Nakkestøtte på manuel kørestol i forbindel~
Fra : Dorthe Lykke Sørense~

Dato : 16-03-05 19:04

På min søsters vegne efterlyser jeg en løsning til nakkestøtte til en manuel
kørestol.
Min søster sidder altid som forsædepassager i en manuel kørestol, når hun er
ude at køre i sin kassebil.
Og vi har egentlig ikke tænkt over det før nu, at hun jo ikke har en
nakkestøtte -
og ingen har nævnt det i forbindelse med bilbevillingen.
Findes der enten en klapmodel til montage i taget, som kan klappes ned når
kørestolen er på plads i bilen -
eller en løs model til montage på kørestolen ved bilkørsel - eller noget
helt tredie?

På forhånd tak
--
Dorthe Lykke Sørensen
dorlys(at)stofanet.dk

Fra : Holst

Dato : 16-03-05 19:30

Dorthe Lykke Sørensen wrote:

> [...]
> kørestolen er på plads i bilen -
> eller en løs model til montage på kørestolen ved bilkørsel - eller noget

Der kan næsten med sikkerhed monteres en nakkestøtte på kørestolen. Tal
med jeres kørestolsleverandør. De har næsten helt sikkert en i deres
katalog.

Fra : Dorthe Lykke Sørense~

Dato : 16-03-05 22:28

Jeg har tjekket såvel kørestolsbrochuren (Quickie 2) som leverandørens
hjemmeside (G2), men intetsteds fundet nakkestøtte omtalt, så nu har jeg
sendt dem en mail og vil så vende tilbage med et svar ifald det kunne
interessere andre i gruppen.

Dorthe Lykke Sørensen
dorlys(at)stofanet.dk

Fra : Holst

Dato : 16-03-05 22:40

> [...]

> hjemmeside (G2), men intetsteds fundet nakkestøtte omtalt, så nu har jeg
> sendt dem en mail og vil så vende tilbage med et svar ifald det kunne

Selvfølgelig kan det godt være en kørestol af en type, hvorpå der ikke
kan monteres en nakkestøtte.

De fleste kørestole, jeg har haft set, har vist haft nakkestøtte
monteret, men det har også hovedsagelig været stole til børn og unge, og
her er det måske mere normalt at montere nakkestøtter, idet de måske er
lidt mere udsat for at vælte bagover.

Fra : Lotte M

Dato : 17-03-05 11:38

Holst skrev:

> Selvfølgelig kan det godt være en kørestol af en type, hvorpå der ikke
> kan monteres en nakkestøtte.

Der er, alt andet lige, ikke nakkestøtte på en manuel kørestol, hvor
brugeren er aktiv. Der vil typisk være en relativ lav ryg og feks.
heller ingen skubbehåndtag.

> [...]
> monteret, men det har også hovedsagelig været stole til børn og unge, og
> her er det måske mere normalt at montere nakkestøtter, idet de måske er

Jeg kan ikke tro, at der er nakkestøtte på en kørestol, med mindre
brugeren har behov for særlig støtte til nakken - gående har jo heller
ikke monteret et "hold på hovedet stativ" - musklerne holder hovedet
--
Mange hilsner
Lotte M

Fra : Holst

Dato : 18-03-05 11:25

Lotte M wrote:

> Der er, alt andet lige, ikke nakkestøtte på en manuel kørestol, hvor
> brugeren er aktiv. Der vil typisk være en relativ lav ryg og feks.
> heller ingen skubbehåndtag.

Jeg har nu set en del spastikere, der sagtens selv kan køre rundt med
stolen, og som også har en nakkestøtte på sin kørestol. Jeg sidder
faktisk lige nu og kigger på en sådan kørestol.

> Jeg kan ikke tro, at der er nakkestøtte på en kørestol, med mindre
> brugeren har behov for særlig støtte til nakken - gående har jo heller
> ikke monteret et "hold på hovedet stativ" - musklerne holder hovedet

Nej, men gående vil måske også nemmere kunne afværge et slag mod
baghovedet, hvis de falder, end en kørestolsbruger kan, hvis kørestolen
tipper bagover.

Fra : Leonard

Dato : 18-03-05 11:57

Holst <newsmar05@shelter.dk> wrote:

>Nej, men gående vil måske også nemmere kunne afværge et slag mod
>baghovedet, hvis de falder, end en kørestolsbruger kan, hvis kørestolen
>tipper bagover.

Det er forkert at sætte nakkestøtte på en kørestol for at beskytte
hovedet ved fald bagover i stolen, for at hindre dette skal der
monteres antitip, dvs. små hjul eller en fast støtte, der forhindrer
stolen i at vælte bagover.
Nakkestøtten er til at støtte nakken, forhindre at hovedet falder
bagover, ofte til spastikere og muskelsvindlere.

