|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Overbelastede linjer? Fra : Rasmus Bøgeskov Lars~
 | 
 Dato :  10-12-04 15:02
 | 
 |  | Hej
 
 Jeg er journalist på Politiken og forsøger at sætte lidt fokus på
 "overbooking" af internetlinjer. Det har tilsyneladende tidligere udgjort et
 problem for de danske internetudbydere, da det har betydet, at de oftest
 ikke har kunnet give deres brugere den hastighed, de havde betalt for. Men
 hvordan er det i dag? Udbyderne siger, at de kun får problemer med at levere
 den optimale hastighed til kunderne, når der kommer et pludseligt peak, og
 alle skal ind på eksempelvis TV2's hjemmeside. Men det sagde de jo også for
 nogle år siden.
 
 IT- og Telestyrelsen har et fint måleprogram, man kan downloade - som de
 siger en hel del bruger - men de ved ikke hvad resultaterne er. Derfor
 forsøger jeg med en artikel i morgendagens Politiken at bede vores læsere om
 at teste deres egen forbindelse med Styrelsens måler og maile resultatet til
 mig, for måske at få et lidt bedre billede af, om overbooking fortsat er et
 problem.
 
 Imidlertid har jeg på fornemmelsen, at jeg kun vil modtage få svar pga den
 tekniske barriere, der altid er i disse spørgsmål, så derfor henvender jeg
 mig her, for at høre jeres erfaringer. I må også meget gerne foretage en
 måling på jeres egen forbindelse og maile resultatet direkte til mig. For at
 få nogle nogenlunde sammenlignelige resultater, skal jeg bruge
 UCP-hastigheden for downstream ved brug af Telestyrelsens måler, samt bede
 om navnet på jeres udbyder og den hastighed I har betalt for.
 
 På forhånd tak
 
 Rasmus Bøgeskov Larsen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jacob Bunk Nielsen (10-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen
 | 
 Dato :  10-12-04 15:21
 | 
 |  | 
 
            "Rasmus Bøgeskov Larsen" <rasmus.b.larsen@FJERNpol.dk> writes:
 > Imidlertid har jeg på fornemmelsen, at jeg kun vil modtage få svar pga den
 > tekniske barriere, der altid er i disse spørgsmål, så derfor henvender jeg
 > mig her, for at høre jeres erfaringer. I må også meget gerne foretage en
 > måling på jeres egen forbindelse og maile resultatet direkte til mig. For at
 > få nogle nogenlunde sammenlignelige resultater, skal jeg bruge
 > UCP-hastigheden for downstream ved brug af Telestyrelsens måler, samt bede
 > om navnet på jeres udbyder og den hastighed I har betalt for.
 Det havde måske været smart om du havde givet et link. Jeg gætter på
 at det drejer sig om <http://www.internetkvalitetsguide.dk/>? Dernæst så er det nok UDP du er ude efter.
 Når du nu har tænkt dig at skrive en (forhåbentlig saglig) artikel, så
 gør dig dog den ulejlighed at sætte dig lidt ind i hvad det reelt er
 der testes. Det er jo ikke kun brugerens internetforbindelse, men
 snarere svageste led i kæden mellem brugeren og testserveren. Man
 håber så på at det er brugerens internetforbindelse, men hvor er
 garantien? Bliver trafikken routet via en ISDN-linje til Paraguay, så
 får man altså maksimalt 64 kbps igennem uanset om man så måtte sidde
 med en nok så hurtig forbindelse.
 Gør samtidig dig selv den tjeneste at læse lidt om hvad det gør ved
 hastigheden på en ADSL-forbindelse at der bruges ATM på forbindelsen.
 Det er nok en af de ting der har snydt flest brugere samtidig med at
 det ikke vil give så meget mening at snakke om hastigheder på andre
 lag i netværksstakken.
 Se fx et tænkt eksempel (skrevet af undertegnede) på
 <http://www.sslug.se/emailarkiv/netvaerk/2004_11/msg00043>.  Hvis du
 har tid, så læs eventuelt hele tråden.
 .... og nej, jeg arbejder ikke hos en internetudbyder, men er blot glad
 kunde hos en af slagsen, og så bilder jeg mig ind at jeg ved en lille
 smule om netværk.
 -- 
 Jacob - www.bunk.cc To err is human, to forgive is against company policy.
            
             |  |  | 
  Claus Tersgov (16-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Tersgov
 | 
 Dato :  16-12-04 02:55
 | 
 |  | 
 
            Jacob Bunk Nielsen skriblede og skrablede følgende:
 > Det havde måske været smart om du havde givet et link. Jeg gætter på
 > at det drejer sig om <http://www.internetkvalitetsguide.dk/>? Den prøvede jeg naturligvis...
 Men øv.. Når jeg kører den så dør min Starvoice router. Nu har jeg prøvet 
 tre gange, og hver gang dør routeren fuldstændig, så jeg mister forbindelsen 
 på begge maskiner. Jeg er nødsaget til at slukke routeren for at oprette 
 forbindelse. Min telefon er sjovt nok ikke påvirket...
 Har du en ide?
 Claus 
            
             |  |  | 
   Martin Schultz (16-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Schultz
 | 
 Dato :  16-12-04 19:56
 | 
 |  | 
 
            Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> skrev 2004-12-16:
 > Jacob Bunk Nielsen skriblede og skrablede følgende:
 >
 >> Det havde måske været smart om du havde givet et link. Jeg gætter på
 >> at det drejer sig om <http://www.internetkvalitetsguide.dk/>? >
 > Den prøvede jeg naturligvis...
 >
 > Men øv.. Når jeg kører den så dør min Starvoice router. Nu har jeg prøvet 
 > tre gange, og hver gang dør routeren fuldstændig, så jeg mister forbindelsen 
 > på begge maskiner. Jeg er nødsaget til at slukke routeren for at oprette 
 > forbindelse. Min telefon er sjovt nok ikke påvirket...
 >
 > Har du en ide?
 Jeg har ikke nogen forslag men bare den obsavation at min starvoice router
 fint kan køre testen.
 Martin
 -- 
 Besøg http://www.adsltips.dk  for guider til
 ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel/Aethra routere.
 Alt jeg skriver på usenet er mine egne personlige meninger 
 med mindre andet er angivet.
            
             |  |  | 
  Jacob Bunk Nielsen (10-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen
 | 
 Dato :  10-12-04 15:26
 | 
 |  | 
 
            Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:
 > "Rasmus Bøgeskov Larsen" <rasmus.b.larsen@FJERNpol.dk> writes:
 >
 >> Imidlertid har jeg på fornemmelsen, at jeg kun vil modtage få svar pga den
 >> tekniske barriere, der altid er i disse spørgsmål, så derfor henvender jeg
 >> mig her, for at høre jeres erfaringer. I må også meget gerne foretage en
 >> måling på jeres egen forbindelse og maile resultatet direkte til mig. For at
 >> få nogle nogenlunde sammenlignelige resultater, skal jeg bruge
 >> UCP-hastigheden for downstream ved brug af Telestyrelsens måler, samt bede
 >> om navnet på jeres udbyder og den hastighed I har betalt for.
 >
 > Det havde måske været smart om du havde givet et link. Jeg gætter på
 > at det drejer sig om <http://www.internetkvalitetsguide.dk/>? .... og så glemte jeg lige at sige at det nok var en god idé om du
 angav en ikke-defekt mailadresse folk kunne skrive til.
 Jeg ville gerne selv have sendt dig et resultat, men testen findes
 desværre ikke i en udgave til det operativsystem jeg bruger, og da du
 nu lader til at have set dig blind på netop den test, så kan du
 sikkert ikke bruge tal fra andre tests?
 -- 
 Jacob - www.bunk.cc Preserve Wildlife!  Throw a party today!
            
