Er der en matematiklærer til stede?
Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 07-12-04 20:49

TV2 har nogle eksempler på indholdet af PISA prøver liggende på deres
hjemmeside

Matematik <http://gfx.tv2.dk/images/Nyhederne/Pdf/Matematik.pdf>
Naturefag <http://gfx.tv2.dk/images/Nyhederne/Pdf/Naturfag.pdf>
Problemløsning
<http://gfx.tv2.dk/images/Nyhederne/Pdf/Problemlosning.pdf>

Jeg har siddet og moret mig lidt med matematikdelen, men jeg er ikke
helt tilfreds med statistikspørgsmålet om vulkaner (Nr 33). Her mener
jeg at både svar mulighed C og D er korrekt, mens spørgsmålet bedere
om *det* korrekte svar. Så hvis der er nogen der ved hvordan PISA
egentlig bliver scoret, ville jeg gerne have en forklaring på om der
kan være mere end et korrekt svar i den slags spørgsmål, eller om
niveauet for statistik i folkeskolen simpelthen ikke når til at
sandsynligheder ikke er et endeligt svar.

--
/Wegge <http://wiki.wegge.dk>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Carsten Holck

Dato : 07-12-04 21:07

Anders Wegge Jakobsen wrote:
> [...]
> niveauet for statistik i folkeskolen simpelthen ikke når til at
> sandsynligheder ikke er et endeligt svar.

Nu er jeg ikke matematiklærer men alligevel vover jeg det ene øje:
Bemærk at det der spørges om er

"Hvilken af følgende udtalelser udtrykker bedst det, geologen mener?"

og ikke hvilket udsagn der er faktuelt korrekt
så C bør være korrekt svar.

/carsten

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 07-12-04 21:22

"Carsten" == Carsten Holck <cholck@malling.com.invalid> writes:

> [...]

> mener?"

> og ikke hvilket udsagn der er faktuelt korrekt så C bør være korrekt

Det er her kæden hopper af for mig. En geolog der udtaler sig om
sandsynlighed burde om nogen vide hvad sandsynlighedsbegrebet går ud
på, og derfor er mit svar baseret på at han både mener C og D.

Fra : Carsten Holck

Dato : 07-12-04 21:47

> [...]
> sandsynlighed burde om nogen vide hvad sandsynlighedsbegrebet går ud
> på, og derfor er mit svar baseret på at han både mener C og D.

Igen, læs spørgsmålet , og jo spørgsmålet skulle måskr have været i
gruppen "forståelseslæsning" og ikke i matematik ( ak ja al den
tværfaglighed ;-] )

/carsten

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 07-12-04 23:28

> Igen, læs spørgsmålet , og jo spørgsmålet skulle måskr have været
> i gruppen "forståelseslæsning" og ikke i matematik ( ak ja al den
> tværfaglighed ;-] )

Tjahh, jeg har 20 år og et naturvidenskabelig studie imellem mig og
folkeskolen, så derfor stiller jeg spørgsmålet om hvilket
kundskabsniveau PISA er kalibreret efter. Uddannelse er, især i de
yngre årgange, et spørgsmnål om at formidle en burgbar løgn, som så
gradvist blive raffineret.

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 07-12-04 22:08

Anders Wegge Jakobsen <wegge@wegge.dk> writes:

> Det er her kæden hopper af for mig. En geolog der udtaler sig om
> sandsynlighed burde om nogen vide hvad sandsynlighedsbegrebet går ud
> på, og derfor er mit svar baseret på at han både mener C og D.

Jeg er enig i at geologen mener at både c og d er korrekte, men jeg
tror alligevel at det rigtige svar er c. Pointen er at svar c antyder
at geologen faktisk ved noget om sandsynligheden for jordskælv mens
svar d antyder at geologen ved lige så lidt som alle os andre.

Da jeg skulle svare på opgaven startede jeg med at spørge mig selv,
hvorfor opgavestilleren har fundet på den. Jeg går ud fra at
opgavestilleren gerne vil have eleven til at svare at en sandsynlighed
på 2/3 ikke er sikker viden (a og b), men at den alligevel giver
tallet 2/3 viden end ingenting (d). Det betyder at c er det eneste
mulige svar.

Jeg giver dig ret i at opgaven er problematisk. Problemet er at
opgaven først bliver meningsfuld, hvis eleverne gætter hvilken pointe
læreren gerne vil nå frem til.

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 07-12-04 21:23

Anders Wegge Jakobsen wrote:
> TV2 har nogle eksempler på indholdet af PISA prøver liggende på deres
> [...]
Jeg kan ikke åbne nogle af disse sider p.t.

> [...]
> helt tilfreds med statistikspørgsmålet om vulkaner (Nr 33). Her mener
> jeg at både svar mulighed C og D er korrekt, mens spørgsmålet bedere
Kan du ikke prøve at uddybe?
> [...]
> niveauet for statistik i folkeskolen simpelthen ikke når til at
> sandsynligheder ikke er et endeligt svar.
Uddybning tak.
Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 07-12-04 21:31

"Jørn" == Jørn Hedegaard Povlsen <j_h_p@tiscali.dk> writes:

> Kan du ikke prøve at uddybe?

Jeg kan prøve.

Spørgsmålet starter med en udtalelse fra en geolog "I løbet af de
næste 20 år er sandsynligheden 2 ud af 3 fo, at der komme jorskælv i
byen Zed".