--
Thomas Leonard Gertz - http://ryk.dk
Brug Tilgængelighedsbasen,

Fra : Holst

Dato : 18-03-05 12:54

Leonard wrote:

> [...]
> Nakkestøtten er til at støtte nakken, forhindre at hovedet falder
> bagover, ofte til spastikere og muskelsvindlere.

Antitip er der også. Jeg ved ikke, hvorfor de monterer disse
nakkestøtter. Der må jo være et formål ved det. Har set det hos flere
spastikere, der også selv er i stand til at holde hovedet uden problem.

Prinsessen oppe i stuen har anti, nakkestøtte og intet problem med at
holde på hovedet.

Men det er som sagt hovedsagelig børnestole, jeg har set, og der er det
måske mere kutyme at montere en nakkestøtte. Hvad ved jeg?

Fra : Leonard

Dato : 18-03-05 13:42

Holst <newsmar05@shelter.dk> wrote:

>Men det er som sagt hovedsagelig børnestole, jeg har set, og der er det
>måske mere kutyme at montere en nakkestøtte.

Så lyder det mest som dårlig vane fra ergoterapeuter og sælgeres side.
Der skal være så lidt på en kørestol som muligt, da det altsammen
vejer og den vægt skal brugeren flytte rundt på.
Der skal selvfølgelig være de ting der er nødvendige, men hvis der
ikke er brug for en nakkestøtte, så væk med den.
Måske vil det endda glæde pigen, hvis hun kan dreje hovedet frit og se
bagud ...

Jeg har kun sidestykker på mine kørestole.
Skubbehåndtag, armlæn, antitip, nakkestøtter osv. er totalt
overflødigt for mig og vil kun være i vejen og øge dødvægten.

Fra : Holst

Dato : 18-03-05 15:05

Leonard wrote:

> Så lyder det mest som dårlig vane fra ergoterapeuter og sælgeres side.

Ja, det kan selvfølgelig være!

> Der skal være så lidt på en kørestol som muligt, da det altsammen
> vejer og den vægt skal brugeren flytte rundt på.

Det kan jeg selvfølgelig godt se fornuften i. Måske fordi disse
spastikere ikke - trods det at de selv kan køre kørestolen - er så
voldsomt mobile igen. Vi var lige henne hos købmanden 200 meter eller så
væk, og det havde helt sikkert taget en krig, hvis hun selv skulle have
kørt hele vejen. Men inde i huset går det fint. Det er kun, når hun skal
skubbes op ad rampen til stuen, at hun har behov for lidt hjælp. Som vi
også talte om for halvandet års tid siden (dengang lærte du mig, hvad
antitip var - tidligere havde jeg jo blot kaldt det støttehjul), så
bruger hun jo i stor udstrækning hele kroppen, når hun kører.

> [...]
> ikke er brug for en nakkestøtte, så væk med den.
> Måske vil det endda glæde pigen, hvis hun kan dreje hovedet frit og se

Jeg har nu ikke indtryk af, at den på nogen måde er til gene. Den sidder
også forholdsvis langt nede - og tilbage. Det er derfor, at jeg
hovedsagelig har anset den for "stødpude", hvis kørestolen skulle vælte
bagover. Prøv at se følgende billede:

http://www.shelter.dk/stol.jpg

netop taget for ti minutter siden i køkkenet. Ja, jeg er ikke så
tilfreds med mit nye digitalkamera, men sådan er der jo så meget, selvom
et bedre kamera nok ikke afhjælper de ting, som en hårbørste kunne klare
Men det var nemmere at tage et nyt end at lede efter et andet
billede af hende på internettet, der samtidig viser kørestolen fra den
rette vinkel.

> Skubbehåndtag, armlæn, antitip, nakkestøtter osv. er totalt
> overflødigt for mig og vil kun være i vejen og øge dødvægten.

Måske er du - og andre rygmarvsskadede - trods alt mere mobile end
gennemsnitsspastikere, der sidder i en kørestol. Ja, hvad ved jeg? Så
meget ved jeg jo bestemt heller ikke om det. Det kan også være et rent
tilfælde, at jeg har set mange spastikerbørn med nakkestøtter på deres
kørestol.

Fra : Leonard

Dato : 18-03-05 15:23

Holst <newsmar05@shelter.dk> wrote:

>Måske er du - og andre rygmarvsskadede - trods alt mere mobile end
>gennemsnitsspastikere, der sidder i en kørestol.

