I hvilken side?
Fra : Jim

Dato : 13-03-05 18:20

Jeg er blevet forelagt et spørgsmål af en hesteinteresseret, som ikke er
i besiddelse af hverken pc eller internet.
Derfor dette spørgsmål, som jeg håber, at en tilstedeværende debattør
ved noget om.

Når man kører som kusk med hest og vogn, i hvilken side sidder man da?
Man skulle angiveligt benævne de to heste, som trækker vognen, som
nærmeren og fjærneren,
den nærmeste hest og den fjærneste hest.

Hvad er hvad?

Mvh. Jim.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-03-05 22:38

Jim wrote:
> [...]
> Man skulle angiveligt benævne de to heste, som trækker vognen, som
> nærmeren og fjærneren,
> den nærmeste hest og den fjærneste hest.

i danmark sidder føreren i højre side af vognen.

JonB

Fra : Jim

Dato : 13-03-05 22:45

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> i danmark sidder føreren i højre side af vognen.

Tak.
Ved du om det er sådan i andre lande, eller om det kun er her til lands?

J.

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-05 08:35

"Jim" <Nospam4Admin@moneyman.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Man skulle angiveligt benævne de to heste, som trækker vognen, som
> nærmeren og fjærneren,
> den nærmeste hest og den fjærneste hest.

Den nærmer hest går til venstre for vognen, den fjermer går til højre for
vognen.

Min ordbog siger:

Fjermer: Den hest i et tospand, der er længst borte fra kusken (når han, som
tidligere, gik ved venstre side af vognen); højre hest.

Nærmer: Hest i et tospand for en vogn; modsat 'fjermer'.

Ang. kuskens placering herhjemme og i udlandet, så får du et præcist svar,
ved at spørge et af køreselskaberne under Dansk Køre Forbund:
http://www.ekvipage.dk/dk/koereselskaber/

Tina
/der saaaavner at køre hestevogn.

Fra : Jim

Dato : 14-03-05 10:08

"Tina" <wunjo(snabel-a)webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> svar,
> ved at spørge et af køreselskaberne under Dansk Køre Forbund:

Hej Tina..
Tak for et godt og uddybende svar. :0)
Jeg var netop selv inde på den side du linker til, men tilsyneladende
kunne jeg ikke se noget på den.
Der var så at sige blank side, når man klikkede sig videre.
Jeg har fået løst mysteriet.
Tak.

Mvh. Jim.