             |  |  | 
  Rasmus Bøgeskov Lars~ (10-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus Bøgeskov Lars~
 | 
 Dato :  10-12-04 16:02
 | 
 |  | 
 
            Indrømmet, jeg er ikke ligefrem nogen it-ekspert ... det er derfor jeg
 henvender mig her...
 Det er rigtig nok måleren på www.internetkvalitetsguide.dk.  Jeg er udemærket
 klar over, at den aldrig vil give et helt præcist resultat, men folk med
 forstand på disse ting fortæller mig, at den sagtens kan give en god
 indikation - og at der ikke findes noget bedre på dansk. Beder jeg læserne
 bruge udenlandske tests får jeg slet ingen svar. Men dermed ikke sagt, at
 jeg ikke kan bruge resultater fra andre tests, hvis det kan være med til at
 give et billede af, hvordan det står til.
 Den ikke-defekte mail-adresse hedder: rasmus.b.larsen@pol.dk og ja, jeg
 mente UDP.
 "Gør samtidig dig selv den tjeneste at læse lidt om hvad det gør ved
 hastigheden på en ADSL-forbindelse at der bruges ATM på forbindelsen.
 Det er nok en af de ting der har snydt flest brugere samtidig med at
 det ikke vil give så meget mening at snakke om hastigheder på andre
 lag i netværksstakken.
 Se fx et tænkt eksempel (skrevet af undertegnede) på
 <http://www.sslug.se/emailarkiv/netvaerk/2004_11/msg00043>.  Hvis du
 har tid, så læs eventuelt hele tråden."
 Det lyder væsentligt, men det bliver for teknisk til, at jeg kan være helt
 med.
 Vh
 Rasmus
 "Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse
 news:spamdrop+m3pt1i8c24.fsf@paven.bunk.cc...
 > Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:
 >
 > > "Rasmus Bøgeskov Larsen" <rasmus.b.larsen@FJERNpol.dk> writes:
 > >
 > >> Imidlertid har jeg på fornemmelsen, at jeg kun vil modtage få svar pga
 den
 > >> tekniske barriere, der altid er i disse spørgsmål, så derfor henvender
 jeg
 > >> mig her, for at høre jeres erfaringer. I må også meget gerne foretage
 en
 > >> måling på jeres egen forbindelse og maile resultatet direkte til mig.
 For at
 > >> få nogle nogenlunde sammenlignelige resultater, skal jeg bruge
 > >> UCP-hastigheden for downstream ved brug af Telestyrelsens måler, samt
 bede
 > >> om navnet på jeres udbyder og den hastighed I har betalt for.
 > >
 > > Det havde måske været smart om du havde givet et link. Jeg gætter på
 > > at det drejer sig om <http://www.internetkvalitetsguide.dk/>? >
 > ... og så glemte jeg lige at sige at det nok var en god idé om du
 > angav en ikke-defekt mailadresse folk kunne skrive til.
 >
 > Jeg ville gerne selv have sendt dig et resultat, men testen findes
 > desværre ikke i en udgave til det operativsystem jeg bruger, og da du
 > nu lader til at have set dig blind på netop den test, så kan du
 > sikkert ikke bruge tal fra andre tests?
 >
 > --
 > Jacob - www.bunk.cc > Preserve Wildlife!  Throw a party today!
            
             |  |  | 
   Martin Schultz (10-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Schultz
 | 
 Dato :  10-12-04 16:24
 | 
 |  | 
 
            Rasmus Bøgeskov Larsen <rasmus.b.larsen@FJERNpol.dk> skrev 2004-12-10:
 > Indrømmet, jeg er ikke ligefrem nogen it-ekspert ... det er derfor jeg
 > henvender mig her...
 [snip]
 > Det lyder væsentligt, men det bliver for teknisk til, at jeg kan være helt
 > med.
 Har du overvejet om du så overhoved er kvalificeret til at skrive artiklen?
 Martin
 -- 
 Besøg http://www.adsltips.dk  for guider til
 ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel/Aethra routere.
 Alt jeg skriver på usenet er mine egne personlige meninger 
 med mindre andet er angivet.
            
             |  |  | 
    Rasmus Bøgeskov Lars~ (10-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus Bøgeskov Lars~
 | 
 Dato :  10-12-04 16:43
 | 
 |  | 
 
            Politiken beskæftiger sig ikke nok med IT til at kunne have en journalist
 siddende med en så specialliseret viden på det område - hvis de overhovedet
 findes. Min hensigt her er ikke at skulle ind i en teknisk diskussion, men
 at søge erfaringer fra internetbrugere, som ved lidt mere om internettet end
 hr og fru Jensen. Håber det kan lade sig gøre.
 "Martin Schultz" <news2004@adsltips.invalid> skrev i en meddelelse
 news:slrncrjfsu.n2d.news2004@hexagon.adsltips.dk...
 > Rasmus Bøgeskov Larsen <rasmus.b.larsen@FJERNpol.dk> skrev 2004-12-10:
 > > Indrømmet, jeg er ikke ligefrem nogen it-ekspert ... det er derfor jeg
 > > henvender mig her...
 > [snip]
 > > Det lyder væsentligt, men det bliver for teknisk til, at jeg kan være
 helt
 > > med.
 >
 >
 > Har du overvejet om du så overhoved er kvalificeret til at skrive
 artiklen?
 >
 > Martin
 > --
 > Besøg http://www.adsltips.dk  for guider til
 > ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel/Aethra routere.
 > Alt jeg skriver på usenet er mine egne personlige meninger
 > med mindre andet er angivet.
            
             |  |  | 
     Martin Schultz (10-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Schultz
 | 
 Dato :  10-12-04 17:27
 | 
 |  | 
 
            Rasmus Bøgeskov Larsen <rasmus.b.larsen@FJERNpol.dk> skrev 2004-12-10:
 > Politiken beskæftiger sig ikke nok med IT til at kunne have en journalist
 > siddende med en så specialliseret viden på det område - hvis de overhovedet
 > findes. Min hensigt her er ikke at skulle ind i en teknisk diskussion, men
 > at søge erfaringer fra internetbrugere, som ved lidt mere om internettet end
 > hr og fru Jensen. Håber det kan lade sig gøre.
 Har du overvejet 
  at få en ekspert til at stå for undersøgelse og så skrive en artikel
 baseret på hans konklusioner?
 Martin
 >
 >
 >
 >
 >
 > "Martin Schultz" <news2004@adsltips.invalid> skrev i en meddelelse
 > news:slrncrjfsu.n2d.news2004@hexagon.adsltips.dk...
 >> Rasmus Bøgeskov Larsen <rasmus.b.larsen@FJERNpol.dk> skrev 2004-12-10:
 >> > Indrømmet, jeg er ikke ligefrem nogen it-ekspert ... det er derfor jeg
 >> > henvender mig her...
 >> [snip]
 >> > Det lyder væsentligt, men det bliver for teknisk til, at jeg kan være
 > helt
 >> > med.
 >>
 >>
 >> Har du overvejet om du så overhoved er kvalificeret til at skrive
 > artiklen?
 >>
 >> Martin
 >> --
 >> Besøg http://www.adsltips.dk  for guider til
 >> ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel/Aethra routere.
 >> Alt jeg skriver på usenet er mine egne personlige meninger
 >> med mindre andet er angivet.
 >
 >
 -- 
 Besøg http://www.adsltips.dk  for guider til
 ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel/Aethra routere.
 Alt jeg skriver på usenet er mine egne personlige meninger 
 med mindre andet er angivet.
            
             |  |  | 
  Jens G (10-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens G
 | 
 Dato :  10-12-04 15:54
 | 
 |  | On Fri, 10 Dec 2004 15:01:31 +0100, "Rasmus Bøgeskov Larsen"
 <rasmus.b.larsen@FJERNpol.dk> wrote:
 
 > For at
 >få nogle nogenlunde sammenlignelige resultater, skal jeg bruge
 >UCP-hastigheden for downstream
 
 Hvad er UCP-hastigheden?
 
