flossede hove
Fra : JJ

Dato : 26-12-04 21:18

Hej

Jeg ville lige høre, om der er nogen her, der har et godt råd mod flossede
hove?
Nogen der bruger et vidundermiddel?

Hilsen JJ

Fra : Anet

Dato : 27-12-04 00:32

"JJ" <jonna@lilanimas.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg ville lige høre, om der er nogen her, der har et godt råd mod flossede
> [...]
(klip)

Om sommeren sætter jeg hestenes hove i blød hver eneste dag i vandspiltovet
og smører med torskelevertranolie bagefter. Om vinteren smører jeg efter
behov med torskelevertranolie og hvis jeg ser en hov er flosset så tager jeg
hovfilen så det ikke videreudvikler sig.

--
Hilsen

Annette

Fra : Liz B.

Dato : 27-12-04 10:14

> "JJ" <jonna@lilanimas.dk> skrev i en meddelelse

Tilskud af biotin hjælper gevældig meget, men kun på længere sigt, ikke her
og nu. Det tager ca. 9 måneder før hovene er vokset ud nemlig.

Hilsen Liz

Fra : JJ

Dato : 27-12-04 19:21

OK...

Det lyder som en god løsning. Jeg tryller noget frem i morgen.
Har du brugt det selv? Nogen erfaringer? Skal det bruges "altid" eller "kun"
til hovene ikke flosser mere?

JJ

Fra : Liz B.

Dato : 27-12-04 20:30

Nej, jeg har ikke brugt det selv men på mine heste!!

De har fået det ad flere forskellige omgange, og trænger til det nu igen kan
jeg se - jeg er sent på det, for så vil jeg ikke have problemet!! Jeg har
givet dem et tilskud/kur i ca. 3 mdr. ad gangen, holdt pause lige så længe,
og så endnu en tilskud, osv. Det har været nok for at holde hovene pæne.
Må indrømme at de har ikke fået biotin i næsten et år nu, og så er hovene,
især på den ene hest, begyndte at være flosset.

Jeg har brugt både biotin til heste, (dyrt) og så det til svin/kreatur som
er noget billigere i både anskaffelse og brug - noget som er blandet op med
klid. Jeg kunne ikke se nogen forskel på hovene ved brug af de forsk.
produkter og hestene var ligeglad - de spiser alt!! Måske er der andre der
har andre erfaringer.....?

Hilsen Liz

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 03-01-05 08:55

JJ wrote:
> OK...
> Skal det bruges "altid" eller "kun"
> til hovene ikke flosser mere?

Der bør i virkeligheden bare være tilstrækkeligt med biotin i hestens
kost. Derved undgår man at skulle give tilskud og "kure".

-dennis

Fra : Liz B.

Dato : 03-01-05 20:22

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk.FJERN> skrev i en meddelelse

> Der bør i virkeligheden bare være tilstrækkeligt med biotin i hestens
> kost. Derved undgår man at skulle give tilskud og "kure".

Hej Dennis,
Du har ret, men mon ikke det kommer an på hvad det er for en kost - f.eks.
overvægtige heste der måske får mindre portioner af den anbefalet
korn/foderblandinger, eller heste der "kun" får grovfoder, eller dem der
ikke får fuldfoderblandinger, osv.?

Hilsen Liz

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 04-01-05 08:51

Liz B. wrote:
> "Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk.FJERN> skrev i en meddelelse

> Hej Dennis,
> Du har ret, men mon ikke det kommer an på hvad det er for en kost -

Jo, naturligvis. Men kosten bør under alle omstændigheder indhole det
rigtige for hesten.

> f.eks.
> overvægtige heste der måske får mindre portioner af den anbefalet
> korn/foderblandinger,

De bør så have et tilskud (ikke en kortvarig kur) af noget biotin-rigt.

> eller heste der "kun" får grovfoder,

Jeg ved faktisk ikke om der er biotin i grovfoder, som f.eks. hø.

