Foldning af tegninger.
Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-12-04 00:08

Hej

Tilgiv mig hvis jeg er OT, men da det er cad tegninger,
vil jeg tillade mig at spørge her.

Hvordan folder man en A0 tegning korrekt?
Hvordan folder man en A1 tegning korrekt?
Hvordan folder man en A2 tegning korrekt?
Hvordan folder man en A3 tegning korrekt?

Det er noget med at de til sidst skal fylde som en A4.
Der skal også være plads til huller (er ikke sikker på denne)

Så, hvordan gør jeg det korrekt?

Please, ikke grine, det er alvorligt ment :-/

--
mvh Uffe

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 21-12-04 00:21

Hi

Uffe Bærentsen wrote:
> [...]
> Der skal også være plads til huller (er ikke sikker på denne)
>
> Så, hvordan gør jeg det korrekt?
>
> Please, ikke grine, det er alvorligt ment :-/

Jeg vil nok svare lige så off-topic at jeg hellere lader være med at
folde men hellere ruller tegningen op og lægger den i et passende
rør. Søkort f.eks. undgår man såvidt muligt at folde fordi når du
så skal måle afstande og kurser manuelt med passer og vinkel måler
kan folderne have strukket papiret hvor det er foldet ,så der kommer
fejl.

Ellers er reglen jo at A3 er to A4 og A0 er to A1 osv, men det ved alle
vel, og så må man vel starte med at folde A0 til to A1 og så
fremdeles , det er vel den eneste måde at starte fra A0 og ende med A4
----- Jeg synes bare at det er for mange folder til at det kan blive
noget der duer, så hellere rulle tegningerne.
P.C.
http://home20.inet.tele.dk/h-3d/bargebridge-2.gif

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-12-04 19:50

<per.corell@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil nok svare lige så off-topic at jeg hellere lader være med at
> folde men hellere ruller tegningen op og lægger den i et passende
> rør.

Det er 'lidt' svært at moxe et rør, ind i en A4 mappe.
Ja, vi skal aflevere opgaven, i en A4 mappe!

> [...]
> så skal måle afstande og kurser manuelt med passer og vinkel måler
> kan folderne have strukket papiret hvor det er foldet ,så der kommer

Enig.

> Ellers er reglen jo at A3 er to A4 og A0 er to A1 osv, men det ved alle
> vel, og så må man vel starte med at folde A0 til to A1 og så
> fremdeles , det er vel den eneste måde at starte fra A0 og ende med A4

Har været i gang selv, med at finde info på emnet.
Det er ikke så simpelt endda.
Ja, det skal ende med at være A4, men hvordan du kommer dertil er ikke
simpelt.

> ----- Jeg synes bare at det er for mange folder til at det kan blive
> noget der duer, så hellere rulle tegningerne.

Kan kun følge dig

--
mvh Uffe

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 21-12-04 10:25

Det er bestemt ikke OT
Da jeg i sin tid lærte maskintegning på DTU gik vores underviser, Knud
Casper, meget op i at tegningerne var foldet korrekt.
Det er rigtigt at tegningen skal ende med at fylde som et A4 ark, og det
skal altid foldes så tegningshovedet vender ud ad så det kan læses uden at
folde tegningen ud.
Hvis tegningen skal sættes i et ringbind skal den foldes så der kan klippes
huller i kanten, altså ikke foldes helt over.
Jeg ved ikke om jeg kan forklare hvordan man folder men jeg vil prøve :
A3 : 130 mm fra venstre foldes venstre side af papiret ind over. 235 mm fra
venstre foldes den modsatte vej, så højre side af tegningen er øverst.
A2 : Foldes på samme måde først 210 mm fra venstre derefter 190 mm fra højre
den modsatte vej. til sidst foldes de øverste 120 mm ned bag om.
A1 : Foldes 4 gange fra venstre 145 mm, 270 mm, 460 mm og 650 mm skiftevis
den ene og anden vej så du ender med højre side af tegningen øverst. Til
sidst foldes tegningen på midten, så den øverste halvdel vender ned ad.

A0 bruger jeg stort set aldrig så det har jeg ikke målene på.
På mine tegningsrammer har jeg sat markeringsstreger der hvor tegningen skal
foldes, det er nemmere at folde efter dem end at måle ud hver gang.

Håber du kan bruge det til noget.

Mvh. Jesper

Fra : TR

Dato : 21-12-04 14:39

Hejsa Uffe
Jeg har sendt en mail til din hotmail adr.... (som jeg håber virken).
Jeg har haft en dansk billedefil med beskrivelse af hvordan papiret skal
foldes, men desværre ligger den åbenbart på mit drev ude på skolen.
Men nu har jeg scannet en side fra den tyske bog Technisches Zeichnen 29
udgave (ISBM 3-464-48009-7

Hilsen Torben

Fra : TR

Dato : 21-12-04 15:52

Kan du ikke lige skrive en mail adr der virker ?
eller skriv til mig på rubyto image.dk

(der er @ hvor der er mellemrum)

Hilsen Torben

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-12-04 19:58

> [...]

> Der skal også være plads til huller (er ikke sikker på denne)
>
> Så, hvordan gør jeg det korrekt?
>
> Please, ikke grine, det er alvorligt ment :-/

Tak for alle svarene.
Har også selv rodet rundt, efter informationer.
Har fundet ud af, at følgende standarder gælder:
DS 101
DS 102
DS 103
og vi snakker kun om foldning, af den færdige tegning.
Hvordan selve tegningen skal tegnes?
Der gælder andre standarder, afhængig af tegningstype, formål, slutkunde
osv.

Nå jeg må hellere få de tegninger foldet korrekt.
Så er det ikke et hængeparti i projektet

--
mvh Uffe

Fra : TR

Dato : 21-12-04 20:35

Okay kan gætte mig til at du ikke ønsker filen så....

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-12-04 23:45

"TR" <rubyto_fjern_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Okay kan gætte mig til at du ikke ønsker filen så....

Den er ankommet.
Takker mange gange

og så skal jeg vistnok til at dyrke origami.

--
mvh Uffe