Mine mulighedder efter it-supproter
Fra : Rune Thougaard Krist~

Dato : 08-01-05 11:17

Hejsa,

Nu håber jeg at det er det rigtige sted jeg søger hjælp.

Jeg er en dreng på 16 år som lige nu er på efterskole, 10. kl.

Jeg overvejer kraftigt at uddanne mig som datafagtekniker / It-supporter,
som tager de her 5 år. Mit spørgsmål er bare, HVIS jeg nu har taget denne
her it-supproter uddanneslse, hvilke mulighedder har jeg så for at vider
uddanne mig, hvis jeg nu fx senere vil arbejde som web-udvikling
(mulitimedie designer).
Jeg kan nemlig ikke helt finde ud af hvilke andre uddannelses muligheder jeg
har når jeg for det første ikke har en gymnisal uddannelse og for det andet
lige er blevet uddannet it-supporter.

Jeg håber du/i kan hjælpe, hvis det kan hjælpe med lidt mere info om mig, så
kan det findes på min firma hjemmeside: www.rtk-design.dk (Web designer
firma)

Rune Thougaard Kristensen
v/ RTK-Design
www.rtk-design.dk

Fra : L. Sørensen

Dato : 08-01-05 12:18

Rune Thougaard Kristensen <rune@rtk-design.dk> skrev:
> [...]
>lige er blevet uddannet it-supporter.
>
>Jeg håber du/i kan hjælpe, hvis det
>kan hjælpe med lidt mere info om mig, så

Hej Rune.
Jeg synes, du skal henvende dig til en studievejleder på den
tekniske skole, hvor du ønsker at uddanne dig. Der har de alle de
informationer, du skal bruge - samt kendskab til firmaer i
lokalområdet, der har praktikpladser.
Desværre er SKP-ordningen for data/IT-uddannelserne blevet
uhyggeligt meget beksåret, så hvis du vil have en uddannelse
indenfor disse fag, er du nødt til at finde en praktikplads.
Du kan dog altid gennemføre grundforløbet.
Et par gode råd fra en, der underviser på grundforløbet:
- Du skal være uhyggelig god til engelsk. Så godt som alt
undervisningsmateriale er på engelsk.
- Hvis du ikke synes, at matematik er sjovt, får du det kedeligt.
- Hvis du vil mere end opsætning af netværk, skal du tage
Datafagteknikeruddannelsen; du bør ikke nøjes med IT-supporteren.

Og husk så lige på, at uddannelserne indenfor Data/IT er de mest
teoritunge erhvervsuddannelser overhovedet! Der er meget mere
læsning, tør teori og rapportskrivning, end du forestiller dig!

Når det er sagt, er det selvfølgelig også nogle meget spændende
uddannelser, men hvis viljen ikke er til stede, er
gennemførelsesprocenten uhyggelig lav.

I øvrigt er der nogle virkeligt gode, spændende og brugbare
designs, du laver! Rigtig flot arbejde efter min mening!
Endnu et lille råd til dig i den forbindelse: Få evt. din
dansklærer - eller en anden, der kan - til at læse korrektur på
din hjemmeside. Der er en del stave- og tegnsætningsfejl, som
måske får kommende kunder til at overveje, om det nu også er dig,
der skal lave deres nye hjemmeside. En lille ting, måske, men tænk
på forskellen mellem en tilfreds kunde, der anbefaler dig, og ham
du mistede, som efterfølgende anbefaler en anden.

Håber, du finder svar på dine spørgsmål - og held og lykke med dit
liv!

L. Sørensen

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 08-01-05 19:10

L. Sørensen wrote:
> Et par gode råd fra en, der underviser på grundforløbet:
> - Du skal være uhyggelig god til engelsk. Så godt som alt
> undervisningsmateriale er på engelsk.

Så meget engelsk synes jeg nu ikke der er. Tror ikke engang at halvdelen
af materialet jeg har stødt på her i Århus har været på engelsk (Jeg har
været i gang med datafagteknikeruddannelsen i 3 år).

> - Hvis du ikke synes, at matematik er sjovt, får du det kedeligt.

Matematik? Ej det er der da heller ikke så meget af. Men man skal have
en god forståelse for forskellige talsystemer (binære, oktale, decimale
og hexadecimale tal).

> - Hvis du vil mere end opsætning af netværk, skal du tage
> Datafagteknikeruddannelsen; du bør ikke nøjes med IT-supporteren.

HELT KLART! Efter min mening er niveauet før IT-supporterne bliver
"skildt fra" ikke særlig højt. Jeg kan godt forstå, hvis IT-supportere
bliver arbejdsløse. Jeg ville som arbejdsgiver i hvert fald ikke ansætte
en i mit firma hvis de ikke kan mere end man lærer på den uddannelse.

> Og husk så lige på, at uddannelserne indenfor Data/IT er de mest
> teoritunge erhvervsuddannelser overhovedet! Der er meget mere
> læsning, tør teori og rapportskrivning, end du forestiller dig!

Det synes jeg nu heller ikke er så slemt. Hvis man kommer direkte fra
folkeskolen er man jo også vant til at skrive rapporter. Måske kan det
godt virke virke som meget hvis man har været ude at arbejde et par år.

> Når det er sagt, er det selvfølgelig også nogle meget spændende
> uddannelser, men hvis viljen ikke er til stede, er
> gennemførelsesprocenten uhyggelig lav.

Jep.

> I øvrigt er der nogle virkeligt gode, spændende og brugbare
> designs, du laver! Rigtig flot arbejde efter min mening!

Det synes jeg faktisk også. Det er sgu flot Rune!

