Brug af AD-AS og IS-LM
Fra : Broder

Dato : 06-01-05 10:01

Jeg skal op til en eksamen i økonomi. Jeg har som sådan ok styr på
modellerne, men jeg har lidt svært ved at gennemskue i, hvilke scenarier
de forskellige modeller bruges.

Så hvis der var nogen herinde, der har tid til at skrive et par hints eller
tommelfingerregler om anvendelsen af dem, vil jeg blive glad

med venlige

Hilsner

Lasse

Fra : Thomas Seehausen

Dato : 06-01-05 14:08

på hvilket niveau snakker vi?

Fra : Broder

Dato : 06-01-05 14:39

"Thomas Seehausen" <seehausen@stofanet.dk> wrote in

> på hvilket niveau snakker vi?
>
> "Broder" <faraos_cigar@hot_fjern_mail.com> skrev i en meddelelse

> eller

Jeg læser statskundskab, og vi bruger bogen, Macroeconomics af Dornbusch.

mvh

Lasse

Fra : LD

Dato : 06-01-05 20:24

> Jeg læser statskundskab, og vi bruger bogen, Macroeconomics af Dornbusch.

Spændende, jeg læser selv SPRØK på første år, så jeg er nok ikke så meget
bedre informeret end dig, men læser lige lidt med på sidelinien.

Men ret beset, så repræsenterer IS- og LM-kurververne hhv. finans-
og pengepolitik.

Jeg er dog ikke helt sikker på om du søger konkrete eksempler, eller
hvordan?
Hvis du forstår figurerne, forstår du vel også hvordan de skal implenteres?

Fra : Thomas Seehausen

Dato : 07-01-05 12:26

Under hvilke scenarier en model benyttes afhænger i høj grad af hvilke
variable du vil udtale dig om. Ønsker du at udtale dig om pengepolitik vil
jeg klart foretrække IS/LM, da du har pengeudbud/efterspørgsel med i kraft
af LM-kurven, hvorfor det vil være lettere at illustrere sammenhængen der.
Med hensyn til finanspolitik kan der argumenteres for at bruge begge
modeller (evt. i kombination). Begge modeller er som sådan gode til at
beskrive finanspolitik med har bare to forskellige crowding-out effekter
med, hvorfor man evt. kan bruge begge. Nu læser jeg selv økonomi og er
fortaler for konsekvent at bruge IS/LM, da jeg personligt synes det er
markant sværere at anvende AD/AS i kraft at at man skal rykke på AD-kurven
hver gang man ændrer på nogle af forudsætningerne i IS/LM. Man bruger
således allerede IS/LM når man benytter AD/AS kurven, så hvorfor ikke bare
bruge IS/LM og lade være med at gøre det sværere end det er.

MVH Thomas

PS. Håber det er et brugbart svar

Fra : Kasper Skjødt Nielse~

Dato : 31-01-05 13:06

Som jeg husker det står det ret udførligt i Dornbusch (og Fisher right?)

Det er ofte en fordel at læse bøgerne

Fra : lars

Dato : 05-02-05 21:29

Brug af IS-LM, foretrækkes i hovedreglen til at beløse exogene "stød"
til økonomien på kort sigt, da det implicit ligger i ISLM-modellen at
der ikke er forventninger og prisniveuet holdes konstant. ADAS både
kan bruge på kort og længere sigt, men har mest sin berettigelse på
lang sigt, hvor løndannelsens indvirkning på pris og produktion osv.
tages med. (philips-kurve-tankegangen.)