|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Lidt forskellige spørgsmål Fra : Heidi B.
 | 
 Dato :  23-03-05 09:34
 | 
 |  | 
 
            Hej!!
 Nu håber jeg ikke at i alle sammen holder påskeferie    Og undskyld den underlige overskrift.
 Nå det første spørgsmål er: Jeg har sendt nogen vare pr. efterkrav som jeg
 har fået retur. Skal jeg til mit eget system lave en kreditnota eller kan
 man gøre det på en anden måde? (Jeg køre ikke nogen fine systemer, jeg laver
 regnskab i excel og laver fakturaer i Word)
 Det andet spøgsmål: Jeg er blevet momsregisteret og skal nu til at føre
 momsregnskab. Kan det godt bare være et excel regnark med en kolone til
 købsmoms og en til salgsmoms, eller er der nogen krav til hvordan det skal
 sættes op??
 Hmm synes der var noget mere jeg skulle spørge, men klappen er gået ned    God påske til alle,
 -- 
 Hilsen
      Heidi B.
 ----
 Se mine katte på: http://www.C-Guns.web20.dk Se mine kattesenge på http://www.kattesenge.dk |  |  | 
  Holst (23-03-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Holst
 | 
 Dato :  23-03-05 09:52
 | 
 |  | 
 Heidi B. wrote:
 
 > Det andet spøgsmål: Jeg er blevet momsregisteret og skal nu til at føre
 > momsregnskab. Kan det godt bare være et excel regnark med en kolone til
 > købsmoms og en til salgsmoms, eller er der nogen krav til hvordan det skal
 > sættes op??
 
 Det kan det sagtens. Jeg laver selv - tror det eller lade være - mit
 regnskab i WordPerfect 5.1. Du skal nok også lige have lidt flere kolonner:
 
 Dato
 Faktura/bilag nr.
 Beskrivelse
 Salgsmoms
 Købsmoms
 Indtægt
 Udgift
 
 Mere skulle du ikke behøve.
 
 Første spørgsmål kunne jeg ikke lige hjælpe dig med.
 
 
 |  |  | 
  alexbo (23-03-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  23-03-05 10:13
 | 
 |  | 
 "Heidi B."  skrev
 
 > Nå det første spørgsmål er: Jeg har sendt nogen vare pr. efterkrav som jeg
 > har fået retur. Skal jeg til mit eget system lave en kreditnota eller kan
 > man gøre det på en anden måde? (Jeg køre ikke nogen fine systemer, jeg
 laver
 > regnskab i excel og laver fakturaer i Word)
 
 Det nemmeste er at annulere fakturaen, enten ved at genbruge nr. til noget
 andet eller skriv annuleret på den.
 Når du man  i Word og Excel, har man netop muligheden for at lave tingene om
 hen af vejen.
 
 > Det andet spøgsmål: Jeg er blevet momsregisteret og skal nu til at føre
 > momsregnskab. Kan det godt bare være et excel regnark med en kolone til
 > købsmoms og en til salgsmoms, eller er der nogen krav til hvordan det skal
 
 Det eneste Told/skat kræver er at regnskabet skal være retvisende, d.v.s. at
 det passer, om du skriver det i et gammelt stilehæfte, kolonnebog eller
 Excel er lige meget.
 Selv skriver jeg både fakturaer og regnskab i Excel.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Heidi B. (23-03-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Heidi B.
 | 
 Dato :  23-03-05 10:31
 | 
 |  | 
 )
 >
 > Det nemmeste er at annulere fakturaen, enten ved at genbruge nr. til noget
 > andet eller skriv annuleret på den.
 > Når du man  i Word og Excel, har man netop muligheden for at lave tingene
 om
 > hen af vejen.
 > Det eneste Told/skat kræver er at regnskabet skal være retvisende, d.v.s.
 at
 > det passer, om du skriver det i et gammelt stilehæfte, kolonnebog eller
 > Excel er lige meget.
 > Selv skriver jeg både fakturaer og regnskab i Excel.
 >
 > mvh
 > Alex Christensen
 >
 Siger mange tak for svarene. Var ikke sikker på om jeg måtte genbruge
 nummerne, da der jo så kommer en faktura med et lavere nummer med en senere
 dato. Men det er altså ligemeget.
 Siger endnu engang tak.
  -- 
 Hilsen
      Heidi B.
 ----
 Se mine katte på: http://www.C-Guns.web20.dk Se mine kattesenge på http://www.kattesenge.dk |  |  | 
   alexbo (23-03-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  23-03-05 11:05
 | 
 |  | 
 "Heidi B."  skrev
 
