wraphø
Fra : Kurt Pedersen

Dato : 13-12-04 13:56

Vi har til nu kun fodret med alm. hø (minibigballer) men har fået et
godt tilbud på wraphø.

Vi kunne derfor godt tænke at fodre med wrap OG stadigvæk alm. hø -
men vil så lige høre hvor stor mængde wrap der skal bruges.

Det kan besvares på flere måder, men forestil Jer at den mængde hø der
i dag bruges til hestene skal 100% "omskrives" til mængde i wrap. Så
regner jeg selv blandingsforholdet ud.

Jeg ER også ganske godt klar over, at hestene gradvis skal vænnes til
wrappen idet den er noget kraftigere end høet, det vil også blive
vurderet mængdemæssigt.

Var dette til at forstå???...

/mvh
Birgitte

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 13-12-04 15:16

Kurt Pedersen (slet 82W66) wrote:
> [...]
>
> Vi kunne derfor godt tænke at fodre med wrap OG stadigvæk alm. hø -
> men vil så lige høre hvor stor mængde wrap der skal bruges.

Jeg tror ikke det er så meget forskel på næringsværdien (foderenheder) i
wrap og hø.

Der er en større forskel på indholdet af andre ting pga.
konserveringsprocessen, som ensileringen jo reelt er.

Men det er vigtigt at tage højde for at der er mere vand i wrap. Tørt hø
ligger typisk på 80-85% tørstof (resten er vand) wrap er nok nærmere
60%, men det kan svinge en del.

Så det må jo betyde at 1 kg hø (~ 800 g. tørstof) = 1,33 kg wrap (~ 800
g. tørstof).

Andre med mere forstand på det kunne sikkert give et mere nuanceret svar.

-dennis

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 13-12-04 19:09

Dennis Thrysøe <dennis@geysirheste.dk.FJERN> wrote:

>Andre med mere forstand på det kunne sikkert give et mere nuanceret svar.

Muligvis, men din forklaring er bare så præcis at et mere "nuanceret"
svar nok mere forvirrer end nytter

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 13-12-04 23:39

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk.FJERN> skrev i en meddelelse
> Men det er vigtigt at tage højde for at der er mere vand i wrap. Tørt hø
> ligger typisk på 80-85% tørstof (resten er vand) wrap er nok nærmere 60%,
> men det kan svinge en del.

(klip)

Mit wrap er helt nede på 55 % tørstof.

--
Hilsen

Annette

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 14-12-04 08:24

> [...]

>for at der er mere vand i wrap. Tørt hø
> ligger typisk på 80-85% tørstof
>(resten er vand) wrap er nok nærmere 60%,
<snip>

- Tak for jeres svar/kommentarer. Jeg tror nok jeg også er helt
med på idéen nu. Som Ole Braad-Sørensen også skrev, så kan de
tørre konkrete facts ofte være de bedste...

Mvh
Birgitte

Fra : Anet

Dato : 14-12-04 10:48

"Kurt Pedersen (slet 8JIP6)" <b.lemming@8JIP6besked.com> skrev i en

(klip alt væk)

Jeg var også lidt betænkelig ved at bruge Wrap i starten. Jeg fik en
ordentlig favnfuld af det ude hos min venninde så mine heste kunne prøve
det. Hestene er helt vilde med det og det bruger de god tid på også. Dog har
jeg gjort mig en erfaring. De store firkantballer er for store til 3 heste.
Rundballerne sviner for meget når man skal tage wrap ud af dem. Næste år vil
jeg have nogle baller på max. 100 kg. Så vil jeg tage dem ind i stalden og
stable dem og de vil være i en vægt så jeg selv kan skubbe rund med dem. I
øjeblikket ligger der konstant en wrapballe i laden og det er lidt
besværligt at skulle hente wrap dernede istedet for bare at have det inde i
stalden.

--
Hilsen

Annette

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 15-12-04 02:18

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> øjeblikket ligger der konstant en wrapballe i laden og det er lidt
> besværligt at skulle hente wrap dernede istedet for bare at have det inde

Er der ikke også begrænset holdbarhed på wrap, når pakkerne er åbnet? Jeg
mener at have hørt en uge, passer det?

mvh. tina

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 15-12-04 09:16

Tina Christoffersen wrote:
> Er der ikke også begrænset holdbarhed på wrap, når pakkerne er åbnet? Jeg
> mener at have hørt en uge, passer det?

Det kommer helt an på temperaturen, indholdet og hvordan det er pakket ind.

Jo mere luft der er med i "pakken" jo kortere tid kan det holde sig,
fordi det har gæret mere allerede inden i pakken. Ved meget grovt græs
f.eks. kommer der mere luft med ind.

Men en uge er sikkert ikke en helt skæv tommelfingerregel.

-dennis

Fra : Liz B.

Dato : 16-12-04 21:08

> [...]
> kommer der mere luft med ind.
>
> Men en uge er sikkert ikke en helt skæv tommelfingerregel.

