Måske kan det interesere
Fra : Lene

Dato : 06-01-05 16:47

Jeg sad lige og kom i tanke om, at det for længe siden har været oppe at
vende, om travheste blev behandlet hårdt af deres ejere........... En lidt
ophedet diskution.

Måske kunne det interesserer jer, at få et indblik i hvordan det er at være
travopdrætter? I så fald kan i læse denne artikel

http://www.travservice.dk/artikel.asp?id=66

Mvh. Lene Andersen
www.sitecenter.dk/stutteridryad

Fra : kenneth sørensen

Dato : 06-01-05 20:51

hej lene
jeg kan godt huske diskussionen og kan kun sige at det virker som nogle
dygtige og grundige folk som er lige så glade for deres travere som vi er
for vores ridehypper. heldigvis er der begge slags på begge sider
Tak for den gode historie.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-01-05 09:46

> [...]
> vende, om travheste blev behandlet hårdt af deres ejere........... En lidt

Jeg tror ikke travheste behandles værre end fx. springheste eller
dressurheste.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Anet

Dato : 07-01-05 21:15

> dressurheste.

(klip)

Jeg tror at mange mennesker har det imod travhesteejere, at de bruger deres
heste og kører dem til mens de stort set kun er små plage. Personligt har
jeg ikke læst artiklen der bliver linket til, men jeg bryder mig heller ikke
om at små børn skal arbejde.

--
Hilsen

Annette

Fra : Lene

Dato : 07-01-05 21:26

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Personligt har jeg ikke læst artiklen der bliver linket til, men jeg
> bryder mig heller ikke om at små børn skal arbejde.

Peter Fog fra Ansager Dyrehospital udtalte ved foredraget den 23-11 2004 på
Billund Travbane Citat: Travheste skal køres til senest som 1½års, ellers
udvikler plagen sig ikke optimalt. Citat slut.

Fordomme er gode, men viden bedre *s*

Mvh. Lene

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 07-01-05 22:25

"Lene" <hamadryadfjerndette@mail.dk> wrote:

>Peter Fog fra Ansager Dyrehospital udtalte ved foredraget den 23-11 2004 på
>Billund Travbane Citat: Travheste skal køres til senest som 1½års,

Jeg er nu godt nok tilfreds med min dyrlæge !!!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 08-01-05 18:28

"Lene" <hamadryadfjerndette@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på Billund Travbane Citat: Travheste skal køres til senest som 1½års,
> ellers udvikler plagen sig ikke optimalt. Citat slut.

(klip)

Ja, men det drejer sig nu mere i mit hoved om man egentlig er til topsport
indenfor trav, galop, dressur eller spring. Jeg syntes personligt, at børn
skal være børn om det så er dyre eller menneskebørn. Og ja, det kan godt
være, at en travhest skal køres til tidligt for at blive optimal.......men
jeg bryder mig ikke personligt om at det skal være optimalt så (dette står
for min egen mening og personlige holdning).

--
Hilsen

Annette

Fra : Malene P

Dato : 08-01-05 22:26

> [...]

> jeg bryder mig ikke personligt om at det skal være optimalt så (dette står
> for min egen mening og personlige holdning).

Tag bare mig med til indtægt for den humane holdning, Anette.

mvh
Malene P

Fra : Malene P

Dato : 08-01-05 22:42

> [...]

> Billund Travbane Citat: Travheste skal køres til senest som 1½års, ellers
> udvikler plagen sig ikke optimalt. Citat slut.

Viden om hvad? Hestens velfærd eller om at tjene penge?

Malene P

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 09-01-05 00:33

"Malene P" <malenekors[SPAMVAEK]@hotmail.com> skrev i en

> Viden om hvad? Hestens velfærd eller om at tjene penge?

Det hænger vel sammen. Der er ikke nogen, der tjener penge, hvis hesten står
og rådner op eller bliver smadret.
Hvis man skal have den bedste (og dyreste eller mest vindende) hest, kræver
det, at man ved, hvad man beskæftiger sig med - optimal fodring og optimale
betingelser for humør og gejst giver de bedste heste inden for alle grene af
sporten. En misrøgtet hest vinder ingen præmier

mvh. tina

Fra : Malene P

Dato : 09-01-05 10:03

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
meddelelse news:41e06dc2$0$33626$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
af
> sporten. En misrøgtet hest vinder ingen præmier

Nej, men det kan en misHANDLET hest måske gøre -hvis man er kynisk nok.