 
 > Siger mange tak for svarene. Var ikke sikker på om jeg måtte genbruge
 > nummerne,
 
 Det må du i princippet heller ikke, men der er jo ikke nogen der lægger
 mærke til det.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Nico de Jong (23-03-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Nico de Jong
 | 
 Dato :  23-03-05 11:24
 | 
 |  | krev i en meddelelse
 news:42413f54$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >
 > "Heidi B."  skrev
 >
 >
 > > Siger mange tak for svarene. Var ikke sikker på om jeg måtte genbruge
 > > nummerne,
 >
 > Det må du i princippet heller ikke, men der er jo ikke nogen der lægger
 > mærke til det.
 >
 Nu er det tilfældigvis sådan, at T & S er min største kunde. Indenfor T & S
 er min største "aftager" Kontrolafdelingen, herunder afdelingen der checker
 for momsunddragelse, momskarusseller osv.
 Det som T & S lægger vægt på i revisions-/kontroløjemed, er om der er et
 "revisionsspor", f.eks. at når man udskriver en faktura, så skal der også
 være en indbetaling eller en kreditnota.
 Forestil dig hvad der ville ske, hvis der var detaljeret kontrol af en af
 dine kunder, og de faldt over en faktura de ikke rigtig kunne gennemskue. Så
 kommer de i værste fald hen til dig for at få en forklaring. Og tænk hvis
 den faktura så ikke fandtes hos dig !
 
 Jeg fortalte dem en gang, at jeg for at undgå rettelsesposteringer i mit
 bogholderisystem, manuelt rettede de forkerte posteringer, selv _efter_
 selve bogføringen.. De blev helt stive i blikket ! Det måtte man absolut
 ikke; når en ting er bogført er toget kørt.
 
 Nico
 
 
 
 
 |  |  | 
     alexbo (23-03-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  23-03-05 12:02
 | 
 |  | 
 "Nico de Jong"  skrev
 
 > Forestil dig hvad der ville ske, hvis der var detaljeret kontrol af en af
 > dine kunder, og de faldt over en faktura de ikke rigtig kunne gennemskue.
 Så
 > kommer de i værste fald hen til dig for at få en forklaring. Og tænk hvis
 > den faktura så ikke fandtes hos dig !
 
 Det er der jo heller ikke tale om, jeg taler jo ikke om at ændre eller
 fjerne en faktura, som en kunde har modtaget.
 Der er tale om en faktura som ikke bruges, kunden har ikke modtaget den, den
 kan man modregne med en kreditnota, anullere, eller genbruge.
 Det sidste er ikke helt efter bogen, men langt det nemmeste.
 Sådan har jeg gjort i mange år, genbrugt og ændret efter behov.
 
 En krydsrevision går jo bare ud på at se, om den faktura een virksomhed har
 bogført som udgift, er indtægtsført i den fakturaudskrivende virksomhed.
 
 Det er klart at bruger man et bogholderiprogram så fanger bordet, der kan
 ikke ændres noget der er bogført, men for den der laver regnskabet selv, i
 et regneark eller en kolonnebog, der kan ændres lige til regnskabet er
 afleveret.
 
 Nu bruger jeg regneark, det kører næsten sig selv, men tidligere da det hele
 blev skrevet i hånden, lavede jeg regnskab en gang om året.
 Toldvæsenet som det hed den gang, peb lidt over at mine momsangivelser i
 mellemtiden var lidt løse i det, men hvis jeg bare sørgede for at det årlige
 tilsvar passede, så var det i orden.
 