De svar jeg mener begge er korrekte, og også hvad enhver der når så
langt som til at gennemføre et naturvidenskabeligt studie, ved er:

C) Sandsynligheden for, at der kommer jordskælv i byen Zed i løbet af
de næste tyve år, er større end sandsynligheden for, at der ikke
kommer jordskælv.

Dette er korrekt, da 2/3 er større end 1/3.

D) Man kan ikke afgøre, hvad der vil ske, for ingen kan vide med
sikkerhed, hvornår der kommer jordskælv.

Dette er også korrekt. Dels er forudsigelsen af jordskælv stadig en
diciplin der er domineret af sandsynligheder. Dels har geologen kun
udtalt sig om de næste 20 år, hvor der som beskrevet er 33,3%
sandsynlighed for at der *ikke* optræder et jordskælv.

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 07-12-04 22:18

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@wegge.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udtalt sig om de næste 20 år, hvor der som beskrevet er 33,3%
> sandsynlighed for at der *ikke* optræder et jordskælv.

Du har ret, forudsat formuleringerne er præcis som du refererer.
C er en sandsynlighedsudtalelse, der som du fastslår er korrekt.
D er også korrekt pga. formuleringen: Man kan ikke afgøre, hvad der vil
ske...
Her er tale om en "afgørelse", ikke en statistisk sandsynlighed.

Det er dog selvfølgelig C, der bedst udtrykker geologens mening!

(Der kan selvfølgelige i den fulde opgaveformulering, være noget, der
forhindrer at begge udsagn er korrekte. (Jeg har ikke tid til at tjekke i
dem!)

vh Niels Aage

Fra : Henning Sørensen

Dato : 07-12-04 23:57

> [...]
> niveauet for statistik i folkeskolen simpelthen ikke når til at
> sandsynligheder ikke er et endeligt svar.

Baseret på spørgsmålets udformning, i det ordene" geologen mener" er skrevet
i italic, gætter jeg på at forfatteren forventer svaret "C".
Er det ikke muligt at fremskaffe facitlisten på denne test:)
Fx. synes jeg det vil være interessant at se hvordan facit ser ud for
spørgsmålet om havebedet (31 - Tømrer)
Ligeledes facit for Problemløsning - spgsm 46 Kunsvanding....

Hvorfor står der "lommeregner.." i bunden ?
Alle opgaver burde vel kunne løses med den lille tabel i baghovedet - og evt
en spidset blyant til at huske mellemfacit med.

Men ellers er det da meget skægge opgaver, omend niveauet ikke er ret højt -
hvilke(t) klassetrin er de beregnet til?

/Henning.

Fra : elisabeth

Dato : 08-12-04 00:35

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
højt -
> hvilke(t) klassetrin er de beregnet til?

Du kan læse hele rapporten her:
http://www.sfi.dk/graphics/SFI/SFI-SURVEY/Danske_PISA_rapport.pdf

Hilsen Bente

Fra : Carsten Holck

Dato : 08-12-04 10:14

Henning Sørensen wrote:
> [...]
> Er det ikke muligt at fremskaffe facitlisten på denne test:)
> Fx. synes jeg det vil være interessant at se hvordan facit ser ud for

Det er da vist kun B der ikke kan bruges - medmindre der bruges træ til at
skære hvørnerne sammen - i så fald kan ingen af dem bruges (

> Ligeledes facit for Problemløsning - spgsm 46 Kunsvanding....
Hvis forudsætningen er at alle porte virker undtagen måske D, så er det
simpelt: Åben A og D, hvis der ikke komer vand ud er D blokeret.
Ellers kræver det at man kan verificere at A virker, f.ex ved at åbne alt
undtagen E og se at der kommer vand, derefter lukke alt undtagen A og se at
der ikke kommer vand, derefter forsøge at åbne D og konstaterer at der ikke
kommer vand Så har man konstateret at D er blokeret lukket

--
/carsten

Fra : Henning Sørensen

Dato : 08-12-04 19:17

"Carsten Holck" <cholck@malling.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke
> kommer vand Så har man konstateret at D er blokeret lukket

Hvis forudsætningen er at A virker - så er det simplet - ellers umuligt

/Henning.

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 09-12-04 13:21

Hvis forudsætningen er at A virker - så er det simplet - ellers umuligt

Opgaven har intet med undervisning at gøre. Den er af samme type som
anvendes til intelligensprøver.

Man kan ikke lære logisk tænkning. Det er "Intelligens".

vh Niels Aage

Fra : Henning Sørensen

Dato : 09-12-04 19:12

"Niels Aage Schmidt" <nielsaa@min.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> anvendes til intelligensprøver.
>
> Man kan ikke lære logisk tænkning. Det er "Intelligens".

Om evnen til logisk tænkning opstår sammen med befrugtningen kan nok danne
grobund for en lang tråd

Men den kan trænes, og er et yderst brugbart fundamentet at bygge sin viden
op på.
- det meste vi oplever er jo resultater af logik - måske lige bortset fra
dét der med at tyngdekraften alligevel ikke aftager med kvadrattet af
afstanden.
Logisk sans er en social og erhvervsmæssig force og dermed også relevant i
folkeskolen.

Men det er en fejl at sætte folk, der ikke har intelligens til at gennemskue
en simpel problemstilling, til at udforme sådanne

/Henning.