Edgecam 5.0 grouphole (CAD/CAM)
Fra : GK

Dato : 15-02-05 21:57

hej er der nogen der ved om Edgecam 5,0 kan gruppere huller med forskælige
størrelser så man kan bore dem med feature-name ..
jeg ved godt at man kan med nyere versioner

Mvh Gk

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 16-02-05 13:29

Det har jeg set... Tror de brugte farver til at grupperer dem... men jeg er
ikke sikker, jeg har først lige fået det under neglene og skal på "kursus"
inden længe.
Der er sgu en del forskel på Mastercam og Edgecam.. så der bliver lidt at
lære

Mvh
Leon

Fra : GK

Dato : 17-02-05 00:59

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> inden længe.
> Der er sgu en del forskel på Mastercam og Edgecam.. så der bliver lidt at

hej leon er det mastercam eller edgecam du skal på kursus i .. og hvor er
det henne du skal på kursus og hvilket kursus ,, ??
jeg har selv været på et par stykker et i 2½ D og 3D og der ud over har
jeg arbejdet med det i 4 år ,,,
Og ja der er da en vis forskæld på de to prgér ,, og så er der alligevel
ikke den store forskæld da det i princippet er den samme fremgangs måde man
bruger ..grunden til jeg ville vide om der var en måde at grupere huller på
i edgecam ver 5.0 er fordi der var en der spurte mig om man kunne det i
ver5.0 og så vidt jeg husker kan man ikke gøre det hvis man ikke har lavet
tegningen i edgcam .. laver man tegningen i edgecam kan man give hullerne
man tegner et feature-name som man så kan hive frem når man skal bore dem i
cam delen ,, så hvis det er edgecam du skal på kursus i og har et par
spørgsmål så kan jeg måske hjælpe,,, et eks ..er at et nul i en dialogbox og
et tomt felt ikke er det samme og giver to forskellige resultater i NC koden
,, sjov lille detalje syntes jeg

Mvh GK

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 17-02-05 20:42

> [...]

og
> et tomt felt ikke er det samme og giver to forskellige resultater i NC

Det er sjovt nok Edgecam.. 2½D selvom det kun er et par gange om året der
køres 2½D. Grunden til at jeg skriver sjovt nok er at jeg har tidligere
arbejdet hos CIMCO med salg af Mastercam med speciele i deres editor og DNC
system, jeg har ingen rigtig praktisk erfaring med brug af MC bortset fra
lidt "fusk" (navne skilte, skærmpynt til Harley mm...)
Men nu er jeg landet på et Okuma 4akset (tilsp. i pallette)
bearbejdnings-center og der bruges Edgecam. Jeg har endnu ikke fået dato for
kursus, men chefen har bevilliget "tiden".

Jeg syntes faktisk at MC v8 (gammel dos overflade) var mere overskuligt at
tegne i (Solid), det er sikkert en vane, men jeg mangler Solid :-/ som jo
enligt er ligemeget når det meste forgår i 2D.
Der er det jo kun lige de vanvittige konturere man bruger cam til...
resten.. er lettere og hurtigere at taste på maskinen. Iøvrigt er jeg ved at
blive vanvittig over deres postprocessor... den ophæver ikke bore cyclus
inden man vender bordet, det gør det noget skidt at skulle bore sidste
opspænd, da man er nød til at køre første opsp., med mindre man "single
blokker" den igennem og springer manuelt. Men det er jo en halt anden sag.

Mvh
Leon

Fra : GK

Dato : 18-02-05 00:55

> [...]
> blokker" den igennem og springer manuelt. Men det er jo en halt anden sag.