 Man skal i det hele taget ikke være så nervøs for Told/skat, hvis tingene er
 faktuelt korrekte, så bekymrer de sig ikke så meget for det principelle.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
      Nico de Jong (23-03-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Nico de Jong
 | 
 Dato :  23-03-05 12:39
 | 
 |  | "alexbo"  skrev i en meddelelse
 news:42414ca2$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >
 > "Nico de Jong"  skrev
 >
 > > Forestil dig hvad der ville ske, hvis der var detaljeret kontrol af en
 af
 > > dine kunder, og de faldt over en faktura de ikke rigtig kunne
 gennemskue.
 > > Så kommer de i værste fald hen til dig for at få en forklaring. Og
 tænk
 hvis
 > > den faktura så ikke fandtes hos dig !
 >
 > Det er der jo heller ikke tale om, jeg taler jo ikke om at ændre eller
 > fjerne en faktura, som en kunde har modtaget.
 > Der er tale om en faktura som ikke bruges, kunden har ikke modtaget den,
 den
 > kan man modregne med en kreditnota, anullere, eller genbruge.
 > Det sidste er ikke helt efter bogen, men langt det nemmeste.
 > Sådan har jeg gjort i mange år, genbrugt og ændret efter behov.
 
 Så er der nok min sprogforståelse som førstegenerationsindvandrer, men jeg
 ser det sådan, at når man "genbruger" en faktura, er der nødvendigvis en
 anden der ikke optræder mere. Og det går altså ikke. Fakturanumrene skal
 også være fortløbende, og hvis man pludselig får en pakke tilbage efter
 8-14
 dage, kan man ikke genbruge et nummer der falder udenfor rækken.
 
 > Det er klart at bruger man et bogholderiprogram så fanger bordet, der
 kan
 > ikke ændres noget der er bogført, men for den der laver regnskabet selv,
 i
 > et regneark eller en kolonnebog, der kan ændres lige til regnskabet er
 > afleveret.
 
 Det er korrekt; det gjorde jeg selv (iflg min bemærkning vedr
 fejlposteringer). Og de blev altså helt blanke i blikket.
 Nu gør jeg det sådan, at jeg kun bogfører 1 gang om året, med andre ord
 dækker min kassekladde hele året. Og da jeg stadigvæk har fuld oversigt
 over
 bevægelserne, er der ikke noget problem i det.
 
 >
 > Nu bruger jeg regneark, det kører næsten sig selv, men tidligere da det
 hele
 > blev skrevet i hånden, lavede jeg regnskab en gang om året.
 > Toldvæsenet som det hed den gang, peb lidt over at mine momsangivelser i
 > mellemtiden var lidt løse i det, men hvis jeg bare sørgede for at det
 årlige
 > tilsvar passede, så var det i orden.
 
 Her er vi ihvertfald enige. Jeg havde en gang en efterangivelse på et par
 tusinde kroner, og det var lige før jeg fik smæk i den bare. Det gad de
 ikke
 beskæftige sig med, man skal bare overføre diffen til næste kvartal. Og så
 selvfølgelig sørge for at årstallene stemmer.
 
 Nico
 
 
 
 
 
 |  |  | 
       alexbo (23-03-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  23-03-05 12:54
 | 
 |  | 
 "Nico de Jong"  skrev
 
 
 > Så er der nok min sprogforståelse som førstegenerationsindvandrer, men jeg
 > ser det sådan, at når man "genbruger" en faktura, er der nødvendigvis en
 > anden der ikke optræder mere.
 
 Ja, men denne anden har jo ikke fået denne faktura, og kan derfor ikke
 præsentere den for Told/skat.
 Jeg skulle nok have præciseret at det var i denne situation, at genbruget
 kom på tale.
 
 Nogen gange forstår jeg ikke selv hvad jeg skriver, så det behøver ikke være
 din fejl, hvis du ikke helt kan se hvad jeg mener.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 |  |  | 
       Karsten H. Jensen (23-03-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten H. Jensen
 | 
 Dato :  23-03-05 23:25
 | 
 |  | Nico de Jong wrote:
 > "alexbo"  skrev i en meddelelse
 > Jeg havde en gang en efterangivelse på et
 > par tusinde kroner, og det var lige før jeg fik smæk i den bare. Det
 > gad de ikke
 > beskæftige sig med, man skal bare overføre diffen til næste kvartal.
 > Og så selvfølgelig sørge for at årstallene stemmer.
 >
 > Nico
 Hvem sagde "momsregulering tidligere perioder"? (læs posterede). Nå, jeg er
 jo heller ikke revisor.
 --
 Med venlig hilsen
 Karsten H. Jensen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Nico de Jong (23-03-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Nico de Jong
 | 
 Dato :  23-03-05 10:33
 | 
 |  | 
 "alexbo" skrev i en meddelelse
 news:424133c7$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >
 > "Heidi B."  skrev
 >
 > > Nå det første spørgsmål er: Jeg har sendt nogen vare pr. efterkrav som
 jeg
 > > har fået retur. Skal jeg til mit eget system lave en kreditnota eller
 kan
 > > man gøre det på en anden måde?
 >
 > Det nemmeste er at annulere fakturaen, enten ved at genbruge nr. til noget
 > andet eller skriv annuleret på den.
 