Det kommer også an på hvor vådt wrappen er og hvor tæt den er presset, samt
hvor mange lag plastik der er brugt. Fx. kan det wrap jeg har i år holde sig
i 14 dage, (måske længere, jeg ved det ikke,) da den er så tør og hårdt
presset. Den dufter svagt af god wrap og føles næsten som silke, bortset
fra en tidsel her og der - dem elsker hestene. Ballerne vejer ca. 300 - 350
kg , og min fire rabarbere spiser ca. en om ugen. Det bedste af det hele
med at wrappen er så tørt er, at jeg ikke få kolde fingre med udfodring!
Hilsen Liz

Fra : Anet

Dato : 15-12-04 13:26

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
meddelelse news:41bf90ce$0$56295$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Er der ikke også begrænset holdbarhed på wrap, når pakkerne er åbnet? Jeg
> mener at have hørt en uge, passer det?

(klip)

Det kommer også helt an på tørstofindholdet. Jeg har fået wrappet rigtig hø
som var rigtig tørt og det har nu en tørstofindhold på 55 %. Jeg har ingen
problemer med at det mugner for mig. Jeg ruller det af de rundballer vi har
fået lavet. Dog vil jeg gerne have nogle mindre baller næste år så jeg
nemmere selv kan håndtere dem.

--
Hilsen

Annette

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 15-12-04 13:46

Anet wrote:
> "Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
> meddelelse news:41bf90ce$0$56295$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Det kommer også helt an på tørstofindholdet.

Ja, des mere det ligner almindeligt tørt hø, des mindre gæring sker der.

> Jeg har fået wrappet rigtig hø
> som var rigtig tørt og det har nu en tørstofindhold på 55 %.

Det er da ikke særligt tørt for wrap?

> Jeg har ingen
> problemer med at det mugner for mig.

Hård presning og korrekt indpakning (og ungt/skridende) græs hjælper på det.

> Jeg ruller det af de rundballer vi har
> fået lavet. Dog vil jeg gerne have nogle mindre baller næste år så jeg
> nemmere selv kan håndtere dem.

Vi er så heldige at vi kan fodre med ganske almindeligt tørt hø i små
baller. Det er nemt at håndtere, og uden særlige risici.

Desværre skal man bare være fremme i skoene for at finde godt hø i
Danmark, med de "somre" vi har...

-dennis

Fra : Anet

Dato : 15-12-04 23:38

> Det er da ikke særligt tørt for wrap?

(klip)

Det kan jeg godt forstå at du ikke syntes lyder særligt tørt.....sorry en
skrivefejl det er 75% tørt.

> Vi er så heldige at vi kan fodre med ganske almindeligt tørt hø i små
> baller. Det er nemt at håndtere, og uden særlige risici.

(klip)

Min ene hest kan ikke tåle almindeligt hø lige meget hvilken god kvalitet hø
han har fået fra marken af . Wrappen kan han godt tåle. Han kan tåle
kunsttørret hø også.

> Desværre skal man bare være fremme i skoene for at finde godt hø i
> Danmark, med de "somre" vi har...

(klip)

Det kan godt være lidt en kunst.

--
Hilsen

Annette

Fra : kenneth sørensen

Dato : 16-12-04 18:36

hej Anet
hvordan har dine heste taget det wraphø i har i maverne, jeg har nemli en
MEGET sart hest som vi gerne ville lave wrap til på samme måde som i har
gjort. men vi er lidt nervøse da han har prøvet almindeligt wrap og det
kunne han ikke tåle trods forsøg på meget langsomt skift.
Kender forresten nogen der har fået wrappet små almindelige baller hø, super
smart til os der ikke har så mange hypper.
hilsen dorthe

Fra : Anet

Dato : 17-12-04 10:08

"kenneth sørensen" <kenneth@FJERNDETTEfutarque.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> super
> smart til os der ikke har så mange hypper.

(klip)

Vi har 2 islændere og 1 araber. Araberen har vi valgt pr. 1 november at
opstalde ude på ridecenter hvor min datter har alle sine ridevenninder.
Islænderne går jo ture og min datter vil gerne ride dressur og starte
stævner. Men det smarte er, at vi køber vores foder på ridecentret (wrap,
Fiberlux og havre) så selv om vi tager araberen hjem i en dag eller to så
får han nøjagtig det samme foder herhjemme på gården som derude. Araberen er
nemlig meget sart over for foder og alt muligt andet. Da han skulle vænnes
til wrappen så sørgede jeg for at han fik godt med halm samtidig for, at
hans mave ikke skulle gå helt i stykker. Det gik fint. Find dig en venninde
hvor du kan få en trillebørfuld wrap, og så giv langsomt større og større
doser og så køb wrap der hvor hun gør det. Det er nok den sikreste måde og
den måde jeg gjorde det på.
Her i området omkring os har jeg også set at der er flere og flere der
wrapper småballer på ca. 50 kg istedet for de store wrapballer på 300 - 350
kilo.Jeg vil også have fat i nogle af dem til næste vinter da de er meget
nemmere at håndtere for mig og så har jeg også altid frisk wrap til hestene.
Dog bliver de mindre baller altid dyrere fordi der går plastik til og det
tager lidt længere tid at wrappe dem.

--
Hilsen

Annette