Inversteringsforeninger på nettet
Fra : Flemming Hansen

Dato : 05-02-05 00:02

Hej

Kan man selv investere et beløb f.eks. 500.000 i Nordeas
investeringsforening, via nettet på f.eks. nordnet?

Hvis man kan, må der da være en del penge at spare, idet Nordea ca. tager
2500 kr. for at lave investeringen, men også 2500 kr. for at tage dem ud
igen. Med de priser Nordnet reklamerer med, kan det jo gøres meget billigt,
men kan sådanne investeringsforeninger overhovedet handles på nettet.

Er der evt. nogle bedre alternativer til Nordeas investeringsforeninger -
investeringen forventes at løbe i to år.

Mvh.
Flemming

Fra : Peter H

Dato : 05-02-05 11:49

Nordeas inv.foreninger hører til blandt de ringeste. Hvordan er du kommet
frem til at det skal være Nordea?
De bedste er de der perfomer godt udafhængigt at konjunkturer og er fx

Sparinvest value aktier, Valueinvest global, Nielsen Global value og
senest
er carnegie begyndt at interessere sig for value aktier, dvs
Carnegie emerging markets og Carnegie Gobal har nok en lys fremtid.

En god forening er de, der klarer sig bedre end konkurrenter (det gør
nordea
ikke), herunder også de med dygtige porteføljemanagers, som Peter
Bundgaard
SEBinvest Danmark (+65% på 5 år, på trods af nedgang i KFX siden år 2000).

Ellers er din økonomiske betragtning åbenlys sand og rigtig set. Nordea er
ublu i deres gebyrer og Nordnet har glimrende introtilbud og også bagefter
er de billige med gebyrer på 69 pr handel.

PH

Fra : Joakim von And

Dato : 05-02-05 12:45

"Peter H" <Peter@Herzberg.com> skrev i en meddelelse

snip...

> [...]
> Bundgaard
> SEBinvest Danmark (+65% på 5 år, på trods af nedgang i KFX siden år 2000).

En gammel historie fortæller om en far, der ville vide, hvilken af hans tre
sønner, der skulle arve hans formue.
Han gav dem derfor 1000 kr hver, som de skulle forvalte på bedste vis. Efter
en uge skulle de fremvise beløb og afkast.

Efter en uge havde:

- A stadig 1000 kr
- B 2000 kr
- C 0 kr

Faren gjorde straks B til universalarving, hvorefter han spurgte sønnen,
hvordan han havde båret sig ad. B svarede: Jeg slog plat eller krone med C
om 1000 kr og vandt.

Pointen er imidlertid, at set ud fra et investeringssynspunkt var A den
klogeste af de tre. Den forventede formue var for de 3 sønner 1000 kr, men A
valgte investeringen med den mindste risiko.

Kort sagt i en usikker verden er sammenhængen ml. dygtighed og resultat
svag. Det gælder også for investeringsforeninger og porteføljemanagers.

JvA

Fra : Peter H

Dato : 05-02-05 16:04

> Kort sagt i en usikker verden er sammenhængen ml. dygtighed og resultat
> svag. Det gælder også for investeringsforeninger og porteføljemanagers.
>
> JvA

Det er nemlig helt rigtigt. Der er stort set ingen sammenhæng og kun ganske
få skiller sig ud og det er disse jeg har fremført for der ER lavere risiko
via valueinvesteringer, idet de ikke spår om fremtiden hvad
vækstinv.foreninger gør som dækker 9/10 af alle investeringsforeninger.

De gode inv.foreninger perforner ganske lidt bedre pr måned og bedre set
over 1 år, men markant bedre set over flere år.
Og det er typisk de bredeste, der performer bedst, globale valueafdelinger
mens SEBINVEST DANMARK har fokus på value i deres afdeling, ligesom Carnegie
har performet glimrende set over 10 år.

Det er de små ekstra performance over år, der giver den store forskel, for
der er markant forskel på inv.afdelinger.
JYSKE/DANSKE/NORDEA/SYD/EGN/MIDT/BG invest etc performer mere eller mindre
ens, mens NIELSEN, SPAR, SEB, SCHRØDER, DEXIA har afdelinger der outperfomer
klart år efter år. Det er faktisk præcis dem, der ikke er tilknyttet et
filialnet.NIELSEN GLOBALE VALUE invest har eksisteret i 2 år og ligger på
+65%, vel at mærke i lavrisikoaktier, der ikke er vækstorienterede. SPAR
INVEST VALUE steg selv under nedturene i starten af dette årtusinde og
skyldes at de ikke har vækstaktier, der stiger på fremtidens forventniger
men på historiske fakta omkring virksomhedens udvikling. Dette er
selvfølgelig ikke en garanti for fortsættelse, men dog mere sandsynlig end
gætværk om fremtiden.

PH

Fra : Flemming Hansen

Dato : 05-02-05 23:44

"Peter H" <Peter@Herzberg.com> skrev i en meddelelse
> Nordeas inv.foreninger hører til blandt de ringeste. Hvordan er du kommet
> frem til at det skal være Nordea?