 Lad os håbet at T & S ikke læser det...
 Det nemmeste er at tage fakturaen ud af forsendelsen, og klipse den sammen
 med den del af emballagen hvor postvæsenet har skrevet noget med "modtagelse
 nægtet" eller "ikke afhentet" eller hvad der nu står.
 Bogføringsmæssig gør jeg det, at jeg så bogfører varen igen på de samme
 konti, men med "omvendt" momskode. I mit system (Herasoft) er momskoden for
 salg = 2, og for køb = 1. Så kommer momsbeløbene det rigtige sted hen.
 Samme sag med lagerregnskab, hvis et sådant føres.
 
 Nico
 
 
 
 
 |  |  | 
   Heidi B. (23-03-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Heidi B.
 | 
 Dato :  23-03-05 13:22
 | 
 |  | 
 ">
 > Lad os håbet at T & S ikke læser det...
 > Det nemmeste er at tage fakturaen ud af forsendelsen, og klipse den sammen
 > med den del af emballagen hvor postvæsenet har skrevet noget med
 "modtagelse
 > nægtet" eller "ikke afhentet" eller hvad der nu står.
 > Bogføringsmæssig gør jeg det, at jeg så bogfører varen igen på de samme
 > konti, men med "omvendt" momskode. I mit system (Herasoft) er momskoden
 for
 > salg = 2, og for køb = 1. Så kommer momsbeløbene det rigtige sted hen.
 > Samme sag med lagerregnskab, hvis et sådant føres.
 >
 > Nico
 >
 >
 OK. Jeg gør det sikkert forkert, men mine fakturaer bliver ikke bogført i
 min kasseklade før jeg har modtaget pengene. Så de her fakturaer står ikke
 nogen steder.
 Skal jeg nu bogføre dem og så bagefter tilbageføre dem med en kreditnota?
 Alt det andet er ikke aktuelt da jeg ikke var momsregistere da det her skete
 og jeg ikke har noget lagerregnskab.
 Men mange tak for svarene, man skulle jo gerne hele tiden bliver klogere.
 -- 
 Hilsen
      Heidi B.
 ----
 Se mine katte på: http://www.C-Guns.web20.dk Se mine kattesenge på http://www.kattesenge.dk |  |  | 
    Nico de Jong (23-03-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Nico de Jong
 | 
 Dato :  23-03-05 13:43
 | 
 |  | 
 
            skrev i en meddelelse
 news:42415f3b$0$704$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 >
 > OK. Jeg gør det sikkert forkert, men mine fakturaer bliver ikke bogført i
 > min kasseklade før jeg har modtaget pengene. Så de her fakturaer står ikke
 > nogen steder.
 > Skal jeg nu bogføre dem og så bagefter tilbageføre dem med en kreditnota?
 > Alt det andet er ikke aktuelt da jeg ikke var momsregistere da det her
 skete
 > og jeg ikke har noget lagerregnskab.
 Nu er det åbenbart ikke så relevant for dig, men principielt er det forkert.
 Det er måske lidt nemmere at forstå hvis man tænker sig at du var
 momsregistreret, og sælger til en momsregistreret virksomhed.
 Så er det sådan, at det er fakturadatoen der bestemmer alt. Hvis du sælger
 noget 31/12, hører momsen hjemme i 4. kvartal hhv 12. måned, selv om du
 først får pengene i februar.
 Dette hænger sammen med, at køberen _også_ bruger fakturadatoen, nemlig til
 sin købsmoms.
 Det kedelige er blot, at hvis der ikke betales, så kan momsen først
 modregnes når (som det hedder) "tabet er endeligt konstateret". Hvis f.eks.
 kunden går konkurs, kan momsen først modregnes efter konkursboets
 afslutning.
 Jeg har p.t. en konkurssag løbende, hvor jeg har en fordring på godt 3.500
 kr, siden december 2003. Iflg seneste statusoversigt (marts 2005) er der
 aktiver for 121.149 kroner, og passiver for 6.900.000.
 Da f.eks. T&S har fortrinsret (120.000), og da der skal betales til kurator,
 kan man godt se at "tabet er endeligt kosntateret", selv om boet endnu ikke
 er afsluttet.
 Sådan er der så meget    |  |  | 
     Karsten H. Jensen (23-03-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten H. Jensen
 | 
 Dato :  23-03-05 23:32
 | 
 |  | 
 
