Juleaften hele året med Bertel H.
Fra : Hans Houmøller

Dato : 24-02-05 23:55

Juleaften hele året!
Sikke en dejlig oplevelse onsdag i uge 8 at se først DR1's Profilen med
Bertel Haarder og senere lytte videre på P1's Radioprofilen med samme gæst:
det var ren juleaften ('Hvad du ønsker skal du få, når ...') fra
undervisningsministeren. Hvis han giver hvad han lovede, får vi gode tider
i folkeskolen.
For eksempel spurgte en lytter om de høje klassekvotienter, og fik det svar
at det var en god ting, for det giver mulighed for at dele klassen i mindre
hold (får vi så flere 2-lærertimer?).
Specialundervisning skal fremover gives EFTER skoletid (så eleven der har
brug for den, specialundervisningen, skal være 3-4 lektioner længere i
skole end sine klassekammerater ? jeg ser for mig en af mine elever kigge
langt efter sine kammerater, når de får fri, og han skal blive på skolen
for at arbejde med det han i forvejen ikke har det for godt med.
Vi skal gøre mere ved det de kreative fag, billedkunst og musik ? eleverne
kan da bare gå i musikskolen efter skoletid fik vi at vide. Jeg ser for mig
en af mine elever der efter først at have kigget langt efter sin kammerater
der har fået fri før ham da han skal til specialundervisning gå til sine
ekstra lektioner, for derefter at begive sig til musikundervisning i den
kommunale musikskole.
Der er for lidt idræt og vore børn rører sig for lidt, men
undervisningsministeren foreslog at man kunne bruge de frivillige
idrætsforeninger til det. Jeg ser for mig en af mine elever der efter først
at have kigget langt efter sin kammerater der har fået fri før ham da han
skal til specialundervisning gå til sine ekstra lektioner for derefter at
begive sig til musikundervisning og slutte af med en tur til den lokale
idrætsforening for at få gjort noget for at styrke sin krop.
Lektier skal vi også have, men den slags, lektielæsning, kan ordnes i
skolefritidsordningen (SFO'en), for mange af de svage elever kan ikke få
den tilstrækkelige hjælp der hjemme. Jeg ser for mig en af mine elever der
efter først at have kigget langt efter sin kammerater der har fået fri før
ham da han skal til specialundervisning gå til sine ekstra lektioner for
derefter at begive sig til musikundervisning og slutte af med en tur til
den lokale idrætsforening for at få gjort noget for at styrke sin krop.
Hvis den elev jeg ser for mig nogensinde når hjem for at gå tids nok i seng
for at gøre sig klar til næste skoledag stadig synes det er sjovt at gå i
skole, har Bertel Haarder virkelig udvirket noget flot!
Det hele skal efter Bertel Haarders mening klares med 'kærlige krav' ? var
der nogen der sagde skattestop?
Jeg kunne blive ved, men jeg vil hellere afvente og ser, hvad der sker, når
undervisningsministeren går i gang og så kigge på hvordan det går med den
elev jeg ser for mig der efter først at have kigget langt efter sin
[...]
for at styrke sin krop for derefter at gå tilbage til skolens SFO for at få
lektiehjælp.
Hans Houmøller

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 25-02-05 17:41

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote in

<snip en hel masse>

> [...]
> lokale idrætsforening for at få gjort noget for at styrke sin krop for
> derefter at gå tilbage til skolens SFO for at få lektiehjælp.

LOL - sjovt skrevet (selvom der er alvor i det)

Jeg gik desværre glip af radioprofilen, men dit indlæg får
mig til at føle at det nok var godt jeg lod være. Jeg var
nok bare blevet lidt hmmm vred... eller måske bare skuffet.

Vi må se hvad der sker, håbe det bedste og frygte det værste...

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : kjaer

Dato : 26-02-05 21:25

"Hans Houmøller" <hanshoumoller@mail.dk> skrev i en meddelelse

"jeg ser for mig" en lærer der er bange for nytænkning.
Hvis der findes lærere der har en løsning på de problemer der er i
folkeskolen, så er han enten ikke blevet hørt af sine kollegaer eller også
er han for sent ude. Nu har vi måske fået en minister, der kan skære igennem
den tykke mur af 68_er holdning der er alt for længe har præget skolerne.
Enhver forandring i skolerne er en forbedring!

Fra : Hans Houmøller

Dato : 27-02-05 00:19

kjaer wrote:

> Enhver forandring i skolerne er en forbedring!

Det må da siges at være ligeså ugennemtænkt som det Bertel Haarder sagde i
Profilen.
At forandring i sig selv er en forbedring er vel næppe et særligt
velargumenteret synspunkt!

Hans

PS! At Bertel Haarder skal undskyldes med at 'svare uden betænkningstid' kan
jeg ikke bruge til noget. Han har valgt at sige ja tak til at optræde i den
bedste sendetid på både TV og i radioen, så mon ikke han godt vidste
nogenlunde hvad han kunne blive bedt om at udtale sig om. Hvis har ikke
havde et godt svar på spørgsmålene, kunne han jo bare lade være at svare.
Det siger mere om ham, at han får svaret som han gjorde, og det lover ikke
godt for de 'forbedringer' der omtales ovenfor.

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-05 12:55

"Hans Houmøller" <hanshoumoller@mail.dk> skrev i en meddelelse

> At forandring i sig selv er en forbedring er vel næppe et særligt
> velargumenteret synspunkt!

Sådan som den danske folkeskole ser ud, vil jeg være tilbøjelig til at gøre
en undtagelse. Der er i hvert fald overvejende sandsynlighed for, at
forbedring vil være til det bedre.

Og jeg tror, Haarder er den helt rigtige til at vække lærerne af deres
tornerosesøvn.

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-05 13:47

"S Hansen" <-> skrev i en meddelelse news:4289db95$0$262
> en undtagelse. Der er i hvert fald overvejende sandsynlighed for, at
> forbedring vil være til det bedre.

Endog at forANdring vil være det til bedre. :)

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 28-05-05 12:06

> [...]
> forbedring vil være til det bedre.
>
> Og jeg tror, Haarder er den helt rigtige til at vække lærerne af deres

hvilken Tornerosesøvn?

--
ahw

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-05 21:08

> hvilken Tornerosesøvn?

Den hvor man drømmer, at alt går godt. At det ikke er så afgørende, om
eleverne får kundskab, blot de får "sociale kompetencer" og bliver "hele
mennesker".

Fra : kjaer

Dato : 26-02-05 21:45

> [...]
svar
> at det var en god ting, for det giver mulighed for at dele klassen i

En politiker der udsættes for en masse spørgsmål fra kritiske journalister
og svarer uden betænkningstid, det er sjovt at overvære. Men det er ikke
pænt af dig af referere det som om det var en velovervejet redegørelse!

Fra : zillyink

Dato : 27-02-05 13:32

kjaer wrote:
> En politiker der udsættes for en masse spørgsmål fra kritiske
> journalister og svarer uden betænkningstid, det er sjovt at
> overvære. Men det er ikke pænt af dig af referere det som om
> det var en velovervejet redegørelse!

B.H. har tidligere været undervisningsminister og ønsket om at
komme tilbage til sit tidligere resortområde sker angiveligt
fordi B.H. selv mener at det er hans hjerteblod. Det kan også
tænkes at det er et statsministerens ønske, både fordi B.H.
kender området (og gerne vil tilbage) og fordi ham, om nogen, må
anses for at være hård nok til at få ændret, udviklet og afviklet
forhold i folkeskolen der menes uhensigtsmæssige,
stivnede,...skriv selv videre.

Så hav ikke ondt af B.H., han kender de ideologiske svar og kan
udemærket svare for sig. For mig at se er det mere et spørgsmål
om at få sukret svarene ind så de lettere glider ned.

Jeg er forøvrigt rimelig enig med Houmøller i at den merinsdsats
eleverne skal yde, bør ligge inden for normal skoletid, at
skolerne skal sikre både musiske og sportslige kvalifikationer og
det skal ikke være SFO´erne der skal være garanter for
lektielæsningen og på den måde indirekte lave heldagsskoler
(venstre ønsker heldagskolen, men tør ikke melde det ud, så
derfor den indirekte vej)

--
Hilsen

Zillyink