periodens mest uvidende undervisningsminis~
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-12-04 19:47

I aftenens TV-avis sagde Tørnæs blandt andet, da hun blev mødt med
spørgsmålet:
"Jamen, børn bliver da ikke bedre af at blive testet" -

Hun svarede: "jo, for så kan man se meget hurtigere hvad der er galt med
eleverne i stedet for at måtte vente til prøverne i de ældste klasser"

Hvad i alverden tror hun at en lærer laver i det daglige arbejde? lader
eleverne sejle i deres egen sø for så til sidst at lade dem falde igennem
med den endelige afgangsprøve, som i øvrigt er frivillig at tage?

Man forstår godt at ministeren ikke har gennemført en eneste uddannelse:
hun er simpelthen ikke begavet nok til at gennemføre en.

--
ahw

Fra : Ole

Dato : 06-12-04 20:13

On Mon, 6 Dec 2004 19:46:40 +0100, "Arne H. Wilstrup"
<karl@utroligsmart.invalid> wrote:

>I aftenens TV-avis sagde Tørnæs blandt andet, da hun blev mødt med
>spørgsmålet:
>"Jamen, børn bliver da ikke bedre af at blive testet" -

Alternativet med at lade dem sejle deres sø ved at undlade testing er
endnu værre. De får et endnu større kulturchok i gymnasiet i fald de
ikke er vant til prøver. Prøver _er_ motiverende, og så kan vi skændes
om hvordan prøverne skal være, og jeg håber det i bund og grund er det
vi skændes om, for eks standpunktskarakterer er bestemt motiverende,
og fag uden lider meget under ikke at blive evalueret ved eksamen og
standpunktskarakterer(eks. Samfundsfag)

Vi kan heller ikke komme udenom (som jeg har læst dig skrive) at de
kloge børn nærmest bare kan hives ind i en privatskole. Det bliver
folkeskolens død, hvis den ikke sætter fagligheden allerhøjest igen
fremover.

>Man forstår godt at ministeren ikke har gennemført en eneste uddannelse:
>hun er simpelthen ikke begavet nok til at gennemføre en.

Her er jeg så til gengæld enig. Det var ekstra skræmmende at se hende
fejle stavningen til "kotume" (nu håber jeg sgu at jeg har gjort det
rigtigt). Ikke kun fordi hun stavede med "y" men også fordi hun sagde
"ky...?" da rapporteren sagde "det staves altså med y".

Fra : Anita

Dato : 06-12-04 20:27

Ole wrote:
> "ky...?" da rapporteren sagde "det staves altså med y".

Nej, hun stavede: k o t y m e
Og da journalisten sagde: "Det staves med u" begyndte hun med: k u t y...

Så hun skal vist ikke beklage sig over elevernes manglende færdigheder.
Venligst Anita

Fra : Ole

Dato : 06-12-04 20:42

On Mon, 6 Dec 2004 20:27:05 +0100, "Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk>
wrote:

>Nej, hun stavede: k o t y m e
>Og da journalisten sagde: "Det staves med u" begyndte hun med: k u t y...

Nåja, det var også det jeg mente, men ikke det jeg fik skrevet.:)

>Så hun skal vist ikke beklage sig over elevernes manglende færdigheder.
>Venligst Anita

Helt sikkert meget pinligt.

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 06-12-04 23:36

wrote:

>Nej, hun stavede: k o t y m e
>Og da journalisten sagde: "Det staves med u" begyndte hun med: k u t y...
>
>Så hun skal vist ikke beklage sig over elevernes manglende færdigheder.

Jamen, det staves da "kutyme"? Jeg går ud fra, at vi taler om det
samme ord, som sådan ca. betyder "skik og brug".

Med venlig hilsen

Kasper Bergholt H. Kristiansen

Fra : Henning Sørensen

Dato : 06-12-04 23:59

"Kasper Bergholt" <menage@-remove-tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen, det staves da "kutyme"? Jeg går ud fra, at vi taler om det
> samme ord, som sådan ca. betyder "skik og brug".
>
> Med venlig hilsen
>
> Kasper Bergholt H. Kristiansen

Hehe..

/Henning.

