HW for ASL og net
Fra : steen

Dato : 08-02-05 06:10

Hej,

Er ganske uerfaren udi netværk, derfor vil jeg lige høre hvad jeg skal
købe af kort for at hægte et par maskiner op mod en Cisco router.

Den ene boks skal køre win98se, den anden OS/2 / eCS

Takker
--
steen - menzi.dk
      Lat 55.33254   Long 9.91410

Fra : Knud

Dato : 08-02-05 07:54

steen wrote:
> [...]
> købe af kort for at hægte et par maskiner op mod en Cisco router.
>
> Den ene boks skal køre win98se, den anden OS/2 / eCS

Afhænger af hvilken cisco router og opsætning af denne.

I bedste fald...kabler er nok

Knud

Fra : steen

Dato : 08-02-05 16:59

On Tue, 8 Feb 2005 06:53:32 UTC, Knud <knud-ch.skrald@nypost.dk>
wrote:

> Afhænger af hvilken cisco router og opsætning af denne.

Cisco 806

> I bedste fald...kabler er nok

Hmm... mangler man så ikke lige en firewall..??
--
steen - menzi.dk
      Lat 55.33254   Long 9.91410

Fra : Peter Volsted

Dato : 08-02-05 20:03

hi

> steen wrote:

> Cisco 806

> Hmm... mangler man så ikke lige en firewall..??

Jeg kender ikke 806 - min er 'kun' 677 - men hvis den har NAT indbygget
fungerer den med denne aktiveret som firewall

--
good luck

peter

Fra : Knud

Dato : 09-02-05 07:54

steen wrote:

> Cisco 806

> Hmm... mangler man så ikke lige en firewall..??

Du mangler at afsløre lidt om din ADSL forbindelse type/lev/privat/arbejde ?

Din 806 kan nogle ting som tyder på en VPN forbindelse hvor kan være fri
adgang til internettet på en port, en anden port til noget lukket
arbejde..etc.
Den kan en masse ting NAT hvilket giver downstream firewall i sig selv.
Har du adgang til ændre opsætning selv ?

Hvis din CISCO har en anden "opgave", er den simple løsning nok at købe
en billige router at sætte bagefter.

Knud

Fra : steen

Dato : 09-02-05 20:37

On Wed, 9 Feb 2005 06:54:15 UTC, Knud <knud-ch.skrald@nypost.dk>
wrote:

Hej Knud,

> Du mangler at afsløre lidt om din ADSL forbindelse type/lev/privat/arbejde ?

Jeg regner med at bestille en fra tele2, med fast IP, da den sikkert
på et tidspunkt for lov at hoste min hjemmeside - plus det kunne være
sjovt at tilgå den udefra.

> Den kan en masse ting NAT hvilket giver downstream firewall i sig selv.

Har set at eCS også har firewall - er det noget at satse på
istedet...??

> Har du adgang til ændre opsætning selv ?

Kender et par TDC folk..... Men er ikke sikker.

> Hvis din CISCO har en anden "opgave", er den simple løsning nok at købe
> en billige router at sætte bagefter.

Det har den ikke.

hygge
--
steen - menzi.dk
      Lat 55.33254   Long 9.91410

Fra : Knud

Dato : 09-02-05 22:51

steen wrote:
> [...]
>

> Jeg regner med at bestille en fra tele2, med fast IP, da den sikkert
> på et tidspunkt for lov at hoste min hjemmeside - plus det kunne være

Ok..har selv tele2 med fast IP 1048/256..er godt tilfreds

> Har set at eCS også har firewall - er det noget at satse på
> istedet...??

uden at kende eCS firewall i detaljer så ville jeg satse på Cisco'en

> Kender et par TDC folk..... Men er ikke sikker.

Det var mere ment om den var låst af din udbyder, hvilket jeg kan forstå
den ikke er.

> Det har den ikke.

Bare gå i gang med Cisco manualen og et par kabler....X timer..så kører det.

Knud

Fra : Allan

Dato : 11-02-05 02:27

On Tue, 8 Feb 2005 15:58:32 UTC, "steen" <spamfrit@paradis.dk> wrote:

> Cisco 806

> Hmm... mangler man så ikke lige en firewall..??

Forekommer mig nu ikke, at man hører om nogen, der har fået besøg på en OS/2 / eCS
Selv har jeg haft både server og alm pc kørende i mange år uden firewall uden problemer;
men har dog Injoy Firewall på dem idag.

eCS har en bassal firewall indbygget - i mangel på bedre.

Jeg foretrækker dog stadig FX (Injoy) Firewall. Logningsfaciliteter og overvågning er
alle pengene værd.

--
Allan.

It is better to close your mouth, and look like a fool,
than to open it, and remove all doubt.

Fra : Knud

Dato : 11-02-05 07:47

Allan wrote:

> [...]
>
> eCS har en bassal firewall indbygget - i mangel på bedre.
>
> Jeg foretrækker dog stadig FX (Injoy) Firewall. Logningsfaciliteter og overvågning er

Da det drejer sig flere maskiner (en eCS og WIN98se) må det være oplagt
at gå i gang med den bestående router som iøvrigt ser rimelig "fancy"
ud...den klarer så både firewall og NAT

Knud

Fra : steen

Dato : 11-02-05 17:39

On Fri, 11 Feb 2005 01:27:25 UTC, "Allan" <allan2@warpspeed.dyndns.dk>
wrote:

> Jeg foretrækker dog stadig FX (Injoy) Firewall. Logningsfaciliteter og overvågning er
> alle pengene værd.

