Video overvågning
Fra : Søren N

Dato : 30-01-05 15:06

Eftersom de tidligere indlæg ang. hestemishandlingerne og den efterfølgende
debat om div. sikkerhedsforanstaltninger ikke længere kan findes på TDC's
nyhedsgrupper, vil jeg gerne have lov til at spørge :

Hvordan gik det Jer, som installerede video overvågning.

Hvilket udstyr købte I, og var I tilfredse med det ?

Skal man sidde "klistret" til monitoren for at overvåge stalden, eller
optager I det på video ?

Skal det køre kontinuert, eller kan det startes af fx. åbning af dør,
tænding af lys, bevægelse (hvilket vel kræver et vist minimum af lys), eller
...... ?

Jeg hører meget gerne om Jeres erfaringer - og også om prisen for udstyret.

Vi har selv en relativ lille stald med 9 bokse og 3 indgange.

Mvh,
Søren N

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 30-01-05 18:08

Søren N wrote:
> [...]
> nyhedsgrupper, vil jeg gerne have lov til at spørge :
>
> Hvordan gik det Jer, som installerede video overvågning.

Jeg har (ikke relateret men måske teknisk relavant) installeret
video-overvågning i vores hestetrailer.

Jeg købte et trådlæst kamera+lille fjernsyn for 500 kr. i Harald Nyborg,
og skruede det op i traileren i en lille kasse.

Jeg købte også et ukurant kamera-obejktiv til en 50'er, og skilte det af
for at montere et minus glas (vidvinkel) foran kameraet.

Det virker til at fungere fint, men har dog noget svært ved at håndtere
modlys, som f.eks. dagslys set ud over bagklappen.

-dennis

Fra : Sverre Stokke

Dato : 31-01-05 06:32

"S¯ren N" <sorennielsen66@_FJERN_DETTE_hotmail.com> den 30. januar 2005
kl. 15:05 +0100 skrev:
>Eftersom de tidligere indlæg ang. hestemishandlingerne og den
>efterfølgende
>debat om div. sikkerhedsforanstaltninger ikke længere kan findes på TDC's
>nyhedsgrupper
Du kan finde det hele på http://groups.google.com

Hilsen Sverre.

Fra : Søren N

Dato : 31-01-05 20:48

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
> "S¯ren N" <sorennielsen66@_FJERN_DETTE_hotmail.com> den 30. januar 2005
> kl. 15:05 +0100 skrev:
> Du kan finde det hele på http://groups.google.com
>
> Hilsen Sverre.

Hej Sverre

Tak, det havde jeg ikke lige tænkt på.
Men der har ikke været nogen særlig opfølgning, kan jeg se.
Også tak til Dennis.

Jeg vil overveje en installation i vores stald, så derfor vil jeg fortsat
gerne spørge Jer her i gruppen, hvordan er Jeres erfaring med
videoovervågning. Funker det tilfredsstillende? Kan I anbefale Jeres løsning
til andre?
Hvilke plusser og minusser er der ved installationen.

Hvis I ikke selv har videoovervågning, har I så evt. erfaring fra andre?
På forhånd tak.

Mvh
Søren N

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 01-02-05 12:57

Søren N wrote:
> [...]
> gerne spørge Jer her i gruppen, hvordan er Jeres erfaring med
> videoovervågning. Funker det tilfredsstillende? Kan I anbefale Jeres løsning

Hvis du vil overvåge en dør, kan det næppe blive vellykket med det
billige udstyr Harald Nyborg, Bilka et. al. har.

Idet døren åbner ud til dagslyset vil kameraet typisk blive blændet i et
stykke tid, og dermed ikke have den ønskede effekt.

Men i andre situationer er de sikkert udemærkede.

Jeg har også indtryk af at det ville være lidt pebret med udstyr til
kontinuerlig optagelse på harddisk eller bånd. For det er vel ikke en
mulighed at sidde og kigge på skærmen konstant.

-dennis

Fra : Søren N

Dato : 01-02-05 17:56

"Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kontinuerlig optagelse på harddisk eller bånd. For det er vel ikke en
> mulighed at sidde og kigge på skærmen konstant.

Jeg glemte en vigtig detalje!
Det er udelukkende natlig overvågning vi er interreseret i, f.eks.
eventuelle ubudne gæster. Og altså i mørke eller svagt lys.
Vi skal ikke sidde og kigge på hinanden eller os selv
Det er ikke fordi vi er blevet 'paranoide' af alt det der skete i efteråret,
men alligevel en ekstra sikkerhed.

