Undervisningsmaterialer
Fra : Kim2000

Dato : 02-01-05 18:05

Jeg vil da lige slå et slag for at jeg har lagt et par undervisningsting på
nettet til fri download.

Opgaveark til brug, når man arbejder med asertro i 2-3 klasse

Matematikkort, der kan bruges når man har 10 minutter tilovers i 1-2 klasse.

Hvis der er nogle, der gider komme med en umiddelbar bedømmelse af det, så
ville det også være vældig rart.

Man kan finde det her:

http://damat.dk/undervisning/materialer/undervisningsmaterialer-samlet.htm

mvh
Kim

--
Online romaner, noveller, tegneserier m.m. finder du i SOS, anmeldelser af
spil, software og hardware til pc og Amiga findes under computer.

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 04-01-05 17:36

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil da lige slå et slag for at jeg har lagt et par undervisningsting
> på nettet til fri download.
>
> Opgaveark til brug, når man arbejder med asertro i 2-3 klasse

Kan man godt sige "asertro" og ikke som man plejer: "asetro" eller "asatro"?
Jeg tvivler. Har kun kunnet finde breve og en enkelt uautoriseret opgave med
den stavemåde.

> Matematikkort, der kan bruges når man har 10 minutter tilovers i 1-2
> klasse.
>
> Hvis der er nogle, der gider komme med en umiddelbar bedømmelse af det, så
> ville det også være vældig rart.

Mit bud:
Opgavearkene til asetro er anvendelige uden at være superkreative. Er det
primære formål med dem måske at lukke munden på eleverne, mens de svarer?
Det var rart, om eleverne kunne være lidt mere kreative i arbejdet.
(Dramatisering, illustrering, praktiske opgaver mm.)
Det er helt essentielt at man før anvendelsen retter arkene for
stave/skrivefejl.

Matematikarkene er i samme kategori, dog nok endnu mere banale og en typisk
vikarbeskæftigelse for eleverne.

> [...]

> spil, software og hardware til pc og Amiga findes under computer.
> Undervisning i matematik, historie m.m. finder du under DaMat

Du har helt ret i, at onlineteksterne trænger til stavekontrol. Som de er nu
er det ikke tilrådeligt at anvende dem i undervisningssammenhæng.

Af nysgerrighed: Er du lærerstuderende eller færdiguddannet?

venlig hilsen

Niels Aage (fhv. lærer i 37 år)

Fra : Kim2000

Dato : 04-01-05 18:06

> Kan man godt sige "asertro" og ikke som man plejer: "asetro" eller
> "asatro"?

Jeg havde også altid hørt asetro, men da den pågældende skole havde en række
små frilæsningsbøger med stavemåden "asertro" og Thor stavet som "Tor"
valgte jeg at tage den stavemåde. Jeg har aldrig slået det op, men det kunne
da være jeg skulle gøre det.

> Mit bud:
> Opgavearkene til asetro er anvendelige uden at være superkreative. Er det
> primære formål med dem måske at lukke munden på eleverne, mens de svarer?

Jeg mener ikke opgavearkene bør stå alene, men har man som vikar ti
minutters forberedelse, så er det netop man kan bruge dem, altså fx sammen
med historie fortælling, omkring skabelsesberetningen brugte jeg fx
fortællingen, men det kræver selvfølgelig at læreren har en vis
begrundsviden, som kan, om jeg så må sige, kan fiskes frem på de ti
minutters cykeltur til abejdet

> [...]
> (Dramatisering, illustrering, praktiske opgaver mm.)
> Det er helt essentielt at man før anvendelsen retter arkene for

Jeg kan, nu du siger, godt huske at jeg opdagede småfejl i arkene, mens jeg
brugte dem, dem må jeg lige rette og så lægge en ny version på nettet.

> Matematikarkene er i samme kategori, dog nok endnu mere banale og en
> typisk vikarbeskæftigelse for eleverne.

Helt enig

> Du har helt ret i, at onlineteksterne trænger til stavekontrol. Som de er
> nu er det ikke tilrådeligt at anvende dem i undervisningssammenhæng.

Tænker du her på historiedelen? Disse ting er mest skrevet for mig selv,
fordi jeg skal undervise i historie om romerriget, og ja, så kan mine noter
vel ligeså godt ligge på nettet, som de kan ligge på min harddisk

> Af nysgerrighed: Er du lærerstuderende eller færdiguddannet?

Jeg er så meget færdig som jeg kan blive uden at være færdig. Jeg dumpede
både skriftlig og mundtlig matematik efter 4 år, tog så reeksamen i
skriftlig og fik (mærkværdigvis) 10 i skriftlig, mens jeg skubbede den
mundtlige til sommer. Jeg havde haft alt for mange jern i ilden på 4. år
(var fuldtidsansat det sidste år) så derfor koncenterer jeg mig nu om at
blive færdig og få beviset, så med andre ord, jeg mangler den mundtlige
matematik, så er jeg færdig. Så det er tæt på

> Niels Aage (fhv. lærer i 37 år)

For at nå det skal jeg fortsætte til jeg er 67