IKT i matematik-undervisningen
Fra : kim J.

Dato : 03-01-05 19:20

Hejsa,

Jeg er lærerstuderende, og skal til at skrive fagdidaktisk opgave i
matematik (eksamensopgave). Indtil videre er jeg ikke nået længere end til
at spekulere over en problemformulering. Jeg ville synes, at det kunne være
rigtig spændende at skrive om IKT i matematikundervisningen, og vil i den
forbindelse meget gerne høre om nogle af jer har erfaringer med det.

Personlig har jeg ikke fundet nogle rigtig gode og nyttige
matematikprogrammer, dog har jeg en meget stor svaghed for Excel, og har da
også undervist i det program, men er udmærket klar over, at det ikke er det
ideelle program i matematikundervisningen. Der er bare alt for mange
funktioner, og nogle elever vil have en tilbøjelighed til at lave alt muligt
andet end det de burde med programmet.

Jeg vil blive taknemmelig for lidt input fra jer, kender i nogle gode
matematikprogrammer (helst gratis programmer), har i kendskab til om der er
nogle undersøgelser om IKT i matematikundervisningen eller er skrevet nogle
bøger der behandler emnet. Alle input er velkomne.

Med venlig hilsen
Kim Johnsen

Fra : Anita

Dato : 03-01-05 19:46

kim J. wrote:
> [...]
> bare alt for mange funktioner, og nogle elever vil have en
> tilbøjelighed til at lave alt muligt andet end det de burde med

Det er jeg nu ikke enig i. Med den rette tilrettelægning af undervisningen
kan regneark sagtens og med fordel inddrages i matematikundervisningen. Vi
prøvede på seminariet at gennemgå et storylineforløb med økonomi som
overordnet emne. Det var rigtig spændende og kunne sagtens koges ned til 7-9
klassetrin.

God fornøjelse med opgaven.
Venligst Anita

Fra : Carsten Jørgensen

Dato : 03-01-05 20:16

Hej Kim

På DPU / DLH har de beskæftiget sig med problemstillingen hos Infa - se
http://www.infa.dk/

De har bl.a. lavet programmer, skolerne har kunnet abbonnere på, og lavet
div. materiale til programmerne.

Hilsen

Carsten

Fra : kim J.

Dato : 04-01-05 06:10

Hejsa Carsten,

"Carsten Jørgensen" <cjng3_slet@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.infa.dk/
>
> De har bl.a. lavet programmer, skolerne har kunnet abbonnere på, og lavet

Tak for idéen Jeg kender udmærket Infa programmerne og har dem til at
ligge på min computer. Jeg må tilstå, at jeg ikke er særlig imponeret af de
programmer. De er meget primitive, og er præget af holdningen
programmeret-undervisning, forstået på den måde, at man giver eleverne en
kort instruktion, og så kan de selv sidde og rode med programmerne.

Der må findes nogle nyere og mere appetitlige programmer?

> Hilsen
>
> Carsten
Hygge her fra
Kim

Fra : Carsten Jørgensen

Dato : 04-01-05 19:54

Hej Kim

"kim J." <NanoSLET@Get2Net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kort instruktion, og så kan de selv sidde og rode med programmerne.
>
> Der må findes nogle nyere og mere appetitlige programmer?

Der er da pædagogiske tanker og overvejelser bag Infa's programmer - hvis
det er det du vil have.

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg vil kalde den bagvedliggende filosofi for
"programmeret undervisning".

Men det er værktøjs-programmer - og det er det interessante, synes jeg.

Der findes andre interessante værktøjs-programmer - bl.a. et, hvor man kan
tegne en geometrisk 3d figur, trykke på printeren, og vupti så kommer den ud
Jeg kan ikke huske hvad det hed.

Men ellers var det måske en ide at afklare, hvad et godt matematik-program
er ?

Hvad er et godt matematik-program - når du nu ikke kan lide Infa's ?

Carsten

Fra : Carsten Jørgensen

Dato : 04-01-05 20:24

Hej Kim

> [...]

Jeg kan ikke huske hvad det hed.

Men ellers var det måske en ide at afklare, hvad et godt matematik-program

Og hvad skal det kunne ? - eller måske bruges til ?