Malene P

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 09-01-05 11:53

"Malene P" <malenekors[SPAMVAEK]@hotmail.com> skrev i en

> Nej, men det kan en misHANDLET hest måske gøre -hvis man er kynisk nok.

Ja, hvis man er heldig. Jeg har nu set flere beviser på det modsatte - en
god hingst, der blev behandlet så hårdt, at ridning blev umuligt. Herefter
blev den kastreret - et væsentligt værditab, da den nu ikke kunne kåres. Den
kunne stadig ikke rides og blev solgt for 25.000 kr.
Nogle gode heste, der har vundet sølv og guldmedaljer ved skuer - men folk
kender ejeren og ved, at hestene nok ikke er blevet passet helt efter bogen,
og sjovt nok har han umådeligt svært ved at sælge sine heste.

Jeg er slet ikke i tvivl om, at der er nogen derude - både trav-folk og
dressur og spring-folk - der tjener penge på mishandlede og misrøgtede
heste. Det forudsætter så, at der er nogen, der køber dem. Men jeg er heller
ikke i tvivl om, at hvis man vil tilhøre eliten, så er der ikke nogen vej
uden om hårdt arbejde, masser af viden og godt behandlede heste.

mvh. tina

Fra : Lene

Dato : 09-01-05 12:22

> [...]

> ikke i tvivl om, at hvis man vil tilhøre eliten, så er der ikke nogen vej
> uden om hårdt arbejde, masser af viden og godt behandlede heste.

Ja, det kunne jeg ikke have sagt bedre selv!

Mvh. Lene

Fra : Malene P

Dato : 09-01-05 12:38

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
meddelelse news:41e10cf2$0$157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> ikke i tvivl om, at hvis man vil tilhøre eliten, så er der ikke nogen vej
> uden om hårdt arbejde, masser af viden og godt behandlede heste.

Hmmmmm! Jeg vil nu stædigt påstå, at man hurtigt kommer i et dilemma mellem
hensynet til sin pengepung og hensynet til hestens velværd. Da jeg købte min
dejlige tølter, var det ikke mindst fordi den forrige ejer ville begynde at
tilride ham som 4-årig. Jeg brugte et år på at vænne ham til sadel og vægt
og har nu fået en supertølter ud af ham, som jeg er blevet budt 75000kr
for -gav 23000 kr for ham for 6 år siden. Alt sammen arbejdet op gennem
kærlighed til dyret -og helt uden hensyn til pengepung. Og han er slet ikke
til salg

mvh
Malene P

Fra : Lene

Dato : 09-01-05 13:12

"Malene P" <malenekors[SPAMVAEK]@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Klip.
> Hmmmmm! Jeg vil nu stædigt påstå, at man hurtigt kommer i et dilemma
> mellem
> hensynet til sin pengepung og hensynet til hestens velværd.

Ja, det er kort sagt for dyrt at tilsidesætte hestens behov, da de gode
præstationer, og dermed også de store præmiepenge simpelthen udebliver.

Mvh. Lene

Fra : Anet

Dato : 09-01-05 20:33

> [...]
>
> Ja, det er kort sagt for dyrt at tilsidesætte hestens behov, da de gode
> præstationer, og dermed også de store præmiepenge simpelthen udebliver.

(klip)

Og det er også her, at min forståelse står af. Selvfølgelig forstår jeg godt
at en forretning er en forretning der skal give overskud, men jeg forstår
slet ikke at det skal være på bekostning af hesten og dens normale
levemåde.Mange heste lever et liv i konkurrencestaldene som slet ikke ligner
det liv som en hest er født til.

--
Hilsen

Annette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-01-05 11:14

"Malene P" <malenekors[SPAMVAEK]@hotmail.com> wrote in message

> "Lene" <hamadryadfjerndette@mail.dk> skrev i en meddelelse

> på

> Viden om hvad? Hestens velfærd eller om at tjene penge?

