akupunktur/blodtryk
Fra : Charlie

Dato : 23-03-05 11:37

Hej med Jer

Er der nogen herinde, som har erfaring med at akupuktur kan nedsætte
blodtrykket ?

Spørger man en akupunktør siger de at akupunktur har en positiv effekt på
blodtrykket.
Alligevel vil jeg gerne høre om der er nogen i dette forum, som kan bekræfte
dét udsagn, efter at have prøvet det på egen krop.

Mvh
Charlie

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 23-03-05 21:09

> Er der nogen herinde, som har erfaring med at akupuktur kan nedsætte
> blodtrykket ?

Ja, det gjorde det ikke på mig, det hjalp heller ikke på sukkersyge eller
golfalbue, så min tiltro til at akupunktøere kan kurerer alt, er slut.
Jeg er sikker på man kan bedøve med aku. men helbrede diverse dårligdomme,
nej - i mine øjne tjener de bare kassen på at proppe nåle i folk og få dem
til at TRO på det virker...ok, hvis tro kan flytte bjerge, så er det vel
givet godt nok ud...
Og jeg kan jo kun tale om mine egne erfaringer....små 3000kr fattigere uden
nogen som helst effekt...
Tal med en diætist / læge og dyrk lidt motion
--
Hilsen Heidi,
http://høns.dk

Fra : Charlie

Dato : 23-03-05 23:50

"Heidi, Miver og Mulle's mor" <katteFJERN@DETTEpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:4241cceb$0$247$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> uden
> nogen som helst effekt...
> Tal med en diætist / læge og dyrk lidt motion

Tak for svaret.
Min egen holdning er måske nok også at det bare er penge ud af vinduet.
Men jeg har også set akupunktur brugt imod smerte, da min kone fødte vores
barn. Her var behandlingen dog gratis.
Men min kone kunne ikke sige om det virkede, hun vidste jo ikke om smerten
ville have været værre eller den samme, hvis det ikke havde været brugt.

Men jeg tror jeg holder mig fra akupunktur og sparer pengene.

Diætisten er nok ikke så tosset en ide, jeg spiser nok ikke rigtigt m.h.t.
fedtindtagelse og kolesterol.
Ang.: motion så løber jeg 45 minutter hver anden dag og cykler 20 km på
arbejde og hjem igen (selvfølgelig), så her tror jeg ikke, jeg har
overskud/tid til at dyrke mere.

Mvh
Charlie

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 24-03-05 19:39

<klip> Ang.: motion så løber jeg 45 minutter hver anden dag og cykler 20 km

> arbejde og hjem igen (selvfølgelig), så her tror jeg ikke, jeg har
> overskud/tid til at dyrke mere.

*sidder helt stille og bliver ganske forpustet blot ved tanken*
M'Kay, ja, det er vist mere end rigeligt, ihvertfald mere end jeg
formår....respekt for dét :)

--
Hilsen Heidi
http://høns.dk

Fra : Bjarne Krog

Dato : 26-03-05 09:52

On Wed, 23 Mar 2005 21:09:21 +0100, "Heidi, Miver og Mulle's mor"
<katteFJERN@DETTEpost.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>nogen som helst effekt...
>Tal med en diætist / læge og dyrk lidt motion

Det var dog en konklution der rykker, at bare fordi du har været til
en akupunktør der ikke kunne hjælpe dig, så er det fup.
Vågn dog op..... tror du Kineserne har brugt akupunktur i 4-5000 år
for at fuppe folk?
Nej men vense, for i Kina i gamle dage, der fik akupunktørlægen ikke
penge hvis hans patienter var syge, så for ham galdt det om at holde
patienterne raske, og til det brugte han akupunktur urter og div.

At du har været uheldig kan skyldes mange ting, for det første er der
nogle få % af patienterne der ikke KAN få nogen virkning af akupunktur
overhovedet, og hvis du er en af dem, kan du da ikke tillade dig at
kalde det for at vi bare vil
>"i mine øjne tjener de bare kassen på at proppe nåle i folk og få dem"
>til at TRO på det virker...ok, hvis tro kan flytte bjerge, "
Det er sq hårde ord!!!

