bog om perl
Fra : andy

Dato : 19-01-05 20:19

Hej NG
ja jeg kender intet til perl men jeg vil høre om der er nogen der kan
fortælde en god bog eller et net sted hvor jeg kan lære om det. også
perl skripts.
Jeg har tænkt at om man kan bruge perl på hjæmme sider i stedet for java?

Fra : Tore Aursand

Dato : 19-01-05 20:40

<http://books.perl.org/>
<http://www.techbooksforfree.com/perlpython.shtml>

> Jeg har tænkt at om man kan bruge perl på hjæmme sider i stedet for java?

Man kan ikke uten videre sammenligne de to språkene, men begge deler kan
brukes for å lage interaktive web-sider.

Se forøvrig <http://en.wikipedia.org/wiki/Perl> for mer informasjon om Perl.

--
Tore Aursand <tore@aursand.no>
"War is too serious a matter to entrust to military men." (Georges

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-01-05 22:36

On Wed, 19 Jan 2005 20:19:18 +0100, andy wrote:

> ja jeg kender intet til perl men jeg vil høre om der er nogen der
> kan fortælde en god bog eller et net sted hvor jeg kan lære om det.

Jeg synes "Programming Perl"¹ var helt godt til at lære Perl af.

Hvis du aldrig har programmeret før er den måske ikke det bedste sted
at starte.

?

> Jeg har tænkt at om man kan bruge perl på hjæmme sider i stedet for
> java?

CGI-scripts kan skrives i hvilket som helst sprog, til Apache findes
mod_perl² og Mason³ f.eks. - "i stedet for java" ved jeg ikke, jeg har
aldrig prøvet Java.

Mvh.

Adam

¹ <http://www.oreilly.com/catalog/pperl3/>
² <http://perl.apache.org/>
³ <http://masonhq.com/>

--
"He said, "He who is not for Me is against Me," Adam Sjøgren
Just so you know where He's coming from." asjo@koldfront.dk

Fra : Morten Guldager

Dato : 20-01-05 10:44

2005-01-19 Adam Sjøgren wrote

Så bliver det ihvertfald server-side kode du kommer til at skrive.
Jeg kender ingen browsere der kan køre perl kode.

> CGI-scripts kan skrives i hvilket som helst sprog, til Apache findes
> mod_perl² og Mason³

Oj. Jeg synes det er kompliceret at skrive programmer der fungerer godt
i Mason, der er mange faldgrupper, og det kan være svært at se hvad der
er mason syntax og hvad der er perl syntax.
Og jeg betegner mig ellers som rimelig habil perl koder.

Så hvis manden er 100% grøn, er det nok ikke et godt sted at starte.

Klasiske CGI scripts er efter min mening lettere at skrive, men performer
sindsygt meget dårligere.

/Morten

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 20-01-05 17:10

On Thu, 20 Jan 2005 09:44:14 GMT, Morten wrote:

> [...]
> hvad der er mason syntax og hvad der er perl syntax. Og jeg betegner
> mig ellers som rimelig habil perl koder.

Måske bruger du et upraktisk værktøj?

Jeg bruger en editor der laver frugtsalat ud af koden, så HTML bliver
farvelagt efter strukturen i HTML'en og Perl'en bliver farvelagt efter
strukturen i Perl'en.

Det, sammen med disciplin om at Masons formål er fremvisning ikke
"business-logic" (hvad kalder vi det på dansk?), gør det rimeligt
overskueligt, for mig, i det mindste.

Men som med mange Perl-ting, kan man sagtens lave det forvirrende og
uoverskueligt, hvis man gerne vil.

> Så hvis manden er 100% grøn, er det nok ikke et godt sted at starte.

Da han foreslog at implementere websites i Java, forestillede jeg mig
at det var noget i stil med Servlets, Tomcat¹, eller hvad den slags nu
hedder, hvortil Mason kunne være et Perl-alternativ.

> Klasiske CGI scripts er efter min mening lettere at skrive, men
> performer sindsygt meget dårligere.

Jeg synes CGI-scripts er mere besværligt at skrive men nemmere at
sætte op (første gang)

Mvh.

Adam

¹ <http://jakarta.apache.org/tomcat/index.html>

--
"KOMPRESSOR sound is hard and angry, good words used Adam Sjøgren
for song and electronic." asjo@koldfront.dk

Fra : Morten Guldager

Dato : 20-01-05 19:46

2005-01-20 Adam Sjøgren wrote

> Måske bruger du et upraktisk værktøj?

Ganske givet.

> Jeg bruger en editor der laver frugtsalat ud af koden, så HTML bliver
> farvelagt efter strukturen i HTML'en og Perl'en bliver farvelagt efter
> strukturen i Perl'en.

Tja, jeg burger vim med en nogenlunde default syntax highlighting.

> Det, sammen med disciplin om at Masons formål er fremvisning ikke
> "business-logic" (hvad kalder vi det på dansk?), gør det rimeligt
> overskueligt, for mig, i det mindste.

Det er nok her jeg fejler lidt. Jeg laver sider til internt brug, mest
backoffice fejlsøgning. Der er masser af logik involveret....

Men f.eks. det at det er giftigt at lave almindelige sub's i mason
kan godt være forstyrende, hvis man starter med en almindelig perl
bog.

Der er mange undtagelser man skal kende når man laver en mason ting.

Og hvis man så ikke har 1001% styr på perl i sin rene form, så er jeg
bange for at forviringen bliver total.