Hvis du tror man kan tjene penge på travsport i DK så er du utroligt naiv

--
mvh/rg. Christian

Fra : Malene P

Dato : 10-01-05 12:00

> Hvis du tror man kan tjene penge på travsport i DK så er du utroligt naiv

Det gør mig da slet ikke mindre bekymret mht hestenes velfærd

Malene P

Fra : Marlene

Dato : 12-01-05 12:22

> [...]
>
> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> Det gør mig da slet ikke mindre bekymret mht hestenes velfærd

Nej, det var da også min første tanke

Mvh. Marlene.

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 12-01-05 15:03

"Marlene" <muxoll@e-mail.dk> skrev i en meddelelse news:41e50871$0

> naiv

> Nej, det var da også min første tanke
>
> Mvh. Marlene.

Hej i to Marlener

Det vil altså sige, at I synes, at det er ganske forkasteligt, at man tjener
penge på heste - men alligevel er i også bekymrede, når folk ikke tjener
penge på dem. Eller hur?

Jeg kender rigtigt, rigtigt mange hesteejere, som enten tjener penge eller
ikke tjener penge på deres heste, både ryttere, avlere og andet godtfolk.

Det er godt nok ikke inden for trav, men dressur/spring - området. Er I også
bekymrede for dem, eller er det kun inden for travsport, at denne åbenbart
meget bekymrede holdning for hestens velfærd gør sig gældende?

mvh. tina

Fra : Marlene

Dato : 12-01-05 15:32

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
meddelelse news:41e52e24$0$51987$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Hej i to Marlener

Nej - en MaRlene og en Malene

> Det vil altså sige, at I synes, at det er ganske forkasteligt, at man
tjener
> penge på heste

Nej da.

- men alligevel er i også bekymrede, når folk ikke tjener
> penge på dem. Eller hur?

Hvis ikke man tjener noget på en hest - og det er formålet med hesten(e) -
så kan man kun forestille sig, at de får den dårligste behandling mht.
foder, dyrlægebehandling osv. Det var blot min første indskydelse. Jeg kan
ikke tale for Malene, men mon ikke også det var noget i den retning, hun
mente?

> Jeg kender rigtigt, rigtigt mange hesteejere, som enten tjener penge eller
> ikke tjener penge på deres heste, både ryttere, avlere og andet godtfolk.

Det gør jeg også.

> [...]
> bekymrede for dem, eller er det kun inden for travsport, at denne åbenbart
> meget bekymrede holdning for hestens velfærd gør sig gældende?

Hmmmm... Jeg ved ikke helt, hvorfor vi går over til en anden "genre"; det
var udelukkende, fordi der blev skrevet, at man absolut ikke tjente penge på
travheste, at jeg som det første tænkte på, at behandlingen af hesten måske
ikke er så god, fordi man så vil spare, hvor man kan. Ikke andet. Dressur-
og springheste kan vel i dette tilfælde ikke sammenlignes, da man som regel
tjener ret godt på dem!

Mvh. Marlene.

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 12-01-05 16:33

> Nej - en MaRlene og en Malene

UPS

> [...]
> ikke tale for Malene, men mon ikke også det var noget i den retning, hun

Jeg tror ikke, at der er mange, der ved bare lidt om heste, som har som
deres primære formål at tjene penge på dem. Heste er for store og for dyre
og der er alt, alt for meget arbejde ved dem. Derfor tror jeg, at langt de
fleste avlere og trænere faktisk laver det, de gør, fordi de kan lide
arbejdet med hestene - ellers ville de ikke gide at lægge så meget arbejde i
det. Løber det rundt er det godt - får man overskud, kan man nyde det en
halv dag og gå ud og knokle videre.

Der er selvfølgelig undtagelser. Jeg tror bare ikke, at man kan sige, at de
findes inden for en bestemt gren af hestesporten...

> [...]

> ikke er så god, fordi man så vil spare, hvor man kan. Ikke andet. Dressur-
> og springheste kan vel i dette tilfælde ikke sammenlignes, da man som

Hihi, det tror jeg ikke, man gør. Så skal de i hvert fald være ret gode.
Hvis man avler dem, har jeg hørt at de, når de rammer de 3 år, faktisk har
kostet i omegnen af 40.000 kroner. Det er mange penge for en treårs
utilredet hest, hvis den ikke er god. Så skal man enten til selv at bruge
sin (arbejds) tid på at træne dem, eller man skal købe sig til det.
Jeg ved ikke hvordan det ser ud for elitehestene - har aldrig været i
nærheden af dem - men for helt almindelige heste er det købers marked,
og for de avlere, som jeg har mødt, er det mere interessen og håbet om at
lave den ene superhest, der driver værket end pengene.

