Bruge data fra en listbox
Fra : Thomas Hansen

Dato : 24-02-05 13:36

Hej NG...

Jeg har et spørgsmål, som jeg nu har stirret mig blind på det meste af
dagen..

Jeg har igennem en SQL-forespørgsel til en database fyldt en listbox med 3
items (tekststrenge).
Det kører bare

Jeg vil nu gerne, når jeg trykker på et item i listbox'en, bruge det der
står i det item til en ny forespørgsel til databasen.

Det vil svare til at trykke på et hvilket som helst item i en listbox og få
skrevet indholdet ud i en label, textbox, variabel eller andet...

Jeg er sikker på at det er skide simpelt, men har bare stirret mig blind på
det... Har været inde over noget med list1.list og list1.listindex...

Er det helt galt??

mvh
Thomas Hansen

Fra : Helge Bjørkhaug

Dato : 24-02-05 17:58

On Thu, 24 Feb 2005 13:36:29 +0100, "Thomas Hansen"
<thomas-h@mobilixnet.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg er sikker på at det er skide simpelt, men har bare stirret mig blind på
>det... Har været inde over noget med list1.list og list1.listindex...

Fra VB-Help:
ItemData Property Example
This example fills a ListBox control with employee names and fills the
ItemData property array with employee numbers using the NewIndex
property to keep the numbers synchronized with the sorted list. A
Label control displays the name and number of an item when the user
makes a selection. To try this example, paste the code into the
Declarations section of a form that contains a ListBox and a Label.
Set the Sorted property for the ListBox to True, and then press F5 and
click the ListBox.

Private Sub Form_Load ()
' Fill List1 and ItemData array with
' corresponding items in sorted order.
List1.AddItem "Judy Phelps"
List1.ItemData(List1.NewIndex) = 42310
List1.AddItem "Chien Lieu"
List1.ItemData(List1.NewIndex) = 52855
List1.AddItem "Mauro Sorrento"
List1.ItemData(List1.NewIndex) = 64932
List1.AddItem "Cynthia Bennet"
List1.ItemData(List1.NewIndex) = 39227
End Sub

Private Sub List1_Click ()
' Append the employee number and the employee name.
Msg = List1.ItemData(List1.ListIndex) & " "
Msg = Msg & List1.List(List1.ListIndex)
Label1.Caption = Msg
End Sub

--