Dimensioner på hegnspæle ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-03-05 14:50

Hej NG.

Nu forsvinder frosten forhåbentligt snart, og så skal vi have lavet
hestefold, og så har jeg et par spørgsmål:

Kan man lave folden med Ø 100 mm hjørnepæle og mellempæle på Ø 50 mm, hvor
længderne inden nedbankning er 2000 mm på de store og 1600 mm på de små ?
En afstand på 8 m mellem pælene, lyder det forkert eller ?

--
mvh / regards Christian - Denne ugen lille gættekonkurrence,
(alt for nem med google) vinderen får tilsendt mp3 med sangen

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-05 15:35

> Kan man lave folden med Ø 100 mm hjørnepæle og mellempæle på Ø 50 mm, hvor
> længderne inden nedbankning er 2000 mm på de store og 1600 mm på de små ?
> En afstand på 8 m mellem pælene, lyder det forkert eller ?

Hej Christian

Nope det lyder relativt fornuftigt i mine ører, bruger dog selv 70 mm som
mellempæle.

Mellempæle er slået i med en "rigtig" pælehammer (altså sådan et rør der
passer ned over pælen) problemet med at slå dem i med en almindelig hammer
er at de flækker i toppen.

Hjørnepæle på 100 mm kan man (jeg) ikke slå i, der bruger jeg et pælebor.
Hjørnepælene anbringer jeg så ikke lodret, men lidt på skrå, så de hælder
"udaf". Det betyder at det træk der kommer når tråden strammes op ikke
trækker pælen skæv, men bare "retter den lidt op" - hvis man starter med en
pæl der står lodret og så strammer, så vil den efterhånden blive trukket
skæv "indad".

Jeg har så to tråde på en i 70 cm's højde og en i 100 cm's højde, og derover
et hvidt bændel for synlighedens skyld. Bændet er der ikke strøm i, så det
er bare snoet om pæletoppen.

Jeg forsøgte md strøm i bændlet og fine holdere, men jeg syntes at det er
noget "slask".

Jeg bruger trykimprægnegerede pæle (NTR klasse A imprægnering), så behøver
jeg ikke at bekymre mig om dem de næste 15 år.

Hvis du selv vil imprægnere, så er det blåsten eller ligenende kobberholdigt
produkt. Rodalon virker desinficerende, men har ingen langtidseffekt.

God fornøjelse

hilsen John

Fra : Anet

Dato : 11-03-05 15:41

"john" <joh_lundsgaard(snabel a)ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Mellempæle er slået i med en "rigtig" pælehammer (altså sådan et rør der
> passer ned over pælen) problemet med at slå dem i med en almindelig hammer
> er at de flækker i toppen.

(klip)

Vi har fået nogle af vores hjørnepæle slået ned i jorden af Poda Hegn, da de
satte det første af mine folde op. De efterfølgende gange har vi fået en
rendegraver med dens frontskovl til at trykke pælene ned ca. 1 meter i
jorden. Det er hurtigt og vi skulle kun betale for en eneste time og vi
sparede en masse arbejde selv.

--
Hilsen
Annette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-03-05 09:09

"john" <joh_lundsgaard(snabel a)ofir.dk> wrote in message

> [...]
> passer ned over pælen) problemet med at slå dem i med en almindelig hammer

Jeg regner også med at købe sådan en.

> [...]
en
> pæl der står lodret og så strammer, så vil den efterhånden blive trukket

Tak for rådet.
Mener du 100 mm er nok, eller skal den være større ?

> [...]
kobberholdigt
> produkt. Rodalon virker desinficerende, men har ingen langtidseffekt.

Opløser man så noget blåsten, og lader pælene trække så lang tid som muligt
?

> God fornøjelse

Mange tak

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-05 09:23

Hej Christian

> Mener du 100 mm er nok, eller skal den være større ?

Det afhænger jo lidt af hvor lang en tråd du skal spænde op, men jeg har ca.
2x250 meter spændt op på en 100 mm, og det giver ikke problemer, men igen
sørg for at den står skåt inden du begynder at spænde, for selv med 1 meter
i jorden har de givet sig i hvertfald 5 cm i toppen.

> Opløser man så noget blåsten, og lader pælene trække så lang tid som
> muligt

Der er flere muligheder. Hvis du vil arbejde med blåsten så skal det
opløses. Pælene skal være tørre og de skal stå i blød så længe du har
tid/tålmodighed - jo længere jo bedre. (ulempen er, at en sådan suppe ikke
trænger særligt langt ind i pælen, og at den kobberforbindelse du bruger er
vandopløselig, og derfor "vaskes" ud igen af vandet i jorden.

Alternativet er at købe en træbeskyttelse der hedder noget med "grøn
kobber". - GORI har i mange år haft sådan en.
Det er en opløsningmiddelbasseret kobberforbindelse, og fordelen er at den
har en fabelagtig indtrængen (igen i tørt træ) fordi den netop er baseret på
terpentin. Desuden er faren for at kobberforbindelsn bliver vasket ud igen
meget lille, da det er en ikke vandopløselig forbindelse.

Hilsen john

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-03-05 10:37

> [...]

> terpentin. Desuden er faren for at kobberforbindelsn bliver vasket ud igen
> meget lille, da det er en ikke vandopløselig forbindelse.

Denne her:

http://www.gori.dk/servlet/ContentServer?cid=1032357227839&pagename=National%2FPage%2FGenericPage-1&p=1057831272214&c=DP_Product&locale=da_DK&cset=12

eller

http://makeashorterlink.com/?W37B61AAA ???

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-05 11:31

"Christian B. Andresen"

> http://www.gori.dk/servlet/ContentServer?cid=1032357227839&pagename=National%2FPage%2FGenericPage-1&p=1057831272214&c=DP_Product&locale=da_DK&cset=12

Ja præcis den, jeg vidste ikke helt om den var i handlen mere, men det er
den heldigvis. Det er et af de allerførste produkter som grundlæggeren af
GORI begyndte at lave i begyndelsen af 1900 tallet, men den er stadig meget
effektiv på grund af sin fabelagtige indtrængen. Du kan nasten se den suge
ind i træet.

Hilsen john

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 14-03-05 13:10

john wrote:
> [...]
> effektiv på grund af sin fabelagtige indtrængen. Du kan nasten se den suge

Er det ikke nemmere at købe færdig impreneret pæle, pæle der evt.
impreneres under tryk ?
Desuden er det nok sundere for både dig og dit eget miljø.

JonB

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-03-05 14:02

> [...]
meget
> effektiv på grund af sin fabelagtige indtrængen. Du kan nasten se den suge

Så er der vel ikke andet end 10-20 liter af den og så imprægnere løs.

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-05 14:37

"Christian B. Andresen"

> Så er der vel ikke andet end 10-20 liter af den og så imprægnere løs.

Nej hvis du forlanger at gøre det selv, og har pælene gratis, så er det bare
igang, men sørg for at pælene er rigtig tørre inden du begynder (altså
tørret et års tid med god ventilation, eller ovntørret).

Hvis du skal købe pælene, så tag lige et tjek på hvad du skal give for A
imprægnerede pæle hos den lokale "træpusher" - bare inden du kaster dig ud i
storindkøb af noget som ender med at være kun næsten lige så godt ).

Bøvlet med at slå pælene i jorden og montere tråd etc. er meget stort, så
der skal altså noget af en besparelse til at retfærdiggøre en fornyelse af
hegnet efter 10 år, hvor man med A imprægnerede pæle sikkert får 15 år.

Men det er dit valg, og hvis du selv VIL imprægnere, ja så er det det
rigitge produkt.

Hilsen og god fornøjelse - John

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-03-05 14:48

> [...]
> igang, men sørg for at pælene er rigtig tørre inden du begynder (altså
> tørret et års tid med god ventilation, eller ovntørret).

Det var mest fordi man kan købe nogle pæle som af en eller anden grund
kaldes konkurrencepæle, som er mangelfuldt imprægneret og det kunne være at
man kunne spare noget der.
Men en spand GORI 22 koster sikkert næsten 400 kr for 5 liter, så jeg tror
faktisk at jeg dropper det med de billige pæle.

> Hvis du skal købe pælene, så tag lige et tjek på hvad du skal give for A
> imprægnerede pæle hos den lokale "træpusher" - bare inden du kaster dig ud
> storindkøb af noget som ender med at være kun næsten lige så godt ).

Det er faktisk det som jeg er i gang med.

> [...]
> hegnet efter 10 år, hvor man med A imprægnerede pæle sikkert får 15 år.

Det samme tænkte jeg i et øjebliks klarhed

> Men det er dit valg, og hvis du selv VIL imprægnere, ja så er det det
> rigitge produkt.

Vil og vil, jeg vil i hvert fald ikke mere.

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-05 15:00

"Christian B. Andresen" <

> Det samme tænkte jeg i et øjebliks klarhed

> Vil og vil, jeg vil i hvert fald ikke mere.

Hej Christian

Jeg tror det er den rigitge løsning du har valgt!!

Jeg har selv mange gange i årenes løb lavet projekter hvor jeg har sparet på
materialerne, men hvor jeg har fortrudt da jeg var færdig. Arbejdet er det
samme hvad enten man ofre den sidste 100 kr. på at få nogle ordentlige
materialer.

Jeg har selv brugt A imprægnerede pæle, og da jeg lavede lidt om på foldene
efter 4 år kunne jeg trække dem op af jorden, og de var lige så fiske som
den dag jeg slog dem i.

Noget andet er, at hvis du af en eller anden grund er nødt til at skære et
stykke trykimprægneret over, så er det en god ide at smøre det sted hvor du
har skåret med noget kobberimprægnering. Årsagen er, at selv
trykimprægnerede pæle ikke er "gennemimprægneret" d.v.s. kerne træet er ikke
gennemtrængt af imprægneringen, og når man skærer pælen over, så blottes
kernen.

Kernetræet er meget mere holdbart end resten af træet (p.g.a. de lukkede
celler - som også forhindrer at de bliver imrægneret!), men når kernetræet
bliver helt blottet, så vil det altså begyne at rådne, så derfor giv det en
tur med træbeskyttelsen, for at lukke det så godt som muligt.

Men generelt - lad være med at sære trykimprægneret pæle over, køb dem i den
rigitge længde, og slå dem ensartet i jorden, så holder de længst.

hilsen John

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-03-05 15:08

> [...]

foldene
> efter 4 år kunne jeg trække dem op af jorden, og de var lige så fiske som

Hvilke dimensioner har du brugt ?

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-05 15:20

"Christian B. Andresen"

> Hvilke dimensioner har du brugt ?

Dem jeg trak op var de 70 mm's som jeg har som "mellempæle"

John

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-03-05 07:59

> "Christian B. Andresen"

> Dem jeg trak op var de 70 mm's som jeg har som "mellempæle"

Jeg har nu købt 60 stk. 70 mm klasse A pæle leveret for 1100 kr.
Nu mangler jeg bare at finde en ordentlig pælehammer og nogle muller

--
mvh / regards

Christian

Fra : Anet

Dato : 30-03-05 09:47

> Jeg har nu købt 60 stk. 70 mm klasse A pæle leveret for 1100 kr.
> Nu mangler jeg bare at finde en ordentlig pælehammer og nogle muller

> [...]

(klip)

Vi får en god ven til at kigge forbi med hans rendegraver og så trykker han
nemt og hurtigt pælene ned med skovlen til den ønskede højde. Det er
herefterdags nemt at sætte ny fold op. Vi slipper for alt maset og skal kun
sætte tråden op.Det er ret nemt at sætte tråden op da vi bruger hængebats
fra Podahegn.

--
Hilsen
Annette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-03-05 09:57

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote in message

> [...]
kun
> sætte tråden op.Det er ret nemt at sætte tråden op da vi bruger hængebats

Gad vide hvor lang tid den lokale maskinstation skal bruge på det ?
Jeg vil gerne betale ham 2 timer for selv at slippe for bankeriet.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-05 11:14

> Gad vide hvor lang tid den lokale maskinstation skal bruge på det ?
> Jeg vil gerne betale ham 2 timer for selv at slippe for bankeriet.

Hej Christian

Mon ikke det bliver et beløb i samme størrelsesorden som du har givet for
pælene ??

Men ja den der dans med pælehammeren den er til at få meget lange arme af.

Ender det med at du skal banke dem i, så gør det så hurtigt som muligt -
inden jorden bliver for tør. Min noget stive lerjord er det ihvertfald
næsten umuligt at banke pæle i, når den er tør!!!.

Har selv prøvet rengegraver metoden til (højt) hegn om hønsegården. Det
virkerede nogenlunde, men var dog lidt svært at styre pælene til lodret, men
på en fugtig hestefold, og med ikke så lange pæle kan det sikkert lykkes.

God fornøjelse

Siger manden der heldigvis er færdig med al det der indhegning!!!!

John

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 30-03-05 10:31

Anet wrote:
> Vi får en god ven til at kigge forbi med hans rendegraver og så trykker han
> nemt og hurtigt pælene ned med skovlen til den ønskede højde.

Man skal bare være ekstremt påpasselig med at de bliver presset
lige/lodret i jorden. Hvis de lige får et par vrik på vej ned, står de
ikke særligt godt.

Men som jeg husker dine planer, Christian, er hegnet vist rigeligt
solidt til at en pæl eller to ikke står helt optimalt fast.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 30-03-05 21:38

"Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men som jeg husker dine planer, Christian, er hegnet vist rigeligt
> solidt til at en pæl eller to ikke står helt optimalt fast.

(klip)

Min kære bedre halvdel står med en loddestok op af pælen og det går hurtigt
og bliver pænt.

Til Christian. Ring og hør om du kan få en god pris, for det er meget sparet
slid at slippe for.

--
Hilsen
Annette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-03-05 07:55

> [...]
hurtigt
> og bliver pænt.
>
> Til Christian. Ring og hør om du kan få en god pris, for det er meget

Det vil jeg gøre.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Liz B.

Dato : 15-03-05 21:01

> Jeg regner også med at købe sådan en.

Hejså,
Dengang jeg købte hegnspæle, kunne jeg låne en pælebanker helt gratis, ved
forhandleren! Det skal lige indskydes at det var enormt hårdt arbejde at
slå dem i jorden, og til sidste endte det med at vi gravet hulene med et
pælebor i stedet for. Det var ligeså nemt og ikke nær så hårdt. Vi har
sandjord her, og mange steder er al laget ikke mere end 50-100cm under
jordoverfladen. Det er ligesom beton. Den vi lånt var til "håndkraft" men
jeg mener også, at der findes en model til montering på traktoren. Det MÅ
være nemmere.

Hilsen Liz