af hinanden

Fra : Malene P

Dato : 03-04-05 15:04

> vi ved ikke helt da vi har læst lidt om at de er meget sociale dyr og har
> glæde af hinanden

Det forskrækker mig sgu, at det skulle komme som en overraskelse for jer. I
er da vist helt på bar bund -hvad? Og i har vist heller bevæget jer meget
her i gruppen før -for så ville i vide, at aleneheste kan bringe mig helt op
i det røde felt. En hest må IKKE gå alene, så hvis i har tænkt jer at
anskaffe er en enkelt islænder til at gå og tulle rundt ude i jeres baghave
så GLEM det. Det vil jeg gerne have på plads, før jeg har i sinde at hjælpe
jer videre.

Malene P

Fra : martin og sanne

Dato : 03-04-05 15:48

hej malene P.
Nu er det så min mand der har spurgt lidt rundt og er nybegynder.
Jeg har selv haft hest og skulle vi have en enkelt, skulle den selvfølgelig
opstaldes hvor der er andre heste..
Jeg har haft hest og har reden siden jeg var helt lille, har blandt andet
også været ridefører i mols bjerge, så ved en del..
Det forskrækker mig lidt at fordi du får et spørgsmål fra en der ikke ved så
meget, du ikke kan tilbage melde på en fornuftig og mere positiv måde..
Min mand er meget interesseret og spørger derfor lidt rundt, det kan der vel
ikke være noget galt i..
Nu har jeg ikke været med til at skrive de her breve før nu og du bedes ikke
henvende dig mere, da der er andre der er flinke og behjælpelige... og med
det temperament du har, siger jeg stakkels hest.

hilsen sanne

Fra : Malene P

Dato : 03-04-05 16:55

"martin og sanne" <voresalles@mail.dk> skrev i en meddelelse
> hej malene P.
> Nu er det så min mand der har spurgt lidt rundt og er nybegynder.

Aha -det forklarer vel så sagen....

> Jeg har selv haft hest og skulle vi have en enkelt, skulle den
selvfølgelig
> opstaldes hvor der er andre heste..

Ingen af delene fremgik af de to første indlæg.

> Jeg har haft hest og har reden siden jeg var helt lille, har blandt andet
> også været ridefører i mols bjerge, så ved en del.

Måske var Mette så den umiddelbart mest nærligende at spørge til råds......

> Det forskrækker mig lidt at fordi du får et spørgsmål fra en der ikke ved

> meget, du ikke kan tilbage melde på en fornuftig og mere positiv måde..

Som sagt -det fremgik at to uerfarne personer ville anskaffe sig en
alenehest. For at være sikker, spurgte jeg en ekstra gang, Og efter"din
mands" andet svar blev jeg ekstra urolig på hestens vegne. Din fornærmede
optræden ændrer absolut intet på det.

> Min mand er meget interesseret og spørger derfor lidt rundt, det kan der
vel
> ikke være noget galt i.

Absolut ikke -og hvis man skal tage det for pålydende, har jeg kun stor,
stor sympati for, at man spørger før man køber.

> Nu har jeg ikke været med til at skrive de her breve før nu og du bedes
ikke
> henvende dig mere

Æh -jeg skriver nu altså hvad der passer mig. Og jeg mener, hvad jeg skiver.

>, da der er andre der er flinke og behjælpelige

Jeg håber og forventer, at de er enige mig omkring aleneheste -havde du lydt
lidt mere overbevisende og mindre fornærmet, skulle jeg såmænd også gerne
have rådet dig.

>.. og med
> det temperament du har, siger jeg stakkels hest.

Hvad fanden mener du egentlig med det?

Malene P

Fra : N/A

Dato : 05-04-05 18:13

Fra : N/A

Dato : 05-04-05 18:13

Fra : N/A

Dato : 05-04-05 18:13

Fra : N/A

Dato : 05-04-05 18:13

Fra : N/A

Dato : 05-04-05 18:13

Fra : taina

Dato : 05-04-05 18:13

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hej Pia
>
> Jeg er slet ikke uenig med dig. Håber du vil skrive lidt herinde istedet
for
> kun at læse herinde. Det er altid rart med nye mennesker herinde og få
flere
> vinkler på en sag.

