Bortforpagtning og hektarstøtte ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-03-05 08:51

Hej NG.

Da denne gruppe (sammen med dk.erhverv) er den som dækker landbrugsmæssige
spørgsmål bedst prøver jeg her.
Der der nogen som har kendskab til eller selv forpagter/bortforpagter jord ?

Vi har 6,5 tdr land jord som vi gerne vil forpagte ud. Vi har fundet en som
gerne vil forpagte det, dog er vi ikke helt enige om vilkårene.
Vi er blevet enige om at i fald han skal forpagte det skal der i år såes
vårbyg med græsudlæg. De næste 4 år skal der slåes 1-2 slet hø.
Vi vil gerne have at vilkårene skal være følgende:

- Vi skal have betalingsrettighederne og dermed hektarstøtten
- Vi skal have leveret 550 baller halm til vores heste
- Vi skal have leveret ca. 100 baller hø til vores heste.

Den betaling som forpagteren vil få vil så blive indtægten fra kornet og det
restende hø.

Han vil gerne forpagte det hvis han får en yderligere betaling på 500 kr /
tdrl.

Lyder vores "krav" urealistiske eller er det hans ekstra betaling som er
urealistisk ?

--
mvh / regards

Christian

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 31-03-05 09:10

Christian B. Andresen wrote:
> [...]
> tdrl.
>
> Lyder vores "krav" urealistiske eller er det hans ekstra betaling som er

Jeres første krav om betalingsrettighederne kan nok ikke føres ud i
livet. I kan ihvertfald ikke bruge dem til noget i den periode hvor
forpagteren driver jorden, som jeg har forstået det. Kun den der driver
jorden kan søge om støtte og dermed benytte betalingsrettighederne.
Jeres lokale landboforening kan sikkert be- eller afkræfte dette.

Men I kan lave en aftale om at betalingsrettighederne følger med
forpagtningen, og følger med tilbage igen når forpagtningen ophører.

Leje for 6,5 tdr. kunne f.eks. sættes til ca. 12.000 årligt (til
planteavl). 550 baller halm og 100 baller hø ligger vel i niveauet 4200 kr.

Jeg synes aftalen lyder meget rimelig, men stiller mig tvivlende overfor
om I kan få hektarstøtte på bortforpagtet jord.

-dennis

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-03-05 09:31

"Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> wrote in message

> [...]
> jorden kan søge om støtte og dermed benytte betalingsrettighederne.
> Jeres lokale landboforening kan sikkert be- eller afkræfte dette.

Det er måske rigtigt nok, kravet er vel også mest at vi vil sikre os at
betalingrettighederne overdrages vederlagsfrit til os når forpagtningen
ophører.

> Men I kan lave en aftale om at betalingsrettighederne følger med
> forpagtningen, og følger med tilbage igen når forpagtningen ophører.

Netop.

> [...]
>
> Jeg synes aftalen lyder meget rimelig, men stiller mig tvivlende overfor
> om I kan få hektarstøtte på bortforpagtet jord.

Det kan vi kun ved at han (forpagteren betaler os dem), altså at han betaler
(hektarstøtte minus 500 kr/tdl) for at forpagte jorden.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Anet

Dato : 31-03-05 14:57

"Hvis man vil forpagte jord ud skal man først gøre sig selv den tjeneste at
tale med den lokale landboforening for at få lavet en tillægskontrakt for at
bevare sine store eu tilskud i årene fremover. Vi har forpagtet jord ud og
har en aftale med at jeg skal have x antal baller halm til mine heste
leveret ved stalddøren hver eneste år.

--
Hilsen
Annette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-04-05 07:35

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> bevare sine store eu tilskud i årene fremover. Vi har forpagtet jord ud og
> har en aftale med at jeg skal have x antal baller halm til mine heste

Hvad får I udover halmen ?

--
mvh / regards

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-05 11:17

Hej Christian

Som svar på dine indlæg vil jeg sige:

Jordleje prisen her hos os svarer nogenlunde til hektarstøtten, altså
omkring 2300 kr/hektar, for dine 6.5 tønder svarer det så til 3.5 hektar x
2300 ca. 8000 kr for "nøgen" forpagtning - altså uden modydelser.

Prisen kan være lidt højere hvis naboerne er meget sultne efter at komme af
med gylle, men ovendt lavere hvis jorden ikke ligger særlig godt for
dyrkning.

Det er rigtigt, at du skal have betalingsrettighederne tilbage efter endt
forpagtning - det er vigitgt, da det er retten til at få tilskud. Men du kan
ikke få udbetalt støtten hvis du har forpagtet jorden ud, så er det
forpagteren der får støtten.

Hvis vi antager at de 8000 kr/år er ca. markedsprisen for forpagtningen, så
vil du have 550 baller halm.

Hvis forpagteren har halm nok, så er det kun presseprisen der er
interessant, og den ligger på 2-3 kr/balle, altså ca. 1300 kr.

Hø handles til ca. 7 kr pr. balle, altså 700 kr, ialt 2000 kr.

Så er der det der med skat og sådan - det skal i selv blive enige om, men
hvis du får 6000 pr år + hø og halm vil jeg sige det er OK.

Et lille tillægsspørgsmål - 550 baller halm og kun 100 baller hø passer ikke
sammen i mit hoved. Vi har 3 heste, og muger hver dag, det passer nogenlunde
med de 550 baller halm på en vinter, MEEEN vores heste får ½ balle hø hver
pr dag. Med gennemsnitlig 200 stalddage på en vinter giver det altså 300
baller hø.

De tal er dem der passer med vores heste og forbrug, af sidste års 300
baller hø er der idag 25 baller tilbage, så det rækker lige nøjagtig til
græsset er klar.

