Handicaphjælper - fuld løn under sygdom/ba~
Fra : Dorthe Lykke Sørense~

Dato : 17-03-05 17:27

I efteråret kunne man læse i brugerbladet "Brugeren" Århus at
¨handicaphjælpere pr. 1/1-05 ville få fuld løn under sygdom/barsel - dvs. i
stedet for sygedagpengesatsen på 86,57 vil hjælperne under sygdom få 102,68
som er basistaksten i Århus. Imidlertid kender lønkontoret, der
administrerer lønudbetalingen for alle Århus brugernes hjælpere, intet til
dette og her midt i marts er der stadig intet sket i den sammenhæng.
Samtidig er der lovet pensionsordning for hjælpere der har været ansat i 3
år fra 2006. Altsammen gode tiltag der vil gøre det mere attraktivt at blive
hjælper også for hjælpere i en mere moden alder, som brugere af tilsvarende
alder efterspørger i højere grad.
Men hvis det bare forbliver på papiret er vi jo lige vidt.
Det kan her godt undre mig, at vi som arbejdsplads skal lave APV'er,
overholde diverse miljøbestemmelser og 48 timers arbejdsdirektiv fra EU (det
bliver i hvertfald håndhævet af Århus kommune - hvor jeg har en fornemmelse
af, at det ikke håndhæves lige meget i resten af landet - korrekt mig hvis
jeg tager fejl), men er udelukket fra at tilbyde vores hjælpere acceptable
arbejdsvilkår hvad angår det økonomiske.

--
Dorthe Lykke Sørensen
dorlys(at)stofanet.dk

Fra : Lars Rasmussen

Dato : 19-03-05 11:59

"Dorthe Lykke Sørensen" <dorlys@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> korrekt mig hvis jeg tager fejl), men er udelukket fra at tilbyde vores
> hjælpere acceptable arbejdsvilkår hvad angår det økonomiske.

Hej Dorthe!

Er det noget der er vedtaget eller er det kun i Århus disse regler skulle
gælde?

Kan man finde bladet "Brugeren" på nettet?

Lars Rasmussen

Fra : Dorthe Lykke Sørense~

Dato : 23-03-05 08:27

> Er det noget der er vedtaget eller er det kun i Århus disse regler skulle
> gælde?

Undskyld der er gået så mange dage før jeg har besvaret spørgsmålet, men jeg
fik pludseligt travlt med diverse gøremål og fik ikke tid til at tjekke
newsgruppen.
Det er kun i Århus det skulle gælde, idet det skulle være et resultat af et
budgetforlig fra 2003.

> Kan man finde bladet "Brugeren" på nettet?

Ja her: http://www.brugerklubben.dk/bladetbrugeren.html

Dorthe Lykke Sørensen
dorlys(at)stofanet.dk

Fra : Lotte M

Dato : 19-03-05 13:38

Dorthe Lykke Sørensen skrev:
> [...]
> stedet for sygedagpengesatsen på 86,57 vil hjælperne under sygdom få 102,68

Hvis Arhus Kommune har givet tilsagn om løn under sygdom og
pensionsordning, så må der findes dokumenter på tilsagnet/aftalen,
desuden må der være dokumenter vedrørende processen, mødereferater mv.

Brugerklubben vil sikkert gerne vil udlevere de akter de har, eller gøre
rede for hvordan tilsagnet er afgivet og af hvem. Hvis der findes et
brev fra Kommunen, hvoraf det fremgår, at tilsagnet er givet, så må en
kopi af brevet være dokumentation nok for lønkontoret. Hvis det er
lovet, at lønnen skulle stige pr. den 1/1-05, så vil hjælperne
naturligvis have ret til regulering med tilbagevirkende kraft. Hvis
tilsagnet er givet mundligt, så kan det dog blve vanskeligt at dokumentere.

Hvis Brugerklubben ikke kan/vil udlevere fyldestgørende dokumentation,
kan i henvende jer til kommunen og bede om aktindsigt - så'n en
anmodning skal kommunen reagere på (imødekomme eller afslå med behørig
begrundelse) indenfor 10 (kalender)dage.

Anmodningen om aktindsigt skal ikke begrundes, blot skal sagen/akterne
identificeres. I kan feks anmode om aktinsigt i: "Dokumenter vedrørende
personlige hjælperes (Servicelovens §77) lønforhold og ansættelsesvilkår
fra (feks) perioden 1/1 2002 til d.d." - Brugerklubben kan evt oplyse i
hvilken periode forhandlingerne fandt sted, for fra den periode /skal/
der være notater og referater.

Held og lykke!
--
Mange hilsner