Fra : Hans Houmøller

Dato : 09-12-04 00:03

I den genoptagede polemik fra undervisningsministeren og dermed regeringen
og
dens støtteparti, Dansk Folkeparti, er det beskæmmende at konstatere, at man
ikke er i besiddelse af opdateret viden om IT.
Vi lever i 2004 snart 2005, hvor man må sige at teknik er i hastig
udvikling.
Det kan undre at undervisningsminister, statsminister og regering med mange
flere helt har overset de tekniske muligheder der ligger i for eksempel IT.
Her kan man jo netop få hjælp til at læse, få læst højt via computer osv.
Mon ikke den tekniske udvikling kan kompensere og hjælpe de elever der har
svært ved at læse i fremtiden?
Dertil har der de seneste år blæst vinde på 'Bjerget' om 'de mange
intelligenser', jfr. Gardner's teorier. I den forbindelse er det interessant
at undervisningsministeren (IGEN!) viser mangel på væsentlig viden på hendes
område og vil satse ensidigt på et par få intelligenser (læsning, regning og
et par få andre), når det ellers på 'Bjerget' er inde at man skal satse på
'barnets mange intelligenser'!
Man kunne ønske sig at undervisningsministeren af statsministeren fik
bevilliget et kursus i dette!

Fra : Anita

Dato : 07-12-04 15:16

Kasper Bergholt wrote:

> Jamen, det staves da "kutyme"? Jeg går ud fra, at vi taler om det
> samme ord, som sådan ca. betyder "skik og brug".

Okay, så kan jeg åbenbart heller ikke stave. Altid noget, at jeg ikke er
alene om det. Måske jeg skulle tage Ulla med på stavekursus? ;)

Jeg havde helt klart troet, at man holdt fast i det franske U udtalt som Y.

Venligst Anita

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 07-12-04 15:24

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg havde helt klart troet, at man holdt fast i det franske U udtalt som
> Y.

Og på fransk hedder det coutume, så det er da heller ikke til at hitte rede
i! Eller??

Men det var nu rart, hvis bemeldte Ulla kunne sige andet end "test".

Hvad bliver det næste:

En Forældretest:
Læser du med dit barn?
A: Ja
B: Nej
Hvis B hvorfor så ikke??
A: Kan du heller ikke selv læse?
B: Du gider ikke?
Hvis B så....

vh Niels Aage

Fra : Anita

Dato : 07-12-04 15:41

Niels Aage Schmidt wrote:
> Og på fransk hedder det coutume, så det er da heller ikke til at
> hitte rede i! Eller??

He, nej let er det ikke altid.

> Men det var nu rart, hvis bemeldte Ulla kunne sige andet end "test".

Enig.

> Hvad bliver det næste:
>
> En Forældretest:
> Læser du med dit barn?
> A: Ja
> B: Nej
> Hvis B hvorfor så ikke??
> A: Kan du heller ikke selv læse?
> B: Du gider ikke?
> Hvis B så....

Den ville mange af "vore" forældre dumpe på et splitsekund

Venligst Anita

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 07-12-04 18:27

On Tue, 7 Dec 2004 15:24:18 +0100, "Niels Aage Schmidt"
<nielsaa@min.dk> wrote:

>"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse

>Og på fransk hedder det coutume, så det er da heller ikke til at hitte rede
>i! Eller??

Nej - og slet ikke når det etymologisk beslægtede kostume staves ja,
"kostume". Måske er det baggrunden for forvirringen.

Gad vide, hvad journalisten mente med sit: "Det staves med 'u'"; men
det får vi nok aldrig svar på.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-12-04 22:45

Kasper Bergholt <menage@-remove-tiscali.dk> wrote:

> [...]
> "kostume". Måske er det baggrunden for forvirringen.
>
> Gad vide, hvad journalisten mente med sit: "Det staves med 'u'"; men

Forbløffende. Min Politikens Store Ordbog, fra 2002, kender ikke ordet.
Ej heller mine to retskrvningsordbøger fra 1955 og 1986, kender det ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Zeki

Dato : 07-12-04 22:52

> Forbløffende. Min Politikens Store Ordbog, fra 2002, kender ikke ordet.
> Ej heller mine to retskrvningsordbøger fra 1955 og 1986, kender det ...

Lidt sjov trivia:

'Kotume': Google hits 1110
'Kutume': Google hits 84
'Kutyme': Google hits 7890
'Kotyme': Google hits 524

Konklusion: Danskerne er elendige til at stave til kotum... øhh...
kut....nej....kotyme......ehhhh?

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 07-12-04 23:26

"Zeki" <zeki@[fjerndette]tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Lidt sjov trivia:
>
> 'Kotume': Google hits 1110
> 'Kutume': Google hits 84
> 'Kutyme': Google hits 7890
> 'Kotyme': Google hits 524
>
> Konklusion: Danskerne er elendige til at stave til kotum... øhh...
> kut....nej....kotyme......ehhhh?