Carsten

Fra : Nuser

Dato : 04-01-05 10:36

> [...]
> er nogle undersøgelser om IKT i matematikundervisningen eller er skrevet
> nogle bøger der behandler emnet. Alle input er velkomne.

Hej Kim

Er selv lærerstuderende men endnu ikke så langt som du *smiler*

Må indrømme at jeg er temmelig imponeret af programmet geometet (
http://www.geometer.dk/) men om andre også vil være det, ved jeg af gode
grunde ikke.

Fra : Kim J.

Dato : 04-01-05 19:18

Hejsa Nusser,

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 04-01-05 11:09

> [...]
> funktioner, og nogle elever vil have en tilbøjelighed til at lave alt
> muligt andet end det de burde med programmet.

Excel er et fantastisk program til matematikundervisningen fra 4-5. klasse
og opefter.
Problemet er blot, at ikke ret mange har lavet en fornuftig pædagogik
omkring programmet. - Og pædagogikken bag er essentiel.
Som IT-vejleder og matematiklærer i overbygningen har jeg (på den skole jeg
var på) systematisk arbejdet med at integrere Excel som værktøj i
dagligdagen og til afgangsprøverne. (Normalt valgte højst 1-2 at undlade at
benytte Excel til afgangsprøven både mundtligt og skriftligt - og klasserne
opnåede meget fine gennemsnit.) Det vigtigste er dog, at de alle
efterfølgende benytter programmet til problemløsning.

Grundideen skal være:
Eleven er den, der kan tænke. Regnearket kan kun udføre det, der er
gennemtænkt.
Gulerødder:
1. Regnearket er for de dovne, der hellere vil sætte andre (Excel) til det
kedelige.
2. Regnearket sparer tid, ligesom tekstbehandling.
3. I tilgift får man lettere en god ordenskarakter. (Mine klasser fik
normalt et gennemsnit på over 9 i orden)

Jeg har pt. desværre dårligt tid til at finde materialer og vejledninger
frem til dig, da jeg er midt i et presserende projekt.

venlig hilsen

Niels Aage Schmidt

Fra : Kim J.

Dato : 04-01-05 19:30

Hejsa Niels,

"Niels Aage Schmidt" <nielsaa@otium.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> klasserne opnåede meget fine gennemsnit.) Det vigtigste er dog, at de alle
> efterfølgende benytter programmet til problemløsning.

Det er også mit udgangspunkt for at skrive opgave om netop det emne. Synes
ikke jeg har set noget ordentlig materiale omkring det at benytte Excel som
et værktøj i undervisningen. Jeg har en lille tanke om, at IKT (her Excel)
skal være et nyttig værktøj på linje med en lommeregner og lige så naturligt
at bruge, men det kræver at eleverne bliver ordentlig introduceret til
programmet.
Programmet har jo nogle kæmpe fordele, hvis man benytter det som et værktøj.
Har man rutinen, så er det nemt at overskue, og man kan hele tiden gå
baglæns i ens beregninger. Modsat papir, så forsvinder oplysninger jo ikke,
sammen med at det er nemmere at lave kontrolberegninger og holde styr på
mere komplekse beregninger. Men igen, så kræver det, at man ikke opfatter
programmet som noget hokus pokus, men som et simpelt værktøj på linje med en
tekstbehandler.

> Grundideen skal være:
> Eleven er den, der kan tænke. Regnearket kan kun udføre det, der er
> gennemtænkt.

Helt enig! Jeg plejer at introducere programmet som et ark ternet papir,
hvor hver tern har et navn. Det virker for de fleste ret logisk for de
fleste.

> [...]
> 3. I tilgift får man lettere en god ordenskarakter. (Mine klasser fik
> normalt et gennemsnit på over 9 i orden)

Fine argumenter du der har

> Jeg har pt. desværre dårligt tid til at finde materialer og vejledninger
> frem til dig, da jeg er midt i et presserende projekt.

Det er helt iorden, jeg har skrevet tre problem formuleringer til
eksamensopgaven, men det er nok emnet regneark jeg brænder mest for. Det er
nok også den farligste, da der desværre endnu findes en del ikke IKT vante
lærer / sensorer, og der ikke, så vidt jeg ved, er andre der har påtaget sig
at lave en didaktisk / faglig opgave omkring det emne.

