Legater og fonde
Fra : The Jam

Dato : 10-02-05 21:28

Hej

Jeg er forældre til et barn i 2 klasse. som har nogen problemer ud
over det sædvanlige, desvære

Vi prøver nu at få et lille projekt for dem, i håber om vi kan ret
lidt, op på de problemer der er i klassen.

kan i hjælp mig med, nogen steder vi kan gå hen og søg noget hjælp ??
det er meget små penge det drejer sig om, med, vi er bange for, det
vil holde nogen væk, hvis de selv skal, betale det.

M.V.H

Brian

Fra : Gukker

Dato : 10-02-05 23:13

"The Jam" <trade@the-jam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det er meget små penge det drejer sig om, med, vi er bange for, det
> vil holde nogen væk, hvis de selv skal, betale det.

kunne man foreslå en fælles skovtur for både forældre og elever? Noget, der
kan ryste eleverne sammen på anden måde -eller hvad er problemerne
nøjagtigt?

Gukker

Fra : Hans Houmøller

Dato : 11-02-05 00:50

det er lidt svært at komme med råd og kommentarer, når du ikke skriver hvad
der er galt. Mulighederne for gætteri er jo utallige!
Hans

Fra : The Jam

Dato : 12-02-05 13:10

On Fri, 11 Feb 2005 00:49:51 +0100, Hans Houmøller
<hanshoumoller@mail.dk> wrote:

>det er lidt svært at komme med råd og kommentarer, når du ikke skriver hvad
>der er galt. Mulighederne for gætteri er jo utallige!
> Hans

Der er så meget galt, vi godt vil, ha en udefra til at kommer og
snakke med forælderne om det, en som kan komme med nogen ider om
hvordan vi få et beder, sammenhold imellem børne.
de leger ikke sammen, taler ikke pænt, mange af dem har problemer i
hjemet, ja der er næsten alt galt i den klasse.
det skal dog lige siges forælder kommer godt ud af det sammen.

Brian

Fra : HOVO

Dato : 22-02-05 03:01

The Jam wrote:

> de leger ikke sammen, taler ikke pænt, mange af dem har problemer i
> hjemet, ja der er næsten alt galt i den klasse.

Hej Brian!

Ikke for at gøre problemet mindre, men jeg er bange for at det du
beskriver ikke er så unormalt.

Det hele drejer sig om opdragelse. (Et ord der er af en eller anden gund
er blevet et fy-ord i nogle kredse)

Børn skal have mange kompetencer med i bagagen. Mange af disse
kompetencer SKAL børnene erhverve i hjemmet. Der er dog sket et skred i
den seneste snart mange år. Et skred der har betydet at vi forældre er
blevet bange for at opdrage på vores børn. Og der har vi svigtet.

De leger ikke sammen:

Nej det er svært for børn hvis de alle er opvokset som små konger og
dronninger i hjemmene. Socialkompetence kommer ikke ved at se tv eller
spille playstation, men gennem interaktion med andre børn og voksne.

Taler ikke pænt:

Noget man absolut skal opdrages til i hjemmet. Så er det vigtigt at have
gode rollemodeller i far og mor.

Mange af dem har problemer i hjemet:

Er måske en forklaring på problemerne. Hvis man ikke trives hjemme, ja
så er det også svært andre steder.

Der skal et stort arbejde til for at få tingene på sporet. Ikke kun i
skolen, men så absolut også i hjemmene. Det er et langt sejt træk der
kan tage ÅR....

Det har at gøre med den kultur vi har i samfundet. De værdier vi nok
ikke har så meget længere. Og igen ikke mindst, om vi forældre "tør"
opdrage vore børn. Der skal rigtig mange konflikter, diskussioner o.l.
til mellem barnet og den voksne for at barnet finder vejen. Her må vi
som voksne ikke svigte barnet, i den vildfarelse det er at tro at
konflikter for en hver pris skal undgås.

Skal jeg være lidt grov, vil jeg postulere, at vi bliver nødtil at vælge
mellem de materialistiske goder og børn. Hvad hjælper det at vi knokler
60 timer om ugen for at skrabe sammen til de mange V'er til os selv
(villa, volvo osv) og tv, dvd playstation og pc til ungerne, hvis vi
ikke har tid til at være sammen med dem.?

Det er et spørgsmål om at prioritere...

Nu kender jeg jo naturligvis ikke jer og de prioteringer i har som
forældre i jeres 2. klasse. Men kan kun forholde mig til det jeg oplever
som lærer og forældre.

Med venlig hilsen Hans ...