Ny karakterskala
Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-05 10:02

Som bekendt er der kommet forslag om en ny karakterskala til brug i hele
undervisningssystemet, fra grundskole til universitet, til afløsning af
13-skalaen. Og her er så mit bud på en oversættelse:

00 - afskaffet; der gives i stedet -3
-3 03
0 5
2 6 - netop bestået. Efter Ørstedske skala: »god«.
4 7 - en anelse under middel.
7 8 - middel.
10 10 - en anelse over middel.
12 11
13 - afskaffet; der gives i stedet 12.

Og personligt kan jeg altså ikke se den fjerneste grund til at
introducere en ny karakterskala, som blot vil besværliggøre
sammenligninger generationerne imellem.

For også at få universitetsfolket med, er den krydspostet til også
dk.videnskab.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-01-05 14:03

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) skrev:

> [...]
>
> Og personligt kan jeg altså ikke se den fjerneste grund til at
> introducere en ny karakterskala, som blot vil besværliggøre

Nej det nye forslag er rent vanvid og det vil være umuligt at beregne
et fornuftigt gennemsnit. Den aktuelle karakterskala er et fornuftigt
kompromis. Argumentet for den nye karakterskala er, at den skulle gøre
det nemmere at sammenligne med udlandet i forhold til den nuværende.
Men det er noget eklatant vrøvl og umiddelbart indlysende.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 22-01-05 14:28

> Men det er noget eklatant vrøvl og umiddelbart indlysende.

Begge dele kan næppe være korrekt?

I øvrigt må det da være mere relevant at kunne sammenligne på tværs af
grænser end at kunne sammenligne på tværs af generationer (ved godt det ikke
var din melding). Uanset hvordan karaktersystemet bliver skruet sammen kan
formålet aldrig være, at sikre konversationsemner til julefrokosten.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-05 15:08

"Peter Hindsgaul" <peter@hindsgaul.> wrote:

> [...]
> var din melding). Uanset hvordan karaktersystemet bliver skruet sammen kan
> formålet aldrig være, at sikre konversationsemner til julefrokosten.

Men til sammenligning mellem lande, kunne man nøjes med at sløjfe de to
karakterer, der næsten aldrig gives.

Jeg hørte forleden en matematiklærer der sagde, at hun skam da havde
brugt 13-tallet. I hendes 20 år som gymnasielærer havde en enkelt dreng
fået et 13-tal til eksamen.

Med karaktererne 03-11 ville det svare til de internationale karakterer,
der som regel angives i bogstaver, blot for at besværliggøre udregningen
af gennemsnit. I øvrigt er der ikke antydning af sikkerhed for, at
karaktererne internationalt set reelt er sammenlignelige.
--
Per Erik Rønne

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 22-01-05 16:46

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

Der er absolut ingen grund til at ændre karakterskala nu.
Afvent roligt et EU-direktiv (som med de krumme agurker, de røde pølser og
de små bananer.) Så er der håb om, at det bliver gennemarbejdet og først
træder i kraft om en generation eller to.
Ellers går det som med rødbedepasset og kørekortet, at vi laver en ændring,
som så efterfølgende bliver dømt ubrugelig.

vh Niels Aage

Fra : O-V R:nen

Dato : 22-01-05 18:19

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> Med karaktererne 03-11 ville det svare til de internationale karakterer,
> der som regel angives i bogstaver, blot for at besværliggøre udregningen
> af gennemsnit.

Nej, der er fem ECTS-karakterer for "bestået", og det svarer fint til
karaktererne 2, 4, 7, 10 og 12 i det foreslåede system.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-05 20:39

O-V R:nen <Otto-Ville.Ronkainen@ling.helsinki.fi> wrote:

> Nej, der er fem ECTS-karakterer for "bestået", og det svarer fint til
> karaktererne 2, 4, 7, 10 og 12 i det foreslåede system.

OK, jeg ser at jeg i roden har glemt 9-tallet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 23-01-05 07:52

> OK, jeg ser at jeg i roden har glemt 9-tallet.
> --
Hvis man vil kunne sammenligne, så er det eneste fornuftige da at vælge
præcis samme skala med de samme betegnelser.

vh Niels Aage

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-05 08:39

Niels Aage Schmidt <nielsaa@otium.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis man vil kunne sammenligne, så er det eneste fornuftige da at vælge
> præcis samme skala med de samme betegnelser.