Jeg vil da gerne se materialet, hvis du på et tidspunkt skulle snuble over
det

> venlig hilsen
>
> Niels Aage Schmidt
Venlige hilsner og hygge tilbage her fra
Kim

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 04-01-05 11:10

> [...]
> den forbindelse meget gerne høre om nogle af jer har erfaringer med det.

Se også Mikroværkstedets matematikprogrammer i skoleaftalen!!

hilsen NS

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 04-01-05 17:18

Her er Link'et:

http://www.mikrov.dk/skoleaftale/programmer.asp

Hvor i verden befinder du dig?
Jeg er før blevet interviewet af lærerstuderende om pædagogikken og
didaktikken bag anvendelsen af Excel i den daglige undervisning.

hilsen Niels Aage

Fra : Kim J.

Dato : 04-01-05 19:32

Hejsa igen Niels,

"Niels Aage Schmidt" <nielsaa@otium.dk> skrev i en meddelelse

[SNIP]

> Se også Mikroværkstedets matematikprogrammer i skoleaftalen!!
>
> hilsen NS
Mikroværkstedet siger mig umiddelbart ikke noget, det må jeg vist lige søge

Hygge her fra
Kim

Fra : Kim L.

Dato : 22-03-05 09:38

Hej Kim!

Jeg har haft mange gode erfaringer med GeoMeter og Excel!!! Hvert program
brugt til det de er gode til. Så måske skal du som det er i så mange andre
sammenhænge gøre op med dig selv, hvad dit mål er med undervisningen, inden
du finder ud af hvad midlet er!!

I forhold til Litteratur, findes der et temanr. af tidsskriftet KVAN, som
jeg havde meget glæde af at læse!

M.v.h.

Kim L.

Fra : @(none)

Dato : 23-03-05 23:50

kim J. wrote:
> [...]
> rigtig spændende at skrive om IKT i matematikundervisningen, og vil i den
> forbindelse meget gerne høre om nogle af jer har erfaringer med det.

Det er beklageligt at IKT er blevet matematik?

Hvis du har en matematisk hovedopgave, så sæt skarpt på matematik!

Hvis din agt er "at introducere nogle matematiske programmer", ville jeg
foreslå "matlab", eller i OS-version "octave" Meget avancerede
programmer, men som også virker på "lommeregnerniveau", og som kan
hjælpe med bogstavsabstrahering og kurver. Man bruger tillige matlab i
gymnanasier og på universiteterne,..

> [...]
> ideelle program i matematikundervisningen. Der er bare alt for mange
> funktioner, og nogle elever vil have en tilbøjelighed til at lave alt muligt

Excel er et meget fint program, der præcist har de faldgrupper, du nævner.
> [...]
> nogle undersøgelser om IKT i matematikundervisningen eller er skrevet nogle
> bøger der behandler emnet. Alle input er velkomne.

Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Kim J.

Dato : 24-03-05 07:32

Hejsa Jørn,

Tak for din respons, jeg havde næsten glemt mit indlæg her

"@(none)" <""jhp\"@(none)"> skrev i en meddelelse
[SNIP]

> Det er beklageligt at IKT er blevet matematik?

Tjaaa... har IKT ikke altid været meget matematisk. Jeg har tidligere læst
til datamatiker, og er af den gamle skole som er vokset op med Commodore 64
og Amiga'en, som jeg lavede en del små utilities og spil til.

> Hvis du har en matematisk hovedopgave, så sæt skarpt på matematik!

Jeg har valgt at behandle emnet regneark.

Det største problem er nok, at halvdelen af de 20 sider opgaven må fylde
skal være fagdidaktisk. Jeg har overhovedet ingen problemer med min egen
holdning til didaktikken, men jeg skal gerne have nogle professionelle
didaktikere til at bakke min egen didaktik op. Indtil videre benytter jeg
Hans Jørgen Beck "Regneark i matematikundervisningen", han har nogle
rimelige didaktiske overvejelser med i hans bog, men de er lidt tynde i
deres argumentation. Derudover har han også Inge B. Larsens kritik af Excel
med, som jeg da kun kan give hende ret i. Hun har sammen med Viggo Sadolin
udviklet VisiRegn, hvor nogle af de kritikpunkter hun har omkring Excel er
rettet. Bla. navngivning af celler og synliggørelse af formler. Desværre så
synes jeg programmet er lidt for primitiv, og der er for mange begrænsninger
i programmet.