> eller dem der
> ikke får fuldfoderblandinger, osv.?

Det behøves jo ikke komme fra en fuldfoderblanding.

Min pointe var bare at der var bedre at have det i hestens kost i
fornuftige mængder, end at give kure en gang imellem.

-dennis

Fra : Tanja Bromley

Dato : 04-01-05 12:21

> [...]
> overvægtige heste der måske får mindre portioner af den anbefalet
> korn/foderblandinger, eller heste der "kun" får grovfoder, eller dem der

Heste, der tildeles tilstrækkeligt grovfoder, producerer selv B-vitaminerne
samt C-vitamin.
Desuden er der tilsat B-vitaminer til de fleste tilskudsfoderprodukter på
markedet, i varieret grad.

Når hesten har dårlige hove, bør man kigge på den samlede fodring, i stedet
for blot at symptombehandle - på den måde opnår man en varig forbedring af
hovkvaliteten.
Dog kan der være heste, som generelt har et hov-problem, måske grundet
arvelighed eller opstaldningsforhold. - Og hjælper B-vitamin-kure her, så
skal man da bare fortsætte med at give hesten dette ekstra tilskud.
B-vitaminer hører til gruppen af vandopløselige vitaminer, der ikke oplagres
i kroppen, så der er umiddelbart ingen fare ved det.

/Tanja

Fra : JJ

Dato : 27-12-04 19:23

Har lige skoret en hovfil i dag.
JJ

Fra : Anet

Dato : 27-12-04 22:29

> Har lige skoret en hovfil i dag.
> JJ

(klip)

Det er en god ting at have en hovfil i stalden. På et tidspunkt havde jeg en
hest som nemt fik flossede hove ligemeget om den gik med eller uden sko. Så
sagde min smed at jeg kunne købe en hovfil af ham og så kunne jeg selv ved
hurtig indsats bremse at hoven flossede mere inden han kom. Det var et godt
råd for siden den gang kiggede jeg hovene efter hver dag og fik på den måde
helt styr på de lidt skøre hove. Jeg har selv brugt det siden med godt
resultat. De heste vi har i øjeblikket har slet ikke problemer med hovene
men det er dejligt at kunne gøre noget selv.

--
Hilsen

Annette

Fra : Lene

Dato : 27-12-04 12:15

> [...]
> Hej
>
> Jeg ville lige høre, om der er nogen her, der har et godt råd mod flossede

En god smed kan med et par veltilpassede sko udrette noget, som ligner
mirakler.

Mvh. Lene Andersen
www.sitecenter.dk/stutteridryad
..

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 27-12-04 14:10

> [...]

>Hej
>
>Jeg ville lige høre, om der er nogen her, der har et godt råd mod flossede

Står din hest på spåner? for de udtørrer hoven.

JonB

Fra : JJ

Dato : 27-12-04 19:19

Nope den står på halm
Den er på fold i de lyse timer.

JJ

Fra : Malene P

Dato : 02-01-05 17:43

> Nope den står på halm
> Den er på fold i de lyse timer.

Fint -er den også alene?

Malene P

Fra : JJ

Dato : 28-04-05 12:49

Nope - der er 3 i alt

--
Hilsen

Jonna
jonna@lilanimas.dk

Fra : JJ

Dato : 28-12-04 11:43

Tak for alle rådene.

Jeg er nu udstyret med både biotin og hovfil (smeden var behjælpelig med
anvisninger på hvordan jeg selv skulle bruge hovfilen mellem beskæringerne)
jeg vil jo helst ikke lave ulykker

Godt nytår til alle to og firebenede

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 03-01-05 08:58

JJ wrote:
> [...]
> anvisninger på hvordan jeg selv skulle bruge hovfilen mellem beskæringerne)

God strategi :)

Raspen kan også være god i andre sammenhænge. F.eks. flækkede hove,
skæve "vinger" (kun midlertidigt) osv.

-dennis