Endvidre kan det være at du kun har været der få gange og ikke givet
behandlingen lov til at virke, eller at du måske har været uheldig med
din akupunktør, for du må huske at i DK kan alle kalde sig for
akupunktører blot de tager en nål i hånden og isætter den i dig, for
at gøre dig rask.

Så derfor hvis du vil have fat i en akupunktør der har taget en
længervarende uddannelse, eller som har mange år på bagen, skulle du
tjekke nogle af de store akupunkturforeninger der er i DK, jeg er selv
medlem af Danske-Akupunktører og der har alle en kvalificeret
uddannelse bag os.
Der er en anden forening her i DK som jeg også kan anbefale, og det er
PraktiserendeAkupunktører.

Sidst kan det være du har været hos en læge for at få akupunktur, for
de kan ikke meget, deres uddannelse er på 2 weekender, og så er de
bedre end os andre mener de som har en 2-3 årrig uddannelse bag
os.

At du har måtte ofre 3000 kr. er ikke godt, har du overhovedet ikke
haft bare den mindste bedring da?

For f.eks. hos mig og mange af mine kolegaer plejer vi at "fyre"
patienterne hvis der ikke er påbegyndt en bedring inden for de første
5 gange.... for hvis et ikke er tilfældet, er det nemlig sjellent at
det kommer til at virke lige meget hvor mange behandlinger man får.

Ang. bl.tryk og akupunktur, så er der nogle der får medicin for at
sænke det, og hvis medicinen virker på dem, plejer det ikke at hjælpe
meget med akupunktur, men derimod hvis medicinen ikke virker, er der
store changer for at det virker.

Ang. Tennis albue, så er akupunktur den bedste behandling der findes
til netop denne lidelse, men du skal huske at følge din behandlers
råd, ellers hjælper det ikke en døjt.

sidste du skriver i dit indlæg er rigtigt, det vil hjælpe de fleste.
>Tal med en diætist / læge og dyrk lidt motion
især den sidste del *S* " dyrk lidt motion" *S*

---
Helbredende hilsner fra
Akupunktør Bjarne Krog http://www.blivrask.dk

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 26-03-05 15:01

>klip hist og pist>

> Det var dog en konklution der rykker, at bare fordi du har været til
> en akupunktør der ikke kunne hjælpe dig, så er det fup.

Charlie spurgte om nogle havde erfaringer, og det har jeg ligesom :) så jeg
svarede ham udfra mine oplevelser...

> .. for i Kina i gamle dage, der fik akupunktørlægen ikke
> penge hvis hans patienter var syge, så for ham galdt det om at holde
> patienterne raske, og til det brugte han akupunktur urter og div.

Fair nok, jeg ville gerne prøve en gang mer, men har ikke råd. Hvis man som
i det gamle Kina, åbentbart først skulle betale hvis det hjalp, ville jeg
hjertens gerne give det et nyt forsøg.

> Det er sq hårde ord!!!

Jep, og selvom jeg er meget til alternative metoder/behandlinger, er det alt
for mange useriøse behandlere, desværre ved man det ikke før man har betalt
en halv Storebæltsbro :o
Har en veninde i den alternative afdeling, og må sige at mit sind i bund og
grund er åbent for meget, men lige akupunktur som "total-helbreder", dén
køber jeg ikke...

> Endvidre kan det være at du kun har været der få gange og ikke givet
> behandlingen lov til at virke, ´

Niks!

> Så derfor hvis du vil have fat i en akupunktør der har taget en
> længervarende uddannelse,

Hun titulerer sig med fgl: Aut. sygeplejerske, RAB-godkendt akupunktør TCM,
Certificeret NADA-akupunktør, Kranie sakral terapi

> Sidst kan det være du har været hos en læge for at få akupunktur,

Niks!

> At du har måtte ofre 3000 kr. er ikke godt, har du overhovedet ikke
> haft bare den mindste bedring da?

Niks! men det var da dejligt at ligge og høre pan-fløjtemusik i en halv
times tid...bare en noget dyr hobby :o

> Ang. Tennis albue, så er akupunktur den bedste behandling der findes
> til netop denne lidelse, men du skal huske at følge din behandlers
> råd, ellers hjælper det ikke en døjt.