> [...]
> men som også virker på "lommeregnerniveau", og som kan hjælpe med
> bogstavsabstrahering og kurver. Man bruger tillige matlab i gymnanasier og

Opgaven er blevet begrænset til regneark, ville ellers meget gerne skrive
generelt om IKT og div. programmer til matematik i undervisningen, men det
bliver et alt for bredt emne.

[SNIP]

Jeg begynder at have lidt styr over begrundelsen for at eleverne skal have
et grundlæggende kendskab til Excel. Men jeg er nu ikke blind for, at det
bestemt ikke er et godt program til matematikundervisning, i hvert fald ikke
hvis eleverne skal lære matematik. Excel er for præget af at det er et
program udviklet til virksomheder der skal lave økonomiberegninger,
derudover overholder den ikke alm. matematisk notation og de færdige formler
(funktioner) der er i Excel er ikke "selvforklarende", set fra et matematisk
synspunkt. Tag bare sum funktionen =SUM(A1:A10), kender man Excel er der
ingen problemer med den, men ser man på funktionen med en ukyndiges øjne vil
man undre sig over hvorfor A1 skal divideres med A10.

MatemaTikTak har lavet en hel serie små hæfter der strækker sig fra 1. til
6. klassetrin desværre har jeg ikke lærervejledningen til dem, og mangler
dermed at kunne argumentere for de didaktiske overvejelser der ligger bag
hæfterne.

Havde jeg haft mere tid, og havde jeg kendt lidt til MathCad før jeg
startede på projektet, så kunne det havde været meget spændende at arbejde
med det emne. Men der ville jeg nu nok ryge i det samme problem, at der ikke
er mange anerkendte didaktikere der har beskrevet programmet og kommet med
en plausibel begrundelse for at benytte det i undervisningen.

> Med venlig hilsen
> Jørn Hedegaard Povlsen

Med venlig hilsen
Kim Johnsen

Fra : @(none)

Dato : 25-03-05 04:36

Kim J. wrote:
> Hejsa Jørn,
>
> Tak for din respons, jeg havde næsten glemt mit indlæg her
Og jeg takker for tilbageresponsen.

> "@(none)" <""jhp\"@(none)"> skrev i en meddelelse
> [SNIP]

> Tjaaa... har IKT ikke altid været meget matematisk.
Nej, det er noget det er blevet
> Jeg har tidligere læst
> til datamatiker, og er af den gamle skole som er vokset op med Commodore 64
> og Amiga'en, som jeg lavede en del små utilities og spil til.
De her skønne maskiner har jeg også leget med. "Amigaen" var, da IBM
introducerede hjemme-PC'en, dekader foran i styresystem, men sank
alligevel i grus i IBM's voldsomme satsning. Lidt morsomt morsomt er
det, at IBM af taktiske grunde fravalgte egne styresydtemer og i stedet
baserede hjemme-PC'en på gargaaefirmaet Micrcrsfts primitive
DOS-styresystem,.

> Jeg har valgt at behandle emnet regneark.

Fint.
> [...]
> holdning til didaktikken, men jeg skal gerne have nogle professionelle
> didaktikere til at bakke min egen didaktik op.
Du skal selvfølgelig have dine referecer i orden, men lad vær med at
bekømre dig om "opbakning" . Originalt arbejde er i alle sammenhænge
meget mere værdifuldt end eftervisning. Der kan skrives meget på 10 sider!
> [...]
> synes jeg programmet er lidt for primitiv, og der er for mange begrænsninger

Fravælg fra start "VisiRegn" og argumenter, som her, for dit fravalg i
din rapport.

> Opgaven er blevet begrænset til regneark, ville ellers meget gerne skrive
> generelt om IKT og div. programmer til matematik i undervisningen, men det
> bliver et alt for bredt emne.