 --
 Hilsen/Best Regards
 Jens G
 som bruger Musimi.dk, Bredbåndstelefoni til folket
 
 
 |  |  | 
  Jacob Bunk Nielsen (10-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen
 | 
 Dato :  10-12-04 16:21
 | 
 |  | 
 
            "Rasmus Bøgeskov Larsen" <rasmus.b.larsen@FJERNpol.dk> writes:
 > Indrømmet, jeg er ikke ligefrem nogen it-ekspert ... det er derfor jeg
 > henvender mig her...
 Måske burde du også spørge hos den lokale netværksadministrator i
 IT-afdelingen hos Politiken. Han må også have lidt forstand på
 sagerne    >> Se fx et tænkt eksempel (skrevet af undertegnede) på
 >> <http://www.sslug.se/emailarkiv/netvaerk/2004_11/msg00043>.  Hvis du
 >> har tid, så læs eventuelt hele tråden."
 >
 > Det lyder væsentligt, men det bliver for teknisk til, at jeg kan være helt
 > med.
 Jeg er faktisk overbevist om at konceptet med protokoloverhead og
 nyttedata kan forklares i termer der kan forstås af folk der ikke er
 teknikere, omend jeg muligvis ikke er i stand til det, men nu lever
 jeg jo heller ikke af formidling i samme grad som du tilsyneladende
 gør    Du kan vel heller ikke på rimelig vis sige at noget lyder væsentligt
 og samtidig ignorere det. Det er vel ikke god journalistik?
 Som du måske fornemmer, så prøver jeg at få dig til at indse (og
 dermed få dine læsere til at indse) at man ikke bare altid kan se på
 hvor hurtigt man kan downloade med sin browser eller med et eller
 andet mere eller mindre tilfældigt testprogram. Der kan være andre
 faktorer der skal tages med i overvejelserne før man kan slutte at det
 skyldes overbelastning af udbydernes backbone.
 Mit gæt er i øvrigt at den der testserver IT- og telestyrelsen har sat
 op går i knæ et stykke tid før udbydernes net er mættede.
 -- 
 Jacob - www.bunk.cc Why would anyone want to be called "Later"?
            
             |  |  | 
  Jacob Bunk Nielsen (10-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen
 | 
 Dato :  10-12-04 16:57
 | 
 |  | 
 
            "Rasmus Bøgeskov Larsen" <rasmus.b.larsen@FJERNpol.dk> writes:
 > Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> skrev:
 >
 >> Jeg er faktisk overbevist om at konceptet med protokoloverhead og
 >> nyttedata kan forklares i termer der kan forstås af folk der ikke er
 >> teknikere, omend jeg muligvis ikke er i stand til det, men nu lever
 >> jeg jo heller ikke af formidling i samme grad som du tilsyneladende
 >> gør    [...]
 >
 > Jeg vil bestemt heller ikke ignorere det, og det kan være jeg skal hive fat
 > i vores teknikere en gang mere. Men på bundlinjen står vel stadig, at
 > Styrelsens måler er den bedste danske af slagsen og kan give et vist
 > fingerpeg?
 Ja, et fingerpeg. Man skal dog have en vis forståelse for tingenes
 virkemåde for at kunne forstå det fingerpeg korrekt.
 Lad os fx sige at man på en 2 Mbps ADSL får 1750 kbps ned i den der
 UDP-test. Er det så godt eller skidt?
 Lad os fx antage at den bruger IP-pakker på 1500 bytes (meget
 realistisk). Det giver 1472 bytes payload i de der UDP-pakker. Sådan
 1500 bytes IP bliver pakket ned i 1500/48=31,25 ATM-celler af 53
 bytes, altså 32 ATM-celler. De 32 ATM-celler fylder 53*32=1696 bytes.
 Så for at få 1472 bytes UDP-nyttedata skal der sendes 1696 bytes over
 din ADSL-forbindelse.
 Så på en 2048 kbps forbindelse er det maksimale man kan få igennem som
 payload i UDP-pakker på 1480 bytes (inkl. UDP-header) altså 2048 kbps
 * (1472/1696) = 1777,5 kbps.
 > Jeg har bestemt også til hensigt at bevæge mig forsiktigt frem, og forventer
 > sådan set ikke at kunne konkludere ud fra læserhenvendelserne, om udbyderne
 > er nogle skurke eller ej. Men jeg synes det er interessant at få sat fokus
 > på emnet, fordi det er enormt uigennemskueligt for den almene
 > internet-bruger.
 Ja, men så lav nogle fine tegninger af sådan noget med
 protokoloverhead og nyttedata. Det kan sikkert hjælpe folk til at
 forstå det lidt bedre. Men forvent ikke at du kan bringe klarhed om
 den slags på 1½ avisside. Der er skrevet tykke bøger om den slags.
 -- 
 Jacob - www.bunk.cc All is fear in love and war.
            
             |  |  | 
  Jacob Bunk Nielsen (10-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen
 | 
 Dato :  10-12-04 17:11
 | 
 |  | 
 
            Martin Andersen <martin@al-data.dk> writes:
 > Jacob Bunk Nielsen wrote:
 >
 >> Jeg ville gerne selv have sendt dig et resultat, men testen findes
 >> desværre ikke i en udgave til det operativsystem jeg bruger, og da du
 >> nu lader til at have set dig blind på netop den test, så kan du
 >> sikkert ikke bruge tal fra andre tests?
 >
 > Og hvilket OS bruger du så ? Testprogrammet er tilgængelig til
 > Windows, MacOS, Linux, NetBSD, FreeBSD, OpenBSD. Det står i deres
 > FAQ.
 Lige nu bruger jeg Linux, jeg er dog også daglig bruger af FreeBSD og
 Solaris. Jeg kiggede på "Mål din hastighed"-siden. Der stod kun noget
 om versioner til Windows og Mac OS. Jeg havde ikke set at der i FAQ'en
 er et link til noget kildekode, som man selv kan oversætte.
 -- 
 Jacob - www.bunk.cc Never ask the barber if you need a haircut.
            
             |  |  | 
  Jacob Bunk Nielsen (10-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen
 | 
 Dato :  10-12-04 17:25
 | 
 |  | 
 
            Martin Andersen <martin@al-data.dk> writes:
 > Og hvilket OS bruger du så ? Testprogrammet er tilgængelig til
 > Windows, MacOS, Linux, NetBSD, FreeBSD, OpenBSD. Det står i deres
 > FAQ.
 Du skulle vel ikke ligge inde med noget dokumentation på hvilke
 parametre man så skal køre programmet med når man har oversat det? Jeg
 kan ikke få det til at virke.
 Det er fint nok at de henviser til en side hvor man kan hente noget
 kildekode, men det hjælper ikke så meget når der ikke står noget om
 hvilke porte og servere man skal bruge mv.
 -- 
 Jacob - www.bunk.cc Every time I lose weight, it finds me again!
            