Hmm..det hjalp altså ikke og der fulgte ingen råd med....

Og jeg tror, som jeg skrev tidligere, skam på akupunktur kan anvendes,
specielt ved bedøvelser ...men at det er en "universal-behandling" til alt,
tror jeg ikke på!
Beklager...

Og tak for input og helbredende hilsner, kommer ikke så tit til Bornholm,
ellers ville jeg da gerne komme forbi til en lille snak :)

Go' Påske

Heidi

Fra : Bjarne Krog

Dato : 27-03-05 11:59

On Sat, 26 Mar 2005 15:00:39 +0100, "Heidi, Miver og Mulle's mor"

>Charlie spurgte om nogle havde erfaringer, og det har jeg ligesom :) så jeg
>svarede ham udfra mine oplevelser...

Ja tak, men du får det til at lyde som om vi er nogle fupmagere, og
det kan jeg skisme ikke sidde stille og høre på

>Har en veninde i den alternative afdeling, og må sige at mit sind i bund og
>grund er åbent for meget, men lige akupunktur som "total-helbreder", dén
>køber jeg ikke...

Der er ingen behandlingsformer der er total-helbreder som du skriver,
men inden for akupunkturen er det man har de fleste gode resultater.

>Hun titulerer sig med fgl: Aut. sygeplejerske, RAB-godkendt akupunktør TCM,
>Certificeret NADA-akupunktør, Kranie sakral terapi

Det lyder flot, så må hun jo være medlem af Praktiserende
akupunktører.
Men hvis hun bruger Aut. er det en ulovlig tittel.... inden for
alternative behandlingsformer, ved dog ikke med hensyn til
sygeplejerske, men ok hun skulle da vide hvad hun lavede så, men jeg
er så meget ked af at hun ikke respektere at du ingen hjælp har fået
af hendes bahandlinger, og derfor stoppe inden det blev for dyrt for
dig.
Husk at vi er menesker, og ikek alle er lige fine i kanten

>Hmm..det hjalp altså ikke og der fulgte ingen råd med....

igen et dårligt tegn.....

> [...]
>specielt ved bedøvelser ...men at det er en "universal-behandling" til alt,

Det står dig frit at mene det, men at du startede op med at kalde os
for fupmagere der hopper jeg til tasterne

>Go' Påske

Tak og i lige måde

---

Fra : Charlie

Dato : 27-03-05 13:55

"Bjarne Krog" <nospam@blivrask.dk> skrev i en meddelelse

> Ja tak, men du får det til at lyde som om vi er nogle fupmagere, og
> det kan jeg skisme ikke sidde stille og høre på

Jeg tillader mig lige at blande mig, da det var mig som startede dette
indlæg.

Jeg har haft skrevet følgende til nogle akupuntører :

"Hej
Jeg har fået af vide, at behandling med akupunktur kan nedsætte ens blodtryk
Kan I bekræfte det.
Mvh.
Charlie"

Jeg har fået følgende svar (som jeg holder anonyme) :

"Beklager jeg har været så længe om at svare, men jeg har været bortrejst.
Desværre må jeg svare, at akupunktur ikke har nogen dokumenteret effekt på
forhøjet bt.
Hvis der er nogen der lover noget andet er det fup og helt uden
dokumentation.
Med venlig hilsen
xxxx xxxxxxxxx"

"Tak for dit spørgsmål som er meget svært at svare kort på. Ifølge de
kinesiske teorier er alle former for sygdom ubalance i Yin/Yang.
Mere konkret plejer jeg at sige det skal have målbar effekt efter 2-3
behandlinger - ellers mener jeg ikke det har hensigt at fortsætte.
Der er selvfølgelig nogen der har effekt af det, men det er ikke muligt at
sige om du vil have det. Du er velkommen til at lægge dit tlf. nummer- så
kan jeg ringe og uddybe svaret.
Med venlig hilsen
xxxx xxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx"

Hej Charlie.
Det er korrekt at akupunktur kan nedsætte ens blodtryk, det plejer at være
effektivt.
Mvh. xxxxxxxxx xxxxxxxxx"