Fornuftigt. Bemærk at Excell ikke er et "undervisningsprogram".
> [...]
> ingen problemer med den, men ser man på funktionen med en ukyndiges øjne vil
> man undre sig over hvorfor A1 skal divideres med A10.
Ja, men det er ikke en "fejl". Det ville være godt, om vi her Danmark
afskaffede den nationale notation og afskaffede "streg i syvtal", ':'
som divisionstegn og ',' som decimaladskiller.

> [...]
> dermed at kunne argumentere for de didaktiske overvejelser der ligger bag

de kan vel skaffes?
> [...]
> er mange anerkendte didaktikere der har beskrevet programmet og kommet med
> en plausibel begrundelse for at benytte det i undervisningen.
Holdningen med at have stættepædagog på hvad som helst er en forkert!
Du er tydeligvis et tænkende væsen og jeg håber, at du i din
opgavebesvarelse vælger at stå på egne ben.

Jeg fornemmer, at du laver en fin rapport!.

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 25-03-05 10:00

> Du skal selvfølgelig have dine referecer i orden, men lad vær med at
> bekømre dig om "opbakning" . Originalt arbejde er i alle sammenhænge meget
> mere værdifuldt end eftervisning. Der kan skrives meget på 10 sider

Der er lige den hage ved det at seminarieundervisningen ikke tager sigte på
at man skal producere noget selvstændigt i forskningsmæssig forstand. Det
kan ikke nytte noget at han skriver en didaktisk opgave ud fra egen
"forskning" - han SKAL stå på ryggen af anerkendte forskere og henvise til
hvad de har skrevet - så jeg kan ikke nok advare mod dit råd om manglende
opbakning - det skal han have i sin opgave. Seminarieuddannelsen er IKKE en
længere videregående uddannelse, men en kortere videregående uddannelse,
hvilket bevirker at egen "forskning" ikke nyder fremme.

Han må gerne lave en selvstændig opgave, hvor han inddrager egne erfaringer,
men han SKAL begrunde dem i anerkendte didaktiske overvejelser.

Arne H. Wilstrup

Fra : Kim J.

Dato : 25-03-05 11:41

Hejsa Arne,

"Arne H.Wilstrup" <dufaardenikke@atse.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]

> Han må gerne lave en selvstændig opgave, hvor han inddrager egne
> erfaringer, men han SKAL begrunde dem i anerkendte didaktiske

Det er den mest præcise formulering jeg til dato har hørt på de mange
opgaver vi skriver, og du har helt ret.

> --
> Med venlig hilsen
> Arne H. Wilstrup

Med venlig hilsen
Kim Johnsen

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 25-03-05 20:21

"Kim J." <BL320SLET@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> opgaver vi skriver, og du har helt ret.

Ih, tak! Det er længe siden, der er nogen, der har skrevet det - det får
du fx ikke hr. Hedegaard til at skrive! ))

Arne H. Wilstrup
overlærer, cand.pæd.
(-der er for gammel til at få et seminariejob - og for dyr!)

Fra : Kim J.

Dato : 26-03-05 10:44

Hejsa Arne,

[SNIP]
> Ih, tak! Det er længe siden, der er nogen, der har skrevet det - det
> får du fx ikke hr. Hedegaard til at skrive! ))

Tjaaaaa... du får hellere ikke mange lærer på seminariet til at komme med så
konkret en formulering :o/

Lige et lille sidespring, i forbindelse med den anden lange tråd om
fysik/kemi-lærer, gad vide hvordan det hænger sammen når man er NT-lærer, så
vidt jeg har forstået, så skulle der ikke være noget i vejen for at jeg
umiddelbart kunne gå ind og undervise i fysik/kemi, har jo sikkerhedskurset
mv. Hmmm... nu ikke at uddannelsen som NT-lærer specielt kvalificerer mig
til det, for det fag er alt for bredt. Men interesserer man sig for
fysik/kemi, og mener at man kan undervise i det, så burde der vel ikke være
noget i vejen for det?
Ville nu gerne havde haft fysik/kemi på linje, men så kunne jeg ikke få
dansk på linje, suk!

