PIC16F873 vs. SLEEP MODE og wake up
Fra : Kenneth Huus

Dato : 12-12-04 18:52

Hej NG.

Denne er også postet i dk.teknik.elektronik

Jeg sidder med et projekt, hvor jeg bruger en Pic16F873 til at måle
forbrugsmængden, der løber igennem et vandsystem. For hver liter der løber
igennem, summerer den op i et 2 Line 16 Segment LCD-display. Ved start på
0000h indledes med bla.bla bla bla osv opstartstekst !!
Kredsløbet, hvori Pic-processoren sidder er, er spændingsovervåget af IC2,
jeg ikke husker navnet på. Når forsyningsspændingen forsvinder, detekterer
RC1 en HIGH fra IC2'ens output, som fortæller PIC'en at den skal gå i SLEEP
MODE for at mindske strømforbruget.

Når supply-forsyningen forsvinder, har jeg en 1F / 6,3V-kondensator
siddende, som agerer battery, for at huske de data, som er lagret i PIC'en.

Jeg har fået den til at gå i SLEEP Mode, men når jeg sender en lav på MCLR,
viser den kortvarig opstartsteksten i mit display, hvorefter den ej
fortsætter med at måle forbrugsmængden. JEg har målt direkte på krystallet,
og den starter fint op ved MCLR, hvor efter den forsvinder, når den når til
programstart igen. Når jeg så sluker strømforsyningen og tænder igen,
starter programmet fint op igen.

Jeg undrede mig over, at jeg måtte bruge ASM-commandoer for overhovedet at
kuynne lave et SLEEP-forløb - Er det normalt, at man skal blande ASM med C++
??

Hvordan sætter portene til at bruge mindst mulig strøm ??

Hvordan laver jeg et korrekt SLEEP - Wake UP forløb ??

Hvordan gemmes DATA'er i EEPROM'en ??

Jeg skal nok Copy / paste mit program her i forummet imorn, men dette indlæg
bare for at give en fornemmesle af prblemet jeg sidder med.

mvh
Kenneth Huus