             |  |  | 
  Jacob Bunk Nielsen (11-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen
 | 
 Dato :  11-12-04 00:28
 | 
 |  | 
 
            Martin Andersen <martin@al-data.dk> writes:
 > Jacob Bunk Nielsen wrote:
 >
 >> Du skulle vel ikke ligge inde med noget dokumentation på hvilke
 >> parametre man så skal køre programmet med når man har oversat det? Jeg
 >> kan ikke få det til at virke.
 >> Det er fint nok at de henviser til en side hvor man kan hente noget
 >> kildekode, men det hjælper ikke så meget når der ikke står noget om
 >> hvilke porte og servere man skal bruge mv.
 >>
 > Jeg installerede rpm pakken.
 Jeg bruger desværre (eller heldigvis) ikke en RPM-baseret
 distribution.
 > Der står lidt i man tptestd.
 Ehhh - jeg vil ikke køre nogen server, kun en klient.
 > Servere står der om her:
 > http://tptest.sourceforge.net/servers.php Der står så vidt jeg kan se ikke de danske servere som IT- og
 Telestyrelsen har stående i Lyngby.
 Jeg har ikke tænkt mig at gøre mere ud af sagen når det skal være så
 besværligt og de ikke har ønsket at lave noget bedre dokumentation på
 <http://www.internetkvalitetsguide.dk/>.  Rasmus må nøjes med svar fra
 andre end mig.
 -- 
 Jacob - www.bunk.cc Thank you for observing all safety precautions.
            
             |  |  | 
  Thomas Wesley Hinton (13-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Wesley Hinton
 | 
 Dato :  13-12-04 02:14
 | 
 |  | 
 "Rasmus Bøgeskov Larsen" <rasmus.b.larsen@FJERNpol.dk>
 
 
 > Jeg er journalist på Politiken og forsøger at sætte lidt fokus på
 > "overbooking" af internetlinjer.
 
 Jeg har en 2mbit linie hos Tiscali, deres maksimale udbudte, og er
 tilknyttet deres Odense Centrum central.
 
 Jeg har ikke problemer med at udnytte den hastighed jeg betaler for.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Martin Andersen (13-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Andersen
 | 
 Dato :  13-12-04 14:23
 | 
 |  | 
 
            Rasmus Bøgeskov Larsen wrote:
 > Hej
 > 
 > Jeg er journalist på Politiken 
 CUT
 Artiklen er tilsyneladende online:
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=349320 "Flaskehalse sænker hastigheden på nettet
 Man kan ikke altid regne med at kunne klikke sig rundt på internettet 
 med den hastighed, man har betalt for. Når mange brugere er på nettet 
 samtidig, vil hastigheden blive nedsat, hvis udbyderen lader mange 
 benytte samme linje. Tjek selv om du får, hvad du betaler for."
 Martin.
            
             |  |  | 
  Thomas S. Iversen (13-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas S. Iversen
 | 
 Dato :  13-12-04 14:50
 | 
 |  | Martin Andersen <martin@al-data.dk> skrev 2004-12-13:
 > "Flaskehalse sænker hastigheden på nettet
 > Man kan ikke altid regne med at kunne klikke sig rundt på internettet
 > med den hastighed, man har betalt for. Når mange brugere er på nettet
 > samtidig, vil hastigheden blive nedsat, hvis udbyderen lader mange
 > benytte samme linje. Tjek selv om du får, hvad du betaler for."
 
 Jeg er målløs. Manden beder om hjælp til konklusioner. Det får han, og
 drager alligevel sine egen.
 
 Og her gik jeg og troede at folk kunne tænke selv :-/
 
 Thomas
 
 
 |  |  | 
   Willy (13-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Willy
 | 
 Dato :  13-12-04 20:27
 | 
 |  | On 13 Dec 2004 13:49:54 GMT, "Thomas S. Iversen"
 <zensonic@zensonic.dk> wrote:
 
 >Martin Andersen <martin@al-data.dk> skrev 2004-12-13:
 >> "Flaskehalse sænker hastigheden på nettet
 >> Man kan ikke altid regne med at kunne klikke sig rundt på internettet
 >> med den hastighed, man har betalt for. Når mange brugere er på nettet
 >> samtidig, vil hastigheden blive nedsat, hvis udbyderen lader mange
 >> benytte samme linje. Tjek selv om du får, hvad du betaler for."
 >
 >Jeg er målløs. Manden beder om hjælp til konklusioner. Det får han, og
 >drager alligevel sine egen.
 >
 >Og her gik jeg og troede at folk kunne tænke selv :-/
 >
 Slap a' Thommas, du så jo han beskrev sig selv som
 jounalist, siden hvornår har den race haft hævd på
 sandheden.
 
 willy
 
 
 |  |  | 
  Morten Davidsen (13-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Davidsen
 | 
 Dato :  13-12-04 15:27
 | 
 |  | 
 
            "Rasmus Bøgeskov Larsen" <rasmus.b.larsen@FJERNpol.dk> skrev i en meddelelse 
 news:41b9ac3b$0$237$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 <KLIP>en masse fine tanker som aldrig blev ført ud i livet</KLIP>
 tsk tsk tsk ...
 Det skuffer mig at du spilder folks tid her på news og så skriver en sådan 
 artikel som du har gjort.
 Hvad menes der her?
 <quote politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=349320>
 "Tegnet groft op kan man sige, at har en udbyder for eksempel en 10 
 mbit-linje ud i nettet, kan den benyttes af fem brugere med hver en 2 
 mbit-forbindelse, uden problemer. Men de fem brugere vil jo sjældent være på 
 nettet samtidig og vil heller ikke hele tiden have brug for den fulde 
 hastighed. Derfor bliver linjen ikke udnyttet til fulde, og af den grund vil 
 udbyderen måske lade flere end fire koble sig til linjen."
 </quote>
 Først snakker du om at 5 kan bruge deres linje fuldt ud (10 Mbit/s divideret 
 med 2 Mbit/s) .. til sidst skriver du så at udbyderen ville lade flere end 
 fire koble sig på linjen? - ja ... 4 gange 2 Mbit/s = 8 Mbit/s .. derved et 
 spild på 2 Mbit/s .. allerede her mangler der konsistens i din artikel.
 Og hvad med at finde nogle mere opdaterede tal? - du bruger en statestik fra 
 2001? - og vi er ved at gå ind i år 2005.
 <quote politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=349320>
 "Den seneste større undersøgelse af danskernes internetforbindelser fra 2001 
 viste, at kun fem procent af brugerne med en 512 kbit-forbindelse, fik den 
 hastighed de havde betalt for. Deres gennemsnitshastighed var blot 175 
 kbit/s."
 </qoute>
 Det er sørgeligt du benytter en sådan statestik til argumentation, når du 
 allerførst i artiklen skriver.
 <qoute politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=349320>
 For et par år siden viste målinger, at flere udbydere havde store problemer 
 med at give kunderne en forbindelse, der svarede nogenlunde til det, de 
 havde betalt for. Siden er selskaberne blevet bedre til at stabilisere 
 forbindelserne, men langtfra alle kan holde, hvad de lover.
 </qoute>
 Det er sørgeligt at du skriver om en problemstilling som var der for et par 
 år siden og så ikke rigtig kan bevise at den stadig eksisterer i dag.
 Desuden nævner du ikke rigtig noget om at det i de fleste tilfælde vil være 
 flaskehalse i "den anden ende på nettet" som skaber problemerne.
 Jeg håber ikke du skriver på news igen for at misbruge folks tid, når du 
 skriver en SÅ dårlig artikel.
 /MD
 - som ikke rigtig kan læse noget ud af 
www.politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=349320,  andet end at der engang var 
 en problemstilling om overbooking af internetlinjer. 
            
