Borderline
Fra : sabrina

Dato : 15-03-05 13:36

Hej er ny her i gruppen, så jeg tænkte på om der var flere der har
borderline?? eller evt pårørende der har det og om der evt var
mulighed for at mødes privat måske 5-8 der har borderline eller 5-8
pårørende til bordeline patienter?? så vi kunne hjælpe hinanden med at
komme af med vores fustrationer.
Selv har jeg borderline og har først for nyligt fundet ud af at der er
ganske mange i dk der har det..

Jeg er 25 år, og kommer fra det sydlige jylland, jeg vil godt være med
til at der bliver oprettet en fast dag en gang om ugen måske hver 14
dag vi kan mødes, (lægger gerne hus til) og få snakket om hvorfor det
er så trælst at have borderline, og få hældt en gang vand ud af
ørene..

Jeg ved min morsøger nogle andre pårørende da det også for hende er
meget svært at accepter min situation, og alle de dumme ting jeg
finder på, uden egentligt at ville det...

Er der andre der har det lige som mig så skriv endelig også gerne
privat på emailen...

Håber at høre fra jer nu hvor jeg ved i findes..

Mvh sabrina

Fra : Crazy Camilla

Dato : 15-03-05 17:51

"sabrina" <biine79@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Håber at høre fra jer nu hvor jeg ved i findes..
>
> Mvh sabrina

Hej

Prøv chatten www.depnet.dk, det er egentlig et forum for depressionsramte og
deres pårørende, men der er RIGTIG MANGE der har borderline derinde.

MVH Camilla.

Fra : Stefanie Mathiesen

Dato : 16-03-05 18:28

"sabrina" <biine79@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> privat på emailen...
>
> Håber at høre fra jer nu hvor jeg ved i findes..

Nu spørger jeg nok dumt. Men hvad er Borderline?

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-03-05 22:02

Stefanie Mathiesen skrev den 16-03-2005 18:27:

> Nu spørger jeg nok dumt. Men hvad er Borderline?

Tja, så jeg kender udtrykket, så kan man være "lige på grænsen" (border
er vist engelsk for grænse) til en eller anden sindslidelse. Og det til
tider mere og andre tider lidt mindre og nogen gange over grænsen.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : kisser

Dato : 17-03-05 10:55

Fra : doktoren

Dato : 13-04-05 11:41

jeg har en veninde der er Borderliner, og hun har fortalt mig at der er to
slags Borderlinere. Den type hun tilhører, får psykoser og er nærmest
konstant deprimeret - såvidt jeg husker - jeg finder lige en beskrivelse
frem:

Borderline personlighedsforstyrrelse [08-08-02 ]
Af specialeansvarlige overlæge i psykoterapi Morten Kjølbye
Klinik for Angst- og Personlighedsforstyrrelser, Psykiatrisk Hospital i
Århus

Generelt om sygdommen
Borderline personlighedsforstyrrelse eller emotionel ustabil
personlighedsstruktur, som er betegnelsen i den danske diagnoseliste, er én
blandt otte personlighedsforstyrrelser. Borderline personlighedsforstyrrelse
er karakteriseret ved et mønster af ustabile medmenneskelige relationer,
forstyrret og usikkert selvbillede, problemer med at regulere følelser og en
ofte udtalt impulsivitet. Borderline er en ikke-sindssygelig tilstand, der
er forbundet med stor lidelse for såvel personen som for dennes omgivelser.
Det naturlige forløb af tilstanden kendes ikke.Undersøgelser i USA peger på,
at den typiske borderline patient er en kvinde, der indlægges første gang i
slutningen af teenage-årene eller i begyndelsen af 20 års alderen. De første
5-10 år efter den første indlæggelse er prognosen dårlig med ustabile
relationer, ringe social formåen og en betydeligt øget hyppighed af selvmord
og selvskadende adfærd. Omkring 10% af mennesker med borderline
personlighedsforstyrrelse begår selvmord. I 30 og 40 års alderen vil
patienter, der behandles med psykoterapi, i op mod 60% opnå en form for
stabilitet i deres medmenneskelige relationer og erhvervsevne. De vil dog
ofte opleve en nedsat funktionsevne i mange vigtige aspekter i deres liv.

Forekomst og udbredelse
Borderline personlighedsforstyrrelse optræder med en hyppighed på omkring
2-3% i den generelle befolkning, hvilket svarer til 100.000 - 150.000
danskere. Det skønnes, at omkring 20% af indlagte psykiatriske patienter
lider af en borderline personlighedsforstyrrelse, og at 30-60% af mennesker
med personlighedsforstyrrelser har en borderline tilstand.
Borderline-tilstanden optræder tre gange hyppigere hos kvinder end hos mænd.

Årsager
Borderline personlighedsforstyrrelse kan være forårsaget af genetisk
disposition, hjerneskade, problematiske familierelationer, traumer i
barndommen og psykiske problemer hos forældrene. I litteraturen findes der
klarest belæg for belastet opvækst med tidlig separation eller tab, incest
og andre overgreb samt psykisk sygdom hos forældre.

Symptomer
Borderline personlighedsforstyrrelse er karakteriseret ved udtalt tendens
til at handle impulsivt og uoverlagt uden hensyntagen til mulige
konsekvenser. Humøret er ustabilt og lunefuldt, og der er tilbøjelighed til
følelsesmæssige udbrud og manglende evne til at styre følelsesudladninger.
Der er en tendens til stridbarhed og konfliktsøgende adfærd, specielt når
handlinger hindres eller bremses. Der skelnes mellem to undergrupper, den
impulsive type, der er præget af ustabile følelser og manglende kontrol over
egne impulser, og borderline typen, der yderligere er karakteriseret ved
usikker selvopfattelse og mismod, af intense men ustabile forhold til andre
mennesker og af en tendens til selvødelæggende adfærd.

Behandling
Psykoanalytisk psykoterapi betragtes traditionelt som hovedbehandling ved
borderline personlighedsforstyrrelse, og har i årtier været den dominerende
behandlingsform. Psykoterapeutisk forskning har vist at såvel psykoanalytisk
som kognitiv terapi har effekt, og er derfor de to behandlingsformer som
anbefales af det amerikanske psykiatriske selskab. Psykoterapi er
erfaringsmæssigt en krævende og længerevarende behandling. Flere
undersøgelser har vist, at behandlingen skal have en længde af mindst et år
og oftest mere end to år. Ved psykoanalytisk psykoterapi er det vist, at
effekten ikke blot vedvarer men øges efter afslutning af en vellykket
behandling.
I perioder med kriser og stærkt udagerende adfærd kan kortvarig
hospitalsindlæggelse komme på tale.
Medicinsk behandling kan overvejes, som en symptombehandling. I dag
anbefales SSRI-præparater (Lykkepiller) til behandling af impulsive og
depressive symptomer. Ved manglende effekt anbefales skift til et andet
SSRI-præparat, og herefter eventuel supplering med et antipsykotisk middel i
lav dosis. Antipsykotiske midler har vist at have effekt på et bredt
spektrum af psykotiske, depressive og adfærdsmæssige symptomer, men
langtidsbehandling kan ikke anbefales, idet man i undersøgelser har set, at
effekt af behandlingen svinder efter 12 uger. Behandling med angstdæmpende
præparater (Benzodiazepiner) frarådes generelt på grund af misbrugsrisiko og
fordi undersøgelser har vist, at disse stoffer kan forværre de impulsive
symptomer.