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Rune Thougaard Krist~

Dato : 08-01-05 20:13

> Det synes jeg faktisk også. Det er sgu flot Rune!

Også tak til dig, det varme... (Du og andre er meget velkommen til at skrive
det i min gæstebog, så jeg kan få lidt gang i den).

Fra : Rune Thougaard Krist~

Dato : 08-01-05 20:10

"L. Sørensen" <bosager17@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på forskellen mellem en tilfreds kunde, der anbefaler dig, og ham
> du mistede, som efterfølgende anbefaler en anden.

Jeg takker mange gange for dit svar og din ros til mit arbejde, det varmer
altid bedst når det kommet helt uventet med ros, især når det er fra folk
man ikke kender.

Men altså, du skriver "En lille ting, måske, men tænk på forskellen mellem
en tilfreds kunde, der anbefaler dig, og ham du mistede, som efterfølgende
anbefaler en anden." Det forstår jeg ikke helt?

Mht. mine stavefejl er jeg udemærket godt klar over mit problem og jeg kan
sige dig at jeg som så sent som for 2 uger siden gik jeg hele rtk-design.dk
igennem for diverse fejl (og det er ikke første gang jeg tager sådan en om
gang). Så hvis det er der du finder fejl vil jeg da meget gerne vide om det,
og du er mere end velkommen til at kontakt mig direkte på mail eller msn:
rune@rtk-design.dk

Endnu en gang tak!

Fra : Rune Thougaard Krist~

Dato : 08-01-05 20:23

"Rune Thougaard Kristensen" <rune@rtk-design.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tager sådan en om gang). Så hvis det er der du finder fejl vil jeg da
> meget gerne vide om det, og du er mere end velkommen til at kontakt mig

Jeg glemte lige at sige at jeg agter at tage en it uddannelse lige efter min
10. klasse og så springe den gymnasiale uddannelse over. Når jeg allerede
ved den dag i dag at jeg vil være noget inden for it, så mener jeg ikke der
er nogen grund til at jeg bruger 3 år på skolebænken.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 08-01-05 23:34

"Rune Thougaard Kristensen" <rune@rtk-design.dk> posting:

---klip en masse---
>10. klasse og så springe den gymnasiale uddannelse over. Når jeg allerede
>ved den dag i dag at jeg vil være noget inden for it, så mener jeg ikke der
>er nogen grund til at jeg bruger 3 år på skolebænken.

Der er nu mange it-uddannelser, der forudsætter en gym. uddannelse,
fx datalogi.

PS: Du har citat til en masse, som burde være klippet væk. Se

What is life, except excuse for death,

http://www.opera.com/products/desktop/opera-ie/

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 08-01-05 12:58

> [...]

>her it-supproter uddanneslse, hvilke mulighedder har jeg så for at vider
>uddanne mig, hvis jeg nu fx senere vil arbejde som web-udvikling

If. http://www.ikt-uddannelser.dk/ordinarefagligprofil.shtml kan du
blive optaget med en "relevant erhvervsuddannelse (EUD)" på It- og
elektronikteknolog (AK) samt Multimediedesigner.

Fra : Rune Thougaard Krist~

Dato : 08-01-05 20:18

> If. http://www.ikt-uddannelser.dk/ordinarefagligprofil.shtml kan du
> blive optaget med en "relevant erhvervsuddannelse (EUD)" på It- og
> elektronikteknolog (AK) samt Multimediedesigner.

Jeg er ikke ehlt sikker på jeg forstår det link du sendte, men hvis jeg har
forstået den korrekt så kan jeg tage:
Datafagtekniker > It- og eletronikteknolog > Multimediedesigner >
Datamatiker

Eller kan jeg kun få de uddanneler inden for Hardware/Netværk /Teknik fokus?

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 08-01-05 23:28

"Rune Thougaard Kristensen" <rune@rtk-design.dk> posting:

>Jeg er ikke ehlt sikker på jeg forstår det link du sendte, men hvis jeg har

Linket var til oversigt, så du kunne læse om de forskellige
it-uddannelser i Danmark.

Jeg svarede på, hvilke videre uddannelsesmuligheder du evt. har,
hvis du tager en uddannelse som Datafagtekniker eller It-supporter.
Uddannelser i Danmark er opdelt i forskellge grupper, fx "EUD",
"KVU", "MVU" osv. Med en EDU uddannelse (Datafagtekniker eller
It-supporter) som baggrund kan du sandsynligvis nok kun direkte
blive optaget på en "KVU" uddannelse bagefter. Hvis man går ind på
de forskellige KVU-uddannelser ser man, at det dog umiddelbart kun
er It- og elektronikteknolog (AK) og Multimediedesigner der optager
på baggrund af en "EUD"-uddannelse, se
http://www.ikt-uddannelser.dk/It-ogelektronikteknolog.shtml
http://www.ikt-uddannelser.dk/Multimediedesigner.shtml

Der er dog også en 3. mulighed: At tage de gym. fag, der er
relevante for at blive optaget som fx IT-ing. på DTU. I så fald skal
du have 1 år med mat, fysik, kemi, dansk og engelsk:
http://www.adgangskursus.dtu.dk/adgangseksamen.htm

Fra : Rune Thougaard Krist~

Dato : 09-01-05 00:07

> [...]
> relevante for at blive optaget som fx IT-ing. på DTU. I så fald skal
> du have 1 år med mat, fysik, kemi, dansk og engelsk:

Ja, det var jo den smarte løsning. Jeg takker mange gange for hjælpen, og
det har virkelig hjulpet mig godt i gang, og www.rtk-cv.dk er tæt på at være
færdig...

Mvh. Rune Thougaard