--
> Med venlig hilsen
> Arne H. Wilstrup
> overlærer, cand.pæd.
> (-der er for gammel til at få et seminariejob - og for dyr!)

Tjaaaa... tror nu hellere ikke der er den store fremtid i det job, de fyrer
undervisere og sparer som en gal på samtlige seminarier. På mit andet år
blev undervisningen skåret med 20%, og i år med yderligere 30% og næste år
går der rygter om endnu flere fællesforelæsninger samt en yderligere
beskærelse på 40%, ikke noget at sige til at vi bliver så knaldende dygtige
lærer :o/

Med venlig hilsen
Kim Johnsen
NT-lærer
og kommende, forhåbentlig, matematik, dansk og sløjd-lærer

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 26-03-05 11:24

> [...]
> går der rygter om endnu flere fællesforelæsninger samt en yderligere
> beskærelse på 40%, ikke noget at sige til at vi bliver så knaldende

Jeg har allerede forberedt mig til en aktiv pensionisttilværelse - p.t.
læser jeg engelsk på B.A.-niveau på KUA - hvorfor? for egen
tilfredsstillelse skyld - jeg forventer at fortsætte med at læse dansk
således at jeg får en B.A. i engelsk og dansk med mindre der kommer en mand
med en slæde i vejen!

Hvad angår seminariejobs, så har jeg da forlængst opgivet det - det eneste
seminarium, hvor de ansatte en person med mine kvalifikationer og på samme
alder, var et seminarium hvor rektor var skandalecensor da jeg var til
eksamen på universitetet (dpu) - så ham har jeg næppe muligheder for at
blive ansat under.
Han begik den brøde at han lod en studerende dumpe (ikke mig), noget han
gjorde til en dyd da han forklarede mig om det til min eksamen (hvorfor han
gjorde det, skal guderne vide) - jeg undersøgte af ren nysgerrighed sagen og
fik at vide at det var korrekt, men den pågældende havde klaget og fået
medhold og oven i købet hævet karakteren yderligere, og den pågældende
censor havde via den vej fået en advarsel om hvad han kunne vente fremover
(sagde han), så nu lod han de fleste studerende komme igennem. Helt useriøst
i øvrigt.
En sådan karl har jeg ikke det fjerneste lyst til at blive ansat under. Men
i øvrigt: jeg trives udmærket som lærer, sålænge det er de større elever,
jeg har med at gøre.

Interessant er det imidlertid - set i et bredere perspektiv - at man på den
ene side himler op om Pisa-undersøgelsens resultater, samtidig med at man
rask væk skærer ned på alle leder og kanter: sætter flere elever sammen i
klasserne, skærer ned på lærerstaben, skærer ned på skolevæsenets midler (vi
skal spare igen i år -det har vi gjort i de sidste 20 år) og vi har derfor
stadig ikke tidssvarende bøger etc. og alligevel himler man op om at
eleverne ikke bliver dygtigere - der ansættes vikarer som aldrig før, man
indfører meritlærersystemer og cand.mag'er der er arbejdsløse får
midlertidig beskæftigelse i skolevæsenet - men undervisningen bliver
tilsyneladende ikke bedre af det - og hvorfor mon?

I stedet indfører man så - som nævnt - flere elever i klasseværelserne, så
man kan slå klasser sammen, ansætter vikarer til at varetage undervisningen
i hele skoleåret medens kvalificerede lærere går ledige, nye fag, der ikke
kan købes bøger til (fx skal man nu undervise i biologi og geografi med
afgangsprøveformål) og der skal indføres rævedyre tests som naturligvis
også betyder at der skal spares yderligere på de andre ting - og igen under
det løgnagtige mantra: verdens dyreste folkeskole.

Tingene hænger simpelthen ikke sammen. Vi skal altså kort sagt yde mere for
mindre penge - og så undrer man sig over at eleverne bliver ringere og
ringere skolet til at kunne deres fag.

Det er mærkværdigt at den nuværende regering ikke ser lyset - men med AFR
som "lys" er der vel ikke noget at sige til at vi andre sidder hen i mørket.