Hvor meget areal har du sat af til græsning??

Vi har tre folde på hver ca. 1 tønde land.

En fold bliver omlagt pr. år, og den fold + noget af en af de andre bliver
der slået hø på. Det passer nogenlunde med forbruget, så tommelfingerreglen
1 tønde pr. hest passer i denne situation.

Hilsen John

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-04-05 10:35

"john" <joh_lundsgaard(snabel a)ofir.dk> wrote in message
> [...]
> omkring 2300 kr/hektar, for dine 6.5 tønder svarer det så til 3.5 hektar x
> 2300 ca. 8000 kr for "nøgen" forpagtning - altså uden modydelser.

Det er også næsten det som jeg er blevet tilbudt af en anden, han vil give
1500 kr / tdrl. + de 550 baller halm vi skal bruge.
Det vil så give 6,5 * 1500 + 550 * 3 = 11400 kr før skat.

> Prisen kan være lidt højere hvis naboerne er meget sultne efter at komme
af
> med gylle, men ovendt lavere hvis jorden ikke ligger særlig godt for
> dyrkning.

Det er et nemt stykke, men der er ikke sultne svineproducenter i nærheden
(mig bekendt)

> [...]
kan
> ikke få udbetalt støtten hvis du har forpagtet jorden ud, så er det

Det er både jeg og han klar over, landboforeningen har en std. aftale til
det.

> [...]

> Hvis forpagteren har halm nok, så er det kun presseprisen der er
> interessant, og den ligger på 2-3 kr/balle, altså ca. 1300 kr.

Halmen vil jo i hvert fald 1. år blive presset lige uden for døren

Salgsprisen i DBA er 3 kr / balle i dag.

> Hø handles til ca. 7 kr pr. balle, altså 700 kr, ialt 2000 kr.
>
> Så er der det der med skat og sådan - det skal i selv blive enige om, men
> hvis du får 6000 pr år + hø og halm vil jeg sige det er OK.

Det vil jeg så sige er alt for lidt.

> [...]
> pr dag. Med gennemsnitlig 200 stalddage på en vinter giver det altså 300

Den ene er en shetlandspony, han spiser ikke ret meget, den anden må slet
ikke få hø.
Jeg har jegnedet med at bruge ca. 2,3 balle halm hver dag.

> [...]
> græsset er klar.
>
> Hvor meget areal har du sat af til græsning??

Den fold som vil blive opgivet som permanent græs (da vi ikke har beviser
for at den var været i omdrift, da vi kun har ejet ejendommen siden 1. okt.
2004) er på ca.
1 tdrl.
Der udover vil vi have sået græsudlæg i ca. 1-1,5 tdrl. i det som skal såes
med vårbyg i år, så der kommer græs som vi kan bruge sidst på sommeren.

Det vil vores også komme til (ca.)

--
mvh / regards

Christian

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 01-04-05 11:04

Christian B. Andresen wrote:
> Det er et nemt stykke, men der er ikke sultne svineproducenter i nærheden
> (mig bekendt)

Er der ikke det nærmest alle steder udenfor byskiltene? :)

-dennis

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-04-05 11:15

> Er der ikke det nærmest alle steder udenfor byskiltene? :)

.....ikke....

--
mvh / regards

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-04-05 11:29

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> "Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> wrote in message
> nærheden

> ....ikke....

Undskyld, jeg misforstod dit indlæg, der er sikkert nogle, men ingen af mine
naboer kender til dem..
Jeg skal faktisk lige til at ringe til landboforeningen fro at høre dem hvad
forpagtningspriserne normalt ligger i i området

--
mvh / regards

Christian

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 01-04-05 11:01

john wrote:
> Hø handles til ca. 7 kr pr. balle, altså 700 kr, ialt 2000 kr.

Det varierer en del. Vi giver noget mere, for en god kvalitet. Hvis du
kender nogen der laver god hø i dét prisleje i Aalborg's sydlige opland,
vil jeg gerne høre om det :)

> [...]
> pr dag. Med gennemsnitlig 200 stalddage på en vinter giver det altså 300

Det kommer meget an på hvilke heste der er tale om, og sammensætningen
af deres øvrige kost. F.eks. ville en halv balle om dagen være for meget
for mange islændere. Især hvis der er andre væsentlige næringskilder
inde i billedet.

Vi bruger omkring 25 ton halm om året og ca. 12 ton hø.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 01-04-05 22:38

> at
> at
>
> Hvad får I udover halmen ?
>

> --
> mvh / regards
>
> Christian

(klip)

Prisen ligger på det samme som hektarstøtten ca. som John skriver, så det
kan slet ikke betale sig for os at dyrke jorden selv.

Jeg plejer at tage 500 baller halm ind til 2 store heste pr. vinter.

--
Hilsen
Annette

Fra : N/A

Dato : 13-04-05 22:12

Fra : Anet

Dato : 13-04-05 22:12

> Så er de 600 vi får sikkert nok.

(klip)

Vi har vores heste gående udendørs i løsdrift og de bliver kun taget ind når
det styrtregner. Men det sparer en hel del på halmen at holde hest på denne
måde.

--
Hilsen
Annette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-04-05 08:49

> [...]
når
> det styrtregner. Men det sparer en hel del på halmen at holde hest på

Helt sikkert, jeg forstår heller ikke at vores nabo ikke gør det samme med
hans 8 shetlændere.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Anet

Dato : 15-04-05 05:58

> når
> denne
>
> Helt sikkert, jeg forstår heller ikke at vores nabo ikke gør det samme med
> hans 8 shetlændere.

(klip)

Næh, Shettere kan jo også gå ude i løsdrift. Det giver meget frisk luft til
hestene så de ikke får støvallergier.

--
Hilsen
Annette