             |  |  | 
  Thomas S. Iversen (13-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas S. Iversen
 | 
 Dato :  13-12-04 15:38
 | 
 |  | 
 
            Morten Davidsen <email@morten-davidsen.dk_nospam> skrev 2004-12-13:
 > - som ikke rigtig kan læse noget ud af 
 > www.politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=349320,  andet end at der engang var 
 > en problemstilling om overbooking af internetlinjer.
 Se det kunne jeg ikke en gang læse.
 Man er garanteret hastigheden fra ens bopæl til centralen. Det er aftalen
 fair and square. Det er min oplevelse at I de fleste tilfælde KAN de danske
 udbydere godt fylde ens linie op når man gerne vil have det.
 Der er SÅ mange steder her i verden, hvor man netop ikke dimensionerer efter
 hypotetiske MAX grænser. Hvis det var tilfældet, så skulle HT til at sætte
 flere busser ind i det tilfælde at alle pensionister med MIMREKORT fandt på
 at bruge det hele tiden! 
 "Man kan ikke altid regne med at kunne komme med bussen. Når mange passagere
 vil med bussen samtidig, vil det forekomme at der ikke er plads eller ens
 rejsetid blive forlænget, såfremt HT lader mange benytte samme
 linje. Tjek selv om du kan køre så ofte som du vil med dit mimrekort!"  
 Thomas
            
             |  |  | 
   Sune (13-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sune
 | 
 Dato :  13-12-04 16:36
 | 
 |  | On 13 Dec 2004 14:37:37 GMT, "Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> wrote:
 
 >Se det kunne jeg ikke en gang læse.
 >Man er garanteret hastigheden fra ens bopæl til centralen. Det er aftalen
 >fair and square.
 
 Hvis ISPerne ikke garanterer hastigheden i hele deres interne netværk er verden da gået af lave.
 
 Mvh
 Sune
 
 
 |  |  | 
   J (13-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : J
 | 
 Dato :  13-12-04 17:17
 | 
 |  | 
 
            Thomas S. Iversen wrote:
 > Man er garanteret hastigheden fra ens bopæl til centralen. Det er aftalen
 > fair and square.
 Øh nej?
 Hos f.eks TDC kan du kun købe garanti på erhvervslinierne.
 -- 
 Med venlig hilsen Jan G. Nielsen
 Sulten i Århus? Se www.ekstraost.dk |  |  | 
  Rasmus Bøgeskov Lars~ (13-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus Bøgeskov Lars~
 | 
 Dato :  13-12-04 17:58
 | 
 |  | 
 
            Jeg synes ikke, jeg på nogen måde dømmer eller konkluderer noget.
 Overbookning er et faktum, men ikke noget som udbyderne værdiger at fortælle
 deres kunder om. Det gør jeg så, uden at sige at det er et stort problem
 eller at nogle udbydere er bedre end andre. Der er ingen der ved om det
 stadig forekommer, at linjerne er så overbookede, at nogle kunder har en
 markant lavere hastighed end de betaler for, sådan som det blev bevist i
 2001. Da der ikke er lavet nogen undersøgelse siden da, synes jeg bestemt
 dette er relevant at sætte fokus på og derfor beder jeg læserne teste deres
 forbindelse og sende resultatet til mig. Jeg skal selvfølgelig ikke selv
 konkludere noget ud fra disse resultater, det vil jeg lade fagkundskaben om.
 Jeg er udemærket klar over, og det skriver jeg også i artiklen, at
 overbooking er helt naturligt og forståeligt - ligesom vi accepterer at
 flyselskaber, HT osv gør det. Min ekspert siger lige ud: "Udbyderne kan
 selvfølgelig ikke give en garanti for, at forbrugerne altid vil have den
 hastighed, de har betalt for".
 Det efterlader to interessante aspekter, som jeg vil tage op den kommende
 lørdag
 - for at blive i bussproget: Ja, vi accepterer at bussen kan være overfyldt
 og at vi måske ikke altid kan komme med den. Men ville vi acceptere det,
 hvis det forekom hele tiden? Måske kan min lille indsamling af
 test-resultater vise om internetbussen for ofte er proppet (ud fra de svar
 jeg har fået hidtil, er svaret et klart nej; generelt får brugerne omtrent
 den hastighed de har betalt for)
 - Når vi stiller os ned til busstoppestedet ved vi godt, at måske er bussen
 så overfyldt, at vi ikke kan komme med. Men det ved vi ikke, når vi køber en
 internetforbindelse og udbyderne garanterer kun hastigheden hen til
 centralen. I USA har jeg ladet mig fortælle, at bredbåndsforbindelser sælges
 med en hastighed op til eksempelvis 2 Mbit/s, mens forbrugerstyrelsen gerne
 så at de danske udbydere garanterede en gennemsnitshastighed. Dette ville
 måske gøre det mere overskueligt for forbrugerne.
 Til slut: jeg har ikke bedt om hjælp til konklusioner, men om jeres
 erfaringer. Konklusionerne lader jeg mine eksperter om at drage. Jeg har
 modtaget en mail fra en anden på nyhedsbrevet, som også er sur på mig, men
 som rent faktisk kommer med konstruktive forslag til, hvad jeg kunne gøre
 for at blive klogere på det her. (altså ikke så meget den tekniske del ....
 det ville tage mange år).
 Skal jeg være helt konkret ville jeg f.eks. godt høre fra jer, hvis I ved
 noget om, hvordan internetforbindelser sælges i udlandet eller hvis I har
 gode erfaringer med andre test-programmer, som måske er bedre end
 Telestyrelsens (jeg synes at have hørt om programmer, som måler over en
 længere periode og som måske derfor giver et mere nøjagtigt billede).
 Rasmus
 "Morten Davidsen" <email@morten-davidsen.dk_nospam> skrev i en meddelelse
 news:41bda6b3$0$74689$14726298@news.sunsite.dk...
 > "Rasmus Bøgeskov Larsen" <rasmus.b.larsen@FJERNpol.dk> skrev i en
 meddelelse
 > news:41b9ac3b$0$237$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > <KLIP>en masse fine tanker som aldrig blev ført ud i livet</KLIP>
 > tsk tsk tsk ...
 > Det skuffer mig at du spilder folks tid her på news og så skriver en sådan
 > artikel som du har gjort.
 >
 > Hvad menes der her?
 > <quote politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=349320>
 > "Tegnet groft op kan man sige, at har en udbyder for eksempel en 10
 > mbit-linje ud i nettet, kan den benyttes af fem brugere med hver en 2
 > mbit-forbindelse, uden problemer. Men de fem brugere vil jo sjældent være
 på
 > nettet samtidig og vil heller ikke hele tiden have brug for den fulde
 > hastighed. Derfor bliver linjen ikke udnyttet til fulde, og af den grund
 vil
 > udbyderen måske lade flere end fire koble sig til linjen."
 > </quote>
 > Først snakker du om at 5 kan bruge deres linje fuldt ud (10 Mbit/s
 divideret
 > med 2 Mbit/s) .. til sidst skriver du så at udbyderen ville lade flere end
 > fire koble sig på linjen? - ja ... 4 gange 2 Mbit/s = 8 Mbit/s .. derved
 et
 > spild på 2 Mbit/s .. allerede her mangler der konsistens i din artikel.
 >
 > Og hvad med at finde nogle mere opdaterede tal? - du bruger en statestik
 fra
 > 2001? - og vi er ved at gå ind i år 2005.
 > <quote politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=349320>
 > "Den seneste større undersøgelse af danskernes internetforbindelser fra
 2001
 > viste, at kun fem procent af brugerne med en 512 kbit-forbindelse, fik den
 > hastighed de havde betalt for. Deres gennemsnitshastighed var blot 175
 > kbit/s."
 > </qoute>
 > Det er sørgeligt du benytter en sådan statestik til argumentation, når du
 > allerførst i artiklen skriver.
 > <qoute politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=349320>
 > For et par år siden viste målinger, at flere udbydere havde store
 problemer
 > med at give kunderne en forbindelse, der svarede nogenlunde til det, de
 > havde betalt for. Siden er selskaberne blevet bedre til at stabilisere
 > forbindelserne, men langtfra alle kan holde, hvad de lover.
 > </qoute>
 >
 > Det er sørgeligt at du skriver om en problemstilling som var der for et
 par
 > år siden og så ikke rigtig kan bevise at den stadig eksisterer i dag.
 > Desuden nævner du ikke rigtig noget om at det i de fleste tilfælde vil
 være
 > flaskehalse i "den anden ende på nettet" som skaber problemerne.
 >
 > Jeg håber ikke du skriver på news igen for at misbruge folks tid, når du
 > skriver en SÅ dårlig artikel.
 >
 > /MD
 > - som ikke rigtig kan læse noget ud af
 > www.politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=349320,  andet end at der engang
 var
 > en problemstilling om overbooking af internetlinjer.
 >
 >
            
