Landene med de bedste PISA-resultater
Fra : Bent Jensen

Dato : 03-01-05 19:11

Kim skrev ...

> Eller også hænger det sammen med at sydkoreas regering giver 50% i
> tilskud til hvert byggede skib, det samme gjorde vi engang, da vi
> stoppede tilskuddet kunne man naturligvis ikke hamle op med asiens
> enorme tilskud, der har ført til lav arbejdsløshed der. I Danmark hæver
> man så sin bistandshjælp, så de penge man sparede på tilskuddet kan man
> så bruge på bistand, førtidspension og antidepressive midler
> til arbejdsløse.....

Jeg skrev vist forkert. I Korea er det hos Hanjin Heavy Industries &
Construction og Daewoo Shipbuilding, at Maerks har skibe i ordre -
ikke hos Samsung. Den seneste ordre er på fire containerskibe fra
Daewoo til 2,5 mia. DKK.

Ja, du har ret i, at statssubsidier spiller en stor rolle inden for
skibsbygning. Det er noget dumt noget. Det er meningen, at subsidier
til skibsbygning skal afskaffes inden for EU med udgangen af marts
2005. EU vil så til den tid klage til WTO over, at koreanerne
subsidierer den koreanske skibsbygningsindustri. Jeg er dog overrasket
over, at de koreanske subsidier skulle udgøre så meget som 50% af
prisen. Har du noget materiale om det?

Men det gør jo ikke Samsungs succes på verdensmarkedet mindre
forbløffende, at foretagendet har klaret sig uden samme statsstøtte
som skibsværfterne. Som nævnt tror jeg, det ikke mindst er det
forhold, at Sydkorea har et effektivt skolevæsen, der er årsagen.

Bent