slut-stangmål???
Fra : AB

Dato : 06-12-04 21:20

Hej allesammen.
Vi har een 2½ års welsh cob hoppe som nu er 142 cm. i stang. Hun er lidt
højere bagtil. Hendes mor er 150 cm. og faderen 153 cm. Hun er ikke vokset i
de 3 måneder vi har haft hende. Er der nogen der kan komme med et
kvalificeret bud på sluthøjden? Hun har en helsøster der som 3 års var 145
cm, og helsøsteren er uharmonisk og vokser stadig og er nu 3½. Håber der er
nogen der gider/har tid til at svare!
Venlige welsh hilsner
Annette

Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 07-12-04 09:35

"AB" <ab@FJERNSPAMishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> cm, og helsøsteren er uharmonisk og vokser stadig og er nu 3½. Håber der

Det kan være svært at sige hvad den ender med at blive men et slut mål på
omkring 1,49 er ikke umuligt. Men som sagt er det svært at sige da nogle
heste helt stopper med at vokse når de bliver tre, og andre skyder i vejret
når de bliver sat i ridning. I dag stang måler man jo ponyer endtil deres
8'ne år. Da de kan henne at vokse.
Men ud fra det du skriver vil jeg skyde på et ca. stang mål på 1,49.

venlig hilsen
Camilla

Fra : AB

Dato : 08-12-04 22:32

">
> [...]
> 8'ne år. Da de kan henne at vokse.
> Men ud fra det du skriver vil jeg skyde på et ca. stang mål på 1,49.

Hej Camilla.
Tak for dit bud, det lyder godt. Vi ser helst hun bliver så stor som mulig,
men hun er verdens dejligste hest selvom hun ikke vokser så meget som vi
vil!
Er der andre bud, der vil blande sig med Camillas???
Venlige hilsner
Annette

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 09-12-04 12:50

> [...]

> vil!
> Er der andre bud, der vil blande sig med Camillas???

Hej Annette

Det er svært at spå - især om fremtiden. Men jo mere ens højden har været på
forfædrene, jo større sandsynlighed er der for at gætte rigtigt. Ved du,
hvor høje bedsteforældre og oldeorældre var?
Alligevel kan man aldrig være helt sikker, for fjeren forfædre kan pludselig
slå igennem og gøre hesten til en lille prut eller en ordentlig kleppert.
Jeg havde en hest, der var under 1.58. Hendes helsøster var sidst i 60erne.
Forældre og bedsteforældre var alle omkring 1.65, så noget må have slået
igennem.

Men jeg vil mene, at når din stadig kun er 2 et halvt og høj bagtil, så må
der være nogle flere centimeter i hende. Og når helsøsteren fortsætter med
at vokse, så er der også en god sandsynlighed for, at din vokser sent.
Så mon hun ikke når at tage knap ti centimeter mere?

mvh. tina