Man hører nogle gange de der historier om nogen som har købt en hest til
ingen penge og fået en hel masse for den senere. Men hvis man lige husker at
indregne alle de penge, der er brugt til opstaldning, undervisning, dyrlæge,
smed, undervisning og transport til stævner, så tror jeg ikke, at der er ret
meget overskud tilbage. Tag for eksempel Malene Ps islænder (længere oppe i
tråden), som hun på seks år kan tjene 52.000 kroner på - det er under 10.000
kroner per år. Når udgifterne er betalt, er der vist ikke meget tilbage til
arbejdslønnen. Men hun har sikkert hygget imens

mvh. tina

Fra : Marlene

Dato : 12-01-05 19:48

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
meddelelse news:41e5434c$0$52000$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> "Marlene" <muxoll@e-mail.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> [...]
> det. Løber det rundt er det godt - får man overskud, kan man nyde det en

Jeg håber da selvfølgelig, at du har ret.

> Der er selvfølgelig undtagelser. Jeg tror bare ikke, at man kan sige, at
de
> findes inden for en bestemt gren af hestesporten...

Nej - det var så heller ikke, jeg kommenterede. Kun det, at man ikke tjente
nogle penge på travheste.

Snip

> [...]

> og for de avlere, som jeg har mødt, er det mere interessen og håbet om at
> lave den ene superhest, der driver værket end pengene.

Jeg skal ikke gøre mig klog på det - overhovedet. Jeg har kun hørt de nogle
gange svimlende beløb, en avler har fået for en 2-3 års utilredet hest. Og
jeg kan ikke forestille mig, at udgifterne kan komme bare lidt i nærheden af
den pris.

> [...]
til
> arbejdslønnen. Men hun har sikkert hygget imens

Ja, det kan være. Du har sikkert helt ret.

Mvh. Marlene.

Fra : Malene P

Dato : 16-01-05 19:15

> [...]
til
> arbejdslønnen. Men hun har sikkert hygget imens

Ja, det har jeg. Tusindvis af dejlige timer med og på ham -og en enorm
tilfredshed over at have gjort ham til det, han er i dag. Han er supertølter
og er skøn at omgås. Men målt i kroner, har han selvsagt givet underskud, da
jeg jo ikke har solgt ham endnu. Og jeg vil aldrig skille mig af med min
dejlige hingst til en køber, der kun tænker på usselt mammon. Det skal siges
igen, at jeg købte ham netop fra én, der ville begynde at tilride ham alt
for tidligt -og jeg har før fortalt lidt om, hvordan jeg var ved at komme
galt afsted ved at holde ham nogle måneder som alenehest. Så han bliver hos
mig sammen med sin "kone" og følbasse, der kom til verden for snart et år
siden. Evt salg af føl vil jeg følge til dørs med samme holdning. Beklager
hvis jeg i dine øjne virker for naiv og "pyssenysset". Men mine heste er
altså ikke kolde investeringsobjekter.

Malene P

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 17-01-05 03:00

> [...]

> hvis jeg i dine øjne virker for naiv og "pyssenysset". Men mine heste er

Hvordan i alverden får du det indtryk at jeg synes du er for naiv og
pyssenysset? Hvis det er smiley'en, så betyder det bare "Det er jo dejligt
at hun hygger sig med sin hest." Ikke nogen underforståede sarkastiske eller
ironiske undertoner, bare en glad smiley...?!? Er der en eller anden "jeg er
glad og absolut ikke et strejf af ironisk eller sarkastisk - smiley", som
jeg har overset og som jeg burde have brugt i stedet?

mvh. tina

Fra : Malene P

Dato : 17-01-05 12:22

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
meddelelse news:41eb1c27$0$33631$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> glad og absolut ikke et strejf af ironisk eller sarkastisk - smiley", som
> jeg har overset og som jeg burde have brugt i stedet?

Næh, det var måske snarere mig, der burde have formuleret mig anderledes.
Feks skrevet "nogen" i stedet for "du".

mvh
Malene P

Fra : Malene P

Dato : 16-01-05 14:58

> Nej - en MaRlene og en Malene

Jeps!
> Det vil altså sige, at I synes, at det er ganske forkasteligt, at man
> tjener
>
> Nej da.