Tak for dit svar Peter.
Det er det min bank (Nordea) som foreslår og eftersom jeg ikke ved så meget
om det så det da meget tiltalende ud.

> De bedste er de der perfomer godt udafhængigt at konjunkturer

Jeg har kigget lidt på morningstar.dk - her kan jeg se, at man udover
handelsomk. til feks. Nordnet skal betale handelsomk. 1-4% af formuen +
indløsningsgebyr m.m. til foreningerne. Mon ikke disse omk. er med i Nordeas
2500 kr.?

Jeg kan se, at det kræver en del indsigt i investeringskunsten hvis man selv
skal sammensætte noget som svarer til en ikke alt for risikofuld
investering. Er der nogen lette alternativer, hvis kravet blot er er en
årlig forrentning på ca. 6-7%?

Fra : Jens G

Dato : 06-02-05 08:40

On Sat, 5 Feb 2005 23:44:04 +0100, "Flemming Hansen"
<flemming.r.hansen@wanadoo.dk> wrote:

[...]
>Tak for dit svar Peter.
>Det er det min bank (Nordea) som foreslår og eftersom jeg ikke ved så meget
>om det så det da meget tiltalende ud.

Du kan prøve at se på http://www.sharpe.dk/, hvor der er en oversigt
over forskellige investeringsforeninger, og du kan sortere efter
afkast, rating og risiko.

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : Peter H

Dato : 07-02-05 00:54

llem købs og salgskurs er ikke særlig stor, så de 2500kr du
skal betale i gebyrer er udover spreadet, som du også mister på.
Det er ikke særligt svært at få mere end 6-7% om året. Mange obligationer
giver 10-15% pa, især lige uden for EU og en markant risikospredning i
højrenteobligationer kan ikke give andet end 10-15% pa set over flere år,
men selvfølgelig kan du være uheldig at lige netop i de 2 år du har disse
inv.afdelinger falder netop de valuter, der har den højeste disponering i
inv.afdelingen.

Men en spredning i Danske Invest Højrentelande, SEBinvest Danmark, Nielsen
Global Value, Sparinvest value, carnegie emerging med 100K i hver kan næsten
ikke give andet end 10-20% pa. Og naturligvis handlet gennem Nordnet (evt
etrade). Det koster kun 20kr i introtilbud at handle, dvs 100kr i samlede
handelsomkostninger for at handle for 500K.

Det er meget fornuftigt ikke at have enkeltaktier og ikke spå om fremtiden.
Derfor giver ungarske, tyrkiske, ukraine obligationer op til 15% og vi ved
ikke om valutakursen går op eller ned, så hvis du spreder dig i disse
obligationer via køb af danske invest højrentelande eller sydinvest
højrentelande eller SEBinvest emerging Bonds el lign, så burde det være
således at halvdelen af valutaerne stiger og halvdelen falder, men du vil
altid få 10-15% pa. Men selvfølgelig kan det være at lige netop i de lande
stiger renterne, så garanti gives ikke. Ved markant risikospredning kan det
ikke gå ret galt og det er ABC for investorer, så du er nok startet helt
rigtigt ved at ønske at vælge en stak inv.foreninger. Du kan blot optimere
ved at vælge de nævnte - ifølge min opfattelse som de bedste/laveste
risiko.

Fra : Peter H

Dato : 07-02-05 09:29

Der er en meget fin artikel i BØRSEN idag 7 feb om Sparinvest Value Aktier
på side 21, hvor managerne interviewes og en måling har vist at netop
Sparinvest Value aktier har vist sig at have den bedste kombination af
højt
afkast og laveste risiko blandt 500 inv.fonde i europa. Nielsen Global
value
er ikke med men skyldes nok at den kun har haft en kort levetid, men OLE
Nielsen, der er bag Nielsen Global value kommer fra Sparinvest!

Fra : Rasmus

Dato : 12-02-05 00:27

"Flemming Hansen" <flemming.r.hansen@wanadoo.dk> wrote in message

> [...]
> skal sammensætte noget som svarer til en ikke alt for risikofuld
> investering. Er der nogen lette alternativer, hvis kravet blot er er en

Lover Nordea dig en forrentning på 6-7 %???

Jeg har spurgt dem om middel risiko inverstering over en periode på 6 år, de
angiver ca. 4-5% som årlig forrentning.

mvh
Rasmus

Fra : Joakim von And

Dato : 06-02-05 10:36

> [...]
>
> Er der evt. nogle bedre alternativer til Nordeas investeringsforeninger -
> investeringen forventes at løbe i to år.

Hvorvidt der er bedre alternativer til Nordeas investeringsforeninger, kan
kun du vurdere. Jeg vil blot anbefale dig at overveje, hvorvidt det er
hensigtsmæssigt, at investere et beløb af den størrelsesorden i
aktiebaserede investeringsforeninger, når der er tale om en forholdsvis kort
investeringshorisont på 2 år og som almindelig fri opsparing (læs
regler for aktiebeskatning).

JvA