HEJ igen .. du siger at du er landet på et 4 akset bearbejdningscenter
(tilsp i palette .. hvad mener du lige med det ) ???? for mig er et 4 akset
center X Y Z og en A akse (eller C akse ) ,, for mig lyder det som om det er
en drejebænk med en C akse og et A og B tårn .. men så nævner du også
paletter .. hvad er det for et apperat du har fået fat i der ..(hi hi ) og
du siger at du er ved at blive vandvittig over at den postprosessor ikke op
hæver borecyklus inden den vender bordet ..
det er ikke postprosessorerns skyld det er vel ham der har lavet den ,,der
har skylden ..det er jo en forudsætning for at kunne lave en postprosessor
der virker ordenligt at man kender maskinen og ved hvordan den skal kodes ..
jeg har selv lavet et par stykker til yasnac og haidenhain styringer ,, og
det er vel bare at rette den til så den G80 kommer med hvis det er det
eneste problem ... kan du ikke lige skære det lidt ud i pap hvad problemet
er for det kan jo ikke være meningen at man skal stå og single blokke sig
igemmen .. hvad med at lave det som to prg.er og køer hoved prg hvor man
kalder under prgér som så er sat til at køre på hver sin palette .. det
burde da kunne lade sig gøre for palette A skal vel have af vide hvilket prg
der skal køres på den palette og B lige så ,, jeg har tit haft 3 prger til
at
køre på eks palette A med 3 nulpunkter og 2 prgér på palette B og så
har jeg bare lavet et hoved prg til at styre det hele med det er jo til at
finde ud af ..

Mvh GK

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 18-02-05 21:09

> [...]
> en drejebænk med en C akse og et A og B tårn .. men så nævner du også
> paletter .. hvad er det for et apperat du har fået fat i der ..(hi hi )

Okuma MX-40HA med OSP7000, 60vkt, 12000omdr, 2 palletter med 360gr
tilspænding (B-akse).

> [...]
> der virker ordenligt at man kender maskinen og ved hvordan den skal kodes
> jeg har selv lavet et par stykker til yasnac og haidenhain styringer

Det har du da ret i, men de har programmeret sådan på maskine de sidste 5år
og som ny mand i teamet er de nok ikke lette at overbevise.
Jeg har kørt 5år med Yasnac MX1+2 på Matsuura bearb.center.

> [...]
problemet
> er for det kan jo ikke være meningen at man skal stå og single blokke sig

Et emne har 2 opspænd på samme pallette (B0+B180) i B0 forbores der 20
huller og i B180 4 huller.
***
N111 TxM6
M1
G56 H XYZ
SxMx
B0
G15 Hx
G71 Z200
NCYL G81 XY R Z M8...
XY
XY
XY
NCYL CALL O1
----- her ville jeg have G80
N112 NCYL B180 -- blok nr
G56 Hx --- vkt nul
SxMx -- omdr
G15 Hx
----- G81 osv...
XY
XY
XY
XY
G80M9

ved hop når B0 er kørt tom skulle jeg så bare blok søge til N112

> .. hvad med at lave det som to prg.er og køer hoved prg hvor man
> kalder under prgér som så er sat til at køre på hver sin palette

Det gør vi også... (køre forskellige enmer på 1 og 2)
Pallette check prg, hvis pal 1 kør xxxxx.min osv
Okuma kalder det "Plan skifte"...

Mvh
Leon

Fra : GK

Dato : 19-02-05 02:03

> [...]
>
> Det gør vi også... (køre forskellige enmer på 1 og 2)
> Pallette check prg, hvis pal 1 kør xxxxx.min osv

hej igen igen . ja leon det det ser også for mig ud til at den er helt i
skoven ,, nu siger du at de har programmeret den sådan de sidste 5 år .. så
er det jeg kommer til at tænke på om de folk der programmere den også er de
folk der køere med maskinen eller er det nogle folk
der bare sidder på et kontor og programmere i edgecam og uden at vide en
skid om de koder der kommer ud i den anden ende ... for det problem hade jeg
også der hvor jeg var ansat sidst .. jeg fik nærmest et chock da ham der
lavede programmerne sagde at han viste ikke en skid om alle de tal og koder
der kom ud i den anden ende .. jammen kæreste ven hvordan kan du så
kontrollere om det du laver er rigtig .. (manden) jeg regner da ikke med at
der sker noget ,,,, .. så er det man er ved at rive håret af sig selv du
skulle se nogle programmer han lavede de kørte både i øst og i vest .. 6000
rmp på en 25 mm ende fr og en feed 150 i sverker 21 O.V.S i den dur ..
og ikke nok med det ham der hade lavet den postprosessor de brugte var af
samme kaliber ..så du kan nok regne ud hvordan den postprosessor var skruet
sammen .. hvis man skulle køre med radius-comp kørte den på den forkerte
side af stregen og kørte i Z efter G41 og 117 andre mærkelige ting .. der
kommer lige et eks her under ( hi hi) et emne der er 100 x100 og med
radius 10 i hvert hjørne og hvor der bliver kørt en bane rundt om emnet i 2
stepog med radius-comp ,, x0 y0 ligger i nederste venstre hjørne ... kan
du finde fejlene
... der er ikke så lidt af dem hi hi hi

