Spørgsmål til Raid 5
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 25-02-05 11:10

Jeg kan i softwaren til min raidcontroller under diskparamter vælge at
aktivere to ting:

1. Enable S.M.A.R.T. check
2. Enable hadrdisks write cache

Er det noget der giver bedre ydelse, sikkerhed eller..?

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Troels Arvin

Dato : 25-02-05 11:21

On Fri, 25 Feb 2005 11:09:30 +0100, .°o.O Thomas O.o°. wrote:

> [...]
>
> 1. Enable S.M.A.R.T. check
> 2. Enable hadrdisks write cache
>
> Er det noget der giver bedre ydelse, sikkerhed eller..?

S.M.A.R.T. er ideelt set i stand til at give et varsel, hvis der er
problemer på vej på disken, så det lyder umiddelbart som en rar ting at
inddrage.

Disk write-caching kan give nogle meget grimme data-corruption
situationer, for jeg kender ikke til harddiske med batteri på cache'en. -
Så det ville jeg ikke slå til.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 25-02-05 11:47

"Troels Arvin" <troels@arvin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Disk write-caching kan give nogle meget grimme data-corruption
> situationer, for jeg kender ikke til harddiske med batteri på cache'en. -

Takker

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-02-05 12:02

Troels Arvin skrev:

> Disk write-caching kan give nogle meget grimme data-corruption
> situationer, for jeg kender ikke til harddiske med batteri på

Du er sikker på at det ikke er controllerens write-cache det drejer sig
om?

Fra : Troels Arvin

Dato : 25-02-05 12:12

On Fri, 25 Feb 2005 11:02:03 +0000, Jesper G. Poulsen wrote:

> Du er sikker på at det ikke er controllerens write-cache det drejer sig
> om?

Ja.

Bortset fra det: RAID-controllere kan også have en cache. De dyrere
modeller har batteri knyttet til cache'en, hvorved den kan bruges til
write-caching på sikker vis.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 25-02-05 17:17

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Du er sikker på at det ikke er controllerens write-cache det drejer sig
>om?

På nogle controllers kan man vælge om man vil bruge diskenes
write-cache. I andre controllers har producenten taget valget (at man
ikke kan) fordi man - som Troels rigtigt skriver - vil opleve seriøs
datakorruption hvis der går noget galt. Det er noget med smadret MFT,
korrupt database og andet rigtigt grimt.

Brug kun write-cache, hvis det er på controlleren OG hvis det er
batteribackup. Nogle controllers tillader write-cache uden batteri -
men det kan af samme årsager bestemt ikke anbefales.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/