Helt enig -men jeg vil lige tilføje, at det dæleme kommer an på metoderne.
Både hvad angår træning til konkurrencer -OG i hvor høj grad, man vil
udbytte sine heste. Her tænker jeg feks på rideskoler og turridning, hvor
pengepungen kan lokke mere end hensynet til hestenes velfærd. Kender selv
flere tilfælde, hvor de populære ture på islændere har fået arrangører til
at behandle deres heste på en måde, der fører tankerne hen på æslerne på
Santorini. Det ene sted er hos en mand i Fjerritslev.

> [...]
> ikke tale for Malene, men mon ikke også det var noget i den retning, hun

Igen har du ramt bullseye, MaRlene . Og igen vil jeg lige bemærke, at det
jo IKKE kun er hensynet til pengepungen, der kan få folk til at behandle
heste dårligt. Det kan jo, som jeg før (og grundigt gennemtævet for) har
nævnt, også være velhavere, der anskaffer sig en hest for sjov eller fordi
datteren vil have én -og som så er ligeglad eller bare uvidende om, hvordan
man bør behandle den. Og så er der jo herudover også de, der bare er nogle
dumme svin....

> [...]

> ikke er så god, fordi man så vil spare, hvor man kan. Ikke andet. Dressur-
> og springheste kan vel i dette tilfælde ikke sammenlignes, da man som

Ja -eller har ambitioner, der ikke nødvendigvis har noget med penge at gøre.
Dette har vi også set/hørt eksempler på -for eksempel blandt dagens kendte
top-ryttere. Men dette hører måske til i Tina's tråd om hestevelfærd?

mvh
Malene P

Fra : Iben Holst

Dato : 09-01-05 16:08

>Citat: Travheste skal køres til senest som 1½års, ellers
> udvikler plagen sig ikke optimalt. Citat slut.

Optimalt til at være t r a v hest - ikke til at være en normal udviklet
hest!!

Jeg har også kun det imod at hestene bruges så hårdt så tidligt. De er l a
n g t fra udvoksede før de skal præstere det helt store.
MEN der er altså også stor forskel på om den blot køres til eller den bliver
trænet til løb i en tidlig alder...
Man kan sagtens køre den til uden at den skal bruge anstrengelser på andet
end at vænne sig til de nye `omgivelser´ og det kan jeg ikke se noget
forkert i. Det er det samme som at vænne en kommende ridehest til al
omgang - også med fastspændt udstyr - i samme alder....
Og inden for dressur, spring og military foregår der altså også rådne ting,
som heste godt kunne være foruden og alligevel kunne blive super gode.

Generelt er min holdning at travheste bliver brugt for hårdt for tidligt,
men det er ikke noget jeg laver ramaskrig over, idet der i flere stalde
foregår værre ting med heste som i k k e bør foregå. Og i andre stalde
foregår der slet ingenting!! (læs i begge tilfælde=direkte
mishandling/misrøgt)

Iben :-/

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 09-01-05 00:26

> [...]

Personligt har
> jeg ikke læst artiklen der bliver linket til, men jeg bryder mig heller

Jeg har på den anden side læst noget om forskning som viser, at heste netop
har godt af at blive trænet, mens de er meget unge. Det er noget med, at der
er to typer muskler, som arbejder på to forskellige måder, og at den ene
type syrer til, mens den anden ikke gør. De ikke-syrende typer muskler
udvikles kun, mens hestene er meget unge, og jo flere af dem, jo bedre.
(Beklager det meget uvidenskabeligt og dårligt formulerede referat)

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 09-01-05 20:30

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
meddelelse news:41e06c10$0$33680$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> udvikles kun, mens hestene er meget unge, og jo flere af dem, jo bedre.
> (Beklager det meget uvidenskabeligt og dårligt formulerede referat)

(klip)

Det lyder da fint med din forklaring , men jeg tror ikke helt på det,
for når jeg har set eller redet på en travhest som har været trænet og
tilkørt, så vil den som regel i resten af dens liv forblive en stiv pind at
ride på. Den er generelt stiv i halsen, kroppen og dens underhals er
overstimuleret i forhold til dens overhalslinie. Alt dette fortæller mig
ganske simpelt, at en travhest har gået i en forkert holdning som f.eks
meget ung. Det er som om den har meget svært ved, at komme fra den stive
holdning igen selv om den evt. bliver redet dressur, ture eller spring på.
Og når en hest er så stiv må det være fordi dens muskler er brugt forkert
eller at den er trænet for hårdt eller for tidligt eller noget andet den har
taget skade af.