(TNR1 10.0MM 10 MMENDE FR )
N0G17G90G40
G0G54
M93
G00G80G90M09
G53Z0M05
T01M06(10.0MM 10 MMENDE FR )
G00G90G54X-25.0Y10.0
G43Z2.0H01 M03 S375T01
M8
G1F150.0
G41X-20.0D31
Z-5.0F60.0
F150.0
X0.0
Y90.0
G2X10.0Y100.0R10.0
G1
X90.0
G2X100.0Y90.0R10.0
G1
Y10.0
G2X90.0Y0.0R10.0
G1
X10.0
G2X0.0Y10.0R10.0
G1
X-20.0
G0Z20.0
Z3.0
G1Z-10.0F60.0
F150.0
X0.0
Y90.0
G2X10.0Y100.0R10.0
G1
X90.0
G2X100.0Y90.0R10.0
G1
Y10.0
G2X90.0Y0.0R10.0
G1
X10.0
G2X0.0Y10.0R10.0
G1
X-20.0
G0Z20.0
G00G80M9
G53Z0
G53X-300.Y0
M30
%

N111 TxM6
M1
G56 H XYZ
SxMx
B0
G15 Hx
G71 Z200
NCYL G81 XY R Z M8...
XY
XY
XY
(GK) jeg ville nu sætte den G80 her da borecycklen er slut her (GK)
NCYL CALL O1
----- her ville jeg have G80
N112 NCYL B180 -- blok nr
G56 Hx --- vkt nul
SxMx -- omdr
G15 Hx
----- G81 osv...
XY
XY
XY
XY
G80M9 (GK) for se nu her står den G80 jo hvor den skal (GK)

Fra : Leon Hulstroem \(job~

Dato : 19-02-05 12:24

> [...]
> skoven ,, nu siger du at de har programmeret den sådan de sidste 5 år ..

> er det jeg kommer til at tænke på om de folk der programmere den også er

Jo det er de samme personer.... Men man er ikke dygtigere end man er blevet
lært op...
Jeg kan jo sagtens sige at det er let.. jeg har skrevet 2500+ 2D ISO
programmer i hånden.
Det er dog første gang jeg kører med horisontal maskine og B-akse..

> [...]
> der sker noget ,,,, .. så er det man er ved at rive håret af sig selv du
> skulle se nogle programmer han lavede de kørte både i øst og i vest ..

På en tidligere arbejdsplads fik PTA lov til at være tilstede under
indkøring, indtil at de havde fattet hvordan man ville have det.

> 6000 rmp på en 25 mm ende fr og en feed 150 i sverker 21 O.V.S i den dur

Der kan man foralvor tale om "røg & damp" *gggg*

Det ligner noget Fanuc/Yasnac kode...

> (TNR1 10.0MM 10 MMENDE FR )
> N0G17G90G40
> G0G54
> M93
> G00G80G90M09
> G53Z0M05

Så er der vist heller ikke mere der kan ophæves og stoppes *gggg'

> T01M06(10.0MM 10 MMENDE FR )
> G00G90G54X-25.0Y10.0

Hvor blev Z af... Y!!! Y-10.Z50.

> G43Z2.0H01 M03 S375T01

Her går den sikkert i fejl.. T1 kan ikke sættes i pocket da den sidder i
spindel !!

> M8
> G1F150.0
> G41X-20.0D31

*gg* den kan vel kompencerer selv X0

> Z-5.0F60.0
> F150.0
> X0.0 !!!!!!!
> Y90.0
> G2X10.0Y100.0R10.0
> G1
> X90.0
> G2X100.0Y90.0R10.0
> G1
> Y10.0
> G2X90.0Y0.0R10.0
> G1
> X10.0
> G2X0.0Y10.0R10.0

G00G40X-25.0Y10.0

> G1
> X-20.0
> G0Z20.0

Kan det uden at lave sjove cirkler !!!

> Z3.0
> G1Z-10.0F60.0
> F150.0
> X0.0

G1G41X0D31F150

> Y90.0
> G2X10.0Y100.0R10.0
> G1
> X90.0
> G2X100.0Y90.0R10.0
> G1
> Y10.0
> G2X90.0Y0.0R10.0
> G1
> X10.0
> G2X0.0Y10.0R10.0

G0G40X-25Z10M9

> G1
> X-20.0
> G0Z20.0
> G00G80M9
> G53Z0
> G53X-300.Y0

M00 så skal man ikke se på signalblinket

> M30
> %

> XY
> (GK) jeg ville nu sætte den G80 her da borecycklen er slut her (GK)
> NCYL CALL O1 <--- ikke helt for der er typisk ny Z værdi og flere huller
i subprg

Når du borer 10 stk M6 og 11 stk M8 så ville man smide XYZ i underprg'er..
så skal de kun rettes et sted

Mvh
Leon
(CYCLE84 (2,0,2,-14,,,5,,1,0,500,100) !!!!!!!!!!!!!!!! Siemens for
viderekommende)

Fra : GK

Dato : 20-02-05 02:27

> Det ligner noget Fanuc/Yasnac kode... (GK) det er matsuura yasnac så
det kenner du jo (GK)

> Så er der vist heller ikke mere der kan ophæves og stoppes *gggg'
(GK) hihi ja mindre kunne jo gøre det (GK)

> Hvor blev Z af... Y!!! Y-10.Z50. (GK) ved ikke lige
hvor du vil hen med den her .. det er noget du selv har skrevet væk med det
(GK)

> Her går den sikkert i fejl.. T1 kan ikke sættes i pocket da den sidder i
spindel !!

(GK) nej det gør den ikke det er bare et forvalg af værktøj og det sidder
i spindel .. den inorere det bare og fortsætter (GK)

retningen og det er også ok (GK)

> *gg* den kan vel kompencerer selv X0 (GK) ja den burde køre til x0 det
er korekt (GK)

companceret og det må man ikke så går det galt ha ha (GK)
en skid om hvor den er henne og køer helt i skoven (GK)
bliber ikke op hævet .og så køer den squ bare op i Z20 hi hi (GK)

> Kan det uden at lave sjove cirkler !!!
(GK) nej det kan den ikke det har du helt ret i he he og sådan
fortsætter det ellers med borecyckler / lommer/ slot og hvad man ellers
bruger .. hvad mener du om sådan en dygtig mand der har lavet den
postprocessor .. han mente selv at han var den bedste til at lave prgér af
os alle sammen og du skulle fanme ikke komme og fortælle ham noget for det
hade vi ikke en skid forstand på hi hi hi (GK)

> G1G41X0D31F150

> G0G40X-25Z10M9

> M00 så skal man ikke se på signalblinket (GK) nej det er også træls
at se på (GK)

(GK) mon ikke den postprocessor jeg har lavet er en lille tand bedre hi hi
se selv her under (GK)

