Mystisk adfærd
Fra : Liz B.

Dato : 20-02-05 10:21

Som de fleste herinde ved, har jeg fire stk. arabere - fhv. hingst, hoppe og
to stk. afkom - en lille familie.

Nå, far og mor blev lukket ude og hoppen stod udenfor stalddøren og ventede
på at komme inde for at tøm krybene - det gør hun temmelig tit. Det troede
jeg altså, men i dag tog hun imod den yngste med den der lav vrinsken, som
kendetegner hoppe og føl sammen. Det skal lige nævnes at han er 3 år
gammel!!! Jeg åbnede døren så de kunne kom udenfor og han begav sig straks
til at patte hende. Og hun stod der helt villigt. Det hele varede kun
20-30 sekunder - han kunne ikke længere finde ud af at patte! Bagefter,
snusede han til hendes haleparti og de gik deres vej .

Og nej, hun har ingen mælk! Nej, han er ikke vant til at patte hende - han
blev helt stressfri afvænnet i 8 mdrs. alderen - først væk fra hinanden om
natten i flere uger og til sidste helt væk fra hende indtil hun var tørlagt
og det gik ret hurtig. Jeg har aldrig siden observeret at hun gav ham lov
til at patte. Tværtimod var hun ret aggresiv over for ham. Hoppen var i
løbetid sidste uge, men har godt nok opført sig ret provokerende overfor de
tre vallaker siden.

Jeg blev helt paffe over deres opførsel, og nu tænker jeg, at der måske er
noget galt med hoppens hormoner. Er der andre der har observeret lignende
adfærd ved deres heste, eller har haft en hoppe med hormonforstyrrelser?
Hoppen er 18 år.

Liz

PS: Jeg må lige sige, at det var nu dejlig at høre vrinsken og hans
umiddelbar reaktion til sin mor. Tænk at han kunne huske det efter snart 2½
år! Hvad der skete i dag, er sådan som det var dengang.