Så kan man jo tolke det det som fup eller lade være, jeg tør dog godt
indlede en behandling hos ham, som skriver til mig at der helst skal have en
målbar effekt efter 2-3 behandlinger. Det bliver trods alt ikke så dyrt og
det kunne jo være det hjalp.
Mvh
Charlie

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 27-03-05 20:33

<klip>
>... men at du startede op med at kalde os
> for fupmagere der hopper jeg til tasterne

Næ, hov stop, det ord "fupmagere" har jeg aldrig brugt....jeg skrev (citat)
"i mine øjne tjener de bare kassen"

Stopper tråden hér, da Charlie har fået afklaret sagen og jeg ønskede på
ingen måde at atarete en krig, kun at give spørgeren min erfaring! :)

Venlig hilsen Heidi

Fra : jldk

Dato : 28-03-05 16:49

> [...]
> de kan ikke meget, deres uddannelse er på 2 weekender, og så er de
> bedre end os andre mener de som har en 2-3 årrig uddannelse bag

Det er vist noget af en fordom du har der . Det er muligvis rigtigt for
nogles vedkommende, men andre virker nu ret seriøse. Se f.eks.
http://www.akupunkturdoktor.dk/. Jeg er godt klar over, at akupunkturlægerne
principielt er modstandere af ikke-lægelige akupunktører, og på den baggrund
er det naturligvis forståeligt, at ikke-lægelige akupunktører føler en vis
modvilje mod de lægeuddannede. Skulle vi ikke hellere anerkende, at der er
læger, som tager denne diagnostik/behandlings teknik seriøst op?

Lidt firkantet kunne man måske hævde, at de lægeuddannede kan lidt mere,
idet de udover diagnostik v.h.a. tunge- og pulsundersøgelse også kan betjene
et blodtryksapparat, mens en almindelig akupunktør må nøjes med tunge- og
pulsundersøgelserne . Jeg mener ikke selv, at man er en dårligere
akupunktør fordi man ikke har et blodtryksappat, men jeg kunne forestille
mig, at det var et synspunkt som mange modstandere af ikke-lægelige
akupunktører har.

Fra : Bjarne Krog

Dato : 29-03-05 23:42

On Mon, 28 Mar 2005 17:49:20 +0200, "jldk" <jldk@nospam.dk> wrote:

> [...]
>akupunktør fordi man ikke har et blodtryksappat, men jeg kunne forestille
>mig, at det var et synspunkt som mange modstandere af ikke-lægelige

Jeg har lige et spørgsmål eller to inden jeg vil snakke mere om det
her
Er du læge?
Ved du hvilken uddannelse lægerne har inden for akupunktur?
Ved du noget om kinesisk diagnose?
Tror en læge på Yin og Yang?
Tror læger på at man kan have slim i hjernen?
osv.
Hvis du ikke tror på disse ting, kan du ikke behandle med et system
der er baseret på dette...... tænk dig om inden du svare...

Hvis din bil har et problem.... (ja nu antager vi du har en) så ville
du vel gå til en mekaniker ikke, men hvis nu dit problem med bilen var
at den havde fået en ridse, ville det så stadig være en mekanikker du
ville gå til, eller ville du vælge en ekspert på området, en autolakør
måske??

Fordi en læge kan stille en diagnose på latin, og det som vi kalder
for vesterlandske diagnoser, er vel ikke ensbetydende med at man er
den bedste til at stille en diagnose på Kinesisk vel, eller er det mig
der er totalt afsporret?

Ang. dine fine henvisninger, må jeg bedrøve dig med at de fleste læger
bare tager 2 weekend kurser og på selvsamme kursus får at vide at
akupunktur kan laves uden kineserier, det er da ikke ensbetydende med
at de kan behandle med akupunktur når de selv fornægter der skal til,
nemlig at det er sq kineseri.
Og vil man ikke erkende dette er man på galt spor, som alle de læger
der påstår at de er bedre til at stille en diagnose, end en
veluddannet akupunktør!

Der er på den side du henviser til kurser der er på 120 timer, hos
akupunktørerne er det 300 til 350 og det er ikke fordi at vi er
dummere, for når man går igang med et akupunktur kursus, har man intet
at bruge en lægeuddannelse til, men vi skal dog gennemgå et kursus i
anotomi osv. inden vi kan komme på skolen for akupunktører.