Jeg mener at Lene, som også er herinde, havde alle tænkelige
foranstaltninger for at sikre hestene bedst muligt. Måske også natlig
videoovervågning?

Men Dennis, du har nok ret i at det kan blive en pebret affære

Mvh
Søren N

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-02-05 09:27

"Søren N" <sorennielsen66@_FJERN_DETTE_hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Det er udelukkende natlig overvågning vi er interreseret i, f.eks.
> eventuelle ubudne gæster. Og altså i mørke eller svagt lys.

Det fra Bilka virker ikke ret godt i totalt mørke i et rum uden vinduer.
Desuden er det ikke imponerende i et rum hvor det skal filme ud af vinduet
med mindre det er tæt på vinduet, da vinduesrammen danner for meget kontrast
og lyser for meget op.

> [...]
> videoovervågning?
>
> Men Dennis, du har nok ret i at det kan blive en pebret affære

I hvert fald hvis det skal være kvalitet.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Lene

Dato : 02-02-05 15:49

"Søren N" <sorennielsen66@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en meddelelse
Klip.
> Jeg mener at Lene, som også er herinde, havde alle tænkelige
> foranstaltninger for at sikre hestene bedst muligt.

Ja, det er korrekt! Jeg har installeret video med infrarød kamera, som
optager til videoen. Billedkvaliteten er begrænset, men brugelig. Jeg har
boltet alt, hvad boltes kan og installeret røgalarmer + sat pulverslukkere
op. Der er kommet bevægelses alarmer op så hele hytten går amok, hvis der er
bevægelse ved døre og vinduer. Der er sat strøm uden på alle boksene, (og
ja, loven om strøm i stalde er overholdt), så evt. ubudne gæster får et
solidt rap over nallerne. Jeg har også anskaffet en vagthund, som bor i
stalden, - og det af den meget fine model, som bider først og spørger
bagefter!

Kort sagt, så er min stald sikret bedre end Fort Knox, men jeg bor altså
også mindre end 5 km fra det mishandlingstilfælde, som var tættest på......
Inden for en radius af ti kilometer har der været 3 tilfælde. Indenfor en
radius af 30 km har der været 8 tilfælde. Efterfølgende er der rejst
spørgsmål ang. om flere af disse tilfælde har været af " andre og mere
naturlige årsager", men jeg tager ingen chancer!!!

Mest træls er faktisk, at følhopperne ikke får lov til at være på døgnfold
om sommeren. Og vi er afhængige af at hestene har babysitter på hele tiden,
når vi ikke er hjemme af hensyn til brandfare.

Hunden har faktisk bevist sit værd ved at have fanget en ubuden gæst på
folden. Nemlig en udlænding som gik og drømte om at klø mine fem fede får
bag ørene med en halalkniv.

Mvh. Lene

Fra : Søren N

Dato : 03-02-05 14:05

"Lene" <hamadryadfjerndette@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det er korrekt! Jeg har installeret video med infrarød kamera, som
> optager til videoen. Billedkvaliteten er begrænset, men brugelig.

[klip]

Har du en ca. pris for udstyret. (en videooptager har vi i forvejen)
Hvor mange dele består udstyret af, og er det trådløst ?

Hvis vi antager at evt. ubudne gæster behøver et minimum af lys, vil et
lysfølsomt camera kunne erstatte et infrarødt ?
(det må formodes at være billigere)

[klip]

> Der er kommet bevægelses alarmer op så hele hytten går amok, hvis der
> er bevægelse ved døre og vinduer.

[klip]

- og som tænder udendørs lys, evt. også staldlys ?? Evt. ringe op til et
indkodet telefonnummer ?

[klip]

> Hunden har faktisk bevist sit værd ved at have fanget en ubuden gæst på
> folden. Nemlig en udlænding som gik og drømte om at klø mine fem fede får
> bag ørene med en halalkniv.

[klip]

Hehe, dygtig hund!

Måske har jeg lidt for kreative ideer, men tak for svarene Lene.

Mvh
Søren N

Fra : Søren N

Dato : 11-02-05 19:26

"Søren N" <sorennielsen66@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvordan gik det Jer, som installerede video overvågning.
>
> Hvilket udstyr købte I, og var I tilfredse med det ?

[klip]

Hej igen

Tak for Jeres input.
Når og hvis jeg får udført mine 'kreative' ideer i virkeligheden, hører I
nærmere.

Jeg er stadig modtagelig for gode ideer, erfaringer, priser mv.

Mvh
Søren N