»Den sorte skole«
Fra : Per Rønne

Dato : 04-01-05 19:05

Jeg synes lige at jeg vil gøre opmærksom på et program om »den sorte
skole«, som sendes på DR2 i morgen kl. 20:00.

Der er tale om et forsøg på at lade nutidens skoleelever opleve
1950ernes engelske skole, med skoleuniformer anno 1950, og med disciplin
fra samme tid. Jeg vil tro at forholdene i Danmark var noget anderledes,
og Hans Scherfigs overdrevne beskrivelser af hans egen skoletid fra
Metropolitanskolen, som han i 1920erne frekventerede fra 1. mellem til
3g, passer nok bedre på forholdene end 1950ernes danske under-, mellem-
og gymnasieskole.

--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 05-01-05 20:54

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Jeg synes lige at jeg vil gøre opmærksom på et program om »den sorte
> skole«, som sendes på DR2 i morgen kl. 20:00.

Det viste sig i øvrigt at være første program i en serie på fem. En
gruppe drenge og piger har lige bestået deres eksamen efter Form 5,
deres O-level. DR2 siger dog efter 10. klasse. Og det drejer sig alle om
top-elever, der synes sikre på at komme på universitetet.

Deres første prøve i matematik tror de er en O-level fra 1950. Det er
det ikke. Det er fra optagelsesprøven til mellemskolen, 11+. Stort set
alle dumper, da de hverken kan dividere eller multiplicere.

Men det har de jo heller ikke så meget brug for i dag. Hvem husker
19-tabellen udenad? Hvem bruger den?
--
Per Erik Rønne

Fra : "Carsten Riis

Dato : 13-01-05 10:26

Per Rønne skrev den 05-01-2005 20:53:

> Men det har de jo heller ikke så meget brug for i dag. Hvem husker
> 19-tabellen udenad? Hvem bruger den?

Det er ikke at man skal kunne sådan noget udenad, men alene at man klare
sig uden lommeregner.
Det er pinligt, at man ikke kan..... Syntes jeg.

Når man oplever, at unge ikke engang kan gange et tal med 10 uden at
skulle bruge lommeregner, så undrer jeg mig slet slet ikke, at Danmark
scorer dårligt i de forskellige tests.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Per Rønne

Dato : 13-01-05 10:44

"Carsten Riis <\"cr\"@<invalid> wrote:

> Det er ikke at man skal kunne sådan noget udenad, men alene at man klare
> sig uden lommeregner.
> Det er pinligt, at man ikke kan..... Syntes jeg.

Det er ikke nødvendigt at kunne regne komplicerede stykker uden ad. Men
dermed at eleverne bibringes tilstrækkelig talfornemmelse til sådan
nogenlunde at kunne se hvad det skal blive.

Men 44*19 burde de nu kunne regne ud som 44*20 - 44. I hovedet. Sværere
er det altså heller ikke.

> Når man oplever, at unge ikke engang kan gange et tal med 10 uden at
> skulle bruge lommeregner, så undrer jeg mig slet slet ikke, at Danmark
> scorer dårligt i de forskellige tests.

Ja, så er den da helt galt. 10-tabellen!
--
Per Erik Rønne