Eller en fast konverteringsnorm. Og her tror jeg så nok at et 9-tal må
give et 7-tal i den nye skala, da der er langt fra 7 til 10.

Men igen: jeg ser ingen grund til at indføre en helt ny skala, bare
fordi nogle enkelte efter studentereksamen har behov for at vise
karakterer, når de skal et år på et amerikansk college.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henry Vest

Dato : 23-01-05 15:03

Niels Aage Schmidt skrev:

> Hvis man vil kunne sammenligne, så er det eneste fornuftige da at vælge
> præcis samme skala med de samme betegnelser.

I DK er vi nødt til at have en karakterskala med talværdier.
Karaktergennemsnittet er jo afgørende for, om man kan komme ind på en given
uddannelse.

--
Henry Vest

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 23-01-05 17:46

"Henry Vest" <henry_vest@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> I DK er vi nødt til at have en karakterskala med talværdier.
> Karaktergennemsnittet er jo afgørende for, om man kan komme ind på en
> given
> uddannelse.

Det kunne nu nok defineres uden! Man kommer da også videre på andre
uddannelser i andre lande.

vh Niels Aage

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 23-01-05 18:06

"Niels Aage Schmidt" <nielsaa@min.dk> skrev i en meddelelse

> Det kunne nu nok defineres uden! Man kommer da også videre på andre
> uddannelser i andre lande.

- sådan fungerede det da, da vi havde mdl, tg, g, mg ,ug -skalaen, hvor der
bare var en vægtet omregningsfaktor.

vh Niels Aage

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-01-05 18:05

"Peter Hindsgaul" <peter@hindsgaul.> skrev:

> Begge dele kan næppe være korrekt?

Jo men min sætning er uklar, og det er åbenbart farligt når der
krydspostes til dk.undervisning.*

Det jeg mente var, at det var umiddelbart indlysende, at det er noget
vrøvl, at den foreslåede nye karakterskala skulle gøre det nemmere at
sammenligne med andre landes karakterskalaer.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 23-01-05 18:44

Morten Bjergstrøm wrote:

> Det jeg mente var, at det var umiddelbart indlysende, at det er noget
> vrøvl, at den foreslåede nye karakterskala skulle gøre det nemmere at
> sammenligne med andre landes karakterskalaer.

Det er efter sigende udlandet, der har svært ved at sammenligne.
Det største problemet for dem er at forstå, at både 11 og 13 skal
oversættes til deres største karakter.

Karakterkommisionens rapport er i øvrigt offentlig tilgængelig.
Her kan man blandt andet læse om de forskellige landeskalaer

<http://pub.uvm.dk/2004/karakterer/kap04.html>

Kravet til den nye skala har dog været, at den skulle være
sammenlignelig med ECTS-skalaen.

Her skriver de om problemerne med at konvertere mellem
13-skalaen og ECTS-skalaen:

<http://pub.uvm.dk/2004/karakterer/kap07.html>

Hele publikation er på:

<http://pub.uvm.dk/2004/karakterer/indhold.html>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 23-01-05 19:54

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse
Karakterkommisionens rapport er i øvrigt offentlig tilgængelig.
Her kan man blandt andet læse om de forskellige landeskalaer

<http://pub.uvm.dk/2004/karakterer/kap04.html>

Indholdet illustrerer tydeligt, at man roligt kan afvente en
EU-harmonisering af karakterskalaerne. Den skal såmænd nok komme engang.
Der er ingen grund itl endnu en gang at opfinde vores egen lille dybe
tallerken.

vh Niels Aage

Fra : O-V R:nen

Dato : 23-01-05 20:17

"Niels Aage Schmidt" <nielsaa@min.dk> writes:
> <http://pub.uvm.dk/2004/karakterer/kap04.html>

(Og det er altså en forenkling, fx i Finland har man brugt i hvert
fald tre forskellige karakterskalaer på forskellige uddannelsestrin
og -institutioner.)

> Indholdet illustrerer tydeligt, at man roligt kan afvente en
> EU-harmonisering af karakterskalaerne. Den skal såmænd nok komme engang.