            Nico de Jong wrote:
 > skrev i en meddelelse
 > Da f.eks. T&S har fortrinsret (120.000), og da der skal betales til
 > kurator, kan man godt se at "tabet er endeligt kosntateret", selv om
 > boet endnu ikke er afsluttet.
 >
 > Sådan er der så meget    Priviligeret fordring? Det er godt nok træls.   --
 Med venlig hilsen
 Karsten H. Jensen
            
             |  |  | 
    Karsten H. Jensen (23-03-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten H. Jensen
 | 
 Dato :  23-03-05 23:29
 | 
 |  | 
 
            Heidi B. wrote:
 > ">
 >> >
 > OK. Jeg gør det sikkert forkert, men mine fakturaer bliver ikke
 > bogført i min kasseklade før jeg har modtaget pengene. Så de her
 > fakturaer står ikke nogen steder.
 Så passer dit lager jo ikke, og du viser ikke et sandt billede af
 virksomheden, som det så smukt hedder.
 > Skal jeg nu bogføre dem og så bagefter tilbageføre dem med en
 > kreditnota?
 Nu skulle det jo helst ikke være en dagligdags foreteelse.
 > Alt det andet er ikke aktuelt da jeg ikke var
 > momsregistere da det her skete og jeg ikke har noget lagerregnskab.
 > Men mange tak for svarene, man skulle jo gerne hele tiden bliver
 > klogere.
 >
 > --
 > Hilsen
 >      Heidi B.
 > ----
 > Se mine katte på: http://www.C-Guns.web20.dk > Se mine kattesenge på http://www.kattesenge.dk Næh.
 --
 Med venlig hilsen
 Karsten H. Jensen
            
             |  |  | 
  Karsten H. Jensen (23-03-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten H. Jensen
 | 
 Dato :  23-03-05 23:19
 | 
 |  | 
 
            Heidi B. wrote:
 > Hej!!
 >
 > Nu håber jeg ikke at i alle sammen holder påskeferie    > Og undskyld den underlige overskrift.
 > Nå det første spørgsmål er: Jeg har sendt nogen vare pr. efterkrav
 > som jeg har fået retur. Skal jeg til mit eget system lave en
 > kreditnota eller kan man gøre det på en anden måde? (Jeg køre ikke
 > nogen fine systemer, jeg laver regnskab i excel og laver fakturaer i
 > Word)
 > Det andet spøgsmål: Jeg er blevet momsregisteret og skal nu til at
 > føre momsregnskab. Kan det godt bare være et excel regnark med en
 > kolone til købsmoms og en til salgsmoms, eller er der nogen krav til
 > hvordan det skal sættes op??
 > Hmm synes der var noget mere jeg skulle spørge, men klappen er gået
 > ned    God påske til alle,
 >
 > --
 > Hilsen
 >      Heidi B.
 > ----
 > Se mine katte på: http://www.C-Guns.web20.dk > Se mine kattesenge på http://www.kattesenge.dk Nu har jeg ikke lige forstand på at føre regnskab i et regneark, men
 modtager du en vare retur, debiterer du salgskontoen, samt debiterer kontoeb
 for salgsmoms (udgående moms) - det sidste fordi en vare retur ikke har
 noget at gøre med indgående moms (købsmoms).
 Du har nu neutraliseret dine konti som om salget ikke havde fundet sted. De
 returnerede varer lægges selvsagt hen på hylden igen, så dit lager stemmer.
 Fragtomkostninger ved slag lader du blive stående, da det er en udgift, du
 reelt har haft og ikke får "retur".
 --
 Med venlig hilsen
 Karsten H. Jensen
            
             |  |  | 
 |  |