Hvorfor ...
Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 07-12-04 00:57

Endnu en Pisaundersøgelse.
Hvor kan det dog få folk til at springe og lede efter årsager.

Når jeg i perspektiv ser på store forandringer omkring elevers læring gennem
de sidste 35 år springer følgende i øjnene.
1. Voldsomme ændringer i dansk familiestruktur - eller opløsningen af samme.
2. Opbygning af offentlige "pasningsordninger", da begge forældre jo skal
være på arbejdsmarkedet.
3. Elevernes fokus er for en stor del flyttet fra at være på uddannelse og i
skole til at tjene penge ved fritidsarbejde og bruge dem på fede fester.
Trist så tit jeg de senere år har kunne konstatere, at eleverne først om
tirsdagen er kommet sig over weekendens udskejelser. Hjemmearbejde er der
sjældent "tid" til, for man skal nå sin sport, computer, venner, kærester
4. Bogen er på vej ud. Elevers fritidslæsning er faldet drastisk, ja
katastrofalt. Man skimmer højst Internetsider og sært stavede SMS'er. Er det
så sært, at læsestandpunktet forringes. Man lærer da at læse ved at læse.
5. Det er mere samfundets krav til kvalifikationer, der har forandret sig
end det er elevernes evner. Samfundet kræver, at alle er kreative, flittige,
dygtige, energiske slidere. (- ellers løber "kineserne" med vore
arbejdspladser) Men hvornår har alle været det?
6. Undervisningen har udviklet sig meget, men har ikke kunnet hamle om med
samfundsforandringerne. Er det så sært?
7. Beskrivelsen af folkeskolens indhold svarer ikke til det, politikerne
kræver. Det er jo ikke muligt både at blæse og have mel i munden. Vi har nok
en glimrende folkeskolelov, men den er slået så stort op, så samfundet ikke
har råd til den. Kravene passer ikke til midlerne.
8. Computerens indtog, med hele den revolution det har medført. Tjah! - Det
er en pragtfuld "spillemaskine", hvor man kan lege "virkeligheden" og Chatte
med vennerne og sine Internet"kærester".

Jeg tror ikke der er en nem vej ud af dilemmaet - og jeg misunder ikke de
kommende års lærere, der skal knokle med at lappe på dybtgående
samfundsproblemer, der søges tørret af på "skolen".

hilsen Niels Aage

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 07-12-04 20:44

Niels Aage Schmidt wrote:
> Endnu en Pisaundersøgelse.
> Hvor kan det dog få folk til at springe og lede efter årsager.
Det er et meget ringe resutat!
Naturfag/fysik er som jeg gang på gang, i denne gruppe, har fortalt udpinte!
Lærerne er for dårligt uddannede!

Med Venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen