Virkelig skrappe !!
Fra : Søren Thomsen

Dato : 10-03-05 18:25

Hej NG..

Er der nogle virkelige skrappe personer der er gode til pladeudfoldning... ?
Jeg har fået en opgave som jeg godt kunne bruge lidt hjælp til..

Mvh Søren

Fra : GK

Dato : 10-03-05 19:20

?
> Jeg har fået en opgave som jeg godt kunne bruge lidt hjælp til..
>
> Mvh Søren

hvis du vil have hjælp så må du beskrive dit problem ellers er der ikke
nogen der kan hjælpe dig og skær det gerne lidt ud i pap

MVH GK

Fra : Søren Thomsen

Dato : 10-03-05 19:47

Jeg skal lave en rutschebane, har tegninger i dwg.
Sving med mere kan jeg godt udfolde, men mit problem opstår i at svingende
skal have 2 radiuser, det vil sige, at mens et sving drejer 51 grader skal
det også falde 17 grader !!

Tegninger kan mailes

Mvh Søren

Fra : Leif

Dato : 10-03-05 20:28

"Søren Thomsen" <s.thomsen@mail.dk> wrote in message
> [...]
> skal have 2 radiuser, det vil sige, at mens et sving drejer 51 grader skal

Snakker vi om 17 ° i længderetning af rutschet eller er det tværs over banen
(ligesom et høj-hastighedssving, f.eks. på INDYCAR baner)?

Går her ud fra det sidste: Hvid du kan dele pladen op i mindre stykker, kan
det vist let modelleres op i Inventor.
Om det også kan udfoldes ved jeg ikke før en test, men ellers må en eller
anden med AUTOPOL træde til.

Mvh, Leif

Fra : Søren Thomsen

Dato : 10-03-05 20:44

Det må være i længde retningen så..

Søren

Fra : Leif

Dato : 10-03-05 22:26

> Det må være i længde retningen så..
>
> Søren

Hvilke længder & bredder og diameter skal du bruge.

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 11-03-05 10:33

Hi

Jo jeg er virkelig skrap til udfoldning det ser du når du følger de
link jeg sætter ind tilsidst, jeg har udfoldet utallige overflader
fra mange 3D modeller og faktisk bygget en masse med udfoldede flader
men --- de tegninger du taler om er det 3D eller er det plan og opstalt
altså 2D ?
Forstår du jeg synes det er en smule selvmodsigende at tale om
udfoldning hvis der skal udfoldes fra en 2D tegning. Det er vel også
derfor der stadig er så stor forvirring fordi hvis du for at foretage
en udfoldning først skal omsætte en række 2D snit og plan tegninger
til 3D , for at foretage den udfoldning der vel bør foretages fra 3D
ikke 2D , er det altså bedst hvis dine tegninger er 3D. ------- Hvis
de er det er det rimeligt nemt at udfolde ovenikøbet rimeligt
vanskelige overflader men selvfølgelig er der bestemte begrænsninger.
Jeg synes det er en smule besynderligt at når du på en og samme tid,
kan få både fundamentet til din ruchebane og banen udfoldet, blot du
som start har en 3D tegning, at man så stadig arbejder med plan og
snit har et forfærdeligt bøvl med det og ikke bare trykker på en
knap for at få genereret et sammenflettet exakt fundament og trykker
på en knap for at få banen udfoldet , check hvordan man kan udfolde
overflader til skibe og både og samtidig få fundamentet hvis man blot
konsekvent tegner 3D :

Men altså dine tegninger er vel plan og snit ?

P.C.

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 11-03-05 19:49

Hi

Når vi taler om CAD er det jo fordi det passer så dejligt sammen med
CAM altså at vi med computertegningen som basis kan få udført
tingen, hvadenten det er et hus en båd et fly eller hvad man bruger et
3D CAD program til.

Så er det et problem når tegningerne er flade 2D snit. Om det er
både top,side og front planer de er stadig 2D det er altså svært at
udfolde fra faktisk er det et stort problem at så få forstår
forskellen 2D 3D.
Undskyld jeg siger det, men nu har jeg jo set en række eksempler, men
det er altså ikke befordrende for udviklingen at blive ved med noget
alle er enige om skal erstattes med noget andet, og hvad er årsagen
til at vi skal kæmpe med matematiken og gøre alting på den
gammeldaws facon plan og opstalt ---- hvorfor gøre det femten gange
så besværligt at tegne, når man kan forme og rette trykke på en
knap og få hvadsomhelst til en trediedel af prisen. Skal man
profitere af CAM skal man da ikke bøvle med stenøkser og store
mukkerter man tegner det man vil have i Solids og lader et program
udregne et samlesæt , ikke et med 20 forskellige enkelt dele i
forskelligt materiale , men noget der kan skæres med en vand eller
laser skærer.
Men altså gå tilbage dertil hvor tegningerne kom fra og be om nogle
3D istedet, plan og snit tegning behøver du ikke en computer til og en
computer kan noget andet meget bedre ,end hvad du nogensinde vil få ud
af plan og opstalt. Skal du tegne en ruschebane så modeler den i
Solids fordi du kan profitere af nye metoder. Og lad være med at tegne
den som i 1910 det forfra og set fra siden -------- hvad vil du bruge
det til under CAM , det er jo bare som at bruge skærmen som et
malerprogram.
Fordelen ved at tegne det som 3D-HoneyComb frames er at du kan skære
det på stedet eller få det N.C. skåret Hvorfor så spilde tiden på
gammeldags tegninger og metoder ,der er forskel mellem 3D og 2D og
forskellen er at noget af det man brugte 2D til, har man overhovedet
ikke brug for mere, hvorfor spilde tiden når du kan projektere på den
halve tid, noget der er billigt og godt, og som heldigvis er fire gange
så stærkt hvis det går galt.

http://home20.inet.tele.dk/h-3d/

P.C.

Fra : Leif

Dato : 24-04-05 19:08

> [...]
?
> Jeg har fået en opgave som jeg godt kunne bruge lidt hjælp til..

Fik du løst dit problem?

Fra : Søren Thomsen

Dato : 01-05-05 16:36

> "Søren Thomsen" <s.thomsen@mail.dk> wrote in message

pladeudfoldning...
> ?

> Fik du løst dit problem?

Ja med vinkelsliber

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 26-04-05 19:59

Hi
Ja det ville da være interesant at vide. Plade udfoldning
applikationer handler jo somregel om "udfoldning" af kendte geometrier,
altså grundlæggende noget 2D noget , eller --altså man skriver
standard funtionen for et geometrisk objekt og så fylder man felter ud
og regner baglæns helt tradisionelt, ---- kigger du på moderne
arkitektur som Bilbao museet , har man ikke engang forsøgt at udfolde
de geometriske former men har beklædt de stive ståldragere med så
små stykker plade som muligt , men ok det er jo også fordi selve
computer nettet er mere pral end målfast ;))
P.C.
http://home20.inet.tele.dk/h-3d/3D-H-Gotic-4.gif

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 02-05-05 00:10

Hi

Det lyder muntert , men er du så sikker på at det følger målene og
du kan gøre det en gang til ?
P.C.
http://home20.inet.tele.dk/h-3d/lade-1.jpg