OK - og så tilbage til starten: Hvad skal jeg se efter når jeg køber
netkort, hvis eCS skal stå som server..??

Hygge
--
steen - menzi.dk
      Lat 55.33254   Long 9.91410

Fra : Allan

Dato : 13-02-05 18:57

On Fri, 11 Feb 2005 16:38:33 UTC, "steen" <spamfrit@paradis.dk> wrote:

> OK - og så tilbage til starten: Hvad skal jeg se efter når jeg køber
> netkort, hvis eCS skal stå som server..??

Køb du bare et 50,- kort, de fungerer normalt udemærket.
Chip ombord på disse er typisk Realtek 8139, som har udemærket understøttelse.

Vil du ofre mere på sagen, så er Intel PRO 100 normalt osse et fint valg.

Fra : Bent Nielsen

Dato : 13-02-05 21:18

Allan wrote:

> Køb du bare et 50,- kort, de fungerer normalt udemærket.
> Chip ombord på disse er typisk Realtek 8139, som har udemærket understøttelse.
Ved brug af Realtek 8139 chips og den driver der er med eCS 1.2 er du
sikker på at share IRQ ikke giver problemmer med netkort. Det er ikke
alle lidt ældre driver som er glad for share IRQ med USB og grafikkort.
VIA onbord driver har dette problem, så hvis man bruge alle IRQ er det
en god ide at bruge ef add one kort som Reateck 8139.

Hvis du har et Reatech 8139x udgave og ikke 8189C 8139D , så skal du
selv vælge den driver ved install, men en 8139D findes den selv ved
install.

Fra : Allan

Dato : 14-02-05 17:52

On Sun, 13 Feb 2005 20:17:36 UTC, Bent Nielsen <postmaster@x2000.dk> wrote:

> Ved brug af Realtek 8139 chips og den driver der er med eCS 1.2 er du
> sikker på at share IRQ ikke giver problemmer med netkort.

Ja.

> Det er ikke
> alle lidt ældre driver som er glad for share IRQ med USB og grafikkort.
> VIA onbord driver har dette problem,

Ja, VIA slås jeg osse selv med - og der er nok ingen udsigt til, at de
laver nye drivere. Bortset fra det bruger OS/2 ikke noget interupt
til grafikkort, så der får man nu aldrig noget share problem.

Fra : Bent Nielsen

Dato : 14-02-05 23:46

Allan wrote:

> [...]
> laver nye drivere. Bortset fra det bruger OS/2 ikke noget interupt
> til grafikkort, så der får man nu aldrig noget share problem.

Nej men der er mange som dual booter m.m så jeg skrev det med, da ikke
alle bruge at disable IRQ.

Selv bruger jeg ofte DOS BOX med VESA driver, og de gør brug af irq
hvis muligheden er til stede.

Fra : Allan

Dato : 15-02-05 20:55

On Mon, 14 Feb 2005 22:46:12 UTC, Bent Nielsen <postmaster@x2000.dk> wrote:

> Nej men der er mange som dual booter m.m så jeg skrev det med, da ikke
> alle bruge at disable IRQ.

Det er heller ikke nødvendigt at disable grafik interuptet. Da der jo ikke indlæses
nogen driver der bruger det, bliver det aldrig et problem.

> Selv bruger jeg ofte DOS BOX med VESA driver, og de gør brug af irq
> hvis muligheden er til stede.

En Vesa driver i en OS/2 DOS box ?

Fra : Bent Nielsen

Dato : 15-02-05 23:44

Allan wrote:

> Det er heller ikke nødvendigt at disable grafik interuptet. Da der jo ikke indlæses
> nogen driver der bruger det, bliver det aldrig et problem.

> En Vesa driver i en OS/2 DOS box ?

ja

her er klip fra noget af et program jeg afvikler i OS2 DOS BOX

[screen 0]
device = VESA Compatible SuperVGA: 1280x1024 TrueColor
driver = VESA TrueColor SVGA Driver

bigMousePointer = false
[mouse]

info = 16384
driver = GENMOUSE.GEO
device = No idea
[keyboard]
driver = Danish Extended Keyboard

device = Danish Extended Keyboard
keyboardAltGr = true
keyboardShiftRelease = false
keyboardSwapCtrl = false
keyboardTypematic = 40
[heapspace]
heapSpaceLimitsEnforced = false

Jeg kan skifte mellem OS2 PM og dette program from og tilbage uden at
problemmer.

Hvis du bruger et lidt ældre grfikkort som kun har vesa 1.2 , så bruger
man bare en software bios og så er der vesa 2.0.

Men da du ikke bruger de pogrammer som jeg, så har du nok ikke dette
behov. Men det er ikke alle grafikkort det har lige god vesa support
selv om MSD skriver vesa 2 eller vesa 3 understyttelse.