--
Hilsen

Annette

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-01-05 23:01

Anet wrote:
> [...]
> eller at den er trænet for hårdt eller for tidligt eller noget andet den har

Hvad med børn? tager børn skade af at dyrke sport?
Nej vel, så unge heste kan også godt tåle en vis
mængde træning.

JonB

Fra : Anet

Dato : 09-01-05 23:30

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> Hvad med børn? tager børn skade af at dyrke sport?
> Nej vel, så unge heste kan også godt tåle en vis
> mængde træning.
>

> JonB

(klip)

Ja, en vis mængde. Jeg tror at alt topsport om det er børn, unge, voksne
mennesker eller heste er usundt. Alt der bliver så man drives til det
yderste man har og nogen gange mere til tror jeg er dårligt for kroppen.

--
Hilsen

Annette

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-01-05 23:41

Anet wrote:
> [...]
> mennesker eller heste er usundt. Alt der bliver så man drives til det
> yderste man har og nogen gange mere til tror jeg er dårligt for kroppen.

ja, men skal man så
a)   helt undlade at træne dem?
b)   træne dem let?
c)   træne dem så meget som muligt?

JonB

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 10-01-05 00:01

> [...]

> eller at den er trænet for hårdt eller for tidligt eller noget andet den

Har du prøvet at ride på en travhest, der ikke er blevet trav-trænet? Jeg
spørger fordi jeg spekulerer på, om avlen monstro har noget at sige ...

mvh. tina

Fra : Lene

Dato : 10-01-05 10:49

> [...]
> Har du prøvet at ride på en travhest, der ikke er blevet trav-trænet? Jeg
> spørger fordi jeg spekulerer på, om avlen monstro har noget at sige ...

Hej Tina.

Avlen er netop det springende punkt. Travheste er avlet til at løbe ligeud,
og rundt i store docerede sving i en travligende bevægelse, i så høj fart
som overhovedet muligt.. De er ikke avlet til at ride rundt i et lille
ridehus på små volter. Men de kan selvfølgelig godt lære det. Det kræver kun
to ting - tid og en god rytter.

Jeg har selv den holdning til travheste og dressur, at man ikke bør købe sig
en traver, hvis man har ambitioner som går ud over L-klasserne. Ikke fordi
man ikke kan ride dem op til det, men fordi der ikke er nogen grund til at
ligge sig selv unødige hindringer i vejen. Når det er sagt, så synes jeg det
er påfaldende at mange rideskoler køber pensionerede travere til elevheste.

Til Annette, jeg ved ikke hvor det er du kigger på travheste henne, men den
model kosteskaft med fire ben, en underhals som skraber hen af jorden, og
stiv som et bræt, kan jeg ikke rigtig genkende i moderne avl.

Her er en hel stribe travhestebilleder:
http://www.sitecenter.dk/stutteridryad/scrapbog/

http://www.sitecenter.dk/stutteridryad/derbytriumfen/

http://www.sitecenter.dk/stutteridryad/tillykke/

Mvh. Lene Andersen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-01-05 13:08

Lene wrote:
> [...]
> er påfaldende at mange rideskoler køber pensionerede travere til elevheste.

Det er vel fordi travhestene er billige, og at rideskoleryttere
ikke er de bedste, og de derfor ikke kræver heste med potentiale?
(travheste har sjældent potentiale for andet end trav - det de
er avlet til).

JonB

Fra : Lene

Dato : 10-01-05 14:18

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse
klip.
> [...]
> ikke er de bedste, og de derfor ikke kræver heste med potentiale?
> (travheste har sjældent potentiale for andet end trav - det de

Ja, en traver som ikke er hurtig nok til banen kan jo købes for billige
penge, så den samme berider, der fraråder køb af travere med den ene hånd,
synes de er udemærkede rideheste med den anden, - for der er jo god økonomi
i at lade sine elever ralle rundt i ring på en billig hest... Og de fleste
ryttere når jo alligevel aldrig ud over L-klasserne.
En traver er bedst til det, den er avlet til, - nemlig travløb. Men de er
såmen også udemærket til skovtur, distance, lidt jagt eller spring. Dressur
ud over L-klasserne skal man ikke forvente.