Men det er jo lige det det drejer sig om (ECTS). Hvorvidt det højeste
karakter hedder A, 5 eller 12 er op til det enkelte medlemsland.

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 24-01-05 08:31

"O-V R:nen" <Otto-Ville.Ronkainen@ling.helsinki.fi> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men det er jo lige det det drejer sig om (ECTS). Hvorvidt det højeste
> karakter hedder A, 5 eller 12 er op til det enkelte medlemsland.

Prøv du lige at se matematisk på omregningsmodeller for de enkelte lande og
sig så igen, at det kun er Danmark, der har en uhensigtsmæssig/uretfærdig
skala.

Det fornuftige vil da være, at man i EU indfører ECTS-skalaen som standard!
Alt andet vil være utilstrækkelige lapperier.

vh Niels Aage

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 24-01-05 12:59

> [...]

> Det fornuftige vil da være, at man i EU indfører ECTS-skalaen som standard!
> Alt andet vil være utilstrækkelige lapperier.

Den nye skala er netop ECTS skalaen. At man har givet talværdier til
de enkelte karakterer for at kunne regne gennemsnit er af mindre
betydning, da det man har mest brug for i forbindelse med credit
transfer (ECTS = European Credit Transfer System), er at kunne
overføre enkelte kurser.

ECTS definerer dels et mål for arbejdsbelastning (60 ECTS point = 1
årsværk) og karakter. Arbejdsbelatningsskalaen er belevet indført på
de højere læreanstalter for nogle år siden, men karakterskalaen er
endnu ikke blevet indført. Det betyder, at vi ikke kan overføre
udenlandske karakterer som andet end "bestået" eller "ikke bestået",
hvilket giver probleme dels i forbindelse med gennemsnitsudregning og
med kravet i universitetsloven om at mindst 60% af kurserne skal være
karakterbedømt (underforstået efter den gældende danske skala, som på
nuværende tidspunkt er 13-skalaen).

Personligt glæder jeg mig til Danmark får indført den nye skala. Det
hjælper selvfølgelig kun i forbindelse med omregning fra lande, der
også bruger ECTS skalaen, men det er bedre end slet ingen.

Torben

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 24-01-05 14:00

""Torben Ægidius Mogensen"" <torbenm@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Personligt glæder jeg mig til Danmark får indført den nye skala. Det
> hjælper selvfølgelig kun i forbindelse med omregning fra lande, der
> også bruger ECTS skalaen, men det er bedre end slet ingen.

Så må vi sandelig håbe, at ECTS-skalaen ikke kasseres inden den bliver
fælles for alle EU-lande.
Den historie har vi prøvet nogle gange før inden for andre områder. - Og det
var særdeles dyrt! (Rødbedepasset og kørekortet)
Det er jo ikke gratis at indføre fx en ny karakterskala.

vh Niels Aage

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-01-05 10:49

Per Rønne skrev:

> Som bekendt er der kommet forslag om en ny karakterskala til
> brug i hele undervisningssystemet, fra grundskole til universitet,
> til afløsning af 13-skalaen.

Jeg hører kun til "amatørfolket", men jeg synes man skulle lave
en *encifret* karakterskala med karaktererne 1 til 9, hvor 5
er middelkarakteren.

P.s. [OT]:
Sådan en encifret "karakterskala" har jeg selv brugt i over
30 år til vurdering og prioritering i mine lister over "alt muligt"
- film, fotos, musik, osv.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Kim Schulz

Dato : 22-01-05 11:09

[snip]

> [...]
> Sådan en encifret "karakterskala" har jeg selv brugt i over
> 30 år til vurdering og prioritering i mine lister over "alt muligt"

Med en sådanne skala har du bare svært ved at afspejle at der er et
større spring mellem 11 og 13 end der er mellem 10 og 11 (og tilsvarende
i den lave ende).
for at komme fra 10 til 11 skal der laves noget godt men hvor at komme
fra 11 til 13 skal der laves noget ud over det sædvanlige og forventede.

--
Kim Schulz | Need a Content Management System for your website? Go
Geek by nature | get Fundanemt at : http://www.fundanemt.com New