             |  |  | 
   Jacob Andersen (13-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Andersen
 | 
 Dato :  13-12-04 18:41
 | 
 |  | Rasmus Bøgeskov Larsen wrote:
 > - Når vi stiller os ned til busstoppestedet ved vi godt, at måske er bussen
 > så overfyldt, at vi ikke kan komme med. Men det ved vi ikke, når vi køber en
 > internetforbindelse og udbyderne garanterer kun hastigheden hen til
 > centralen. I USA har jeg ladet mig fortælle, at bredbåndsforbindelser sælges
 > med en hastighed op til eksempelvis 2 Mbit/s, mens forbrugerstyrelsen gerne
 > så at de danske udbydere garanterede en gennemsnitshastighed. Dette ville
 > måske gøre det mere overskueligt for forbrugerne.
 >
 
 Gør de vel også hvis du vælger at betale kassen :)
 
 --
 mvh
 Jacob Andersen
 
 
 |  |  | 
   Thomas S. Iversen (13-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas S. Iversen
 | 
 Dato :  13-12-04 20:09
 | 
 |  | 
 
            Rasmus Bøgeskov Larsen <rasmus.b.larsen@FJERNpol.dk> skrev 2004-12-13:
 > Jeg synes ikke, jeg på nogen måde dømmer eller konkluderer noget.
 Jeg synes du blæser i vandglasset for at skabe en storm, men sådan er
 holdninger vel forskellige    Har du overvejet om:
 "Selv om IT- og Telestyrelsens måleprogram bliver benyttet af en del
 danskere, så får Forbrugerrådet dog sjældent klager fra folk, der er
 utilfredse med hastigheden på deres internetforbindelse. Men det skyldes i
 høj grad, at forbrugerne ofte ikke ved, hvor hurtig en forbindelse skal være
 for at svare til for eksempel 512 kbit/s."
 IKKE er et udtryk for at folk er for dumme til at vide hvad de har købt, men
 derimod at der rent faktisk ikke er et problem?!
 Dit syn på hvordan nettet fungerer er for simpelt. Der kan og skal ikke
 gives garantier. Det vil være urealistik endsige urimeligt at forlange at
 TDC/cybercity/tiscali/osv skal have indflydelse på hvorfra jeg skal kunne
 hente hvor meget rundt om i verden.
 Uanset din forbindelse, så prøv at hente mere end 50k/s fra en taiwanesisk
 side. I 9/10 tilfælde har du problemer! Er det udbyderens skyld? Eller den
 taiwanesiske webhosts skyld? Eller dem der router trafikken gennem taiwan,
 eller dem der gør ditto i tyskland? Hvordan vil du passe dine garantier ind
 i den sammenhæng?
 Thomas
            
             |  |  | 
   Anders S. (14-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders S.
 | 
 Dato :  14-12-04 09:47
 | 
 |  | 
 
            "Rasmus Bøgeskov Larsen" <rasmus.b.larsen@FJERNpol.dk> skrev i en meddelelse 
 news:41bdca2f$0$266$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > Jeg er udemærket klar over, og det skriver jeg også i artiklen, at
 > overbooking er helt naturligt og forståeligt - ligesom vi accepterer at
 > flyselskaber, HT osv gør det. Min ekspert siger lige ud: "Udbyderne kan
 > selvfølgelig ikke give en garanti for, at forbrugerne altid vil have den
 > hastighed, de har betalt for".
 >
 > Det efterlader to interessante aspekter, som jeg vil tage op den kommende
 > lørdag
 Har du overvejet at noget af alt det crap som brugere kan installere kan 
 give nedsat forbindelse når det er aktivt?
 Husk at fortælle i din artikel at der ikke må være aktive Internet 
 programmer når de tester. Der findes en lang række programmer
 som kan give slutbrugere problemer hvis de bruger testen mens det er aktivt!
 -- 
 MVH
 Anders S..
 --
www.sikker-surf.dk |  |  | 
   Anders Houmark (14-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Houmark
 | 
 Dato :  14-12-04 18:33
 | 
 |  | 
 
            Rasmus Bøgeskov Larsen wrote:
 > Jeg synes ikke, jeg på nogen måde dømmer eller konkluderer noget.
 > Overbookning er et faktum, men ikke noget som udbyderne værdiger at
 > fortælle deres kunder om. Det gør jeg så, uden at sige at det er et
 > stort problem eller at nogle udbydere er bedre end andre. Der er
 > ingen der ved om det stadig forekommer, at linjerne er så
 > overbookede, at nogle kunder har en markant lavere hastighed end de
 > betaler for, sådan som det blev bevist i 2001. Da der ikke er lavet
 > nogen undersøgelse siden da,
 Jeg synes det er direkte tåbeligt at konkluderer noget ud fra en
 undersøgelse der er så gammel. Husker jeg korrekt så var det Forbrugerrådet
 (eller Tænk Og Test bladet) der foretog målingen via et program de havde.
 Dengang var der stor kritik af målemetoden, fordi den server testprogrammet
 kørte op af KUN havde en 2mbit forbindelse.. Går ud fra, at de fleste
 herinde godt kan regne ud hvad der sker når 10 personer (med f.eks. 512mbit)
 samtidig prøver at teste deres linie op imod en 2048kbit linie...
 > "Udbyderne kan selvfølgelig ikke give en garanti for, at forbrugerne
 > altid vil have den hastighed, de har betalt for".
 Den eneste garanti forbrugerne er lovet er, at vi får den hastighed vi
 betaler for, mellem hustanden og udbyderen.
 > Skal jeg være helt konkret ville jeg f.eks. godt høre fra jer, hvis I
 > ved noget om, hvordan internetforbindelser sælges i udlandet eller
 > hvis I har gode erfaringer med andre test-programmer, som måske er
 > bedre end Telestyrelsens (jeg synes at have hørt om programmer, som
 > måler over en længere periode og som måske derfor giver et mere
 > nøjagtigt billede).
 Vil du have en korrekt målemetode finder du et stopur frem. Dernæst finder
 du en server som der står på din udbyders internet net og gør klar til at
 downloade. Sådanne testfiler findes meget ofte på en af udbyderens servere.
 Start stopuret og downloaden samtidig og hold fingeren klar på stop knappen
 så den kan trykkes præcis samtidig med downloaden stopper.. Filen skal gerne
 have en vis størrelse, f.eks. 10MB..
 Dernæst går man bare i gang med lommeregneren.
 -- 
 Anders Houmark
www.AndersH.dk
www.chipsguiden.dk |  |  | 
   Kaare (15-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kaare
 | 
 Dato :  15-12-04 15:50
 | 
 |  | 
 "Rasmus Bøgeskov Larsen" <rasmus.b.larsen@FJERNpol.dk> skrev i en meddelelse
 news:41bdca2f$0$266$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > - for at blive i bussproget: Ja, vi accepterer at bussen kan være
 overfyldt
 > og at vi måske ikke altid kan komme med den. Men ville vi acceptere det,
 > hvis det forekom hele tiden? Måske kan min lille indsamling af
 > test-resultater vise om internetbussen for ofte er proppet (ud fra de svar
 > jeg har fået hidtil, er svaret et klart nej; generelt får brugerne omtrent
 > den hastighed de har betalt for)
 
