hjælp til Phonetics
Fra : bj

Dato : 23-01-05 22:02

Hvor kan jeg/vi henvende os for at få hjælp til phonetics i engelsk?

Er der nogen der ligger inde med nogle gode links eller kender nogen der kan
hjælpe?

mvh.

bj

Fra : gukker

Dato : 24-01-05 17:36

"bj" <b_hoejgaard75@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor kan jeg/vi henvende os for at få hjælp til phonetics i engelsk?
>
> Er der nogen der ligger inde med nogle gode links eller kender nogen der
> kan hjælpe?

Der findes flere boglader i tilknytning til humaniora på universiteterne,
der ligger inde med bøger om engelsk fonetik på dansk og engelsk med
tilhørende bånd/bøger/CD-rom'er.

Desuden findes der på markedet en udtaleordbog med CD-rom på
engelsk-engelsk, ligesom Oxford Dictionary-serien har cd-rom med udtale og
fonetiske skrifttegn inkluderet.

Gukker

Fra : bj

Dato : 24-01-05 19:45

"gukker" <detkuduliatvide@mennej.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Desuden findes der på markedet en udtaleordbog med CD-rom på
> engelsk-engelsk, ligesom Oxford Dictionary-serien har cd-rom med udtale og

tak for svaret

bj

Fra : Anita

Dato : 24-01-05 19:54

bj wrote:
> Hvor kan jeg/vi henvende os for at få hjælp til phonetics i engelsk?
>
> Er der nogen der ligger inde med nogle gode links eller kender nogen
> der kan hjælpe?

Her er i hvert fald en start:
http://en.wikipedia.org/wiki/International_Phonetic_Alphabet

Ellers kan jeg anbefale dig at købe en god fonetikbog.
Eks: Practical English Phonetics (Livbjerg og Mees)

Venligst Anita

Fra : bj

Dato : 24-01-05 22:46

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ellers kan jeg anbefale dig at købe en god fonetikbog.
> Eks: Practical English Phonetics (Livbjerg og Mees)

Den har jeg og den er god, men det er jo et svært emne, så derfor ville det
jo være dejligt med nogle alternativer og muligheder som jeg får hér.

Og TAK for det

bj

Fra : Anita

Dato : 25-01-05 22:01

bj wrote:
> Den har jeg og den er god, men det er jo et svært emne, så derfor
> ville det jo være dejligt med nogle alternativer og muligheder som
> jeg får hér.

Ja, meget svært. I hvert fald al det teoretiske har jeg svært ved at huske.
I praksis synes jeg hurtigt man får lært at bruge det. Men som ved så meget
andet kræver det at man øver sig. Jeg brugte i hvert fald en del tid på at
sidde og øve transkriptionen. Og nu sidder det rimeligt fast. Dog bøvler jeg
stadig med s og z - altså stemt og ustemt s-lyd. Jeg kan simpelthen ikke
høre forskel. Øv!

> Og TAK for det

Det var så lidt.

Venligst Anita

Fra : Dane

Dato : 25-01-05 19:23

Her er et udemærket forslag:

Inger M. Mees & Beverley Collins: "Sound English - A Practical
Pronounciation Guide for Speakers of Danish" (Handelshøjskolens Forlag), Bog
+ CD.

Fra : Anita

Dato : 25-01-05 21:58

Dane wrote:
> Inger M. Mees & Beverley Collins: "Sound English - A Practical
> Pronounciation Guide for Speakers of Danish" (Handelshøjskolens
> Forlag), Bog + CD.

Den har jeg også hørt meget godt om og ved at den anvendes på seminariet.
Den indeholder mange eksempler og træningsopgaver med facit.

Venligst Anita