Nogen, der vist ved meget mere om mason end jeg, påstår endda at man er
nødt til at genstarte Apache hvis man piller i en perl package der er
brugt (use) i en mason component. Jeg har dog ikke selv eksperimenteret
i den retning endnu.

> Men som med mange Perl-ting, kan man sagtens lave det forvirrende og
> uoverskueligt, hvis man gerne vil.

Det er ihvertfald ikke _mit_ mål. Jeg har efterhånden skrevet så meget
kode i mit arbejdsliv, at jeg gentagende gange har stået med mit eget
hakkelse og undret mig over hvilke piller jeg mon spiste den dag, for
2 år siden

> Da han foreslog at implementere websites i Java, forestillede jeg mig
> at det var noget i stil med Servlets, Tomcat¹, eller hvad den slags nu
> hedder, hvortil Mason kunne være et Perl-alternativ.

Ok, det ved jeg så intet om. Jeg satser på aldrig at komme til at skrive
en eneste linje java kode.

/Morten

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 22-01-05 23:34

On Thu, 20 Jan 2005 18:45:39 GMT, Morten wrote:

> 2005-01-20 Adam Sjøgren wrote

> Tja, jeg burger vim med en nogenlunde default syntax highlighting.

Efter sigende,
<http://www.masonbook.com/book/appendix-c.mhtml#TOC-ANCHOR-2>, skulle
vim kunne lave frugtsalat. Jeg har ikke prøvet selv.

> Det er nok her jeg fejler lidt. Jeg laver sider til internt brug,
> mest backoffice fejlsøgning. Der er masser af logik involveret....

Det kan være svært at finde ud af hvor man skal lægge snittet - hvad
man skal proppe i Perl-moduler/objekter og hvad man skal lave i Mason.

> Men f.eks. det at det er giftigt at lave almindelige sub's i mason
> kan godt være forstyrende, hvis man starter med en almindelig perl
> bog.

Ja. Selvom huskereglen "Du må ikke erklære funktioner i
Mason-komponenter" er rimelig nem.

> Der er mange undtagelser man skal kende når man laver en mason ting.

Der findes dog nogenlunde læselig dokumentation og en rimelig
responsiv maillingliste.

> Og hvis man så ikke har 1001% styr på perl i sin rene form, så er
> jeg bange for at forviringen bliver total.

Tjah, er det mon sværere end hvis man ikke har 100% styr på Java og
prøver at lave Servlets (eller hvad den tilsvarende blanding af Java
og HTML du jour hedder)?

> [...]
> er nødt til at genstarte Apache hvis man piller i en perl package
> der er brugt (use) i en mason component. Jeg har dog ikke selv

Jeg tror ikke det er ikke specifikt for Mason - hænger det ikke sammen
med hvordan mod_perl fungerer?

Apache::Reload kan hjælpe, dog med en hage:
<http://masonhq.com/?ApacheReload>

(Jeg genstarter bare apache når jeg har ændret et modul).

Mvh.

Adam

--
"It is really weird that in Emacs, DEL and <backspace> Adam Sjøgren
are often the same thing, whereas <delete> is asjo@koldfront.dk

Fra : Kim Hansen

Dato : 23-01-05 00:36

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> Efter sigende,
> <http://www.masonbook.com/book/appendix-c.mhtml#TOC-ANCHOR-2>, skulle
> vim kunne lave frugtsalat. Jeg har ikke prøvet selv.

Jeg bruger det, og det virker ganske fint.

> [...]
>
> Apache::Reload kan hjælpe, dog med en hage:
> <http://masonhq.com/?ApacheReload>
>
> (Jeg genstarter bare apache når jeg har ændret et modul).

Jeg har ikke oplevet det problem som beskrives på den ovenstående
side, jeg kan ikke forklare hvorfor jeg er gået fri for jeg laver
massere af fejl i mine componenter.

Det kan være fordi jeg bruger "Special Touch File" med Apache::Reload,
http://perl.apache.org/docs/2.0/api/Apache/Reload.html#Special__Touch__File

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Vadgårdsvej 3, 2.tv. | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 23-01-05 01:43

On 23 Jan 2005 00:35:44 +0100, Kim wrote:

> [...]
> massere af fejl i mine componenter.

> Det kan være fordi jeg bruger "Special Touch File" med

Dvs. du manuelt opdaterer datoen på den fil når du ændrer i dine
moduler?

Mvh.

--
"Thanks to my lobbying, Internet mail messages are now Adam Sjøgren
allowed to have 5-digit years." -djb asjo@koldfront.dk

Fra : Kim Hansen

Dato : 23-01-05 01:54

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> Dvs. du manuelt opdaterer datoen på den fil når du ændrer i dine
> moduler?

Ja, jeg kører "touch filnavn" når jeg har lavet de rettelser i
modulerne der skal til. Det har samme funktion som et reload af
apache, men er hurtigere (maskinen er _langsom_). Det giver lidt brok
i error.log om funktioner der bliver omdøbt/overskrevet (kan ikke lige
huske), men det er bare tegn på at modulerne genindlæses.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Vadgårdsvej 3, 2.tv. | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 19-01-05 23:37

andy <andy@mail.dk> writes:

> Jeg har tænkt at om man kan bruge perl på hjæmme sider i stedet for java?

Ikke til kode der skal afvikles i en webbrowser, da det er meget få
browsere der forstår Perl.

Til småting er det nok javascript du skal have fat i.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn