fjern noget tekst
Fra : thomas

Dato : 04-03-05 07:13

Hej

Er der en som fortælle mig hvordan jeg piller denne tekst

http://www.domain.com/a/b/pic123.jpg

ud af den tekst

herernogettekstsomskalvækhttp://www.domain.com/a/b/pic123.jpg

det er nok en regex ting, men hvordan laver man et udstryk som smider
den første del af teksten væk ??.

thomas

Fra : Flemming Mahler Lars~

Dato : 04-03-05 07:56

thomas wrote:
> [...]
> herernogettekstsomskalvækhttp://www.domain.com/a/b/pic123.jpg
>
> det er nok en regex ting, men hvordan laver man et udstryk som smider

Det kommer jo lidt an på efter hvilke specifikke regler, som du vil
match efter...

Her er et eksempel:
---
#!/usr/local/perl/bin/perl
use warnings;
use strict;

my $var = "Nogettekstsomskalvækhttp://www.domain.com/a/b/pic123.jpg ";
$var =~ /(http.*)\s/; # Match fra http til første whitespace...

my $match = $1;
print $match ."\n";

exit();
---

Hvis du vil matche efter andre regler end fra http til whitespace, så
her følgende side en fin hjælp:
http://www.itlab.musc.edu/docs/perl_regexp/

(( Flemming ))

--
Flemming Mahler Larsen, TDC Online, Technology
http://netfactory.dk/technology/perl/ , +45 (339)94634

Fra : thomas

Dato : 04-03-05 10:04

Flemming Mahler Larsen wrote:

> [...]
>
> exit();
> ---
>
> Hvis du vil matche efter andre regler end fra http til whitespace, så

Tak jeg det var det jeg skulle bruge

--
thomas

Fra : Peter Brodersen

Dato : 04-03-05 12:57

On Fri, 04 Mar 2005 07:55:31 +0100, Flemming Mahler Larsen
<mahler@netfactory.dk> wrote:

>$var =~ /(http.*)\s/; # Match fra http til første whitespace...

Faktisk match til sidste whitespace (eller første newline). Ikke at
det gør nogen forskel i det aktuelle eksempel.

--
- Peter Brodersen