 Min opfattelse af det jeg kender til fra de forskellige udbydere idag, er at
 problemet ikke er ret stort. Årsagen til at udbyderne ikke garanterer
 båndbredden, er fordi at kunderne begynder at klage hvis de oplever mangel
 på hastighed og ønsker kompensation mm. Men der er uden tvivl den holdning
 blandt udbyderne at kunderne skal have den forbindelse der står på
 papiret... men at det selvfølgelig er urealistisk at dedikere båndbredden
 per kunde.
 
 Jeg kender kun til DBnet der garanterer en båndbredde til private, og det er
 jo så fiber baseret hele vejen, og ikke med specielle leasede linier rundt
 omkring i afkrogene af Danmark.
 
 Din artikel har lidt for meget "ekstra bladet har fundet endnu en skandale i
 kongehuset" over sig, og mindre faktabaseret jounalistik. Men det er godt at
 du opfordrer kunderne til at beklage sig hvis de føler at de ikke får det de
 har krav på. Det er den eneste måde at ISPerne kan blive opmærksomme på at
 kunderne føler at det er et problem.
 
 
 /Kaare
 
 
 
 
 |  |  | 
   Claus Tersgov (16-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Tersgov
 | 
 Dato :  16-12-04 03:36
 | 
 |  | Rasmus Bøgeskov Larsen skriblede og skrablede følgende:
 
 > Skal jeg være helt konkret ville jeg f.eks. godt høre fra jer, hvis I
 > ved noget om, hvordan internetforbindelser sælges i udlandet eller
 > hvis I har gode erfaringer med andre test-programmer, som måske er
 > bedre end Telestyrelsens (jeg synes at have hørt om programmer, som
 > måler over en længere periode og som måske derfor giver et mere
 > nøjagtigt billede).
 
 Hvad skal vi dog bruge det til?
 
 Hvordan internetforbindelser sælges i udlandet er da mig ganske ligegyldigt.
 
 Dernæst fremsætter du påstande, som du kalder faktum, og som du reelt ikke
 har en skræders chance for at dokumentere. Desuden lader du til at blande de
 forskellige bredbåndsløsninger sammen i een stor pærervælling. Det holder
 ikke en meter....
 
 Du drager dine konklusioner på basis af undersøgelser, som er forfærdelig
 gamle. Når jeg skriver forfærdig gamle, så er det, fordi 4-5 år er meget
 lang tid, når man taler om bredbånd. Teknologien udvikles og forældes med
 lynets hast. Sluttelig synes du at have misforstået hvad udbyderen egentlig
 lover dig.  At bruge tal fra 2001 -som nærmest er at betragte som
 bredbåndsnettets barndom - til noget som helst, er fuldstændig uacceptabelt!
 
 Har du bare skyggen af dokumentation for, at eksempelvis ADSL udbyderne
 overbooker linjerne ud fra telefoncentralerne i en sådan grad, at kunderne
 ligefrem bliver snydt?
 
 Jeg kan slet ikke genkende det billede fra mine egne forbindelse, og det er
 urimeligt, at du generaliserer så groft, som du gør. Det er *ikke* god og
 saglig journalistik!
 
 Jeg synes, at du burde afholde dig fra at skrive den slags artikler. En ting
 er, at du tilsyneladende ikke har ret meget begreb om, hvad du faktisk
 skriver om, noget helt andet er, at du tilsyneladende heller ikke evner at
 researche dig til nogle gedigne og tidssvarende, brugbare oplysninger, men i
 stedet baserer din artikel på mere eller mindre tilfældige kilder.
 
 At drage så omfattende konklusioner ud fra et fåtal af henvendelser om
 hastigheder, det er *dybt* uprofessionelt, og det er ikke noget, man burde
 forvente af en avis som politiken. Det er under lavmålet...
 
 Jeg mener, at du gør brugerne dummere end de er, og at der ikke er så mange
 klager skyldes måske, at der i virkeligheden ikke er noget at klage over?
 
 Jeg vil opfordre dig til at tage fat i noget konkret -  i stedet for at
 skyde med spredhagl på alle udbydere, som du gør nu. Der er masser at tage
 fat på. Kig eksempelvis på problermene omkring selskaber som kabelnettet.dk
 og Broadcom.dk
 
 Der er noget at tage fat i. Men du er nødsaget til at læse gevaldigt på
 lektien, fordi du efterlader altså ikke det indtryk, at du er kompetent til
 at skrive om disse ting.
 
 Claus
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jacob Bunk Nielsen (13-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen
 | 
 Dato :  13-12-04 17:15
 | 
 |  | 
 
            Sune <apr2003@tdcadsl.dk> writes:
 > "Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> wrote:
 >
 >>Se det kunne jeg ikke en gang læse. Man er garanteret hastigheden
 >>fra ens bopæl til centralen. Det er aftalen fair and square.
 >
 > Hvis ISPerne ikke garanterer hastigheden i hele deres interne
 > netværk er verden da gået af lave.
 Så er verden gået af lave. De garanterer ikke hastigheden i deres
 interne netværk uden at du betaler kassen for det. At du næsten altid
 får al den båndbredde din ADSL-forbindelse kan trække er en anden sag.
 -- 
 Jacob - www.bunk.cc Help fight continental drift.
            
             |  |  | 
  Jørn Hundebøll (13-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørn Hundebøll
 | 
 Dato :  13-12-04 20:47
 | 
 |  | >
 > Imidlertid har jeg på fornemmelsen, at jeg kun vil modtage få svar pga den
 > tekniske barriere, der altid er i disse spørgsmål, så derfor henvender jeg
 > mig her, for at høre jeres erfaringer. I må også meget gerne foretage en
 > måling på jeres egen forbindelse og maile resultatet direkte til mig. For at
 > få nogle nogenlunde sammenlignelige resultater, skal jeg bruge
 > UCP-hastigheden for downstream ved brug af Telestyrelsens måler, samt bede
 > om navnet på jeres udbyder og den hastighed I har betalt for.
 