Sikkert, men den nakkestøtte og armlænene ville jeg afmontere.
Hvis hun så savner dem m en ugens tid, når hun lige har vænnet sig til
at de er væk, så kan de jo sættes på igen.

Som du kan se her:
http://lam.dk/gallery/pictures/migselv/DSCN0730.jpg
så giver det frit til at nå om bagpå stolen. Jeg har oftest en rygsæk
med, som jeg har ting i (ikke tunge ting) som jeg kan nå uden at tage
rygsækken frem.

Fra : h-tracey@cidermail.c~

Dato : 10-04-05 08:28

newsmar05@shelter.dk wrote:
> [...]
> meget ved jeg jo bestemt heller ikke om det. Det kan også være et rent
> tilfælde, at jeg har set mange spastikerbørn med nakkestøtter på deres

Thank you

h-tracey@cidermail.com

Fra : Lotte M

Dato : 17-03-05 11:49

Dorthe Lykke Sørensen skrev:

> [...]
> kørestolen er på plads i bilen -
> eller en løs model til montage på kørestolen ved bilkørsel - eller noget

Jeg ville spørhe hjælpemiddelcentralens bilterapeut, eller firmaet der
indrettede din søsters bil.
--
Mange hilsner
Lotte M

Fra : Dorthe Lykke Sørense~

Dato : 17-03-05 17:11

Jeg har nu fået svar på min henvendelse til kørestolsfirmaet G2 (jeg sendte
mailen i går aftes og fik svar idag formiddag - det var gesvindt). Der
findes en nakkestøtte til stolen Quickie2 som enten kan monteres direkte på
ryglænet, hvis stolen har fast ryglæn ellers skal nakkestøtten monteres på
et beslag der monteres på kørehåndtagene, hvis stolen har opstrammelig
ryglæn. Min søsters er af den sidste type. Umiddelbart efter at have
modtaget mailen fra G2 i formmiddags ringede jeg til min søsters lokalcenter
og ½ time efter blev jeg ringet op af distriktsergoterapeuten som, efter at
have fået forklaret at det kun drejede sig om en nakkestøtte der skal
erstatte den der normalt befinder sig på et bilsæde og kun anvendes under
bilkørsel, vil kontakte hjælpemiddelcentralen der vil sende en montør ud med
nakkestøtten. Det kalder jeg servicering af borgerne...

Dorthe Lykke Sørensen
dorlys(at)stofanet.dk

Fra : Leonard

Dato : 17-03-05 17:33

"Dorthe Lykke Sørensen" <dorlys@stofanet.dk> wrote:

>at det kun drejede sig om en nakkestøtte der skal
>erstatte den der normalt befinder sig på et bilsæde og kun anvendes under
>bilkørsel

Husk bare på at det aldrig kan blive ligeså sikkert at sidde i en
kørestol, som at sidde i et bilsæde.
Uanset seler, nakkestøtte osv. så er en kørestol ikke særligt stærk
ved en evt. ulykke - et bilsæde i en ny bil er testet og afprøvet i
crashtests ...

Fra : Dorthe Lykke Sørense~

Dato : 17-03-05 17:48

Men med mindre at min søster skal flyttes over i et bilsæde ved bilturens
begyndelse og tilbage i kørestol igen efter endt køretur, hvilket vil gøre
en kort indkøbstur langt mere tidskrævende og besværlig (pladsforholdene er
jo langt fra optimale til det formål i en kassebil), så er der mig bekendt
ikke så meget at gøre ved det?

Dorthe Lykke Sørensen
dorlys(at)stofanet.dk

Fra : Leonard

Dato : 17-03-05 18:06

> [...]

>jo langt fra optimale til det formål i en kassebil), så er der mig bekendt

Næh, det er der vel ikke, men det er på de korte ture de fleste uheld
sker. Sikkerhed er besværligt og skal selvfølgelig afvejes imod risiko
og ulempe.

Det vil være til stor hjælp for andre læsere hvis du svarer under
det du svarer på og klipper det overflødige væk i citatet.
Læs mere om det her: http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

--
mvh Leonard http://leonard.dk/

Fra : Torben Madsen

Dato : 18-03-05 12:04

Hej Dorthe

Man bør nu af hensyn til sikkerheden aldrig side i en manuel kørestol. Den
er ikke konstrueret til de store kraft påvirkninger der er tale om i
forbindelse med et trafikuheld.
Jeg kender en svensk mand som havde brud på ryggen nede i lænden, på en tur
med taxi i London sad han i sin manuelle kørestol. De støtte sammen med en
anden bil, ved sammenstødet knækkede ryglænet og han fik brud på nakken.

mvh
Torben Madsen