Jeg er osse enig Faktisk droppede jeg gruppen her i et stykke tid af
samme grund. Men hey, der findes kill-filtre (som jeg ikke kan finde ud af
at bruge) og så kan man jo altid bare ignorere. (Don't feed the troll!)
Skriv bare løs - vi vil sætte pris på at der sker lidt mere herinde

mvh. tina

Fra : Malene P

Dato : 05-04-05 18:59

"taina" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> Men hey, der findes kill-filtre (som jeg ikke kan finde ud af
> at bruge)

Bruger du OE -så går du ind i funktioner-meddelelsesregler-nyheder og vælger
fanebladet nyhedsregler. Her vælger du så NY og vinger af ud for "Hvor
linien Fra indeholder personer" i det øverste hvide felt. I det næste hvide
felt vinger du af ud for slet den. Og i det nederste felt er der nu kommet
en understreget blå tekst, du skal klikke på. Her kommer så en ny dialogbox,
hvor du ét ad gangen starte med de navne, du ikke kan lide -feks Malene P.
Tryk så på tilføj og fortsæt med alle de andre navne, du ikke kan lide -og
slut af med OK. Så er fremtidige indlæg fra vedkommende dejligt pist væk.
Vil du også slette alle forrige indlæg fra disse personer, der ikke falder i
din smag, så skal du bare vælge din nyhedsregel, trykke på anvend nu -og
under gennemse vælge de grupper, din regel skal anvendes på. Vupti er du
også fri for at blive generet af hidtidige indlæg fra dem, du ikke gider at
læse. Desværre sker der jo det, at enkelte formaster sig til at svare -ofte
seriøst og uden hensyntagen til sprogbrug osv. -på indlæg fra de, du har i
dit kill-filter. Og ofte citereres der i disse svar en stor del af det
oprindelige indlæg fra dem, du ikke kan lide. Og så KAN det jo være, at du
måske alligevel ved en fejltagelse kommer til at læse, hvad vedkommende
oprindeligt har skrevet -uden at du naturligvis skal føle dig forpligtet til
at tage stilling til det egentlige indhold. Og der kan jeg altså ikke råde
dig

>og så kan man jo altid bare ignorere.

MMMjaa -eller eventuelt beskæftige sig med indholdet i stedet for ordvalg.

Malene P

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-05 19:23

"Malene P" <malenekors[NOSPAM]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
til
> at tage stilling til det egentlige indhold. Og der kan jeg altså ikke råde

Det var da en indviklet måde at blokere folk på.

Jeg plejer bare at markere en af de meddelser, som personen man vil blokere
har skrevet. Derefter trykker jeg på fanebladet Meddelse og derefter scroll
ned til bloker afsender, så forsvinder alle B.W. `s meddelser med det samme.
Man kan selvfølgelig stadig se de indlæg, som folk har citeret og svaret på.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Malene P

Dato : 05-04-05 19:54

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

scroll
> ned til bloker afsender, så forsvinder alle B.W. `s meddelser med det

Javist, men "smutvejen" blokerer jo kun de enkelte afsendere. Jeg kom med en
generel ansvisning.

> Man kan selvfølgelig stadig se de indlæg, som folk har citeret og svaret
på.

Jeps -lige præcis hvad jeg skrev.

Malene P

Fra : Anet

Dato : 05-04-05 21:08

> MMMjaa -eller eventuelt beskæftige sig med indholdet i stedet for ordvalg.
>
> Malene P

(klip)

Eller også skulle alle afsendere bare tænke over det ordvalg de bruger for
det er jo netop det som læserne læser. Og så kan det godt være, at folk ikke
mener det som andre folk læser det, men jeg kan godt forstå at nogen føler
sig trådt over tæerne. Jeg syntes generelt ikke at heste skal gå alene, dog
slår du ned og dømmer lynhurtigt istedet for måske lige at stikke en finger
i jorden først. Det er faktisk det eneste du hænger dig i konstant istedet
for at læse alt det andet gode folk kommer frem med af ønsker, behov og
drømme.

--
Hilsen
Annette

Fra : Malene P

Dato : 05-04-05 21:18

> [...]

dog
> slår du ned og dømmer lynhurtigt istedet for måske lige at stikke en

Øh -var det ikke lige det, at jeg startede med at stikke en finger i jorden,
der fik nogle af jer til at kaste jer over mig? Eller var det måske bare mit
navn og rygmarvsreaktioner for mine tidligere indlæg? Mon ikke det er på
tide at stoppe personangrebene på mig -til fordel for at holde sig til
emnet?

Malene P

Fra : Anet

Dato : 05-04-05 22:38

> [...]
> navn og rygmarvsreaktioner for mine tidligere indlæg? Mon ikke det er på
> tide at stoppe personangrebene på mig -til fordel for at holde sig til

(klip)

Det er bestemt ikke fra min side af et personangreb men du skal nok tænke
dig lidt om fremover hvis du ikke vil havne i en lignende problemstilling
igen. Jeg syntes ikke din måde at stikke en finger i jorden på var alt for
elegant.