 
 Jeg har købt en forbindelse til amerikansk newsserver, og der henter jeg
 normalt med omkring 1.75 Mbit/sec (ell 220 KBytes/sec) - dog ikke om
 aftenen DK tid. Der er hastigheden ofte "kun" 1.2-1.4 Mbit/sec. Da
 tidspunktet i USA er eftermiddag tvivler jeg på det skyldes manglende
 forbindelse "over-there" men mere at Tele2 (min udbyder) har for lidt
 kapacitet ud af landet. Om natten, når der er prime-time i USA er der
 normalt ingen hastighedsproblemer.
 
 Det er derfor mit generelle indtryk, at Tele2 om aftenen ikke har
 tilstrække kapacitet i forhold til deres kundemasse. Men jeg overlever,
 da de har markedets laveste pris i forhold til ydelsen.
 
 Jørn
 
 
 |  |  | 
  Martin Schultz (13-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Schultz
 | 
 Dato :  13-12-04 21:54
 | 
 |  | 
 
            Jørn Hundebøll <spamnews2@dblue.dk> skrev 2004-12-13:
 >> 
 >> Imidlertid har jeg på fornemmelsen, at jeg kun vil modtage få svar pga den
 >> tekniske barriere, der altid er i disse spørgsmål, så derfor henvender jeg
 >> mig her, for at høre jeres erfaringer. I må også meget gerne foretage en
 >> måling på jeres egen forbindelse og maile resultatet direkte til mig. For at
 >> få nogle nogenlunde sammenlignelige resultater, skal jeg bruge
 >> UCP-hastigheden for downstream ved brug af Telestyrelsens måler, samt bede
 >> om navnet på jeres udbyder og den hastighed I har betalt for.
 >
 >
 > Jeg har købt en forbindelse til amerikansk newsserver, og der henter jeg 
 > normalt med omkring 1.75 Mbit/sec (ell 220 KBytes/sec) - dog ikke om 
 > aftenen DK tid. Der er hastigheden ofte "kun" 1.2-1.4 Mbit/sec. Da 
 > tidspunktet i USA er eftermiddag tvivler jeg på det skyldes manglende 
 > forbindelse "over-there" men mere at Tele2 (min udbyder) har for lidt 
 > kapacitet ud af landet. Om natten, når der er prime-time i USA er der 
 > normalt ingen hastighedsproblemer.
 >
 > Det er derfor mit generelle indtryk, at Tele2 om aftenen ikke har 
 > tilstrække kapacitet i forhold til deres kundemasse. Men jeg overlever, 
 > da de har markedets laveste pris i forhold til ydelsen.
 Hvad siger tele2 til det?
 Martin
 -- 
 Besøg http://www.adsltips.dk  for guider til
 ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel/Aethra routere.
 Alt jeg skriver på usenet er mine egne personlige meninger 
 med mindre andet er angivet.
            
             |  |  | 
   Jørn Hundebøll (13-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørn Hundebøll
 | 
 Dato :  13-12-04 22:53
 | 
 |  | 
 >>Det er derfor mit generelle indtryk, at Tele2 om aftenen ikke har
 >>tilstrække kapacitet i forhold til deres kundemasse. Men jeg overlever,
 >>da de har markedets laveste pris i forhold til ydelsen.
 >
 >
 > Hvad siger tele2 til det?
 
 Jeg har ikke forelagt dem min teori, men ku da godt tænke mig at høre
 hvordan kunder fra TDC eller CC oplever deres forbindelse i DK prime
 time (19.00-22.00) i forhold til resten af døgnet.
 
 JØrn
 
 
 |  |  | 
    Morten Birkelund (13-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Birkelund
 | 
 Dato :  13-12-04 23:36
 | 
 |  | "Jørn Hundebøll" <spamnews2@dblue.dk> wrote in message
 news:Jaovd.335$vm5.274@news.get2net.dk...
 
 > Jeg har ikke forelagt dem min teori, men ku da godt tænke mig at høre
 > hvordan kunder fra TDC eller CC oplever deres forbindelse i DK prime time
 > (19.00-22.00) i forhold til resten af døgnet.
 
 Hos CyberCity har jeg fuld skrue 24/7/365, har testet det ved at holde
 linjen i max i over 1 uge.
 Det skal lige siges jeg har en 4Mbit/768
 
 Jeg har endnu ikke oplevet at jeg ikke fik fuld hastighed når jeg henter fra
 steder som
 har deres linjer i orden.
 
 Så kun ros til dem.
 
 --
 Morten Birkelund
 
 
 
 
 |  |  | 
    Sune (14-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sune
 | 
 Dato :  14-12-04 00:19
 | 
 |  | On Mon, 13 Dec 2004 22:52:41 +0100, Jørn Hundebøll <spamnews2@dblue.dk> wrote:
 
 >Jeg har ikke forelagt dem min teori, men ku da godt tænke mig at høre
 >hvordan kunder fra TDC eller CC oplever deres forbindelse i DK prime
 >time (19.00-22.00) i forhold til resten af døgnet.
 
 Fuld skrue både hos TDC og CC på 2(.5) mbit og også fra USA.
 Kan opleves døgnet rundt og på alle ugedage.
 
 Mvh
 Sune
 
 
 |  |  | 
    Jesper Nielsen (14-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jesper Nielsen
 | 
 Dato :  14-12-04 22:41
 | 
 |  | > Jeg har ikke forelagt dem min teori, men ku da godt tænke mig at høre
 > hvordan kunder fra TDC eller CC oplever deres forbindelse i DK prime
 > time (19.00-22.00) i forhold til resten af døgnet.
 
 Jeg har al den kapacitet, som jeg betaler for, døgnet rundt på Tiscali BB+,
 og kan ikke huske, at jeg på noget tidspunkt har fået mindre.
 
 --
 Mvh. Jesper
 
 
 
 
 |  |  | 
     Kasper Bergholt (16-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kasper Bergholt
 | 
 Dato :  16-12-04 00:40
 | 
 |  | On Tue, 14 Dec 2004 22:41:06 +0100, "Jesper Nielsen"
 <jn@nielsenit.invalid> wrote:
 
 >> Jeg har ikke forelagt dem min teori, men ku da godt tænke mig at høre
 >> hvordan kunder fra TDC eller CC oplever deres forbindelse i DK prime
 >> time (19.00-22.00) i forhold til resten af døgnet.
 >
 >Jeg har al den kapacitet, som jeg betaler for, døgnet rundt på Tiscali BB+,
 >og kan ikke huske, at jeg på noget tidspunkt har fået mindre.
 
 do.
 Med venlig hilsen
 
 Kasper Bergholt H. Kristiansen
 
 
 |  |  | 
  Jacob Bunk Nielsen (13-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen
 | 
 Dato :  13-12-04 23:42
 | 
 |  | 
 
            Jørn Hundebøll <spamnews2@dblue.dk> writes:
 > Jeg har ikke forelagt dem min teori, men ku da godt tænke mig at høre 
 > hvordan kunder fra TDC eller CC oplever deres forbindelse i DK prime 
 > time (19.00-22.00) i forhold til resten af døgnet.
 Jeg er kunde hos Cybercity, hvor jeg har en 2048/512 kbps ADSL. Jeg
 mærker ikke forskel på hvornår på døgnet jeg bruger min
 ADSL-forbindelse. Det er dog sjældent at jeg downloader meget fra USA
 eller andre steder der ligger langt væk.
 -- 
 Jacob - www.bunk.cc Wasting time is an important part of living.
            
             |  |  | 
 |  |