Damn jeg lovede mig selv ikke at begynde en diskution om det her, men
nu er jeg sq i gang, ØV. så jeg stopper her inden jeg bliver for træt
af at snakke om dette emne.

---

Fra : jldk

Dato : 30-03-05 22:12

> On Mon, 28 Mar 2005 17:49:20 +0200, "jldk" <jldk@nospam.dk> wrote:
>
> Jeg har lige et spørgsmål eller to inden jeg vil snakke mere om det
> her
> Er du læge?

Gør det nogen forskel??. Men hvis det er vigtigt for diskussionen, så kan
jeg fortælle dig, at jeg aldrig selv kunne drømme om at behandle nogen for
noget som helst. Men jeg kender da et par læger privat.

> Ved du hvilken uddannelse lægerne har inden for akupunktur?

Ikke udover det man kan se på den omtalte hjemmeside. Af denne fremgår det
også, at de har kontakter til kinesiske akupunktører, som endda deltager i
deres efteruddannelse. Det tyder da på en vis seriøsitet eller hvad?

> Ved du noget om kinesisk diagnose?
Ikke andet end at det handler om at påvise energiubalancer og den slags, og
det gør man ved at undersøge tungen samt forskellige pulstyper. Men
derudover er jeg blank.

> Tror en læge på Yin og Yang?

Jeg tror at læger, som udøver seriøs akupunktur accepterer, at der kan
findes andre forklaringsmodeller på sundhed og sygdom end dem der kendes fra
traditionel vestlig lægevidenskab. Men det behøver vel ikke nødvendigvis
betyde, at de er nødt til at forkaste denne. Hvad er egentlig problemet med
fredelig sameksistens mellem de to systemer??

> Tror læger på at man kan have slim i hjernen?

Er slim det samme for dig som det er for læger??

> osv.
> Hvis du ikke tror på disse ting, kan du ikke behandle med et system
> der er baseret på dette...... tænk dig om inden du svare...
Jeg svarede hvad jeg spontant tror. Men igen tror jeg på, at de to systemer
kan eksistere side om side. Man skal bare være bevidst om hvilket system man
arbejder ud fra. Og det tror jeg faktisk de seriøse akupunkturlæger er.

> [...]
> for vesterlandske diagnoser, er vel ikke ensbetydende med at man er
> den bedste til at stille en diagnose på Kinesisk vel, eller er det mig

Nej det er du ikke. Men en vesterlandsk læge kan efter min mening godt
stille en diagnose på kinesisk, hvis han er uddannet til det.

> Ang. dine fine henvisninger, må jeg bedrøve dig med at de fleste læger
> bare tager 2 weekend kurser og på selvsamme kursus får at vide at
> akupunktur kan laves uden kineserier,

Det er dem jeg opfatter som useriøse. Men hvor ved du fra, at det er "de
fleste"?

> [...]
> at bruge en lægeuddannelse til, men vi skal dog gennemgå et kursus i
> anotomi osv. inden vi kan komme på skolen for akupunktører.

Det er måske det, som de lægeuddannede akupunktører ser som det største
problem?. En risiko for at overse noget rigtigt farligt, som kræver
vesterlandsk medicinsk indgriben - så hurtigt som muligt.
Og helt ærligt - Mener du selv, at den vestlige forklaringsmodel er noget
forvrøvlet sludder fra ende til anden??
Hvis ikke du gør det, så accepterer du jo selv, at såvel den kinesiske som
den vestlige sygdomsmodel kan eksistere side om side. Hvorfor skulle læger
ikke kunne det?

> Damn jeg lovede mig selv ikke at begynde en diskution om det her, men
> nu er jeg sq i gang, ØV. så jeg stopper her inden jeg bliver for træt
> af at snakke om dette emne.

Jamen det er så bare i orden. Men jeg tror nu slet ikke at vi er så uenige
når det kommer til stykket. Det eneste vi er dybt uenige om er, om
lægeuddannede kan lære at udføre akupunktur diagnostik/behandling med
respekt for den kinesiske tankegang. Og det har vi næppe en kinamands
chancer for at blive enige om. Og så kan vi jo lige så godt bare indstille
diskussionen.