K-Pax
Fra : Rado

Dato : 12-12-04 08:41

Filmen K-Pax bliver sendt på TV 2 søndag aften 12/12 20.35

Gå ikke glip af denne fascinerende film og det budskab den rummer.

Fra : Adel

Dato : 13-12-04 02:16

On Sun, 12 Dec 2004 08:40:47 +0100, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote:

> Filmen K-Pax bliver sendt på TV 2 søndag aften 12/12 20.35
>
> Gå ikke glip af denne fascinerende film og det budskab den rummer.

Har ikke fjernsyn længere, men har set filmen og den kan varmt anbefales.

Dets livssyn er dog ateistisk, såvidt jeg kan bedømme. Ganske vist nævner
Prot Esa(Jesus) og Buddha(Gautama), men henviser til deres lærdomme, som
noget man skal lære af uden at referere til Gud.

Men det er nu alligevel en god film. Der er en scene, hvor Prot spiser en
banan med skræl på. Det ser bare så sjovt ud!!

Hyg jer,
Adel

--
http://www.maitreya.org - Messias er på jorden... igen! Søg og du skal
finde!

Fra : Rado

Dato : 14-12-04 06:44

On Mon, 13 Dec 2004 02:15:48 +0100, Adel <adeldaharma@paradis.dk>
wrote:

> [...]
>Prot Esa(Jesus) og Buddha(Gautama), men henviser til deres lærdomme, som
>noget man skal lære af uden at referere til Gud.

Det er vel i og for sig underordnet, lærdommen udspringer jo i den
sidste ende fra Gud.

>Men det er nu alligevel en god film. Der er en scene, hvor Prot spiser en
>banan med skræl på. Det ser bare så sjovt ud!!

Det undrer mig ikke han ser så underlig ud i ansigtet, for bananskræl
smager rædsomt. :P

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Adel

Dato : 26-12-04 23:56

On Tue, 14 Dec 2004 06:43:51 +0100, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote:

> Det er vel i og for sig underordnet, lærdommen udspringer jo i den
> sidste ende fra Gud.

Men Gud er jo det centrale omdrejningspunkt i Esa's lærdomme. Fx.

Mat 22 v36 »Mester, hvad er det største bud i loven?« v37 Han sagde til
sjæl og af hele dit sind.‹ v38 Det er det største og det første bud.

Så Gud er lidt vigtig og kan ikke udelukkes fra lærdommene.

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-12-04 09:12

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote in message

> Gå ikke glip af denne fascinerende film og det budskab den rummer.

Som er?

--
-Jens B.

Fra : Rado

Dato : 14-12-04 07:25

On Mon, 13 Dec 2004 09:12:14 +0100, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote in message

>Som er?

Der er faktisk flere.

Men jeg har faktisk først set filmen nu, jeg kendte kun til historien
fra bøgerne, og jeg kan se at det budskab jeg referedede til desværre
var stærkt reduceret i filmudgaven, og manglede flere væsentlige
pointer.

Men det handler om den måde tingene fungerer på K-Pax og den
mentalitet som deres samfund bygger på. Noget vi nok kunne lære en hel
del af. Der er et par eksempler her, som netop ikke var med i filmen:

[Prot har lige fortalt at de ikke har nogen regering på K-Pax, og
psykiateren spørger]: "What if no one notices that something needs to
be done? What if someone knows something needs to be done but refused
to do it? What if a person decides to do nothing?"

"That doesn't happen on K-PAX."

"Never?"

"What would be the point?"

"Well, to express dissatisfaction over the wages being paid, for one
thing."

"We don't have 'wages' on K-PAX. Or money of any kind."

I jotted this down. "No money? What do you barter with?"

"We don't 'barter'. You really should learn to listen to your
patients, doctor. I told you before--if something needs to be done,
you do it. If someone needs something you have, you give it to him.
This avoids a multitude of problems and has worked pretty well on our
PLANET for several billion years."

<snip>

"At what age did you begin school?"

"There are no schools on K-PAX."

"I'm not surprised. But you are obviously an educated person."

"I am not a 'person'. I am a being. All K-PAXians are educated. But
education does not come from schools. Education stems from the desire
to learn. With that, you don't need schools. Without it, all the
schools in the UNIVERSE are useless."

<snip>

"One final question. You have said that your childhood was a happy
one. Did you have other children to play with?"

"Hardly any. There are very few children anywhere on K-PAX, as I have
indicated. Besides that, there is no distinction between 'work' and
'play' on our PLANET. On EARTH, children are encouraged to play all
the time. This is because you believe they should remain innocent of
their approaching adulthood for as long as possible, apparently
because the latter is so distasteful. On K-PAX, children and adults
are all part of the same thing. On our PLANET life is fun, and
interesting. There is no need for mindless games, either for children
or adults. No need for escape into soap operas, football, alcohol, or
other drugs. Did I have a happy childhood on K- PAX? Of course. And
a happy adulthood as well."

Fra : Adel

Dato : 03-01-05 22:06

Nu er jeg lidt nysgerrig, om du mener, at disse livssyn, der blev givet i
bogen, skulle være noget, der er værd at leve efter, eller at det blot er
noget, der lyder godt, men ikke realiseres, eller måske noget helt andet?

Fra : Rado

Dato : 06-01-05 02:14

On Mon, 03 Jan 2005 22:06:16 +0100, Adel <adeldaharma@paradis.dk>
wrote:

> [...]
>noget, der lyder godt, men ikke realiseres, eller måske noget helt andet?

Jeg mener det er noget vi i høj grad kunne bruge til noget. Og jeg
tror også vores samfund med tiden vil udvikle sig i den retning,
simpelthen fordi der er sund fornuft og vil fjerne de fleste af de
nuværende problemer her på planeten.

K-Pax er måske i historien her en opdigtet planet, men jeg tror ideen
er hentet - måske kanaliseret - fra virkelige, højtudviklede samfund
på andre planeter i universet. Samfund på samme udviklingsniveau har
som regel en masse tilfælles, især de højere udviklede. Jo højere
udviklede samfund er, jo mere universelle og logisk baserede er i
deres grundlæggende værdier, fordi de mere og mere afspejler mere den
grundlæggende guddommelige logik i universet. På samme måde som med
Gud - jo nærmere folk de kommer Gud, jo mere enige bliver de om hvad
Gud er, og hvilke værdier Gud står for, fordi de får et mere og mere
sandt billede at ham/hun/den/det.

Faktisk har jeg selv haft nogle stort set identiske visioner om
fremtidens samfund, længe før jeg hørte om K-Pax, hvorfra jeg har dem
ved jeg ikke helt men måske de kommer fra den samme universelle kilde.

Fra : Adel

Dato : 07-01-05 23:29

Ja, det lyder jo logisk, at mere fornuft give mere fornuftige samfund.

Men hvis vi ser på verden, lader det nærmere til, at det går den anden vej.

idag er det fx ikke unormalt at finde en person, der ikke vil have
skrupler ved at tage fx penge, hvis man er sikker på, at det ikke bliver
opdaget.

Men det kan jo så forstå på dig, at du har et andet syn på det. det ok.