Mvh. Lene

Fra : Anet

Dato : 11-01-05 15:49

> [...]
> penge, så den samme berider, der fraråder køb af travere med den ene hånd,
> synes de er udemærkede rideheste med den anden, -

Nu er det jo sådan at på de allerfleste lokale rideskoler hvor netop
traverne bruges til rideskolehold, da er det ikke en rigtig uddannet berider
der underviser, men som oftest en staldpige/hestepige. For en rigtig
uddannet berider ville nok ikke være bekendt at prøve at undervise folk på
travere når det er dressur de kommer for at lære at ride.

for der er jo god økonomi
> i at lade sine elever ralle rundt i ring på en billig hest... Og de fleste
> ryttere når jo alligevel aldrig ud over L-klasserne.

(klip)

Jeg syntes, at det er forkasteligt, at folk undervises på heste der ikke er
velegnet til at lære den ædle dressurkunst korrekt på.

> En traver er bedst til det, den er avlet til, - nemlig travløb.

(klip)

Korrekt.

--
Hilsen

Annette

Fra : Anet

Dato : 11-01-05 15:44

> [...]
> til at ligge sig selv unødige hindringer i vejen. Når det er sagt, så
> synes jeg det er påfaldende at mange rideskoler køber pensionerede travere

(klip)

Mange rideskoler køber pensionerede travere fordi de er billige heste i
indkøb og normalt så plejer traverne ikke at smide rytterne af.

> [...]
> den model kosteskaft med fire ben, en underhals som skraber hen af jorden,
> og stiv som et bræt, kan jeg ikke rigtig genkende i moderne avl.

Du skal nok være lidt opmærksom på at jeg omtaler de travheste jeg har kendt
igennem et hesteliv på 29 år efterhånden, så måske kan du ikke på stående
fod genkende beskrivelsen (det ville jeg nu heller ikke efter din
omskrivning af det jeg oprindeligt skrev).

--
Hilsen

Annette

Fra : Anet

Dato : 11-01-05 15:42

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
meddelelse news:41e1b7c4$0$33682$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Har du prøvet at ride på en travhest, der ikke er blevet trav-trænet? Jeg
> spørger fordi jeg spekulerer på, om avlen monstro har noget at sige ...
>
> mvh. tina

(klip)

De travheste jeg fortalte om er heste der alle på et eller andet tidspunkt
har været trænet som travhest og nogle af dem har også gået løb.

--
Hilsen

Annette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-01-05 11:13

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> heste og kører dem til mens de stort set kun er små plage. Personligt har
> jeg ikke læst artiklen der bliver linket til, men jeg bryder mig heller

Travheste er meget hurtigere udviklet end mange fuldblodsheste så problemet
er ikke så stort, desuden er det ikke alle travhesteejere der gør det.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Malene P

Dato : 08-01-05 23:01

> "Lene" <hamadryadfjerndette@mail.dk> wrote in message
>
> Jeg tror ikke travheste behandles værre end fx. springheste eller
> dressurheste.

Nå -og så må det jo være godt nok?

Malene P

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-01-05 11:19

"Malene P" <malenekors[SPAMVAEK]@hotmail.com> wrote in message

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> lidt

> Nå -og så må det jo være godt nok?

Nej overhovedet ikke, men nu var der tale om travheste og deres ejers
behandling af dem.
Ikke om burhøns eller tremmekalve eller søer med skuldersår.

Eller springheste som tvinges til at løfte benene med storm p agtige
redskaber etc.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Anet

Dato : 11-01-05 15:51

> [...]
> Ikke om burhøns eller tremmekalve eller søer med skuldersår.
>
> Eller springheste som tvinges til at løfte benene med storm p agtige

(klip)

Nu er det jo selve metoderne som konkurrenceheste udsættes for der bliver
angrebet og dem bryder jeg mig slet ikke om lige meget om vi taler spring
eller travheste.

--
Hilsen

Annette