Danskere er generelt ikke gode stavere.
Forklaringen er tildels sproghistorisk, da der gennem årene er udviklet et
talesprog, som ligger langt fra vores skriftsprog.

Lær lidt finsk, de er heldige. Regelmæssig grammatik og helt regelmæssig
udtale.
Norge er nogenlunde heldige, da de fik lavet en grundig revision af deres
skriftsprog og grammatik.
Danskerne sidder i suppen med undtagelse på undtagelse og regler, som kommer
fra alle de sprog vi har lånt ord fra. (Under en tredjedel af vores
dagligsprog er sproghistorisk af dansk/nordisk oprindelse)

Det undrer ikke mig, at finnerne scorer flot i Pisaundersøgelsen. (Se også
blot på deres læreruddannelse)

vh Niels Aage

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 08-12-04 00:07

"Niels Aage Schmidt" <nielsaa@min.dk> skrev i en meddelelse
> Lær lidt finsk, de er heldige. Regelmæssig grammatik og helt regelmæssig
> udtale.

tja - 14 kasus, suffixssprog, han og hun er det samme ord, altid tryk på
første stavelse, rulle-r, og andre finurligheder - ikke helt let at lære

> [...]
> kommer fra alle de sprog vi har lånt ord fra. (Under en tredjedel af vores
> dagligsprog er sproghistorisk af dansk/nordisk oprindelse)

Men alligevel har det været nok til at påvirke engelsk en hel del.

> Det undrer ikke mig, at finnerne scorer flot i Pisaundersøgelsen. (Se også
> blot på deres læreruddannelse)

I Finland er det et privillegium at få lov til at blive lærer.

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 08-12-04 17:18

> I Finland er det et privillegium at få lov til at blive lærer.

Jeg så at deres læreruddannelse dels tager seks år på /universitetet/,
dels kun giver undervisningskompetence i ét fag.

En seksårig uddannelse som mag.art. i matematik skal nok giver fagligt
kompetente lærere. Jeg så dog samtidig i fjernsynet, hvor elever og
lærere blev interviewet, at eleverne ikke syntes at det var skægt at gå
i skole, og at de /aldrig/ havde gruppearbejde. Det synes for mig at
være at overdrive.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 07-12-04 23:42

"Zeki" <zeki@[fjerndette]tiscali.dk> wrote:

> Lidt sjov trivia:
>
> 'Kotume': Google hits 1110
> 'Kutume': Google hits 84
> 'Kutyme': Google hits 7890
> 'Kotyme': Google hits 524
>
> Konklusion: Danskerne er elendige til at stave til kotum... øhh...
> kut....nej....kotyme......ehhhh?

Nu var der bid i Politikens Store Ordbog:

kutyme [kuZty·mS] subst. -n
1. = SÆDVANE d kun i erhvervslivet er det stadig kutyme at give hånd
! ku+ty/me ¯ fransk coutume ¯ latin consu•t[do 'skik'
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 07-12-04 16:01

"Ole" <oleis@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Alternativet med at lade dem sejle deres sø ved at undlade testing er
> endnu værre.
Det er ikke rigtigt: hvorfor tror du at eleverne kommer til at sejle i
deres egen sø uden testning? Tror du ikke at vi løbende evaluerer vores
elever? Tror du virkelig at vi lader to og frem være lige indtil de skal til
afgangsprøve?

De får et endnu større kulturchok i gymnasiet i fald de
> ikke er vant til prøver.

De har prøver i 9.klasse og i 10.klasse. De har gennem hele skolelivet
adskillige prøver, projektopgaver med karakterer, udtalelser,
matematikprøver etc. Prøver i sig selv giver ikke bedre resultater og der er
intet, der tyder på at de unge, der frekventerer gymnasierne pludselig
bliver udsat for et "kulturchok" fordi de dér har prøver.

> [...]
> vi skændes om, for eks standpunktskarakterer er bestemt motiverende,
> og fag uden lider meget under ikke at blive evalueret ved eksamen og

Der er intet i vejen for at man kan inddrage samfundsfag i dansk i
folkeskolen -jeg har undervist i det fag i flere år, plus i fag som historie
og geografi - og selvom man naturligvis kan problematisere at der ikke er
mulighed for prøver i alle fag, men kun i nogen, så er det jo ikke prøverne
og frygten for karakterer, der skal være

> [...]
> kloge børn nærmest bare kan hives ind i en privatskole. Det bliver
> folkeskolens død, hvis den ikke sætter fagligheden allerhøjest igen

Naturligvis sætter vi fagligheden højt i folkeskolen - jeg ved ikke hvor du
har det modsatte fra, men dit udsagn er ikke korrekt.