--
Hilsen
Annette

Fra : taina

Dato : 05-04-05 23:11

"Malene P" <malenekors[NOSPAM]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

klip(vejledning)

> [...]
til
> at tage stilling til det egentlige indhold. Og der kan jeg altså ikke råde

Takker for vejledningen Jeg tror nu, at ignorere fungerer meget godt for
mig - man vil vel alligevel gerne følge lidt med

mvh. tina

Fra : Malene P

Dato : 03-04-05 16:51

"martin og sanne" <voresalles@mail.dk> skrev i en meddelelse
> hej malene P.
> Nu er det så min mand der har spurgt lidt rundt og er nybegynder.

Aha -det forklarer så sagen

> [...]

> Jeg har haft hest og har reden siden jeg var helt lille, har blandt andet
> også været ridefører i mols bjerge, så ved en del.

Måske var Mette så den umiddelbart mest nærligen at spørge til råds......

> [...]

, da der er andre der er flinke og behjælpelige

Jeg håber og forventer, at de er enige mig omkring aleneheste -havde du lydt
lidt mere overbevisende, skulle jeg såmænd også gerne have rådet dig.

Fra : N/A

Dato : 05-04-05 11:21

Fra : N/A

Dato : 05-04-05 11:21

Fra : N/A

Dato : 05-04-05 11:21

Fra : Malene P

Dato : 05-04-05 11:21

"Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> Hævet? Ikke forstået. Jeg nægter f.eks. at sælge en hest til folk der
> ikke vil opstalde den under fornuftige forhold.

Undskyld -jeg skulle naturligvis have skrevet "fornemmer jeg da ikke, at du
føler dig hævet". Forstået på den måde, at jeg oplever at de, der mod alle
advarsler køber aleneheste, netop føler sig hævet over den slags hensyn. Har
de lyst til at købe hest skal de fandeme nok selv bestemme om den skal gå
alene ej og de bliver fornærmede, hvis man bebrejder dem det. Se bare hvor
galt man kan komme afsted her i gruppen. Ude i RL er det bestemt ikke bedre.

mvh
Malene P

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 05-04-05 11:35

Malene P wrote:
> [...]
> advarsler køber aleneheste, netop føler sig hævet over den slags hensyn.

Jeg har pt. 27 heste gående i to flokke, så jeg falder ikke i den
kategori :)

> Har
> de lyst til at købe hest skal de fandeme nok selv bestemme om den skal gå
> alene ej og de bliver fornærmede, hvis man bebrejder dem det.

Dem har jeg (heldigvis?) endnu ikke mødt nogen af. Jeg bliver som regel
mødt med en holdning i retning af "Nå, det vidste vi ikke". Men faktisk
ved de fleste (heldigvis) udemærket at aleneheste er en skidt idé.

> Se bare hvor
> galt man kan komme afsted her i gruppen.

Man kan gøre opmærksom på det på flere måder.

> Ude i RL er det bestemt ikke bedre.

Men til gengæld er min opfattelse, at I RL er tonen en lidt anden. Sådan
generelt.

-dennis

Fra : Malene P

Dato : 05-04-05 11:42

> [...]
>
> Man kan gøre opmærksom på det på flere måder.

> Men til gengæld er min opfattelse, at I RL er tonen en lidt anden. Sådan

Forstået hvordan?

Malene P

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 05-04-05 12:00

Malene P wrote:

> Forstået hvordan?

Man udtrykker sig forskelligt på usenet og når man står overfor
hinanden. Det afstedkommer meget naturligt, måske også andre reaktioner
i de to fora.

Du skrev "Se bare hvor galt man kan komme afsted her i gruppen". Min
pointe er, de anderledes reaktioner her i gruppen måske skyldes den
anderledes, lidt upersonlige, kommunikationsform.

.... og så skal vi vist heller ikke ret meget længere off topic idag. :)

-dennis

Fra : martin og sanne

Dato : 05-04-05 18:40

hej alle sammen tak for alle rådene nu blev jeg da lidt kloger : ) og har
forstået at den ikke skal stå alene.... men en god nyhed vi er blevet heste
ejer til en mega sød hingst nu mangler vi bare et sted at opstalde den......
og det kommer ikke til at tage lang tid at finde

mange hilsner martin og sanne

Fra : Malene P

Dato : 05-04-05 19:02

> [...]
den......
> og det kommer ikke til at tage lang tid at finde

Det lyder da positivt. Rigtig god vind for jer alle 3.

Malene P

Fra : Anet

Dato : 05-04-05 21:09

> [...]
den......
> og det kommer ikke til at tage lang tid at finde

Tillykke med købet. Hvor gammel er han? Fortæl endelig..... det er altid
spændende at høre om når folk har fået ny hest.

--
Hilsen
Annette