%
O0001
( T01 DIA 10.0 10 MM )
G17 G40 G90
G80
G53 Z0
G54
T01M06(10 MM )
S375 M03
T01M01 (GK)hade jeg haft et værktøj mere .. eks et bor så hade den
forvalgt det ..eks et bor der sad i T04 ..så villle der stå T04M01
istedet (GK)
M08
G00 X-25.0 Y10.0
G43 Z20.0 H01
Z3.0 F150
G01 Z-5.0 F60
G41 X0.0 D32 F150
Y90.0
G17 G02 X10.0 Y100.0 R10.0
G01 X90.0
G02 X100.0 Y90.0 R10.0
G01 Y10.0
G02 X90.0 Y0.0 R10.0
G01 X10.0
G02 X0.0 Y10.0 R10.0
G40 G01 X-25.0
Z-10.0 F60
G41 X0.0 D32 F150
Y90.0
G02 X10.0 Y100.0 R10.0
G01 X90.0
G02 X100.0 Y90.0 R10.0
G01 Y10.0
G02 X90.0 Y0.0 R10.0
G01 X10.0
G02 X0.0 Y10.0 R10.0
G40 G01 X-25.0
G00 Z20.0
G00 Z50.0 M09
G53 Z0 M19
M30

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 20-02-05 12:37

> (GK) mon ikke den postprocessor jeg har lavet er en lille tand bedre hi hi
> se selv her under (GK)
>
> %
> O0001
> ( T01 DIA 10.0 10 MM )
> G17 G40 G90
> G80
> G53 Z0
> G54
> T01M06(10 MM )
> S375 M03
> T01M01 (GK)hade jeg haft et værktøj mere .. eks et bor så hade den
> forvalgt det ..eks et bor der sad i T04 ..så villle der stå T04M01
> [...]

frihånd

%
O0001
(tegn.nr)
(kunde)
(dato)
()
(vkt liste)
(T19 20MM SK.FR HSS D59)
(T20 20MM SL.FR. HM D60)
()
G0 G90 G80 G40 G17
G91 G28 Z0
N19 T19 M6 (20MM SK.FR. HSS D59)
M1
S800 M3 T20
G43 H19
G0 G90 G54 X-25. Y-25. Z50.
Z-10. M8 (ikke alt det G1 fedteri, 10 sek. på 200emner er penge)
M98 O1000 D59 F180
G0 Z50. M9
G91 G28 Z0 M29
N20 (T20 20MM D60)
M1
S1600 M3
G43 H20
G0 G90 G54 X-25. Y-25. Z50.
Z-10. M8
M98 O1000 D60 F280
G0 Z50. M9
G91 G28 Z0 M5
G53 X0 Y0 (X HVOR DIN LÅGE NU LIGE ER)
M30
%
%
O1000
(TEGNNR UNDERPR KONTUR)
G1 G41 X0
Y90.
G2 X10.Y100. R10.
G1 X90.
G2 X100. Y90. R10.
G1 Y10.
G2 X90. Y0 R10.
G1 X10.
G2 X0 Y10. R10.
G1 G40 X-25.
G0 Z50. M9
M99
%

Mvh Leon

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 20-02-05 12:42

> M98 O1000 D59 F180

Ups !! M98 P1000 ......

-Leon

Fra : GK

Dato : 20-02-05 20:20

nå det var bedre ..skulle lige til at brokke mig

Fra : GK

Dato : 20-02-05 20:18

> [...]
> (kunde)
> (dato)
> ()
> (vkt liste)
> (T19 20MM SK.FR HSS D59)
> (T20 20MM SL.FR. HM D60)
> ()
> G0 G90 G80 G40 G17
> G91 G28 Z0
> N19 T19 M6 (20MM SK.FR. HSS D59)
> M1
> S800 M3 T20
> G43 H19
> G0 G90 G54 X-25. Y-25. Z50.
> Z-10. M8 (ikke alt det G1 fedteri, 10 sek. på 200emner er penge)

ja ja rolig nu leon ,, nu laver jeg værktøjer form og snit/stans så en enkel
G1 har ikke den store betydning ,,men ja hvis vi snakker mange emner så har
det jo noget at sige ..nå ...nu er det emne vist ved at være uddebateret
...så vi må finde på noget andet at diskutere .. og der må da være andre her
i gruppen der sidder med et problem vi kan vride vrangen ud af .. så fyr
bare løs