> [...]
> rigtigt). Ikke kun fordi hun stavede med "y" men også fordi hun sagde
> "ky...?" da rapporteren sagde "det staves altså med y".

Op et vist sted med hendes staverigtighed, selvom det naturligvis også er
vigtigt, men det siger intet om hendes intellektuelle beredskab. Det, jeg
imidlertid sigter til er at hun som minister for undervisning blandt andet i
folkeskolen bør vide bedre. At hun har de samme synspunkter som dem, du
giver udtryk for skyldes i begge tilfælde at I er uvidende om hvad der
foregår i folkeskolen på trods af alle odds, MEN det er værre når en
minister for området lufter sin larmende uvidenhed om disse ting - man kan
tilgive dig, for du ved tilsyneladende ikke bedre og det er da i orden at
man kan være på vildspor som lægmand, som uprofessionel voksen, men det er
sgu ikke i orden at undervisningsministeren er det. Det er det jeg mener,
når jeg skriver at hun er periodens mest uvidende undervisningsminister.

--
ahw

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 06-12-04 20:26

"Arne" == Arne H Wilstrup <karl@utroligsmart.invalid> writes:

> I aftenens TV-avis sagde Tørnæs blandt andet, da hun blev mødt med
> spørgsmålet:

> "Jamen, børn bliver da ikke bedre af at blive testet" -

De bliver da ihvertfald bedre til selve testsituationen. Det var
ihvertfald det der var teorien bag terminsprøver da jeg gik i 7-9
klasse. Så tag da og hold en PISA-lignende prøve en 2-3 gange i de
sidste skoleår, så eleverne ikke pludselig sidder i en uvant
situation. Det foregår alligevel på samme måde op til et ISO-9000
audit, så hvorfor ikke starte tidligt?

> [...]

> lader eleverne sejle i deres egen sø for så til sidst at lade dem
> falde igennem med den endelige afgangsprøve, som i øvrigt er

Det ser jo lidt sådan ud, når man ser isoleret på resultatet af
PISA.

Men er der ikke noget om at hvis man en gang imellem tager en
stikprøve hen over pensum, uden at terpe noget bestemt op til prøven,
vil få et overblik over hver enkelt elevs stærke og svage sider, og på
den måde have noget konkret at gå efter, fremfor at skulle huske de
sidste 3-6-whatever ugers klasseundervisning?

> Man forstår godt at ministeren ikke har gennemført en eneste
> uddannelse: hun er simpelthen ikke begavet nok til at gennemføre en.

Den kausalitet hænger ikke helt sammen. Der findes både begavede
mennesker der ingen uddannelse har og dybt ubegavede der har en.

--
/Wegge <http://wiki.wegge.dk>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Kim2000

Dato : 06-12-04 21:43

"> "Jamen, børn bliver da ikke bedre af at blive testet" -

> Hun svarede: "jo, for så kan man se meget hurtigere hvad der er galt med
> eleverne i stedet for at måtte vente til prøverne i de ældste klasser"

For det første er det jo direkte forkert at man bliver bedre af tests i sig
selv. Man kunne jo starte med at putte resourcer i læreruddannelsen i stedet
for at skære den ned til det nærmest pinlige. Praktikken er skåret ned,
timetallet er skåret ned, utallige kurser er i dag brugerbetalte (fx 1700
for det pæd. IT kørekort). Man kunne gøre uddannelsen det år længere som LL
har råbt på i 15 år, og ikke gøre den 2 år kortere.

> Hvad i alverden tror hun at en lærer laver i det daglige arbejde? lader
> eleverne sejle i deres egen sø for så til sidst at lade dem falde igennem
> med den endelige afgangsprøve, som i øvrigt er frivillig at tage?

Det er formentlig det hun tror.

Jeg er også sikker på at hun ikke høre den massive kritik som testen
modtager blandt fagfolk, her tænker jeg på bl.a. DPU. Jeg håber flere lagde
mærke til da eleverne læste testens spørgsmål op. Et spørgsmål og derefter
nogle svar muligheder. Altså den slags som vi slet ikke vil dyrke i
folkeskolen. Jeg håber flere lagde mærke til at andre lande _trænede_ i
testen.

Og så er der selvfølgelig det store spørgsmål: For vis skyld laver vi
testen?

mvh
Kim