--
ahw

--
ahw

Fra : @(none)

Dato : 26-03-05 17:25

Arne H.Wilstrup wrote:
> "Kim J." <BL320SLET@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Ih, tak! Det er længe siden, der er nogen, der har skrevet det - det får
> du fx ikke hr. Hedegaard til at skrive! ))

hr.Hedegaard er vganske enig!

God Påske!
Med venlig hilsen
Jørn Hedegaaed Pvlsen

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 26-03-05 19:00

> hr.Hedegaard er vganske enig!

Som jeg skrev!

--
ahw

Fra : @(none)

Dato : 27-03-05 00:11

Arne H.Wilstrup wrote:
> "@(none)" <""jhp\"@(none)"> skrev i en meddelelse

> Som jeg skrev!

Jeg har ikke stor lyst til at gå i tomgangsdebat, men hvad var det
egentlig du "skrev"?

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaaed Povlsen

,> --

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 27-03-05 09:31

> Jeg har ikke stor lyst til at gå i tomgangsdebat, men hvad var det
> egentlig du "skrev"?

Heller ikke jeg - hvad var det DU svarede på?

--
ahw

Fra : Kim J.

Dato : 25-03-05 08:06

Hejsa Jørn,

"@(none)" <""jhp\"@(none)"> skrev i en meddelelse
> Nej, det er noget det er blevet

Tjaaaa.... for mange år siden underviste jeg i CP/M som kørte på
Regnecentralens Picoline maskiner. Mna skulle på det nærmeste være
programmør for at få dette styresystem til at fungere. Det var et
brugerkursus jeg der underviste på, og brugerne skulle lære at lave en
brugbar arbejdstegning, husker desværre ikke længere programnavnet, men
sikken et arbejde med at taste koordinater ind.

> [...]
> at IBM af taktiske grunde fravalgte egne styresydtemer og i stedet
> baserede hjemme-PC'en på gargaaefirmaet Micrcrsfts primitive

Tjaaaa... C64'eren var imponerende på sin tid, så kom Amigaen, og den var
bare teknologisk langt foran PC'eren. Ordentlig hurtig grafik, mulighed for
animationer, samt en på den tid ret god lyd. Intet af dette kunne PC'erne
hamle op med. Desværre dummede Commodore sig gevaldigt ved at satse på
spilmarkedet, og melde ud, at deres maskiner var bygget til spil og ikke
professionel brug. Flere reklamebureauer brugte Amiga'en, derudover var er
en del tv-stationer der benyttede den. Hvad kunne den ikke være blevet til,
hvis de havde lanceret den ordentligt (hmmmm... det var vist lige et
sidespring).

> [...]

> bekømre dig om "opbakning" . Originalt arbejde er i alle sammenhænge meget
> mere værdifuldt end eftervisning. Der kan skrives meget på 10 sider!

Helt enig, men jeg vil helt klart blive eksamineret i etablerede
didaktikkers holdninger, så dette skal jeg have helt styr på.

> Fravælg fra start "VisiRegn" og argumenter, som her, for dit fravalg i
> din rapport.

Jeg har en lille aversion mod Visiregn, jeg kan sagtens se nogle fordele ved
programmet, men der er alt for mange mangler i det program, sammenlagt med
at elever ikke har mulighed for at benytte programmet uden for skolen.

> Fornuftigt. Bemærk at Excell ikke er et "undervisningsprogram".

Nej, havde det være et undervisningsprogram, så havde mange ting nok været
lidt mere trofast mod den etablerede matematiske notation, og ikke som nu,
hvor det er nødvendig med en trinvis opsætning af formler og data.

> de kan vel skaffes?

Det håber jeg

> Jeg fornemmer, at du laver en fin rapport!.

Tak skal du have, det håber jeg da. Vores største problem er nok, at ingen
af os helt kan få klar besked om kravene til den. Dernæst, at vi først på 3.
år er startet på didaktikken. Hvilket er helt hen i vejret, da vi allerede
nu har skulle medtage didaktiske overvejelser i alle vor opgaver. Specielt i
denne eksamens opgave, godt nog fagdidaktisk, som er anderledes end den
almene didaktik.

> Med venlig hilsen
> Jørn Hedegaard Povlsen

Med venlig hilsen